ET-waarde

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

ET-waarde

Post by pcrodent »

Effe snel hoor.
Ik heb ooit in de FAQ gezet dat 18 een goeie ET-waarde voor een AX is. Nu zette ik vraagtekens bij 9 en krijg ik te horen dat d?t de goeie is. Nu heb ik er zelf geen verstand van (ik schrijf alleen de mening v/d meerderheid over) dus wat is nu echt de goede waarde?
Kijk uit, een Cactussssss

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Wat past op een AX is volgens mij 9 tot 15....

Hoger dan 15 en de velg gaat binnen in aanlopen (en heb je spoorverbreders nodig) en lager dan 9 zal zoiezo wel niet bestaan ? En dan zit je velg meer buiten dan binnen je auto :P

Maar afhankelijk van de scheef/kromheid van de ax past bij sommige et 16 &17 wel, 18 waarsch zoiezo niet.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

grietje wrote:Hoger dan 15 en de velg gaat binnen in aanlopen (en heb je spoorverbreders nodig) en lager dan 9 zal zoiezo wel niet bestaan ? En dan zit je velg meer buiten dan binnen je auto :P
Lager dan 9 bestaat wel, je ziet 't weleens bij Duitse stijl velgjes enzo :) en er zijn een paar van die zeldzaamheden gebouwd met ??n centrale rem op de achteras en daardoor een hele dunne naaf. met als gevolg een mega-offset.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Bij mijn weten, want het staat erop, heeft een standaard AX-staalvelg een ET waarde van 25....

En de ET heeft niets te maken met aanlopen... op zich.

Een velg heeft meerdere maat-eenheden, ET-waarde, diameter in Inches en breedte in J (hoeveelheid halve en hele inch).
De ET is van grote invloed op de sporing van een auto omdat elke auto is ontwikkeld om een bepaalde positie te hebben t.o.v. waar de banden de grond raken.
De ET kan derhalve gebruikt worden om w?l de velgbreedte fors te veranderen maar de positie onder de auto nauwelijks. Dan neemt de breedte dus zowel naar binnen als naar buiten toe.
Heb je 2 velgen met identieke ET waarde maar is de ene 2 inch breder dan de andere dan zal de velg puur naar binnen toe breder zijn geworden.
Bij een AX ga je dan al snel draagarmen raken, of de wielkast bij het insturen.

Het gaat er dus om van hoe het meten van ET werkt... hoe dat exact zat is me nu ontschoten, heb het ooit ergens gelezen.

...... :oops: :?

Het kan natuurlijk zijn dat ik nu de boel omdraai, maar....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

2Black wrote:Bij mijn weten, want het staat erop, heeft een standaard AX-staalvelg een ET waarde van 25....

En de ET heeft niets te maken met aanlopen... op zich.

Een velg heeft meerdere maat-eenheden, ET-waarde, diameter in Inches en breedte in J (hoeveelheid halve en hele inch).
De ET is van grote invloed op de sporing van een auto omdat elke auto is ontwikkeld om een bepaalde positie te hebben t.o.v. waar de banden de grond raken.
De ET kan derhalve gebruikt worden om w?l de velgbreedte fors te veranderen maar de positie onder de auto nauwelijks. Dan neemt de breedte dus zowel naar binnen als naar buiten toe.
Heb je 2 velgen met identieke ET waarde maar is de ene 2 inch breder dan de andere dan zal de velg puur naar binnen toe breder zijn geworden.
Bij een AX ga je dan al snel draagarmen raken, of de wielkast bij het insturen.

Het gaat er dus om van hoe het meten van ET werkt... hoe dat exact zat is me nu ontschoten, heb het ooit ergens gelezen.

...... :oops: :?

Het kan natuurlijk zijn dat ik nu de boel omdraai, maar....
verhaal klopt. bij een maximale velgbreedte zit je w?l heel vast met je ET.
met een minimale velgbreedte ook trouwens, anders klopt je spoorbreedte niet.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ET is

a-b/2

a= de afstand van dat wat tegen je naaf komt tot het ' einde' van je velg,
b= de totale breedte van de velg

wat je dus uitrekent is de afstand van het ' monteer' punt, oftewel, dat punt wat je met bouten aan je naaf vastmaakt, tot het MIDDEN van de velg.

ET van 25 betekent dus dat het monteer punt flink ver (naar buiten toe) van het midden afligt en het wiel dus dicht tegen de draagarmen/veerpoten aanzit. Als het een smal velgje is kan dat vast wel. Maar als je een velg hebt met 6 of 6,5 J gaat je dat echt niet lukken, want dat raakt deze met de achterkant je draagarm of veerpoot, en gaat dus aanlopen.
Dus ja, ET waarde bepaald wel degelijk aanlopen.

Ook het wielkast aanlopen, als je een middelmatige brede velg hebt met een kleine ET (dus het wiel KAN wel meer naar binnen maar door de ET niet,) en loopt dus aan bij je wielkast, had een zelfde velg met hogere ET dus wel gewoon zonder aanlopen kunnen passen.

Totdat je natuurlijk zo breed gaat (vanaf 6 J is volgens mij te breed voor een AX wielkast) dat je wielkast gewoon vol is. Dan maakt ET verder ook geen reet meer uit, behalve dan dus voor het aanlopen binnenin op draagarm en veerpoot.

Mijn velgen hebben denk ik ET 20, zal het zo even meten, en de velg is 6 J breed, en dat kan niet zonder spoorverbreder (of ET verkleiner, hoe je t wilt noemen :P) Voor en achter verschilt wel, voor kan hogere ET aan dan achter, hij raakt achter heel snel de binnenachterkant van je wielkast en voor zit op gegeven moment tegen je veerpoot aan.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hmmm dus eigenlijk kun je niet aan de hand van de ET zeggen of het gaat passen? Of zijn er ET-waarden die altijd passen?

Het heeft natuurlijk weinig zin om 25 individuele past wel/past niet gevallen neer te zetten in de FAQ. Zijn er algemene past wel/past niet-voorspellende regels?
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

pcrodent wrote:Hmmm dus eigenlijk kun je niet aan de hand van de ET zeggen of het gaat passen? Of zijn er ET-waarden die altijd passen?

Het heeft natuurlijk weinig zin om 25 individuele past wel/past niet gevallen neer te zetten in de FAQ. Zijn er algemene past wel/past niet-voorspellende regels?
Een 235/30R17 band om een 17-inch velg met een ET-waarde -30 en een breedte van 8.5 inch ("J") past achter wel... maar rijdt toch wat onprettig als je wil gaan sturen aan de voorkant en zal ook niet heel erg gewaardeerd worden door je wiellagers :)

ET-waarde zegt individueel dus niks over aanlopen/niet aanlopen, je hebt hiervoor altijd de complete maat van de velg/band voor nodig. Dus: breedte v/d band, breedte v/d velg, wielomtrek en offset (= ET-waarde) bepalen de positie van de velg onder de auto en daarmee aanlopen of niet aanlopen. Het gebruik van spoorverbreders/slijptolletjes/andere hulpmiddelen hierbij niet meegerekend.

Komt erop neer dat je wegligging wat betreft de wieltjes gewaarborgd blijft als je je ongeveer aan de volgende regels houdt:
- verander je onafgeveerd gewicht niet met een factor 2 ofzo (m.a.w.: monteer geen 18" velgen met ?berplatte sloffen)
- verander je spoorbreedte zo min mogelijk (hiervoor zal je met andere velgen dus moeten spelen met velgbreedte en ET)
- ga niet lopen rommelen met spoorverbreders en lange bouten, dat verslapt de bevestiging alleen maar
- monteer de juiste bandenmaat om je velg

Val je daarbuiten dan wordt 't gewoon lastig om goed sturen en vette looks te combineren. Laatste voetnoot: Brede sloffen = meer grip op droog, maar minder grip op nat en vice versa tot een bepaald minimum. Het "minimum" hiervoor ligt zo ongeveer 1cm smaller dan de opgegeven maat voor je AX (dus: 125 breed op een 637kg zware 1.0E zorgt voor nog iets meer grip op nat en een flink verminderde grip op droog).

En ga nou niet lopen discussi?ren want ik heb toch wel gelijk :D
Last edited by kevin.broke on TueAug21, 2007 1:17:08 PM, edited 1 time in total.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

kevin.broke wrote:En ga nou niet lopen discussi?ren want ik heb toch wel gelijk :D
Als men niet al overtuigd was door je redevoering dan was dit argument vast de genadeslag :roll:

Maar okee, ik zal de FAQ aanpassen :)
Kijk uit, een Cactussssss

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

haha, dat was een geintje man :lol:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

pcrodent wrote:Hmmm dus eigenlijk kun je niet aan de hand van de ET zeggen of het gaat passen? Of zijn er ET-waarden die altijd passen?

Het heeft natuurlijk weinig zin om 25 individuele past wel/past niet gevallen neer te zetten in de FAQ. Zijn er algemene past wel/past niet-voorspellende regels?
het passen van ET waarde zijn vrijwel altijd afhankelijk van de breedte van de velg.

Maar bij de breedte van standaard ax velgjes (steelies, GT lm en first lm) zal ET 9 tot 25 wel passen

Bij breedere velgen (eccos e.d.) die vaak 6 J zijn en waar het mooist 185 band om heen ligt is tot 15 passend.

Ik zou in de FAQ dan per J maat neerzetten, tis ook nog wel afhankelijk van andere dingen maar dat kan je als footnote zetten
Zet er dan gewoon zoveel J, en dan een paar standaard velgen die die maat hebben. En een paar veel gebruikte ' tunings' velgen, zoveel 3 gats en 13/14/15 inch velgen bestaan er toch niet. Banden zou ik zoiezo weglaten, alleen het passen van de velg meenemen. Of bij die J waardes de optimale banden maat erbij zetten ofzo

Ik heb net even gekeken en nagemeten, mijn velgen zijn idd ET 20, 14 inch, 6 J met 185/55/14 banden en het past met voor minimaal een 5 mm spoorverbreder en achter met minimaal een 10 mm spoorverbreder (waar ik 20 mm heb zitten voor de mooi, anders vallen mn brede velgen nog in t niets)

Overigens een goede spoorverbreder (met centreerring en borgbouten) is niet 'slapper'. En zolang je spoorbreedte niet veranderd, belast je je lagers ook niet -merkbaar- meer. En met mijn velgen en 5 mm heb ik niet eens langere bouten dan andere LM velgen. Wel met de 20 mm uiteraard, en achter is mn spoorbreedte ook DUIDELIJK breder :P

De ET waarde van de 13 inch steelies kon ik niet meer lezen, die velgen zijn helemaal geroest, de 14 inch GT steelies kan ik wel even kijken bij andere auto!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik had dus 13" steelies (v??r het verbreden) en die gaven ET 25 aan.
Mijn velgen zijn nu 6J (waren 4,5J) breed en hebben 195-55/13 banden, breder zul je trouwens qua banden in 13" al nauwelijks meer vinden, althans niet betaalbaar.
Qua aanlopen aan de buitenkant (ronde wielkast) heb ik achter nog zeker 3cm over, dus dat is geen punt, en omdat de verbreding puur naar buiten toe is gebeurd is aanlopen op de draagarmen achter hoe dan ook geen punt.

@PCRodent: natuurlijk kun je wel zeggen dat bepaalde ET waarden altijd passen. Heb je alleen alle maten van alle ooit geleverde AX-velgen voor nodig. De speling die je hebt kun je verder gewoon aan de hand daarvan uitrekenen.
Je moet alleen wel ook nog een verschil maken tussen ronde en rechte wielkasten. Meten is weten!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

2Black wrote:@PCRodent: natuurlijk kun je wel zeggen dat bepaalde ET waarden altijd passen. Heb je alleen alle maten van alle ooit geleverde AX-velgen voor nodig. De speling die je hebt kun je verder gewoon aan de hand daarvan uitrekenen.
Je moet alleen wel ook nog een verschil maken tussen ronde en rechte wielkasten. Meten is weten!
Als iemand een formule kan geven voor wanneer een velg past qua ET en breedte kan ik die in de FAQ gooien...
En anders, sorry Collin, hou ik het bij de huidige je-weet-maar-nooit-dus-probeer-maar-of-ie-past tekst in de FAQ. :) Ik ga in ieder geval niet andere mensen het risico laten lopen dat ik zeg dat het past en dat het vervolgens niet past.
Kijk uit, een Cactussssss

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Wat mij betreft moet iedereen sowieso gewoon op z'n bestaande velgen kijken en het lekker zo houden!!
Aanloop problemen komen in principe pas voor bij hele grote wijzigingen en die zijn in het 13" gebied niet echt mogelijk....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply