Hij loopt wel, maar start niet op de normale manier...
Zo een rijtje mogelijkheden:
1. Een van de relais onder de ECU (want je krijgt geen gezoem van brandstofpomp) --> tikken ze wel als je de sleutel op contact zet?
2. Iets met ontstekingsmodule --> uitwisselen met andere om te checken
3. Draadbreuk --> meten, meten, meten
4. Contactslot versleten --> kun je wel doorverbinden en dan starten?
5. Doet de startmotor wat als je de sleutel omdraait?
Is de stekker van je startmotor niet gewoon eraf of geerrodiseerd?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
er gebeurd niets als ik de sleutel omdraai, ik hoor t contact klikken maar dat is dan ook t enige geluid wat de gti produceerd. conctact is dus goed!
de groene relais heb ik doorgemeten en die zijn goed, die tikken als er spanning op komt
ik zie geen relais onder mijn ecu, die heb ik nu losgemaakt maar daar zit geen relais onder....
bekabeling is niet overal super volgens mij, ik heb hier en daar al met tape de isolatie vervangen want die brokkelt op sommige plaatsen af...kans dat t daar aan ligt is idd zeker aanwezig!!
@ kevin: ik had al meerdere malen geslagen, dat is niet probleem
@ marc & grientje : ik ga nu de massa checken, de stekker en de startmotor is goed inspecteren!
@ menno: waar zit de onstekingsmodule?
ik heb er zoiezo nog 2 startmotors liggen ter vervanging!!
check de pluskabel op de startmotor ook goed. die heb ik ooit flink versleten gezien, waardoor hij soms massa maakte op het metaal van de startmotor. kan volgens mij best wel vonken trekken als je pech hebt
ik heb een losse draad gevonden bij de startmotor, met een metalen schuif-aansluiting op het einde maar er lopen zoveel kabels, koelslangen en andere electronica bovendoor dat ik niet van boven/ onder kan zien waar deze draad heen moet
de complete injectie uitbouwen is ook nog al wat... ik denk dat ik t de garage laat oplossen want ben alweer 5u bezig
t probleem is gewoon dat ik de startmotor niet goed kan bekijken!!!
ik heb een losse draad gevonden bij de startmotor, met een metalen schuif-aansluiting op het einde maar er lopen zoveel kabels, koelslangen en andere electronica bovendoor dat ik niet van boven/ onder kan zien waar deze draad heen moet
de complete injectie uitbouwen is ook nog al wat... ik denk dat ik t de garage laat oplossen want ben alweer 5u bezig
t probleem is gewoon dat ik de startmotor niet goed kan bekijken!!!
Dat zal de startmotor stekker wel zijn, die flikkert er opzich wel vaker uit (a)...
Is inderdaad lastig als je niet weer waar je moet voelen.. De eerste keer heeft de wegenwacht mij toen laten voelen waar ik moest zijn, sindsdien weet ik het wel, zien kan je het namelijk niet!
En bij GTI heb je daar volgens mij nog VEEEEEL meer troep dus kan je er miss niet eens bij
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
je had gelijk!! met veel geluk vondt ik de aansluiting en nu gooit ie de startmotor wel rond maar.............
hij start nog steeds niet
ik kan m nu ook niet aanduwen met starten
De auto reageert nu ook niet op startspray...
het enige wat ik veranderd heb zijn 2 draadjes, die waren erg slecht en maar deels bedekt met isolatie dus ik heb ze opnieuw ingepakt en aangesloten maar waarschijnlijk dus niet goed. Ze gaan naar deze stekker toe:
weet iemand zo uit zijn hoofd waar deze naar toe moeten?!
Ze zitten aangesloten op een rond-plastic-ding-met-aansluiting voor stekker in de luchtleiding dus ik denk dat deze voor vacuum zorgt...
kan iemand dit bevestigen of heeft er iemand goede tips?
Last edited by AX_Powah on TueJul17, 2007 7:03:50 PM, edited 2 times in total.
dat weet ik niet, brandstofrelais ziet er bij type2 anders uit dan beschreven her en der op het forum namelijk zo:
Das iig het relais voor de brandstofpomp, maar volgens mij vervangt dit "grote" relais beide relais die normaal onder de ecu te vinden zijn bij type1.
ontstekingsmodule zit trouwens op je verdeler. Bij hbase.nl kenteken invullen, kijken bij ontsteking, dan vind je een foto-tje.
Last edited by Browny on TueJul17, 2007 7:22:25 PM, edited 3 times in total.
Als je de sleutel op de start-stand hebt , moet je even op de startmotor tikken met een hamersteel ofzo . de bendix van de startmotor blijft vaak hangen, algemeen bekend probleem bij startmotoren van Franse auto's..
Succax!!!
Sorry, ik ging ervan uit dat bij type 2 dat dubbelrelais ook wel onder de ECU zou zitten. Niet dus. Volgend Browny moet je dus het relais op zijn fotootje ff checken.
Kennelijk zijn de problemen begonnen met een losgeraakt stekkertje van je startmotor. Dat zit nu weer vast, startmotor doet 't. Verder heb je aan twee draden gezeten, waarvan je zelf al niet zeker bent of je ze goed aangesloten hebt. Daar dus maar mee beginnen. Draadbreuk?? Aansluitingen verwisseld?? Duimen dat er niets cruciaals opgeblazen is. ECU of ontstekingsmodule of zo.
Andere mogelijkheid is inmiddels dat de accu leeg is (kapot lijkt me minder waarschijnlijk). Met een echt erg lege accu gaat aanduwen ook niet lekker, en moet je veel meer meters maken bij aardig wat snelheid (lukt het nog wel met een eindje aanslepen?). Accu maar eens een nachtje aan de lader hangen.
Als je zeker weet dat je een goede en fatsoenlijk opgeladen accu hebt, en dat die 2 draden okee zijn, maar hij wil nog steeds niet draaien, dan wordt het zoeken.
- Een vette kortsluiting in de startmotor of bedrading ervan: lijkt me niet, want dan ging-ie niet rond. Wat dan nog wel kan is dat de startmotor niet goed genoeg rond gaat --> startmotor vervangen.
- De relais zijn goed, zeg je (maar heb je dan de juiste relais gemeten?). Dan kan het nog zijn dat ze niet worden aangestuurd. Dat kan dan aan de bedrading liggen, maar ook aan je contactslot. En ook aan ontstekingsmodule of ECU, denk ik. Je brandstofpomp MOET een paar seconden zoemen als je de auto op contact zet. Zo niet, dan is er in dat circuit iets mis. Gegeven dat de pomp het wel deed bij aanduwen (want anders zou de auto niet aanslaan, en dat deed-ie eerst nog wel), waren pomp, massa en voeding daarvan wel okee (en dan zijn ze dat nu ook vast nog wel), en zit het in de aansturing ervan voordat de motor draait, dus in het gedeelte met relais, contactslot en bedrading. Daar is aan te meten, door te verbinden en te vervangen.
Verder kan je proberen of ECU wisselen helpt om het ding weer aan de praat te krijgen. Idem met ontstekingsmodule (volgorde andersom is ook prima). Bij de module niet vergeten warmtegeleidende pasta te gebruiken op het achtervlak van de module, anders brandt-ie binnenkort wellicht door.
Ik zou niet overal nieuwe onderdelen voor halen, dan ben je een hoop euri kwijt. Met sloopspul kun je testen en bij succes rijden, met lenertjes kun je testen.
Maar eerst die 2 draden en de accu uitsluiten.
menno wrote:Sorry, ik ging ervan uit dat bij type 2 dat dubbelrelais ook wel onder de ECU zou zitten. Niet dus. Volgend Browny moet je dus het relais op zijn fotootje ff checken.
Dubbelrelais bij type 2 zit ook gewoon onder de ECU, alleen niet aan de onderzijde van de metalen plaat waar de ECU op zit, maar lager, direct op 't chassis.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!