Trillen (en ook n banden vraagje)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Trillen (en ook n banden vraagje)

Post by ax_b »

Ik heb het volgende probleem met mijn AX GTI:

Bij ongeveer 110 km/h begint hij te trillen, bij 120 km/h is dit op z'n ergst. Op hogere snelheden is het trillen nog steeds aanwezig, maar in mindere mate. Het trillen begint voor maar gaat al snel door de hele auto. Waardoor zal dit komen? Aandrijfas?

Daarnaast heb ik nog een vraagje:
Welk a-merk levert 185/60 13 bandjes voor n GTI? De GTI staat nu op hankook en federal, maar dat bevalt niet. Pirelli en Michelin leveren ze iig niet...

Alvast bedankt!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Bij mijn GT kwam het trillen door de aandrijfassen. Bij mij trilde hij tussen de 90 en 110 het ergst. Na vervanging van de assen was het over.
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ligt er 185/60 onder een GTi dan?
Vreemde maat lijkt me dat.

Maar 185/65 of 70 moet toch geen punt zijn?

Kan bij Renard weleens in het grote bandenboek kijken voor je.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Jep, een GTI heeft 185/60 R13, ik heb Bridgestone potenza's en fulda's, alle 2 zijn ze best oke..
Altijd meer PK's dan jou!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

En de wielen meteen netjes laten balanceren.
Grote kans dat het trillen dan helemaal weg is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

In eerste instantie lijkt het me dus een balanceringsprobleem....

maar zoals gezegd, ik zal eens op de bandenleverancierslijst kijken aangaande wat er te krijgen is....

Wil je de inkoopprijs?
Of de inclusief montage en balanceren prijs....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Ik ben een tijdje terug bij de bandenboer hier in de stad geweest en heb mede daardoor wat antwoorden voor je:

Trillen bij 100-120km/h wordt veroorzaakt door een onbalans (wat dan dan ook kan zijn) in de achterwielen. Trillen bij 60-80km/h wordt veroorzaakt door een onbalans in de voorwielen. Zo is mij daar verteld door een toch wel ervaren bandenboer.
Ik had/heb ook trillingen boven de 80km/h en die worden veroorzaakt door m'n velgen, die blijken krom te zijn. De oude banden waren daarop ingesleten, daardoor merkte ik er eerst niks van. Met nieuwe banden merkte ik het dus wel.
De onbalans kan verschillende oorzaken hebben: van een losgeschoten balanceerloodje tot een klont modder in de binnenkant van je velg. (Echt waar, dat kan errug hinderlijk zijn!)

Banden voor de GTI zijn inderdaad van de maat 185/60R13. Ik heb er toen 2 laten monteren voor iets meer dan €80 per stuk inclusief balanceren. Het zijn Toyo's Proxis CF1. Een erg goede band zowel op droog als op nat wegdek.

Wat het trillen in je wielen ook van veroorzaken zijn slechte schokdempers. Bij mij waren ze achter slecht wat resulteerde in behoorlijk gecubte banden. Ook bij het remmen trilde de hele wagen; dit lag niet aan de remmen of de banden maar alleen aan de schokdempers. Nu ligt het wel aan de banden omdat ze zo gecubt zijn.

Hopelijk heb je wat aan dit lulverhaal :P. Groeten, Sietse!!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hahaha... :lol:

Naja, d'r is wel iets dat ik uit je verhaal kan opmaken: dat je blijkbaar heel tevreden bent over de Toyo Proxes CF1.
'k Moet namelijk (nog steeds :roll:) banden om m'n Ecco's laten leggen en m'n keuze was al een beetje op deze band gevallen.
Toch fijn om te weten dat er goede ervaringen mee zijn. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Als mede gti eigenaar heb ik hetzelfde dilema ik ga bandjes hiervan bestelen.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 641&dsco=7

Ik ga de yokohama A539 bestelen leuke prijs en hij gaat lang mee. Enige negative wat ik gehord heb is dat bij mot regen de grip een betje minder is. maar bij stevige regen blijkt hij weet heel goed te zijn.
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zit hier net in het bandenboek te kijken en... inderdaad!
Die maat (185-60) komt er niet in voor, althans niet in het standaard te leveren pakket.
Niet dat het me verbaasd eigenlijk..., m'n 195-55-13 waren ook pas na een kleine speurtocht verkrijgbaar.
13" wordt gewoon steeds moeilijker, en dat gaat voor meer maten op inmiddels.... m'n CX heeft ook zo'n probleem.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Re: Trillen (en ook n banden vraagje)

Post by FmXXX-STanie »

ax_b wrote:Ik heb het volgende probleem met mijn AX GTI:

Bij ongeveer 110 km/h begint hij te trillen, bij 120 km/h is dit op z'n ergst. Op hogere snelheden is het trillen nog steeds aanwezig, maar in mindere mate. Het trillen begint voor maar gaat al snel door de hele auto. Waardoor zal dit komen? Aandrijfas?

Daarnaast heb ik nog een vraagje:
Welk a-merk levert 185/60 13 bandjes voor n GTI? De GTI staat nu op hankook en federal, maar dat bevalt niet. Pirelli en Michelin leveren ze iig niet...

Alvast bedankt!

ik weet 100% zeker dat 1 van je achterste velgen krom is..
of het kan altijd nog 1 van je voorsten zijn..
maar er is een velg krom..
en een band met minder spanning dan de rest..

en doordat die auto dan o trilt kunnen je aandrijfassen binnenkort stuk gaan..
of je remen gaan sneller slijten..
maar ik hoo je hier een beetje mee te hebben geholpen
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Re: Trillen (en ook n banden vraagje)

Post by TTF »

FmXXX-STanie wrote:
ax_b wrote:Ik heb het volgende probleem met mijn AX GTI:

Bij ongeveer 110 km/h begint hij te trillen, bij 120 km/h is dit op z'n ergst. Op hogere snelheden is het trillen nog steeds aanwezig, maar in mindere mate. Het trillen begint voor maar gaat al snel door de hele auto. Waardoor zal dit komen? Aandrijfas?

Daarnaast heb ik nog een vraagje:
Welk a-merk levert 185/60 13 bandjes voor n GTI? De GTI staat nu op hankook en federal, maar dat bevalt niet. Pirelli en Michelin leveren ze iig niet...

Alvast bedankt!

ik weet 100% zeker dat 1 van je achterste velgen krom is..
of het kan altijd nog 1 van je voorsten zijn..
maar er is een velg krom..
en een band met minder spanning dan de rest..

en doordat die auto dan o trilt kunnen je aandrijfassen binnenkort stuk gaan..
of je remen gaan sneller slijten..
maar ik hoo je hier een beetje mee te hebben geholpen
najah denk dat je eerder iemand hier onzin mee aanpraat..
Rio97 wrote:En de wielen meteen netjes laten balanceren.
Grote kans dat het trillen dan helemaal weg is.
idd, probeer dat eerst maar eens, uitbalanceren wil nog wel eens precies komen bij een ax heb ik gemerkt. en op het uitbalanceer apparaat kun je dan ook meteen zien of een velg krom is..

en dat hoef je niet meteen te merken zeker als die kromme velg achter zit.
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Het ligt in ieder geval niet aan het balanceren, dat heb ik al gedaan uiteraard. Velgen zijn ook niet krom. Ik ga binnenkort iig proberen om met een andere set velgen en banden te rijden, maar daarmee verwacht ik weinig tot geen verandering. Vanuit mijn ervaring kan ik ook wel bijna 100% zeker zeggen dat het niet in de banden/velgen zit. Werk zelf bij een bandenboer...

Schokdempers zijn ook nog goed, heb ze getest op onze schokdempertestbank.

Kwa banden zit ik dan toch te denken aan bridgestone, kon via mn werk ook wel Toyo's krijgen maar daar heb ik niet zulke goede ervaringen mee. Misschien komen er ook wel Goodyears onder, ook fijne banden... Ff kijke waar k Bridgestone kan regelen.

Weet iemand toevallig ook wat de prijs is van een onderdeel van het schakelmechanisme? De kogel die met een plaatje aan het schutbord zit? Weet de naam niet van dat ding, maar hoop dat t zo duidelijk is.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Trillen kan heel goed aan aandrijfassen liggen

Ik heb een TRSje met vrij zwaar kloote aandrijfassen en die trilt behoorlijk, maar na aandrijfassen vervangen te hebben door ook slechte maar iets minder slechte, is het iets minder geworden. Dus, het zal best aan de aandrijfassen gelegen kunnen hebben ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

@ Megator,

Bedankt voor die link van autobandenmarkt.nl. Het scheelt echt wel een hoop geld om daar je banden te bestellen. Ik hoop alleen wel dat de banden die ze verkopen voorzien zijn van het E-keurmerk en goede banden zijn. M'n pa kocht ook ooit goeie banden, Pirelli's. Hij gleed echt alle kanten op met z'n wagen; waarschijnlijk waren het geen echte maar de goedkope shit die bestemd is voor Azie waar ze daar niet moeilijk over doen: de banden zonder E-keurmerk.
Heeft iemand ervaring met de banden van autobandenmarkt.nl???

Groeten, Sietse!!

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Als je denkt dat er onbalans in 1 wiel zit/een wiel krom is, dan kun je het reservewiel daar ff op zetten en dan testen of het weg is. Zo niet, dan kun je de andere wielen nog proberen om te wisselen met het reservewiel.
Heb je het wiel gevonden, ga er dan ff mee naar iemand die echt goed kan balanceren. Er zitten nl. ook een hoop prutsers tussen die veel fouten maken met balanceren.

Banden van autobandenmarkt.nl zijn gewoon prima. Zit gewoon keurmerk op en ze zijn bovendien normaal gesproken ook nog eens erg recentelijk gemaakt. Dit is dan weer te zien aan de DOT code. De ervaringen die ik ermee heb (2x) waren allebei gewoon erg goed.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Sietse wrote:@ Megator,

Bedankt voor die link van autobandenmarkt.nl. Het scheelt echt wel een hoop geld om daar je banden te bestellen. Ik hoop alleen wel dat de banden die ze verkopen voorzien zijn van het E-keurmerk en goede banden zijn. M'n pa kocht ook ooit goeie banden, Pirelli's. Hij gleed echt alle kanten op met z'n wagen; waarschijnlijk waren het geen echte maar de goedkope shit die bestemd is voor Azie waar ze daar niet moeilijk over doen: de banden zonder E-keurmerk.
Heeft iemand ervaring met de banden van autobandenmarkt.nl???

Groeten, Sietse!!
Zowel mijn zomer als winterbanden komen bij autobandenmarkt.nl vandaan. Hele goeie ervaring mee. Wordt gratis verzonden en perfecte kwaliteit. Het is gewoon een nederlandsbedrijf met een magezijn in duitsland. Zijn gewoon de echte banden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Ik had eigenlijk ook wat vragen. heeft eimand ervaring met de Yokohama A539, Toyo Proxes CF1, of Falken Ziex ZE 512? Ik zit daar tusen te twijfelen. Ik wil een band met veel gevoel en een harde zijwand, en naturlijk goede nat grip. Oh en heedt eiman ervaring met Direct Band?
Image

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

megator wrote:Ik had eigenlijk ook wat vragen. heeft eimand ervaring met de Yokohama A539, Toyo Proxes CF1, of Falken Ziex ZE 512? Ik zit daar tusen te twijfelen. Ik wil een band met veel gevoel en een harde zijwand, en naturlijk goede nat grip. Oh en heedt eiman ervaring met Direct Band?
Als ik tussen die 3 zou moeten kiezen wordt t Toyo, Yokodrama zijn erg hard en die Falkens ook volgens mij.

Maja ik wil weer eens iets anders...

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Ik heb hetzelfde met trillen tussen de 110 en 125 zeg maar.

Binnenkort nieuwe V-Snaar, Distributieriem + olie en dan gelijk maar even de banden balanceren en kijken of dit verschil geeft.

gr
DLS
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Post Reply