Verplaatst --> Olieverbruik
Moderators: denny, vtspower, webmasters
De kop van een ax is heel slim gemaakt. De nokkeas ligt altijd in een plas olie. Voor de rest gewoon bijvullen. En kijken of je ergens lekt. Bij je koppakking(boven je dynamo) of bij je keerringen.[/code]
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Die van mij heeft 11.000 km geleden voor het laatst een olie-wissel gehad. Volgende week wil ik het dus opnieuw gaan verversen. Ongeveer 5.000 km geleden kreeg ik last van olie lekkage bij de keerring van de nokkenas. Iedere dag liggen er wel weer een paar druppen onder, en de motor is aan de kant van de versnellingsbak ook zeiknat. Desalniettemin heb ik geen drup hoeven bijvullen sinds de olie-verversing. Hij staat nu een fractie onder het midden (tussen min en max) op de peilstok.

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Sgurk wrote:Nou ik heb de auto laatst 2 dagen op een betonnen gladde vloer gezet. Er was geen druppeltje olie op de vloer te vinden toen ik de auto ophaalde en wegreed.![]()
Dus geen lekkage hij verbruikt het dus echt. Misschien is ff vragen bij de garage als hij deze maand een grote beurt krijgt.
Laat iemand achter je aan rijden en kijk naar de uitlaatwolken en vooral wanneer er welke kleur wolk uit komt.
Als er blauwe rook uitkomt na een tijd stationair draaien (bijv. voor een verkeerslicht) dan zijn de klepsteelrubbers versleten.
Komt er blauwe rook uit tijdens fors accelereren en verdwijnt de pluim even tijdens het schakelen, dan zijn je zuigerveren versleten.
Olieverbuik hoeft dus niet altijd te duiden op versleten zuigerveren.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 87
- Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
- Location: Best
- Contact:
Re: Verplaatst --> Olieverbruik
WouterL wrote:Kan het trouwens kloppen dat het olieverbruik hard omhoog gaat als je de motor zwaar belast? Ik had in ieder geval de indruk dat er nadat ik zo?n 1000km op de snelweg 130 had gereden er behoorlijk wat meer weg was dan normaal. Verbrand??
Als je normaliter veel korte stukjes rijdt, hoopt zich condens op in de olie want de motorolie komt dan niet goed op temperatuur. Hierdoor blijft het oliepeil ook hoog of kan zelfs licht stijgen.
Op het moment dat je een lange rit gaat maken, zal de condens verdampen waardoor het lijkt alsof je oliepeil ineens fors daalt terwijl alleen de condens verdwenen is.
WouterL wrote:Zie net dat ik bij mijn eerste post een foutje heb gemaakt.
Verbruik ligt ongeveer op 1/2 liter per 10.000km (volgens mij heel normaal dat hij een klein beetje olieverbruikt)
Olieverversen doe ik 1x per jaar, als onderdeel van een grote beurt. Rij ongeveer 12 a 13.000km per jaar. Of is het raadzaam ook tussendoor nog een keer te verversen??
Olieverbruik ligt bij mij op 1 liter per 10.000km, lijkt me gezien alle posts dus normaal.
olie verversen doe ik elk jaar; is zeer eenvoudig: dop boven beetje losdraaien, dop onder de motor eraf draaien met steeksleutel, de smurrie niet in je smoel krijgen, maar in een bak opvangen (komt ruim 3 liter uit, dus goede bak regelen), goed uit laten druipen, vervang ook meteen oliefilter en bijvullen met nieuwe olie.
Maakt niet uit bij warme motor zijn ze allemaal even dik. Dat verhaal dat het bij koude motor eerder overal zou zitten. Dat maakt echt niet uit. Op het moment dat je motor 2 slagen gedraaid heeft zit het overal al was het 90W80.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.