aandrijfassen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
aandrijfassen
als ik de bocht door ga hoor ik allerlei gekloek. de ene keer wat meer dan de andere keer. ook als ik inparkeer en draai mijn stuur helemaal om dan hoor ik dat ook. als ik het goed begrijp moeten dit dus de aandrijfassen zijn?
nu staat er een setje te koop hier op het forum van een ax GT. zelf heb ik een 1.4 diesel. zijn deze hetzelfde of zit er nog verschil in?
alvast bedankt!
nu staat er een setje te koop hier op het forum van een ax GT. zelf heb ik een 1.4 diesel. zijn deze hetzelfde of zit er nog verschil in?
alvast bedankt!
Pfoei ik heb al zoveel verschillende soorten assen voorbij zien komen dat het voor mij een soort Russische roulette is welke as op welke auto past. Maar goed, misschien heeft iemand anders op het forum een regel die altijd werkt en waarmee je kunt bepalen wat waarop past...
Kijk uit, een Cactussssss
In grote lijnen voor Benzine autos weet ik het (dacht ik) wel:pcrodent wrote:Pfoei ik heb al zoveel verschillende soorten assen voorbij zien komen dat het voor mij een soort Russische roulette is welke as op welke auto past. Maar goed, misschien heeft iemand anders op het forum een regel die altijd werkt en waarmee je kunt bepalen wat waarop past...
1.0 E, 1.1E, 1.0i, 1.1i, 1.4i, volcane voor 89 hebben '1.1 assen'
GT, GTi, 1.4i na 89, Furio, GTI hebben '1.4 assen'
Maar, nu begin ik zelf dus te twijfelen welke de conische en welke de rechte zijn!
IIg is het verschil:
1 heeft een conische rand daar waar die de naaf ingaat en aansluit, een kortere spie en een langer schroefdraad
2 heeft geen conische rand maar een rechte hoek, en een langere spie en korter schroefdraad.

Ik heb even gekeken:
1.1i type 2 heeft assen:
301925 links L=645
301926 rechts L=835
1.4GT carb en GT injectie en 1.4 TRS injectie en carb type 1 heeft assen
301906 rechts L=650
301905 links L=840
1.5D en 1.4D type 2 heeft:
301928 links zonder ABS L=840
301927 rechts zonder ABS L=650
Furio en GT type 2
301928 links zonder ABS L=840
301927 rechts zonder ABS L=650
Dus, GT type 1 en Diesels hebben NIET dezelfde bestel nr. Maar Hbase is er niet duidelijk in welke nou de conische en welke de rechte zijn! De lengte van de assen is het wel hetzelfde, maar als de as niet aansluitend de naaf in kan ben je nog nergens!
1.1i type 2 heeft assen:
301925 links L=645
301926 rechts L=835
1.4GT carb en GT injectie en 1.4 TRS injectie en carb type 1 heeft assen
301906 rechts L=650
301905 links L=840
1.5D en 1.4D type 2 heeft:
301928 links zonder ABS L=840
301927 rechts zonder ABS L=650
Furio en GT type 2
301928 links zonder ABS L=840
301927 rechts zonder ABS L=650
Dus, GT type 1 en Diesels hebben NIET dezelfde bestel nr. Maar Hbase is er niet duidelijk in welke nou de conische en welke de rechte zijn! De lengte van de assen is het wel hetzelfde, maar als de as niet aansluitend de naaf in kan ben je nog nergens!
en 1.0i type 2 asjes passen in de poten van een diesel type 2, die volgens mij gelijk zijn aan type 2 GT poten.
Ook past een type1 1.4GT as soms in een 1.1 type1, bij een maatje van me nml. een keer een as uit een 1.4 GT slopertje gebruikt.
Volgens mij is er wel een of andere logica maar zijn daar ook weer afwijkingen op bij sommige "overgangs"modellen.
Ook past een type1 1.4GT as soms in een 1.1 type1, bij een maatje van me nml. een keer een as uit een 1.4 GT slopertje gebruikt.
Volgens mij is er wel een of andere logica maar zijn daar ook weer afwijkingen op bij sommige "overgangs"modellen.
een aandrijf as bestaat uit 2 'gewrichten' eentje aan versnellingsbak zijde en eentje aan de naaf (wiel) zijderoel wrote:Ik heb ook nog ff een vraagje.
Waarom gaan de aandrijfassen klop/tik geluiden maken als ze behoorlijk versleten zijn
Deze gewrichten zijn 2 in elkaar grijpende stukken metaal met daartussen metalen rollers/balletjes. dit alles zit dik in het vet en strak tegen elkaar aan, zonder speling
In een bocht veranderd de hoek van de gewrichten en dus ook de roller en 'grijpers'
Hierdoor word het vet aan de kant gedrukt en soms, zeker als ze wat ouder zijn en het vet hier en daar weg, raakt het metaal op metaal. In het begin zal het niet direct geluid op leveren, maar als dit vaak genoeg gebeurt vijlen ze elkaar uit, en ontstaat er speling.
die speling hoor je, namelijk, in een bocht komt ie onder een hoek en word onder spanning rond gedraait, waar die die 'klionkt'
Op het moment dat je dit rechtdoor hoor is ie wel zover heen dat ie zoveel speling heeft dat ie ook niet onder spanning en hoeken speling heeft.
En die speling is dus niets meer dan dat je hoort dat de rollers en de twee helften van elkaar bewegen en elkaar vervolgens weer raken.
Hoe klinkt een gare aandrijfas? Ik hoor soms een lichte *plok*plok*plok* uit de buurt van mn versnellingsbak als ik wegrijdt tot ongeveer 40km/h, rechtuit of bocht, maakt niks uit. Als ik mn koppeling in trap gaat het gewoon door, kan dat een versleten as zijn?
En wat gebeurt er als je dr lang mee door rijdt?
En wat gebeurt er als je dr lang mee door rijdt?

Gare aandrijfas hoor je in het begin alleen als je gas geeft in een bocht,
en dan is het een ratelgeluid tot dat je weer recht bent. Gas los is geluid weg.
Naarmate dit erger word ga je hem dus ook horen recht door (dit kan soms wel een half jaar duren voordat het erger word hoor..!) en dan meestal op de snelweg, als een ratel.
Je auto kan ook gaan trillen ervan.
Als je hem rechtdoor hoort is het in de bochten vaak zo erg dat je hem ook gaat voelen.
Opzich kan je er best nog wel even mee doorrijden, maar comfortabel is het echt niet. Is het echt erg erg erg dan zullen je assen echt wel een keer kunnen breken, of vastslaan als de roller/kogel ontsnapt. Dan sta je best stil.
Wiellager is overigens gevaarlijker! Bij kapot wiellager heb je spelingop je wiel als je hem opgekrikt hebt. Dat geluid is (of was bij onze peugeot dan) meer een soort lage brom.. maar bij een ax nooit meegemaakt nog!
en dan is het een ratelgeluid tot dat je weer recht bent. Gas los is geluid weg.
Naarmate dit erger word ga je hem dus ook horen recht door (dit kan soms wel een half jaar duren voordat het erger word hoor..!) en dan meestal op de snelweg, als een ratel.
Je auto kan ook gaan trillen ervan.
Als je hem rechtdoor hoort is het in de bochten vaak zo erg dat je hem ook gaat voelen.
Opzich kan je er best nog wel even mee doorrijden, maar comfortabel is het echt niet. Is het echt erg erg erg dan zullen je assen echt wel een keer kunnen breken, of vastslaan als de roller/kogel ontsnapt. Dan sta je best stil.
Wiellager is overigens gevaarlijker! Bij kapot wiellager heb je spelingop je wiel als je hem opgekrikt hebt. Dat geluid is (of was bij onze peugeot dan) meer een soort lage brom.. maar bij een ax nooit meegemaakt nog!