Misschien ga ik een AX GTi kopen...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: WedSep12, 2007 5:09:19 PM
- Location: Drachten
Misschien ga ik een AX GTi kopen...
Misschien ga ik een AX GTi kopen. Het betreft een donkerblauw (donkergrijs volgens de RDW) exemplaar. 152dkm, apk t/m maart (dat wordt nog 'apk bij aflevering', als het aan mij ligt), bouwjaar 1992.
Ik ben - op zondag - al even wezen kijken. Het autootje zag er redelijk netjes uit, klein butsje in spatbord rv maar verder lakwerk gewoon goed. Wel zit er een roze (?) spoiler op en een vrij forse sportuitlaat.
Interieur was... nou ja, de auto had een interieur. Niet echt netjes, maar alles was aanwezig.
Kortom, volgens mij een auto die met wat 'liefde en aandacht' weer helemaal mooi te krijgen is.
Nou vroeg ik me af : waar moet ik op letten, bij een AX in het algemeen en een GTi in het bijzonder ?
(En, nog een vraag : is zoiets betrouwbaar ? Ik studeer nog, maar heb momenteel wel een auto, dus ik weet hoeveel dat kost hoor. Echter, mijn huidige auto heeft voor de tigste keer kuren. Het is een mooie auto (Alfa 33), maar niet echt zuinig en niet echt betrouwbaar. Zo is dr al een keer een andere versnellingsbak ingelepeld, maar die begint nu ook alweer te kraken en zo... dus vandaar een leuk, klein, goedkoop maar vlot autootje : is een AX dat ?)
Ik ben - op zondag - al even wezen kijken. Het autootje zag er redelijk netjes uit, klein butsje in spatbord rv maar verder lakwerk gewoon goed. Wel zit er een roze (?) spoiler op en een vrij forse sportuitlaat.
Interieur was... nou ja, de auto had een interieur. Niet echt netjes, maar alles was aanwezig.
Kortom, volgens mij een auto die met wat 'liefde en aandacht' weer helemaal mooi te krijgen is.
Nou vroeg ik me af : waar moet ik op letten, bij een AX in het algemeen en een GTi in het bijzonder ?
(En, nog een vraag : is zoiets betrouwbaar ? Ik studeer nog, maar heb momenteel wel een auto, dus ik weet hoeveel dat kost hoor. Echter, mijn huidige auto heeft voor de tigste keer kuren. Het is een mooie auto (Alfa 33), maar niet echt zuinig en niet echt betrouwbaar. Zo is dr al een keer een andere versnellingsbak ingelepeld, maar die begint nu ook alweer te kraken en zo... dus vandaar een leuk, klein, goedkoop maar vlot autootje : is een AX dat ?)
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: WedSep12, 2007 5:09:19 PM
- Location: Drachten
Hoi Marcel, heb je hier al eens gekeken?????
http://www.axclub.net/how/kopen/kopen.pdf
http://www.axclub.net/how/kopen/kopen.pdf
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
over de aankoop van een ax kun je hier een complete lijst vinden even de search gebruiken..
wat betreft een gti.. in de 2.5 jaar heeft mijn gti me nog nooit laten.. maar dat geld niet voor alle gti's natuurlijk.. een gebruikte auto kopen is altijd een gok..
het is en blijft natuurlijk een oude auto van 15 jaar oud.. dus er wil wel eens wat stuk gaan.. maar het is allemaal zelf te doen.. het is vrij simpele techniek.
echt zuinig zijn ze niet.. dan zou ik gewoon voor een 1.1i.. het blijft natuurlijk een "sportieve" auto.. verbruik voor een gti ligt tussen de 1-10 tussen de 1-14..(eigen ervaring, en hangt ook ervanaf hoe je hem gebruikt)
misschien als ik van de week nog in de buurt van drachten ben dat ik ook wel ff een kijkje neem..
wat betreft een gti.. in de 2.5 jaar heeft mijn gti me nog nooit laten.. maar dat geld niet voor alle gti's natuurlijk.. een gebruikte auto kopen is altijd een gok..
het is en blijft natuurlijk een oude auto van 15 jaar oud.. dus er wil wel eens wat stuk gaan.. maar het is allemaal zelf te doen.. het is vrij simpele techniek.
echt zuinig zijn ze niet.. dan zou ik gewoon voor een 1.1i.. het blijft natuurlijk een "sportieve" auto.. verbruik voor een gti ligt tussen de 1-10 tussen de 1-14..(eigen ervaring, en hangt ook ervanaf hoe je hem gebruikt)
misschien als ik van de week nog in de buurt van drachten ben dat ik ook wel ff een kijkje neem..
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ja maar jij hebt altijd axen met rare -niet haalbare- verbruikenkevin.broke wrote:tsja als 't moet.. heb vanochtend pas getankt, vantevoren 660 km op m'n tankje gereden... met een GTI dus...
maarja, daar koop je natuurlijk geen GTI voor
Ga bij een GTI maar wel uit van 1 op 10 tot 1 op 14
1.4 met injectie kan zuiniger lopen, tot de 1 op 16
1.1tjes injectie doen zelfs nog wel tot de 1 op 18
1.0/1.1 carbjes lopen meestal niet zuiniger dan 1 op 14, alhoewel sommige dan ook weer wel (met zeergoed onderhoud)
GT carbs zijn zolang je de tweede trap niet gebruikt ook zuinig, gebruik je die wel schiet dat verbruik wel omhoog
En elke ax is anders en lang niet elke ax verbruikt t zelfde, maar t gemiddelde zal hier wel liggen. Snelweg en stadsverkeer maakt best een groot verschil zo ook of je hem zwaar belaad of niet. Maar je kan hiervoor ook in t topic kijken 'wat verbruikt jou ax' o.i.d. Ter illustratie: 1.0 voor stadsverkeer loopt 1.12; 1.4 gemengd gebruik, agresieve rijstijl loopt 1 op 14; 1.4 rustig en gemengsgebruik loopt 1 op 16
Banden zou ik niet zo nauw op kijken, die moet je hoedan ook toch elk jaar vervangen. En zo duur hoeven ze niet te zijn! Gewoon kijken naar iets gangbare maten die ook om de velg passenmegator wrote:En kijk naar de banden want die zijn moelijk/duur te krijgen. Voor de rest een super auto zon GTI(heb er ook een).
bandenslijtage heb je uiteraard zelf in de hand.. en banden hoeven idd helemaal niet duur te zijn..
gewoon even kijken naar de standaart dingen..die in het aankoopadvies lijstje staan..
let ook even op de achteras hoe de wielen staan staan ze / \ dan is de achteras versleten.. dit komt wel eens vaker voor bij een gti..mijn achteras was al vervangen voor dat ik hem kocht.. maar heb genoeg gti's gezien waar deze versleten was..
gewoon even kijken naar de standaart dingen..die in het aankoopadvies lijstje staan..
let ook even op de achteras hoe de wielen staan staan ze / \ dan is de achteras versleten.. dit komt wel eens vaker voor bij een gti..mijn achteras was al vervangen voor dat ik hem kocht.. maar heb genoeg gti's gezien waar deze versleten was..
http://www.axclub.nl/forum_phpbb/viewtopic.php?t=14666
je bedoelt deze ax,
En die spoiler was dat een milka kleurtje?
Dan is de herkomst daar ook nog wel van bekend
je bedoelt deze ax,
En die spoiler was dat een milka kleurtje?
Dan is de herkomst daar ook nog wel van bekend
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Deze auto geeft mij personlijk echt geen goed gevoel. De deur lijsten zijn van een First Impresion als je goed kijkt. ook ontbreken de schakelaars voor de elctrische ruiten ( kan gefixt zijn naturlijk). Ook ontbreekt de kniperlicht rechts. En warom een spoiler van een phase 1 GT? Die dorpel van een first vind ik niet zo fris. Is mischien om roest te deken of dat hij tegen een paal ankwam en ze hem gefikst hebben. Personlijk denk ik dat je betere kunt vinden hier op het forum.
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: WedSep12, 2007 5:09:19 PM
- Location: Drachten
Mocht t autootje er eind oktober nog staan, en mn huidige auto inderdaad naar verwachting afgekeurd worden (*waslijst aan punten*), dan ga ik toch 's rijden denk ik.
Mocht ik deze kopen, dan moet de verkoper wel een beetje meewerken natuurlijk. Nou ken ik de mensen daar wel een beetje, en als je een beetje aandringt valt er vaak wel wat te regelen. Zo verwacht ik dan natuurlijk op zn minst een nieuwe APK, en wat van de prijs af zou ook geen kwaad kunnen.
Echter, als de auto technisch goed is, is het denk ik wel een leuke basis om op te knappen. Zo moet natuurlijk die afzichtelijke spoiler eraf (of in kleur, maar eraf vind ik mooier), moet de auto gepoetst e.d., en moet het interieur opgekalefaterd worden. Ik denk dat ik dan zelf een mooier interieurtje erin zet.
Zelf vind ik het ook wel leuk hoor, een autootje opknappen, zolang de basis maar goed is. Kijk, een enorme roestbak begin ik niet aan, maar zo dramatish was dit niet.
In elk geval, ik laat 't nog wel even weten. Sowieso moet er iets aan de prijs gedaan worden, maar dat vond ik meteen al. Aan de andere kant, is een AX GTI ondertussen niet een beetje zeldzaam ? (Dan is het toch eerder de moeite van het 'redden' waard...)
Mocht ik deze kopen, dan moet de verkoper wel een beetje meewerken natuurlijk. Nou ken ik de mensen daar wel een beetje, en als je een beetje aandringt valt er vaak wel wat te regelen. Zo verwacht ik dan natuurlijk op zn minst een nieuwe APK, en wat van de prijs af zou ook geen kwaad kunnen.
Echter, als de auto technisch goed is, is het denk ik wel een leuke basis om op te knappen. Zo moet natuurlijk die afzichtelijke spoiler eraf (of in kleur, maar eraf vind ik mooier), moet de auto gepoetst e.d., en moet het interieur opgekalefaterd worden. Ik denk dat ik dan zelf een mooier interieurtje erin zet.
Zelf vind ik het ook wel leuk hoor, een autootje opknappen, zolang de basis maar goed is. Kijk, een enorme roestbak begin ik niet aan, maar zo dramatish was dit niet.
In elk geval, ik laat 't nog wel even weten. Sowieso moet er iets aan de prijs gedaan worden, maar dat vond ik meteen al. Aan de andere kant, is een AX GTI ondertussen niet een beetje zeldzaam ? (Dan is het toch eerder de moeite van het 'redden' waard...)
NEE niet reden dat ding...
want dan wordt de mijne minder special
Nou ik zou zegen kijk maar drie keer vordat je hem koopt als je geen grote budget hebt.
Ik kocht de mijne voor 750E (van een particulier en met 1 week APK) maar ik heb er al 500 euro in gestoken. En er zijn noch dingen die gedaan moeten worden om hem helemaal vers te krijgen. Het is wel een super leuke wagen maar het is een sport auto en hij vraagt dus om meer aandacht dan een nomale auto.
Mischien is een Volcane, Furio of GT injection iets?
Denk dat die wat zuniger en goedkoper in onderhoud zijn maar ook wel leker sportief
want dan wordt de mijne minder special
Nou ik zou zegen kijk maar drie keer vordat je hem koopt als je geen grote budget hebt.
Ik kocht de mijne voor 750E (van een particulier en met 1 week APK) maar ik heb er al 500 euro in gestoken. En er zijn noch dingen die gedaan moeten worden om hem helemaal vers te krijgen. Het is wel een super leuke wagen maar het is een sport auto en hij vraagt dus om meer aandacht dan een nomale auto.
Mischien is een Volcane, Furio of GT injection iets?
Denk dat die wat zuniger en goedkoper in onderhoud zijn maar ook wel leker sportief
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: WedSep12, 2007 5:09:19 PM
- Location: Drachten
Nou ja, het is voor mij niet eens de eerste keer dat ik een autootje op zou knappen, dus ik weet wel een beetje waar ik aan begin.
Dat er van die prijs wat af moet heeft niks met mijn budget te maken, maar met de waarde van de auto
Je zou er trouwens nog van staan te kijken wat een ouwe Alfa je kost, aan 'normale kosten', laat staan als er echt iets dramatisch stukgaat.
En, zoals gezegd, zonder nieuwe apk neem ik 'm niet mee, die kunnen ze daar er heus wel opzetten. Ze willen die auto toch een keer kwijt, neem ik aan...
Dat er van die prijs wat af moet heeft niks met mijn budget te maken, maar met de waarde van de auto
Je zou er trouwens nog van staan te kijken wat een ouwe Alfa je kost, aan 'normale kosten', laat staan als er echt iets dramatisch stukgaat.
En, zoals gezegd, zonder nieuwe apk neem ik 'm niet mee, die kunnen ze daar er heus wel opzetten. Ze willen die auto toch een keer kwijt, neem ik aan...
Nou heeft te maken met wat er gebueren moet. Als ze moeten gaan lasen of remen vernieuwen kan dat snel uit de kosten gaan. Maarja ik zeg go for it.
Voor mij was het kopen van de GTI een dom beslising dat uiteindelijk goed lijkt te komen. Ik had het overmodigd gekocht terweil ik niet genoeg geld voor had. En ook geen baan maar dat is uiteindelijk goed gekomen. meer erover in mijn wie is wie.
Dus ik wil gewoon grondig warschuwen
Voor mij was het kopen van de GTI een dom beslising dat uiteindelijk goed lijkt te komen. Ik had het overmodigd gekocht terweil ik niet genoeg geld voor had. En ook geen baan maar dat is uiteindelijk goed gekomen. meer erover in mijn wie is wie.
Dus ik wil gewoon grondig warschuwen
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
175/65R13 is niet echt de bedoeling op een GTI. en 185/60R13 is wel de juiste maat maar ook duur idd.grietje wrote:Banden zou ik niet zo nauw op kijken, die moet je hoedan ook toch elk jaar vervangen. En zo duur hoeven ze niet te zijn! Gewoon kijken naar iets gangbare maten die ook om de velg passenmegator wrote:En kijk naar de banden want die zijn moelijk/duur te krijgen. Voor de rest een super auto zon GTI(heb er ook een).
doe je het dan helemaal goed, dan neem je dunlopjes oid, iig iets dat ook gript. Waar koop je anders een GTI voor...?
En aan MightyMarcel: Een AX GTI is véél betrouwbaarder en ook goedkoper in de onderdelen dan zo'n Italiaanse 33. Die oude Alfa's zijn hele leuke auto's maar Vanaf de 2e fase 155 en de 145/146 werd het wél goed spul.