versnellingsbak
Moderators: denny, vtspower, webmasters
versnellingsbak
Ik heb drie weken geleden een AX image 1.1 uit 1990 gekocht.
Met maar 4 van de 5 versnellingen.
Nu ben is mijn vraag of de versnellingsbak makkelijk te vervangen is.
Zoals je misschien begrijpt is mijn technische kennis beperkt maar ik probeer wel alles.
Wie heeft er een goede raad.
Met maar 4 van de 5 versnellingen.
Nu ben is mijn vraag of de versnellingsbak makkelijk te vervangen is.
Zoals je misschien begrijpt is mijn technische kennis beperkt maar ik probeer wel alles.
Wie heeft er een goede raad.
Uit 1990? Tja het zou natuurlijk kunnen... maar het zou ook niet de eerste vijfbak zijn waarvan ik hoor dat de vijf niet meer wil.
Maar om je vraag te beantwoorden: het is in ieder geval veel werk. Of het moeilijk is... tja. In feite is een AX net een lego-auto: (schroefjes los), kapotte deel eraf, nieuw deel erop, (schroefjes weer vast). Desondanks zou ik niet graag een v-bak moeten vervangen....
Maar om je vraag te beantwoorden: het is in ieder geval veel werk. Of het moeilijk is... tja. In feite is een AX net een lego-auto: (schroefjes los), kapotte deel eraf, nieuw deel erop, (schroefjes weer vast). Desondanks zou ik niet graag een v-bak moeten vervangen....
Kijk uit, een Cactussssss
De persoon van wie ik de auto kocht zei dat het een 4-bak was. Dus even in het dorp rijden gaf geen probleem.
Totdat ik ermee naar huis ging en in de gelegenheid kwam om door te trekken naar z'n 5.
Uit macht der gewoonte zet ik de pook in 5 en bleef daar ook in staan.
Dat doet ie niet als er geen 5 in zit en het motortoerental is ook veel te hoog bij 80 in 4.
Totdat ik ermee naar huis ging en in de gelegenheid kwam om door te trekken naar z'n 5.
Uit macht der gewoonte zet ik de pook in 5 en bleef daar ook in staan.
Dat doet ie niet als er geen 5 in zit en het motortoerental is ook veel te hoog bij 80 in 4.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
daarnaast kun je de vijfde versnelling natuurlijk ook gewoon repareren zonder de bak er onder uit te halenkevin.broke wrote:en een krikje voor onder je blok, anders vernaggel je de motorsteun boven.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Misschien ligt er wel gewoon een schakelstang van de bak af?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ik ben inmiddels begonnen met het wisselen van de bak.
Er kwamen kogeltjes mee met het weg laten lopen van de olie.
Nu ligt de oude bak er onderuit.
Was vrij makkelijk maar het loshalen van de steekassen was ronduit lastig.
Het geheel wilde niet van de draagarm af.
Is er een truc voor?
Morgen ga ik proberen de andere bak eronder te zetten.
Er kwamen kogeltjes mee met het weg laten lopen van de olie.

Nu ligt de oude bak er onderuit.
Was vrij makkelijk maar het loshalen van de steekassen was ronduit lastig.
Het geheel wilde niet van de draagarm af.
Is er een truc voor?
Morgen ga ik proberen de andere bak eronder te zetten.