Hoeveel toeren?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Hoeveel toeren?
Ik heb begrepen dat als je lange stukken rijdt op de snelweg met een constante snelheid je ongeveer 4000 tpm aan moet houden, dat vind de motor lekker.
Hoe hard rijden jullie dan?
Ik heb geen toerenteller, vandaar...
Hoe hard rijden jullie dan?
Ik heb geen toerenteller, vandaar...
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
Ik schakel koude motor bij max 3000 toeren. Bij warmere motor schakelen bij 4000. En pas na 20-30 minuten ga ik richting 5000. Boven de 5000 zijn bij mijn GT de pk's wel op overigens. 4000 toeren is bij 1.4 GT 120 in z'n 5. Dat zal bij 4-bak ook wel zo zijn, en bij 1.1 5-bak zal hij wel 3500 rijden of zo.
Last edited by Handjes on FriMar05, 2004 10:06:49 AM, edited 1 time in total.
citro-power wrote:Ik heb ook geen toerenteller en maar 4 versnellingen. Eerder reed ik altijd rond de 140, maar nu hou ik het tussen 120 en 130. Dan is ie een stuk zuiniger.
Het verschil in verbruik tussen 120-140 is niet 16,6%, maar meer (23%).
# De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de gereden snelheid;
# Bij een snelheid die twee keer zo groot is, is de luchtweerstand vier keer zo groot;
# Dit betekent dat het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen sterk moet toenemen en dat daarbij het brandstofverbruik hoog oploopt.
Minder hard en met een constantere snelheid rijden is zuiniger en schoner. Een constante snelheid van 70 tot 90 km per uur, afhankelijk van het type auto, geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 . Bij een constante snelheid van 120 km is dat 1 op 13, en bij een snelheid van 140 km is dat 1 op 10,5. In de stad is het gemiddelde verbruik 1 op 10.
Iedere km/u overschrijding van de maximumsnelheid verhoogt de ongevalkans met 3 %.
Goed verhaal Handjes! Alleen vrees ik dat je betoog enigszins tegen dovenmansoren is gehouden...
Wat was nu, als je naar mijn avatar kijkt, mijn kans om te verongelukken? (voor je berekening mag je van een toegestane maximumsnelheid van 120km/uur uitgaan, ofschoon er ten tijde van de daad eigenlijk geen snelheidsbeperking van kracht was)
Wat was nu, als je naar mijn avatar kijkt, mijn kans om te verongelukken? (voor je berekening mag je van een toegestane maximumsnelheid van 120km/uur uitgaan, ofschoon er ten tijde van de daad eigenlijk geen snelheidsbeperking van kracht was)
Hoi,
Volgens mij is het bij iedere motor weer net anders op welk toerental hij het fijnst loopt. Bij mij 3900 en 5200.
Constante toerentallen ( ook hoge ) zijn volgens mij ook geen probleem, mits de motor op normale werktemperatuur is ( boven 60 graden gemiddeld, standaard normaal is rond 90 graden. ).
Rij elk weekende van rotterdam naar lemmer (fr) en uiteraard weer terug. Geen problemen.
Overigens is het zo dat bij moderne motoren en 100% syntethische olie de inrij periode niet echt strikt noodzakelijk is ( hoewel voorkomen, natuurlijk altijd beter dan genezen is. )
Gr,
W600SV
Volgens mij is het bij iedere motor weer net anders op welk toerental hij het fijnst loopt. Bij mij 3900 en 5200.
Constante toerentallen ( ook hoge ) zijn volgens mij ook geen probleem, mits de motor op normale werktemperatuur is ( boven 60 graden gemiddeld, standaard normaal is rond 90 graden. ).
Rij elk weekende van rotterdam naar lemmer (fr) en uiteraard weer terug. Geen problemen.
Overigens is het zo dat bij moderne motoren en 100% syntethische olie de inrij periode niet echt strikt noodzakelijk is ( hoewel voorkomen, natuurlijk altijd beter dan genezen is. )
Gr,
W600SV
Wie heeft in godsnaam al die mensen verteld dat je minder hard door een bocht kan dan rechtuit!!