ventilator koelsysteem slaat niet aan
Moderators: vtspower, webmasters
ventilator koelsysteem slaat niet aan
Nadat ik de borrelende geluidjes uit het koelsysteem opgelost lijk te hebben (gewoon bijvullen en een aantal keer ontluchten) slaat de ventilator niet aan. motor 10 minuten stationair laten draaien ventilator slaat niet aan. Het lampje van te warme koelwatertemperatuur gaat niet branden. Met een paperclip de de stekker doorverbonden slaat de ventialator wel aan. Dus de sensor is verdacht hoe kan ik deze testen.
By the way ik heb een firtst 1.1 i type 2
THANX AX Piet
By the way ik heb een firtst 1.1 i type 2
THANX AX Piet
een paar knaken volgens mij een eurotje of 25 of heb je een goedkoper adresje? Bij welke temp moet de sensor reageren en moet het koelsysteem leeg om de sensor te vervangen?Joost wrote:testen wordt moeilijk althans je kan wachten tot het lampje "te heet" brand maar dat beveel ik je niet aan.
het is een typisch Citroën kwaaltje dat die dingen het begeven van een paar knaken
Thanx AX Piet
axpiet wrote:een paar knaken volgens mij een eurotje of 25 of heb je een goedkoper adresje? Bij welke temp moet de sensor reageren en moet het koelsysteem leeg om de sensor te vervangen?Joost wrote:testen wordt moeilijk althans je kan wachten tot het lampje "te heet" brand maar dat beveel ik je niet aan.
het is een typisch Citroën kwaaltje dat die dingen het begeven van een paar knaken
Thanx AX Piet
kijk even op masterbase.nl 10 eur ongeveer.
Temperatuurschakelaar, radiateurventilator
het is geen thermometer maar een ding wat bij een bepaalde warmte uitzet en daardoor de ventilator aangooit.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Ik dacht dus dezeDuFF wrote:thermo-schakelaar![]()
wat dus het zelfde is als een thermostaatsensor
die zorgt ervoor dat je ventilator aanslaat, doet ie dat niet, is ie stuk.
Koelmiddeltemperatuursensor
KW
530114
KW
530114 19,20 EUR / stuk (Adviesprijs)
Motorcode HDZ (TU1M), blauw, lila
maar het is dus een van deze
Temperatuurschakelaar, radiateurventilator
KW
550111
KW
550111 10,60 EUR / stuk (Adviesprijs)
Motorcode HDZ (TU1M), Vanaf VET nummer 03829, Tot VET nummer 05225
550145
KW
550145 13,40 EUR / stuk (Adviesprijs)
Motorcode HDZ (TU1M), Vanaf VET nummer 05226
550020
KW
550020 10,40 EUR / stuk (Adviesprijs)
Motorcode HDZ (TU1M), Tot VET nummer 03828
Wat is dat VET nummer wat er achter staat en hoe kom ik er achter welk VET nummer ik heb?
Moet het systeem leeg om de temperatuurschakelaar te vervangen?
THANX AX Piet
die temperatuurschakelaar zit halverwege ja, dus de boel loopt wel leeg, mischien iets van een teiltje onder zetten als je gehecht bent aan je huidige koelvloeistof
, anders boven een putje ofzo, en dan die schakelaar eruit draaien, loopt de boel vanzelf leeg, nieuwe erin, aansluiten, heel 't systeem ontluchten/bijvullen en voila.

Spreken is goud, Ductape is zilver.
temperatuur schakelaar radiateur ventilator gekocht koste bij de citroengarage 26,50 ex btw !!!!!!!!!!!
heb hem toen maar bij P. Heijl in Den Bosch gehaald daar was hij 13,50
Als Citroën garage zou ik me eigen maar eens diep schamen
Vraagje voor het monteren zit alleen een alu ring bij is dit een pakking? of moet er nog iets meer tussen?
THANX AX Piet


heb hem toen maar bij P. Heijl in Den Bosch gehaald daar was hij 13,50


Als Citroën garage zou ik me eigen maar eens diep schamen


Vraagje voor het monteren zit alleen een alu ring bij is dit een pakking? of moet er nog iets meer tussen?
THANX AX Piet
Dan weet jij vast wel of die alluminium ring het enige is wat tussen sensor en radiateur hoort te zitten ofdat er nog iets extra's tussen moet een pakking of iets dergelijksDuFF wrote:pas op !, de mijne is momenteel stuk, terwijl ie nogmaar een maandje oud is![]()
dus ze kunnen onbetrouwbaar zijn, ik kan nu weer een nieuwe gaan halen![]()
en rij tijdelijk met een 'kortgesloten' ventilator

THANX AX Piet
Prijzen zeggen niets...
de wondere wereld die netto-inkoop en bruto-verkoop heet...
Maar ver boven de €15 netto excl.BTW mag het niet liggen lijkt me.
Een dealer rekent hoe dan ook Bruto-prijzen... en dan vaak nog een "piece d'origine" premie erbovenop.
Hoe dan ook... een AX fan slaat pas héél erg laat aan.
De temperatuur meter is sowieso erg onduidelijk en het rood lijkt pas te beginnen bij ca. 120graden.
Dus.... voor zekerheid.... heel lang wachten....kijkend op de temp.meter... of 'ie aanslaat.
Bij mij (AX GT carburateur met vrij nieuwe radiateur) lijkt het echt alsof de boel al op ploffen staat.... maar dan, bij wat wel 110-120 lijkt, slaat'ie toch aan.
Bij m'n CX (Gti automaat) slaat de fan bij precies 94 graden op het LCD-display aan.
Kortom, het wisselt nogal en denk niet dat de temp.indicatie al te accuraat is.
de wondere wereld die netto-inkoop en bruto-verkoop heet...
Maar ver boven de €15 netto excl.BTW mag het niet liggen lijkt me.
Een dealer rekent hoe dan ook Bruto-prijzen... en dan vaak nog een "piece d'origine" premie erbovenop.
Hoe dan ook... een AX fan slaat pas héél erg laat aan.
De temperatuur meter is sowieso erg onduidelijk en het rood lijkt pas te beginnen bij ca. 120graden.
Dus.... voor zekerheid.... heel lang wachten....kijkend op de temp.meter... of 'ie aanslaat.
Bij mij (AX GT carburateur met vrij nieuwe radiateur) lijkt het echt alsof de boel al op ploffen staat.... maar dan, bij wat wel 110-120 lijkt, slaat'ie toch aan.
Bij m'n CX (Gti automaat) slaat de fan bij precies 94 graden op het LCD-display aan.
Kortom, het wisselt nogal en denk niet dat de temp.indicatie al te accuraat is.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Gisteren tijdens het vervangen van de koppakking van Rock's hebben we ook de themocontact vervangen (was stuk) ook nog even gecontroleerd wat er op stond als schakelpunt maar dat was 97 gr.C.
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Weet jij dan misschien of er nog iets meer tussen schakleaar en radiateur moet als alleen dat alu ringetje wat er al op zit?Henk Bats wrote:Gisteren tijdens het vervangen van de koppakking van Rock's hebben we ook de themocontact vervangen (was stuk) ook nog even gecontroleerd wat er op stond als schakelpunt maar dat was 97 gr.C.
Groetjes, Henk
THANX AX Piet
bij mij zit er alléén het aluminium ringetje tussen.
geen vloeibare pakking ofzo, dus dat zal niet nodig zijn.
net na de kopwisseling zat er nog een luchtbel oid in het systeem(oorzaak weet ik even niet meer) waardoor die even flink warm opliep, maar dat kwam dan ook mede omdat de ventilator niet aansloeg, en die wou dus bij die temperatuur nog niet aanslaan, wat ie wel hoort te doen, toen hebben we m maar kortgesloten zodat ie het doet zodra die op contact staat, en nu blijft ie ook netjes rond de 90/95 graden
geen vloeibare pakking ofzo, dus dat zal niet nodig zijn.
net na de kopwisseling zat er nog een luchtbel oid in het systeem(oorzaak weet ik even niet meer) waardoor die even flink warm opliep, maar dat kwam dan ook mede omdat de ventilator niet aansloeg, en die wou dus bij die temperatuur nog niet aanslaan, wat ie wel hoort te doen, toen hebben we m maar kortgesloten zodat ie het doet zodra die op contact staat, en nu blijft ie ook netjes rond de 90/95 graden

Spreken is goud, Ductape is zilver.