Stuk oververhittingslampje? Of meer.......

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Stuk oververhittingslampje? Of meer.......

Post by B_iks »

Al veel gelezen hier over KVS-problemen, maar dit vraagstuk krijg ik niet opgelost. Betreft een 1100-Mistral met GT-dash, type I dus. Ik heb het dashboard aangesloten en het viel me op dat de temperatuurmeter en het lampje gewoon werkten; daar heb ik niets aan gedaan.

Op de eerste serieuze rit gaat op de snelweg het stoplampje en het oververhittingslampje aan. De temperatuurmeter staat strak omstreeks de 85-90 graden. Goed, wachten en na een tijdje weer doorrijden en vrijwel direct weer die twee lampjes aan. Het viel me al op dat de ventilator niet ging draaien.

Vanochtend eens het probleem onder de loep genomen. Eerst de boel ontlucht met een lange PVC-pijp op de radiateur (het borrelde na een tijdje flink), ik had namelijk de tempsensor van de ECU eerder vervangen.

Het volgende gedrag nu vanaf de koude start. De temperatuur blijft stijgen, de slang van de thermostaat wordt heet en de radiateur warm. De fan weigert aan te slaan en bij 115 op de meter, ging het oververhittingslampje branden. Zo hoort het! (denk ik)
In ieder geval een thermocontact wat niet goed werkt, de thermostaat lijkt goed te zijn. Nu dacht ik dat na deze ontluchtingsprocedure het probleem wel opgelost zou zijn. Tijd voor de testrit!

Maar helaas, met m'n kvs-tempmeter keurig op 85-90 graden (schaal is wat moeilijk in te schatten), ging weer dat lampje voor oververhitting aan. Motor uit, fan doorverbonden (die doet het zo prima!) en na een tijdje terug gereden. Gek genoeg bleef met draaiende fan de motortemperatuur volgens de meter ook 85-90 graden, maar nu ging het oververhittingslampje niet aan! :? :?

Wat moet ik hier nu van denken, is dat lampje nu echt stuk? 's ochtends bij stationair warm draaien ging het lampje wel keurig aan, omdat de fan er niet in kwam, bij 115 graden. Tijdens het rijden gaat ie dus aan bij 85-90 graden zonder fan. Mijn ervaring met de ax is dat de fan eigenlijk zelden draait.

Verder is de kvs helder groen, de olie brandschoon, de koppakking lijkt echt niet lek te zijn (is echt heel mooi droog, zonder dat ie schoongespoten is, ik weet ook van wie ik 'm gekocht heb).

Wie-o-wie weet wat ik moet doen behalve dus het thermocontact vervangen?

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Wat ik er uit begrijp is, er zit een ander ,niet voor jouw model, dashboard in?? Ik zou eerst eens proberen om er een origineel dashboard in te zetten om te controleren of de meter echt goed aangeeft, dat de temperatuur op de meter klopt met de temperatuur van je koelvloeistof.
Misschien dat je nog een oude thermometer hebt liggen thuis, daar kan je je temperatuur mee controleren van je koelvloeistof. En is je koelsysteem meteen erg warm na je koude start? en de slangen staan die ook al erg bol (hard)?? Dan heb je toch kans dat je koppakking eruit ligt, deze hoeft namelijk niet naar buiten te lekken kan ook inwendig lekken en dan de compressiedruk via je koelsysteem eruitpersen.

Maar ik zou toch eerst eens kijken naar je meter en waarom je koelfan niet inslaat. Kijk of er niet ergens een relais stuk is of een draadbreuk. En kijk of je temperatuursensor voor je meter en voor je koelfan goed zijn. (tempsensor voor meter zit volgensmij naast je ecutempsensor op je blok, en je tempsensor voor je fan zat dacht ik in je radiateur.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Dank voor je reactie nog. Ik heb de oververhittingssensor van het lampje gewisseld en problem solved! Alleen de fan gaat niet draaien, maar dat fiksen we nog. Denk dat het echt in het thermocontact zit, want de draadjes doorverbinden zet 'm meteen aan het werk.
Verder ook geen harde kvs-slangen, het blok is ook mooi droog en de olie en kvs zijn schoon. Ik zie absoluut geen spoor van een lekke koppakking. De temperatuursensor geeft ook mooi 85 graden (in hoeverre dat zuiver is weet je dan weer niet, toch eens nameten voor de grap).

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

de sensor die de meter aan stuurt is anders als waarschuwing.
Die sensor heb je in verschillende modellen althans het kan zo 20 graden schelen.

de meter zit aangesloten op de sensor op het thermostaathuisje

over Thermo contacten en Citroën hoeven we je vast niet veel te vertellen :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply