Hoe gevaarlijk is dit?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Hoe gevaarlijk is dit?

Post by megator »

Okay dus ik merk een triling in door mijn stuur als ik boven de 100km zit. Het lijkt heel duidelijk van de linker kant te komen. Dus dacht ik ik haal het wiel eraf kijk als het vies is , of dat er iets kapot of versleten is. Ik dacht ook ik probeer om de wiel anders erop te zeten en zien als dat werkt. Dus eerste probleem de bouten ziten heel erg vast zelfs als ik een trap op de wiel sleutel doe bewegen ze niet, na 5 trapen eindelijk een betje verdraing, maar ook een geluid waar ik niet blij van wordt. Waar ik nou meer nervues van wordt,

OP MIJN RECHTER VOOR WIEL ZIJN ER 3 GOEDE BOUTEN EN EENTJE ZONDER KOP

Dus vragen, Kan ik zo door rijden of is dit levens gevarlijk? (ik heb al zon 300km gereden en niks gemerkt maarja kan altijd mis)


En om die kapote bout te vervangen, zou het beste zijn om met een dremel een gleuv in te maken en dan met een plate schroven draier em eruit proberen te krijgen?

Bedankt voor je tijd Aitor

Edit dus wat WD40 ingespoten en dan de Wielbouten eraf geprobeerd te krijgen, kon me hele gewict op de sleutel zeten en hij bewegte noch niet eens dus een beetje up en down en ik kreeg er 3 bouten eruit. bij de vierde geburde dit

Image

Image

?$%^& dus nu moet ik wachten en morgen een nieuwe kopen. argh

Hoe kan ik die bouten het best een beetje los krijgen? gewoon WD40 erin spuiten en een posje laten inwerken?
Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Kruissleutel erop. Dan aan de andere kant van de kruissleutel, een flinke klap met een hamer.
Dan laat je de bout "schrikken" Daarna losdraaien,

Snappie? ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Super staat ook noch in de aanbieding bij slager, gaan ze raar kijken echt de 5 keer dat ik daar ga deze week...
Image

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Wielbout met afgebroken kop krijg je er denk ik niet uit met een platte schoevendraaier, die zijn veel te slap.

In de betere DHZ-zaak kan je wel een stevig setje kopen dat wel geschikt is. Er zit dan een pen in met de schroefdraad andersom. Die draai je dus vast door 'm tegen de klok in te draaien, in de afgebroken bout.
En dan heb je weer fatsoenlijk grip om het afgebroken deel los te draaien.

Het afgebroken deel eerst lekker inspuiten met kruipolie en dat een nachtje laten trekken is denk ik wel verstandig. Alle beetjes om de weerstand te verminderen zijn welkom. N.B: je zit nogal in de buurt van de remschijven, opletten dus met die olie.

De originele sleutels voor de wielbouten zijn niet zo sterk, idd een kruissleutel gebruiken. Kost maar een paar euri en werkt veel beter.

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou bedankt voor de tips. Maar hoe heet dat geredschap dat je omschrift? en is het wel verstandig om zo door te rijden? en als ik de wielen weer vast zet moet het zo hard als het kan met de hand of er effeop stampen om ze wat vaster te zetten?
Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Doorrijden met een afgebroken wielbout is niet verstandig!

Grote kans dat je wiel losloopt als je ermee door blijft rijden.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

WD40 werkt prima daar. Als het op je remschijven komt wordt het gewoon te heet om nog te smeren. Beetje remreiniger is anders ook een oplossing.

Doorrijden met een afgebroken bout kan idd voor even, het laatste stukje zeg maar. Maar niet continu: het is gewoon gevaarlijk ?n slecht voor je naaf.

Hard erop stampen bij vastzetten: NIET DOEN!
Vast is vast, vroeger dacht ik ook altijd dat het extra-extra vast moet. Een bout kapotdraaien in je naaf is echt vervelend (maar dat weet je nu), had ik vroeger dus wel vaker.

Tip: zoek eens een momentsleutel en draai je velgen daarmee vast op de voorgeschreven spanning. 1x gedaan - zo vast hoeft het allemaal echt niet. Daarnaast: Op de juiste spanning blijven bouten beter zitten dan extra vast!!

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou super mooie bedankt voor julie antworden. maar hoe heet dat apartje dat ik moet krijgen om de bout eruit te krijgen? of kan ik gewoon een gleuv erin snijden en dan met een Crowbar (breekijser geloodv ik) als grote schrovendraier gebruiken?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

crowbar wordt in nederland zowel breekijzer als koevoet genoemd.

maar lijkt me ontzettend onhandig om dat ding eruit te krijgen. je kan het natuurlijk wel proberen...
op zich kan je trouwens nog wel ergens komen zo, ik laat dit soort geintjes meestal ff doen (meestal wordt 't uitboren + opnieuw tappen)

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Ooit gehoord van een griptang?


Image

Bout een beetje plat slijpen aan twee kanten. Heb je hem zo mee los (mits je een goeie griptang hebt)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Kan het wiel er wel af door de andere bouten eruit te draaien ?

zo ja,..... makkie....slijp je idd ff 2 rechte kantjes aan het overgebleven stukje en pak je een griptang of steeksleutel...
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

hmm, da's idd ook een optie ja. al heb ik altijd ruzie met griptangen, letterlijk nog nooit nuttig kunnen gebruiken.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

megator wrote:Nou bedankt voor de tips. Maar hoe heet dat geredschap dat je omschrift? en is het wel verstandig om zo door te rijden? en als ik de wielen weer vast zet moet het zo hard als het kan met de hand of er effeop stampen om ze wat vaster te zetten?
Als je een momentsleutel bij de hand hebt: zie pagina 10-2* van de Haynes: wielbouten vastdraaien tot 90Nm.


*) PDF-document pagina 205.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Haha das een uitkomst. Ja nou ik heb het wiel niet eens eraf gekregen dordat me wielsleutel naar de hemel is gegan. Maar vandag bij de halfords tijdens de lunch een nieuw kruis sleutel gekocht dus hopelijk lukt het met die. Darna kijk ik naar de mogelijkheiden. Het uitboren is naturlijk en idee maar ik neem aan dat het A) duur is en B)Er een grotere bout voor nodig is angezien je boor groter moet zijn dan het algeheele bout. Of boren ze met de boor voor dat grote bout en tapen ze de resterende schroevendraad eruit? Marja als het niet met de knijptang methode lukt moet ik het dan laten doen. Iemand die een goed address kent?
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

kevin.broke wrote:hmm, da's idd ook een optie ja. al heb ik altijd ruzie met griptangen, letterlijk nog nooit nuttig kunnen gebruiken.
Dat ligt vast niet aan die griptangen :lol:
Image Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Bossie wrote:
kevin.broke wrote:hmm, da's idd ook een optie ja. al heb ik altijd ruzie met griptangen, letterlijk nog nooit nuttig kunnen gebruiken.
Dat ligt vast niet aan die griptangen :lol:
dat wilde ik daar ook helemaal niet mee zeggen :lol: weet genoeg en iedere aap kan je een kunstje leren, maar zo heel handig met m'n vingers ben ik eigenlijk echt niet...

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Gewoon wat aan vast lassen en eruit draaien.
Mijn oom heeft pas nog 4 slot bouten eruit gelast.

Denk dat die die afgebroken bout er zo uit heeft.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Das ook een idee, heb aleen geen las aparat. Maar ja ik ga zo op vakantie en als ik hem niet met de tang methode eruit krijg heb ik wel een vriend met las aparat om het na de vakantie te doen. Hopelijk is hij niet binen de gat gebroken maat dat check ik vanavond wel.
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

gereedschap om het eruit te krijgen kost bij de autoonderdelenhandel ong. 25 euro excl. btw, dat kost het hier bij de autoindus.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

ik zou gewoon lekker langs 'n goede garage gaan ermee!!

geen gebeun, maar ff professioneel laten oplossen, scheelt een hoop frustratie, ergernis en drukmakerij.

Post Reply