Draadkleur verschil; starten/lopen, maar dash-lampjes

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber

Draadkleur verschil; starten/lopen, maar dash-lampjes

Post by B_iks »

Aangezien er toch een andere kabelboom in mijn Mistral komt, meteen maar een GT-dash (Klik) erin hangen 8).

Op de sloop een mooie GT-injection getroffen die gelukkig nog onverprutst was. Daar geen bijzonderheden gezien qua bedrading, maar thuisgekomen bleek ik toch twee losse draden te hebben in het gedeelte wat in het motorruim zit.

Klik

De losse blauwe draad is duidelijker te zien dan de groene, maar nu gaat het ook vooral om die blauwe. Het viel me op dat er in mijn Mistral een gele draad op die plek zit en die gele gaat ook verder in de stekker die je erop moet klikken in de motorruime. Gister nog even op de sloop gekeken en dat blijkt bij die GT ook het geval te zijn. Doe ik iets verkeerd en hoort die blauwe draad helemaal niet in die blauwe stekker te zitten?
Last edited by B_iks on WedJul25, 2007 3:08:14 PM, edited 1 time in total.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by B_iks »

Dat wordt nog een klusje die bedrading :?. Gister als proef de GT-kabelboom op de stekkers van de Mistral geklikt. Allereerst had ik boven de remcilinder twee loze stekkers. Ik heb geen mistlampen voor, kan het zijn dat deze hiervoor zijn? Op een van de stekkers meette ik constant 12v en op de andere 12v als ik de schakelaar van de mistlampen ingedrukt had.

Dan die twee losse draden van hierboven. Bij het inschakelen van het contact hoor ik een relais klikken en de brandstofpomp zoemen. Dat klopt dus! Op het dashboard branden bij contact alleen de lampjes van de oliedruk i.c.m. de stoplamp. Het lampje van de verlichting gaat niet aan bij het inschakelen van de verlichting en ook het kvs-lampje brandt niet bij contact. Ik hoop dat dat wel gaat werken als ik die twee draden ga aansluiten. Tenslotte werken de remlichten en achteruitrijverlichting niet.

Erger is alleen nog dat ik zojuist zag dat er ook een zekering gesneuveld is, dus dan klopt er ergens iets niet. Nu is er dus kortsluiting geweest in deze auto, maar voor zover ik zie alleen nog in de draadboom van de motor. Ik heb 'm daarom ook maar niet gestart om problemen te voorkomen.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

ik moet je helaas bangmaken met de mededeling dat je aardig moet gaan puzzelen..

als je alle bekabeling vervangt, dus van je dash en van je motorruimte, kom je een heel eind! vervang je de helft dan zijn er iets teveel crosslinks die ervoor zorgen dat het heel onaangenaam naar verbrand plastic kan gaan ruiken in je auto ;)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

precies, alle bekabeling meenemen dan werkt het probleemloos..

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by B_iks »

Haha, bedankt voor je bemoedigende bericht :P. Punt is dat ik niks weet van electriek en ik dacht het simpel op te lossen door alle bekabeling te vervangen, maar nu er draden los zijn moet ik mezelf er echt in gaan verdiepen. Uitdaging voor mij om nu (eindelijk) mezelf eens te verdiepen in electrische storingen.

Ik denk overigens dat het meevalt, want ik zag dat zekering 8 (radio, binnenverlichting, klokje, relais achterwisser) is gesneuveld en omdat de binnenverlichting, achterwisser en het klokje niet zijn aangesloten vermoed ik een probleem met de radiobedrading. Daarvan hangen namelijk een aantal draden los, dus dat is vragen om problemen. Ik heb ze nu geisoleerd. Verder zal ik de dikke losse draad moeten verbinden met de enige dikke draad boven de remcilinder die nog vrij is en hetzelfde geldt voor de dunnere. Met een nieuwe motorkabelboom zou dan alles moeten kunnen werken, mits er niets gesneuveld is door die spanningspiek die er geweest is (de accu was in ieder geval stuk).

Het is in ieder geval hoopgevend dat praktisch alles wel werkt, er geen stank van gesmeulde isolatie meer is en het relais van de brandstofpomp klikt net als het vertrouwde zoemen van die pomp als je 'm op contact zet.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Radio zou ik aparte stroom voor pakken en niet die veel te dunne draadjes. Heb 'm zelf via het contactslot, dan valt ie tenminste niet zo'n beetje uit als je de boel wat harder zet.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by B_iks »

Nou het is te gek! Het originele 1100-blok draait en hoe 8)! Echter een probleempje. Ik heb dus een GT-dash aangesloten op het 1100 blok. Toerenteller en kvs-temperatuurmeter werken. Maar het lampje van het KVS-niveau gaat niet aan bij contact en ook de lampjes van de verlichting gaan niet aan bij het inschakelen van de verlichting!?
Weet iemand waar te kijken. Ik heb de massa-punten al doorgelopen.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by B_iks »

Inmiddels lijken de problemen opgelost, alleen de KVS-lamp brandt niet bij contact. Hoort dat zo?

Nog een vraag. Hoeveel lampjes heeft een GT-type I-tellerbak voor de dash-verlichting?

Post Reply