Uitlaat/spruitstuk lek?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Pels
AX Starter
AX Starter

Uitlaat/spruitstuk lek?

Post by Pels »

Hallo allemaal,

Sinds vandaag in het bezit van een AX 14 TGS! Zal me binnenkort even voorstellen op het forum, maar - helaas - heb ik daarvoor op dit moment geen tijd. Het volgende is namelijk het geval...

Vandaag mijn AX opgehaald. Auto rijdt heerlijk. Na ongeveer 150 km te hebben gereden (snelwegkilometers - ook met hoge snelheid, inclusief een ruime tussenstop waarin de motor weer is afgekoeld) gebeurt het volgende. Kort nadat ik de motor heb afgezet start ik de auto weer, en hij maakt me plotseling toch een kabaal. Uitlaat lek? Spruitstuk gescheurd? Had hiervoor al lichte benzinelucht in het interieur geroken.

De auto is van oude mensen geweest die er de afgelopen 7 jaar maar 16.000 kilometer mee hebben gereden. Auto is dus niks gewend (en zeker geen snelwegkilometers met 160+ op de klok). Kan het zijn dat er door temperatuurverschillen ergens een scheur oid is ontstaan? Zo ja: wat kan ik hier aan doen? Bedankt voor de reacties!

PS De motor lijkt verder goed te lopen, maar iets minder goed te trekken. Dit laatste is wellicht puur psychologisch; de hoeveelheid herrie staat niet bepaald in verhouding tot de snelheid...

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

Je uitlaat check je door bij de flenzen een papiertje voor te houden... Als hij gaat wapperen komt er lucht door en is hij dus lek. Bij wat meer ervaring kun je het horen en voelen.

Gezien de benzine lucht die je hebt geroken neig ik meer naar lekkage bij de inlaatzijde. Controleer deze ook goed op losse boutjes of klemmetjes.
Freude am Fahren.

Pels
AX Starter
AX Starter

Post by Pels »

Hmmm, de voorpijp blijkt dus lek te zijn. Met de handelaar waar ik 'm gekocht heb gebeld en die gaat het oplossen. Da's dan wel weer mooi.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

als die benzinelucht blijft: kijk ook eens onder je auto als je 'm voltankt. Als ie gaat lekken: Niet direct de brandweer bellen, die benzine vervliegt wel weer :) Dan is je retourslang lek. Bekend kwaaltje bij 15-16-17 jaar oude AXen.

Pels
AX Starter
AX Starter

Post by Pels »

Heb m'n AX inderdaad gisteren volgetankt. Zal die retourslang eens in de gaten houden. Waar vind ik die en is dit zelf op te lossen?

Post Reply