afgekeurd! kan ik het zelf fixen?
Moderator: webmasters
afgekeurd! kan ik het zelf fixen?
Goedendag heren (en een enkele dame)
ff intro: ik kijk af en toe eens op dit forum voor hulp. Heb laatst mijn dynamo vervangen mbv de tutorial op dit forum..
Maareuuhhh
Mijn trouwe AXje staat bij de APK keuring
kreeg een telefoontje van Mustafa (katwijk)
Hij wil nogal wat aan mijn blikkie op wielen gaan doen:
o.a.
Linker achterwiel vervangen: 40,-
lassen van gaten in voorspatborden: 120,-
handrem, linker achterwiel draait door: ..... (vaag wat ik parkeer altijd op een helling en daar blijft ie prima staan)
rechter achterdeur zit vast, wil die gaan repareren: 60
en .... euhhh wat was het ook alweer... iets met stuur bollen??
totale kosten zouden rond de 350,- gaan komen..
Mijn vraag:
- is het nodig om gaten in stadborden te lassen? ik heb ze al vele jaren..
- moet die deur open kunnen?
- kan ik zelf met die handrem aan de slag?
- goedkoop lassen? is het mogelijk
- en wat kan die stuur bol zijn?
alvst bednkt
ff intro: ik kijk af en toe eens op dit forum voor hulp. Heb laatst mijn dynamo vervangen mbv de tutorial op dit forum..
Maareuuhhh
Mijn trouwe AXje staat bij de APK keuring
kreeg een telefoontje van Mustafa (katwijk)
Hij wil nogal wat aan mijn blikkie op wielen gaan doen:
o.a.
Linker achterwiel vervangen: 40,-
lassen van gaten in voorspatborden: 120,-
handrem, linker achterwiel draait door: ..... (vaag wat ik parkeer altijd op een helling en daar blijft ie prima staan)
rechter achterdeur zit vast, wil die gaan repareren: 60
en .... euhhh wat was het ook alweer... iets met stuur bollen??
totale kosten zouden rond de 350,- gaan komen..
Mijn vraag:
- is het nodig om gaten in stadborden te lassen? ik heb ze al vele jaren..
- moet die deur open kunnen?
- kan ik zelf met die handrem aan de slag?
- goedkoop lassen? is het mogelijk
- en wat kan die stuur bol zijn?
alvst bednkt
die spatborden is geen afkeur, tenminste, lijkt me ERG sterk..
gaat vast om de gaten achter de koplampen, die kunnen voorlopig weinig kwaat
wiel vervangen kan je wel, band vervangen wordt lastiger..
volgens mij staat er in het keurboek alleen dat de deuren moeten kunnen sluiten.. nergens dat ze ook open moeten kunnen (dichtlassen mag daarmee dus..)
stuurbol zouden je stuurkogels kunnen zijn, daar kan je speling ophebben.. stuurkogeltje kost 10,- bruto per kant, ex montage..
handrem kan zijn dat je remschoen stuk is, of athans, het stelmechanisme daarop.. maar het kan ook gewoon zijn dat de handrem ongelijk is afgesteld.. er staat wel een howto op de site van hoe je je trommels eraf kan halen, maar als je neit weet waar je naar moet kijken dan schiet
dat nog niet erg op
(marc, blijkbaar ingelogt als..)
gaat vast om de gaten achter de koplampen, die kunnen voorlopig weinig kwaat
wiel vervangen kan je wel, band vervangen wordt lastiger..
volgens mij staat er in het keurboek alleen dat de deuren moeten kunnen sluiten.. nergens dat ze ook open moeten kunnen (dichtlassen mag daarmee dus..)
stuurbol zouden je stuurkogels kunnen zijn, daar kan je speling ophebben.. stuurkogeltje kost 10,- bruto per kant, ex montage..
handrem kan zijn dat je remschoen stuk is, of athans, het stelmechanisme daarop.. maar het kan ook gewoon zijn dat de handrem ongelijk is afgesteld.. er staat wel een howto op de site van hoe je je trommels eraf kan halen, maar als je neit weet waar je naar moet kijken dan schiet
dat nog niet erg op
(marc, blijkbaar ingelogt als..)
Lassen: heb je fotos? Meestal bedoelen ze idd achter je koplampen, en dat is echt geen afkeur, aanvechten dus
handrem en stuurkogel zou ik wel laten doen, overigens merk je er niets tot vrij weinig van als je handrem het aan 1 kant niet doet.
wiel, bedoelt ie wiel of band? band -> laten doen.. wiel, waarom zou een wiel afkeur zijn?
handrem en stuurkogel zou ik wel laten doen, overigens merk je er niets tot vrij weinig van als je handrem het aan 1 kant niet doet.
wiel, bedoelt ie wiel of band? band -> laten doen.. wiel, waarom zou een wiel afkeur zijn?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
tis idd de band vorige keer heb ik volgens mij 70,- voor een bandje betaald
wat betreft de gaten. ik heb (nog) geen foto's, maar als je bedenkt waar het ruitenwasservloeistof (!!) bakje zit. daar zit een gat. Ik heb de tuit waar je dat spul ingooit al vastgebonden met tie-rips...
dank voor de snelle respons. Kan ik met wat annumitie naar Mustafa
wat betreft de gaten. ik heb (nog) geen foto's, maar als je bedenkt waar het ruitenwasservloeistof (!!) bakje zit. daar zit een gat. Ik heb de tuit waar je dat spul ingooit al vastgebonden met tie-rips...
dank voor de snelle respons. Kan ik met wat annumitie naar Mustafa
BooT wrote:tis idd de band vorige keer heb ik volgens mij 70,- voor een bandje betaald
wat betreft de gaten. ik heb (nog) geen foto's, maar als je bedenkt waar het ruitenwasservloeistof (!!) bakje zit. daar zit een gat. Ik heb de tuit waar je dat spul ingooit al vastgebonden met tie-rips...
dank voor de snelle respons. Kan ik met wat annumitie naar Mustafa
dat bedoelen wij met achter de koplampen idd.
Daar mogen ze hem niet op afkeuren. (valt mij even op dat die turken hier ook allemaal veeelste snel op roest willen afkeuren)
Band tja, daar zullen ze wel gelijk mee hebben. 40 euro is geen geld voor nieuwe.
handrem kan je misschien wel zelf fixen, maar als je datnooit gedaan hebt is dat best lastig denk ik :P
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 311
- Joined: SunJun20, 2004 12:24:13 PM
- Location: zweeloo
- Contact:
Wrom mag er niet afgekeurd worden op roest achter de koplamp. Heb niet veel verstand van APK-afkeurpunten, maar mijn oom wel. Dies keurmeester. Laatst heeft hij onder de 323 van een vriend gelegen en die had een gat in zijn achterspatbord (ja hele andere plek) Maar geneens erg groot ofsow. Zou wel een afkeurpunt zijn.
Je auto bestaat uit verschillende onderdelen (jah duh) En bij van elk onderdeel mag een X percentage verrot zijn (ik geloof 10%) Bij een klein stuk plaatwerk is het dus al snel een afkeurpunt, terwijl bij een dorpel er een behoorlijk gat in mag zitten. Waarom het bekende puntje achter de koplampen hier dan geen deel van uit zou maken lijkt mij raar.
Maar we hebben toch ook een APK-keurmeester in ons midden? Laten we die er ffkes bijroepen!
Je auto bestaat uit verschillende onderdelen (jah duh) En bij van elk onderdeel mag een X percentage verrot zijn (ik geloof 10%) Bij een klein stuk plaatwerk is het dus al snel een afkeurpunt, terwijl bij een dorpel er een behoorlijk gat in mag zitten. Waarom het bekende puntje achter de koplampen hier dan geen deel van uit zou maken lijkt mij raar.
Maar we hebben toch ook een APK-keurmeester in ons midden? Laten we die er ffkes bijroepen!
citrofreak wrote:Maar we hebben toch ook een APK-keurmeester in ons midden? Laten we die er ffkes bijroepen!
Gaten achter koplampen is geen afkeur omdat dit geen dragend deel is. Dit mag vrijwel geheel weg zijn. Ik weet niet wat het is met roest in het algemeen, maar er mag best wat verrot zijn voordat ie erop afgekeurd kan worden.
Ik heb 3 axjes met achter de koplampen alle 3 eigenlijk niets meer, waarbij bij de blauwe en grijze het nog doorloopt tot de bumpersteunen. Maar ook dit is gewoon goedkeur. Grijze had een gat van 30 cm lang in zn wielkast/achterbak.. Gewoon goedkeur.
En als ze er wel om zeuren, schuren, roestomvormer erover, stukje glasvezel en dan tectiel/zinkspray o.i.d. erover heen spuiten Gat, waar?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Update
ben bij de garage geweest.. met de keurmeester gesproken, en het oordeel is hard.
De deur moet open kunnen. De deur moet van binnen en van buiten toegang geven tot het voertuig. Voor een dichtgelaste deur geldt dat niet, zolang je maar niet plaats kan nemen op de stoel ernaast... Ik bedenk me net hoe dat dan zit met 3 deurs auto's?
De gaten in de voorspatborden beslaan meer dan 25% van het onderdeel, waardoor dat onderdeel niet meer goed gekeurd wordt. Dat gat moet op een degelijke manier worden verholpen. Van staal, het mag geen glasvezel zijn.
De kosten van dat lassen is de helft van de totale kosten, die weer gelijk staat aan de waarde van de auto...
Dus... opzoek naar een goedkope lasser (in deze drukke tijden )
ben bij de garage geweest.. met de keurmeester gesproken, en het oordeel is hard.
De deur moet open kunnen. De deur moet van binnen en van buiten toegang geven tot het voertuig. Voor een dichtgelaste deur geldt dat niet, zolang je maar niet plaats kan nemen op de stoel ernaast... Ik bedenk me net hoe dat dan zit met 3 deurs auto's?
De gaten in de voorspatborden beslaan meer dan 25% van het onderdeel, waardoor dat onderdeel niet meer goed gekeurd wordt. Dat gat moet op een degelijke manier worden verholpen. Van staal, het mag geen glasvezel zijn.
De kosten van dat lassen is de helft van de totale kosten, die weer gelijk staat aan de waarde van de auto...
Dus... opzoek naar een goedkope lasser (in deze drukke tijden )
BooT wrote:Update
ben bij de garage geweest.. met de keurmeester gesproken, en het oordeel is hard.
De deur moet open kunnen. De deur moet van binnen en van buiten toegang geven tot het voertuig. Voor een dichtgelaste deur geldt dat niet, zolang je maar niet plaats kan nemen op de stoel ernaast... Ik bedenk me net hoe dat dan zit met 3 deurs auto's?
De gaten in de voorspatborden beslaan meer dan 25% van het onderdeel, waardoor dat onderdeel niet meer goed gekeurd wordt. Dat gat moet op een degelijke manier worden verholpen. Van staal, het mag geen glasvezel zijn.
De kosten van dat lassen is de helft van de totale kosten, die weer gelijk staat aan de waarde van de auto...
Dus... opzoek naar een goedkope lasser (in deze drukke tijden )
Plaats eens een foto van die gaten want ik geloof daar dus echt helemaal niets van.
Ik heb 3 axjes die daar helemaal niets meer hebben, waarvan het duidelijk doorloopt tot de bumpersteunen (die ik dus ook niet meer heb bij die autos) En ze zijn er beide gewoon mee goedgekeurd, bij de grijze nog met de opmerking ' keurmeester die hem daarop wil afkeuren is geld aan het aftroggelen'
Ik zou lekker andere garage opzoeken. Begin bij een niet turk/geen profile of iets dergelijks, maar gewoon een merk garage, die zijn vaak veel makkelijker en eerlijker.
Dat van die deuren hebben ze volgens mij gelijk in, achterdeuren moeten opkunnen als ze erin zitten. Maar waarom gaat de deur neit open?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Bij mij hebben ze ?berhaupt nog nooit geprobeerd of de deuren/ramen wel allemaal open kunnen
Anyway, neem de auto mee onder het voorwendsel "eerst eens kijken wat ik zelf kan verhelpen" (van "ik ga een andere garage zoeken" wordt Mustafa misschien niet zo blij) en rij 'm dan zoals gezegd naar een andere garage toe. Eens kijken wat ze er daar van denken.
Overigens kan ik je uit ervaring melden dat een handrem een dingetje is dat je graag wilt laten fixen, zoveel arbeidsloon kost dat niet (zij doen dat vaker) en het scheelt je heel veel ellende.
Anyway, neem de auto mee onder het voorwendsel "eerst eens kijken wat ik zelf kan verhelpen" (van "ik ga een andere garage zoeken" wordt Mustafa misschien niet zo blij) en rij 'm dan zoals gezegd naar een andere garage toe. Eens kijken wat ze er daar van denken.
Overigens kan ik je uit ervaring melden dat een handrem een dingetje is dat je graag wilt laten fixen, zoveel arbeidsloon kost dat niet (zij doen dat vaker) en het scheelt je heel veel ellende.
Kijk uit, een Cactussssss
Ik zou het ook bij een ander keurstation proberen. Wij hebben vorige week nog onze ax met flinke roestgaten op (waarschijnlijk) dezelfde plekken door de apk gekregen. Zelfs na opmerkingen van ons over deze gaten werd er gezegd dat ze echt geen probleem waren.
Bij de handrem moet je even kijken of het wiel ook doordraait als je gewoon de rem in trapt. Dan kan je kijken of het aan de afstelling/kabel ligt of gewoon aan de rem zelf. In principe is dat zelf te repareren mits je een beetje goed gereedschap hebt. Staat allemaal goed uitgelegd in de haynes. (wij hadden flink veel moeite met bepaalde onderdelen los te krijgen)
veel succes ermee
Bij de handrem moet je even kijken of het wiel ook doordraait als je gewoon de rem in trapt. Dan kan je kijken of het aan de afstelling/kabel ligt of gewoon aan de rem zelf. In principe is dat zelf te repareren mits je een beetje goed gereedschap hebt. Staat allemaal goed uitgelegd in de haynes. (wij hadden flink veel moeite met bepaalde onderdelen los te krijgen)
veel succes ermee
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 68
- Joined: MonAug13, 2007 8:35:15 AM
- Location: Boelensloane, Fryslan
Die lopen wel vrijwel zeker weten door naar je bumpersteun, dus ze zijn wel categorie zeer groot gat.
ik wou even fotos opzoeken van de gaten bij mij maaaar daar heb ik natuurlijk geen fotos van voor dat ik het heb geglasvezeld.
Iig, bij die grijze is bij de ruitenwissertankje net zo groot (tankje hangt alleen nog maar aan bumperbalk, bumpersteun is er afgerot en tussen achtervoorscherm is ook grotendeels weg), en die is daar mee goedgekeurd (zonder glasvezel) Aan de andere kant was bij mij minder, maar dat is al geglasvezeld.
ik wou even fotos opzoeken van de gaten bij mij maaaar daar heb ik natuurlijk geen fotos van voor dat ik het heb geglasvezeld.
Iig, bij die grijze is bij de ruitenwissertankje net zo groot (tankje hangt alleen nog maar aan bumperbalk, bumpersteun is er afgerot en tussen achtervoorscherm is ook grotendeels weg), en die is daar mee goedgekeurd (zonder glasvezel) Aan de andere kant was bij mij minder, maar dat is al geglasvezeld.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).