Lekage, Help
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Lekage, Help
Gister ging ik thuis rijden van een vriends huis, doe ik de sleutel in de contact en er brandt een raar lampje. Pak effe de instructie boekje erbij, en wat blijkt de koelniveau is laag. Dus effe wat tap water erin gegoied, lampje ging uit en vorzichtig naar huis gereden. Het was zon 15min rit, de lampje brandete niet meer en de motor ging best snel naar net onder de 90 graden. Darna viel de temperatur naar net boven 85. (het regende echt heel veel gisteren op dat tijd stip mischine dat dat iets te maken heeft? ) Vandag weer effe gechekt en er was weer water uitgelekt zon halve liter schat ik ( dat was ook al zo de nacht ervoor). Ook merkte ik op de terug weg dat de motor soms voor 2 seconde stoterde endarna normal ging en heb ik de eerste keer (te)veel water bijgegoied. Het was snachts en ik kon niks zien dus het was zeg maar totbijna helemaal boven aan met water vol (kon mijn vinger er net helemaal droog inzeten zeg maar) Nou iemand een idee van hoe ik dit kan repareren? Is het me kopaking? Kan het een kleine gaatje zijn dat ik met een of ander midel dichten kan?
Dacht ik ook wel, maarja als het een maal erin zit hoe haal je het dan eruit? met een slangetje lukt het maar dat had ik niet bij de hand ligen. In ieder geval is hij nu weer te leeg ( licht ging aan, Is dat omdat ik hem te vol goide en hij em nu te leeg heeft gezet?) weer een betje water erin en wat kranten eronder maar in een urtje heb ik geen water lekage gezien.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Kijk even goed of je auto veel wit rookt (fout!), of je koelvloeistof vol rommel zit (fout!) of gewoon op een apart kleurtje ranja lijkt (goed!). Onder de oliedop mag ook geen smurrie zitten, moet gewoon tussen mooi bruin (goed!) en gitzwart zijn (en nu gauw olie verversen! maar dat heeft hier niks mee te maken).
Is dat allemaal goed? Dan water bijvullen, ontluchten, starten en warm laten draaien met de kap open. Ondertussen dus goed kijken of ie ergens lekt! Volg de koelvloeistofkanalen, ook ?chter de motor.
Kijk uit met je vingers/neus voor de ventilator/uitlaat/andere pijnlijke voorwerpen. Succes!
Is dat allemaal goed? Dan water bijvullen, ontluchten, starten en warm laten draaien met de kap open. Ondertussen dus goed kijken of ie ergens lekt! Volg de koelvloeistofkanalen, ook ?chter de motor.
Kijk uit met je vingers/neus voor de ventilator/uitlaat/andere pijnlijke voorwerpen. Succes!
Okay er is geen mayo op de olie gewoon normale bruin-zwart olie dat leker ruikt. De olie is ook recent vervangen dus moet het echt niuewe? En de Koelvloistof hoe kan ik kijken als dat noch goed is? En heeft iemand ervaring met radiatuer reparatuers? en on another note, weet eimand iets over injector schonmakers?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ah joh, olie is prima als ie net vervangen is kleurt gitzwart als ie er lang in zit nl.megator wrote:Okay er is geen mayo op de olie gewoon normale bruin-zwart olie dat leker ruikt. De olie is ook recent vervangen dus moet het echt niuewe? En de Koelvloistof hoe kan ik kijken als dat noch goed is? En heeft iemand ervaring met radiatuer reparatuers? en on another note, weet eimand iets over injector schonmakers?
koelvloeistof => tot bovenaan vullen, dan kan je 'm nl. zien. overtollig gaat er via het overdrukventiel in de dop gewoon uit.
als je radiateur lekt: niet gaan proberen te repareren als ie slecht is, gewoon vervangen. je wil niet van die leakstop-troep in je koelsysteem, en een nieuwe is met 50-75 euro ?cht niet heel duur.
en injectorreiniger is niks mis mee, heb ik ook in mijn GTI gegooid op 2 tanks. daarna liep ie een stukje netter en zuiniger.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Met de headertank bedoel ik dat je een soort van trechter dat heel snug past op de expansie tank. deze vul je met vloiestof zodat ie hoger is dan enige ander punt van de koelcircuit. want bij de ax is de vullpunt lager dan het hoogste punt van het koelcircuit blijkbaar. Nou ik heb zon 1.2L water in total erin gegoid ik heb vandag een kort ritje gemakt (5km gereden in de stad) en de motor werd heeel snel warm en stoterde soms een klein beetje. Er lekt geen vloestof meer. Dus wordt ie te snel heet omdat de verhoeding water anti vriez/corotie verander is? Of is er gewoon lucht in het koelcircuit? Nu heb ik de Haynes probert te volgen voor het bijvulen maar het is mij niet gelukt om de bleedvalves te finden. ik denk dat dit ze zijn maar een bevesteging zou wel mooie zijn
Deze zit achter de inlaat klep, het is me gelukt om de zwaterdopje eraf te halen maar er is niets gebuert
Dat zwarte dopje heb ik met een kwart slag kunen draien maar niet eruit kunen halen
Ik weet niet als dit een bleedvalve is en hoe hij open zou moeten gaan
Nou hulp is welkom
Deze zit achter de inlaat klep, het is me gelukt om de zwaterdopje eraf te halen maar er is niets gebuert
Dat zwarte dopje heb ik met een kwart slag kunen draien maar niet eruit kunen halen
Ik weet niet als dit een bleedvalve is en hoe hij open zou moeten gaan
Nou hulp is welkom
jaaaaah,
dat zijn ze alle 3, ik kan ze nu wel dromen
oke om even te beginnen met de 1e foto, die draai je gewoon eraf, (let op dat je 'm niet kwijtraakt.)
zorg dat de motor enz gewoon koud zijn.
start de auto.
giet koelvloeistof in het systeem, wacht tot het er bij het dopje uitloopt in een net en vloeiend stroompje, wanneer het ongelijk eruit stroomt zit er nog lucht in.
als het er gelijkmatig uitstroomt kan het dopje weer terug.
vervolgens gaan we naar foto 2, dit is de ontluchting op je radiateur, hiervoor pak je een combinatie-tang, en draai je een halve slag en trek je omhoog.
(DOOR DIE KLEM DIE JE ERNAAST ZIET OP DE FOTO, EN DIE AAN DE ANDERE KANT BIJ JE RADIATEURDOP, OMHOOG TE DUWEN, KAN JE RADIATEUR EEN STUKJE NAAR VOREN WAARDOOR JE ER BETER BIJKAN. )
door draaien en trekken te combineren haal je de dop eruit.
alweer ga je bijvullen tot het er hier ook uitstroomt in een gelijke stroom.
nu neem je de laatste, en het hoogste ontluchtings-punt, dat is meteen je laatste foto.
deze draai je met een imbus los (pas op dat je het koperen ringetje niet kwijtraakt)
en vervolgens weer bijvullen tot er hier uitstroomt.
geef tussendoor even gas door je gaskabeltje wat aan te trekken,
dit zorgt ervoor dat het koelvloeistof goed in het systeem 'gezogen' word.
blijf doorvullen, tot het ook in een net stroompje uit dat laatste punt loopt, en draai het imbusje met koperen ringetje er weer in (pas op dat ie niet breekt, dan ben je niet blij.)
draai als laatste de radiateurdop er weer op, maar kijk eerst of hier geen belletjes omhoog komen of gekke dingen gebeuren.
en dan zou alles tot op de rand toe weer bijgevuld moeten zijn
dat zijn ze alle 3, ik kan ze nu wel dromen
oke om even te beginnen met de 1e foto, die draai je gewoon eraf, (let op dat je 'm niet kwijtraakt.)
zorg dat de motor enz gewoon koud zijn.
start de auto.
giet koelvloeistof in het systeem, wacht tot het er bij het dopje uitloopt in een net en vloeiend stroompje, wanneer het ongelijk eruit stroomt zit er nog lucht in.
als het er gelijkmatig uitstroomt kan het dopje weer terug.
vervolgens gaan we naar foto 2, dit is de ontluchting op je radiateur, hiervoor pak je een combinatie-tang, en draai je een halve slag en trek je omhoog.
(DOOR DIE KLEM DIE JE ERNAAST ZIET OP DE FOTO, EN DIE AAN DE ANDERE KANT BIJ JE RADIATEURDOP, OMHOOG TE DUWEN, KAN JE RADIATEUR EEN STUKJE NAAR VOREN WAARDOOR JE ER BETER BIJKAN. )
door draaien en trekken te combineren haal je de dop eruit.
alweer ga je bijvullen tot het er hier ook uitstroomt in een gelijke stroom.
nu neem je de laatste, en het hoogste ontluchtings-punt, dat is meteen je laatste foto.
deze draai je met een imbus los (pas op dat je het koperen ringetje niet kwijtraakt)
en vervolgens weer bijvullen tot er hier uitstroomt.
geef tussendoor even gas door je gaskabeltje wat aan te trekken,
dit zorgt ervoor dat het koelvloeistof goed in het systeem 'gezogen' word.
blijf doorvullen, tot het ook in een net stroompje uit dat laatste punt loopt, en draai het imbusje met koperen ringetje er weer in (pas op dat ie niet breekt, dan ben je niet blij.)
draai als laatste de radiateurdop er weer op, maar kijk eerst of hier geen belletjes omhoog komen of gekke dingen gebeuren.
en dan zou alles tot op de rand toe weer bijgevuld moeten zijn
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM