-----
Hans Sprenkels / Classic Volkswagen Restauration, Rijsbergen wrote:Ruiten en ruitrubbers
Demonteren van een ruit
Voor het vervangen van de ruitrubbers en/of de ruit moet je natuurlijk eerst de oude ruit en rubbers demonteren. Voor je hier aan begint let even op enkele dingen:
- Je loopt het risico dat je na het demonteren de nodige "ellende" tegenkomt in de vorm van doorgeroeste raamsponningen (eigen ervaring!). Als je hier op berekend bent kun je maatregelen nemen. Denk vooraf na hoe je dit op gaat lossen als het zich voordoet. Ben je er niet op berekend dan sta je eigenlijk voor het blok. Heb je b.v. de voorruit uit de auto gedrukt en blijken daar een paar kanjers van gaten onder te zitten dan zit je met een probleem. Vooral als je niet in het bezit bent van een werkruimte, lasapparatuur of tijd/ kennis om het te repareren. De ruit terug monteren met de oude rubber wil vaak al niet meer. Als je dan nog een oplossing moet gaan zoeken ben je eigenlijk te laat.
- Bij het demonteren / monteren van ruiten kan altijd wat mis gaan (ook bij de professional!). Een ruit kan altijd sneuvelen. Dit door een foutje tijdens de demontage / montage of ook wel eens zo maar spontaan. Zorg dus dat je een mogelijkheid hebt om de ruiten te vervangen. Je hoeft natuurlijk niet alle ruiten op voorraad te leggen maar zorg ervoor dat je weet waar je ze eventueel kunt halen. En natuurlijk dat je de bus veilig weg kunt zetten als er een ruit zou sneuvelen.
NB: Ruiten (vooral kapotte!) zijn scherp. Werk dus altijd veilig! Liefst met handschoenen! - Als je ruiten wilt gaan vervangen en de temperatuur is beneden de 10 C); bezint eer ge begint. Al kun je zelf goed tegen de kou, de ruitrubbers zijn nu extra stug. Opwarmen in b.v. een emmer water werkt niet. De rubbers zijn al lang weer afgekoeld voordat ze in de auto zitten. Probeer ook de rubbers droog (= zonder wateropsluiting) in de auto te zetten. Je kunt de rubber wel met WD 40 wat soepeler maken. Dit werkt goed. Maar monteren de ruiten liever bij warm weer of in een verwarmde ruimte waar de auto al even 'op temperatuur' heeft kunnen komen.
- Dit geldt vooral voor de voorruit: Er zijn 2 verschillende soorten ruiten op de markt. Gelaagde en geharde ruiten. Voor je een ruit gaat monteren of demonteren is het slim om even te kijken wat voor ruit je onder handen hebt. Een geharde ruit is n.l. veel sterker dan een gelaagde. Hoe zie je het verschil? Zoek eerst het merkje van de ruit op. Staat er hier iets als "laminated" dan is het een gelaagde ruit. "Securit" "security glass" "Staalglas" zijn indicaties voor geharde ruiten.
- Geeft het merkje geen uitsluitsel dan kun je altijd nog de z.g. "Polaroid proef" doen. Neem een polariserend filter van een fototoestel. Als je dit niet hebt gaat het ook heel goed met een polaroid zonnebril. Kijk door het filter onder een hoek op de ruit. Een geharde ruit zal 'olievlekken' in de ruit laten zien. Een gelaagde blijft helder. Ben je er nu nog niet zeker van dan moet je de ruit behandelen als is het een gelaagde ruit. Heel voorzichtig dus..
- Bij demontage altijd de oude rubbers kapotsnijden. Het beste is aan de binnenkant de rubber flap die over de ruitsponning zit er af te snijden. Je kunt dan de ruit met de rest van het rubber zo uit de sponning pakken.
- Als de ruit eruit is heb je nog een manier om te zien of je te maken hebt met een gelaagde of geharde ruit. De gelaagde ruit bestaat n.l. uit 2 op elkaar gelijmde ruiten met 1 of 2 lagen folie ertussen. Op de "kopse kant" van de ruit kun je dit dus heel goed zien. Je ziet dus duidelijk 2 lagen die op elkaar zitten.
- Nu verder met het demonteren van de ruiten. Een geharde ruit kun je er in principe zo uitduwen. Ikzelf doe dit meestal met de voeten. De voeten op de 2 bovenste hoeken binnen in de auto tegen de ruit zetten en duwen (Niet stampen!). Zorg aan buitenkant dat er iemand staat die de ruit opvangt. Meestal komt hij n.l. ineens los! En als de ruit op een stenen vloer valt is ook een geharde ruit stuk!
- Als de ruit eruit is kun je de sponning goed bekijken. En eventueel repareren. Als je hier reparaties aan verricht doe dit dan wel netjes. Zorg ervoor dat de vorm en grootte van sponning en gat van het raam hetzelfde blijven. Anders krijg je straks moeilijkheden met monteren of lekken.
Monteren van een nieuwe ruit
Het monteren van de ruit gaat als volgt:
- De procedure is hetzelfde voor een geharde zowel als een gelaagde ruit. We gaan er hier even van uit dat het rubber geen gleuf heeft voor een sierstrip
- Maak eerst de ruit goed schoon. Dit aan beide kanten. Daarna gaan we het rubber rond de ruit doen. Het rubber heeft 2 gleuven. Een voor de sponning en een waar de ruit in komt. De ruit "prutsen" we nu in het rubber. Let nog even op de volgende dingen:
- Heeft u een voorgevormd rubber (dus waar de hoeken van de ruit in voorgevormd zijn) zorg ervoor dat deze ook op de hoeken van de ruit uitkomen.
- Heeft u een "rond" rubber (dus zonder voorgevormde hoeken) let dan wel even op de las van het rubber. Zorg er voor dat de las in een horizontaal of vertikaal stuk van de ruit komt. Nooit in een hoek! - Als het rubber goed rond de ruit zit dan gaan we een 'touwtje' in de gleuf leggen van het rubber waar straks de sponning van de auto inkomt. Gebruik hiervoor een dunne waslijn, dikke nylondraad of een elektriciteitsdraad (soepel VD isolatie 0,75mm2 diameter). Deze draad loopt rond de gehele ruit. Begin in het midden aan de boven of onderkant (wat het gemakkelijkst is, kan per geval verschillen). Zorg voor een ruime overlap van de draad aan de uiteinden (minimaal 10 cm). Zorg er ook voor dat de uiteinden lang genoeg zijn om nog stevig vast te kunnen houden.
- Zet nu de ruit op zijn plaats in de sponning. Druk de ruit zo diep mogelijk op de sponning. Het is goed mogelijk dat het niet lukt om de ruit overal goed tegen de sponning te krijgen. Gebruik gewoon spierkracht. Geen hamers of iets dergelijks. Zorg er zeker voor dat de rubber bij de overlapping van de draden tegen de sponning ligt. Terwijl "buiten" een man de ruit goed op zijn plaats houd gaat de 2e man binnen aan de draad trekken. Trek de draad (een uiteinde) evenwijdig met de ruit. Het rubber zal zich nu rond de sponning leggen. Voorzichtig verder trekken. Goed opletten dat de ruit diep genoeg in de sponning blijft liggen. Als de rubber flap van de sponning affloept moet je opnieuw beginnen. De man (of vrouw) buiten moet ervoor zorgen dat de ruit diep genoeg blijft / komt te liggen. Doe dit door op de ruit te drukken of met de hand voorzichtig te slaan. Dit laatste moet je echter met een gelaagde ruit zoveel mogelijk beperken!
- Als e.e.a. nu echt ontzettend moeilijk gaat kan met behulp van WD 40 de rubber wat soepeler gemaakt worden. Gebruik echter ook weer niet te veel.. Je hebt dan kans dat de draad gaat schuiven in de sponning en het wordt een bende.
- Als we nu een hoek rond zijn gewerkt kunnen we aan de andere kant van de draad gaan trekken. Let nu er wel goed op dat de ruit zich niet verplaatst de andere kant op. Als dit gebeurt dan floept hij waarschijnlijk uit de sponning en kunnen we weer opnieuw beginnen.
- Als we rond zijn zit de ruit in de sponning. Nu nog even goed opletten dat hij wel overal goed aanligt. Dit is aan de rubber flap aan de binnenkant goed te zien. Deze moet overal even ver over de sponning steken.
Als dit allemaal klopt maken we voor de laatste keer de ruit schoon en is de klus geklaard!