Toekomst van mijn Ax op de tocht?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Toekomst van mijn Ax op de tocht?
Hallo,
enkele dagen terug vroeg ik hier een antwoord op de vraag waarom mijn AX hapert.
Ik ben naar de garage geweest en daar kreeg ik slecht nieuws. Dit is het lijstje van wat er aan de AX moet gebeuren om hem door de APK van sept te krijgen:
- laswerk (wist ik al)
- kopakking lekt vreselijk olie, moet vervangen
- vocht in voorlamp, veroorzaakt strooilicht
- remschijven vervangen voor (dacht ik al)
- schoonmaken remschijven achter
Mijn vriend vindt dit allemaal te kostbaar en zegt dat ik de AX moet opgeven. Vooral het vervangen van de koppakking is een kostbare post.
Wat moet ik doen?
Groet, Fenna
ps is het dan trouwens de lekke koppakking die voor het haperen zorgt?
enkele dagen terug vroeg ik hier een antwoord op de vraag waarom mijn AX hapert.
Ik ben naar de garage geweest en daar kreeg ik slecht nieuws. Dit is het lijstje van wat er aan de AX moet gebeuren om hem door de APK van sept te krijgen:
- laswerk (wist ik al)
- kopakking lekt vreselijk olie, moet vervangen
- vocht in voorlamp, veroorzaakt strooilicht
- remschijven vervangen voor (dacht ik al)
- schoonmaken remschijven achter
Mijn vriend vindt dit allemaal te kostbaar en zegt dat ik de AX moet opgeven. Vooral het vervangen van de koppakking is een kostbare post.
Wat moet ik doen?
Groet, Fenna
ps is het dan trouwens de lekke koppakking die voor het haperen zorgt?
Re: Toekomst van mijn AX op de tocht?
FennAX wrote: - laswerk (wist ik al)
Heb je daar fotos van? APK stations kunnen om sommige plekken heel moeilijk doen terwijl het onzin is... Maar ze kunnen ook wel echt gelijk hebben maar laten lassen is over t algemeen wel te doen, alhoewel het wel heeel makkelijk is als je iemand kent die dit kan doen.
Dit is idd opzich prijzig, alhoewel het van de garage afhangt. Goedkoopst was geloof ik 200 euro, bij een bepaalde garage- kopakking lekt vreselijk olie, moet vervangen
Sloop lamp halen voor 15 - 20 euro- vocht in voorlamp, veroorzaakt strooilicht

Slijtbaar onderdeel, even bestellen (onderdelennogwat site), hoeft niet heeeel duur te zijn. ik dacht 40/50 euro- remschijven vervangen voor (dacht ik al)
[qoute]- schoonmaken remschijven achter[/quote]
Dat is knap, hij heeft trommels achter, maar ze zullen de trommels dan wel bedoelen, maar wat ze met schoonmaken bedoelen...
Het hangt er vanaf hoe waardevol je je axjes vind denk ik

Opzich heb je, als je het goedkoop laat doen, voor dat geld geen andere auto, maaaar, als ie al laswerk heeft. Het hangt dus ook beetje van de rest van de auto af!
Bedenk ook wel, dat nu verkopen helemaaaal geeen geld op levert
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dat laswerk is echt duidelijk. De dorpels zijn echt helemaal aan het wegrotten. Laten lassen moet ik dus sowieso doen.
Ik heb nu afgesproken dat de auto APK-klaar gemaakt wordt voor 400 euro (lassen, remschijven, trommels achter, koplampen). Aangezien de APK in sept afloopt, gaat ie eind augustus terug voor deze GROTE klus.
Die koppakking schuif ik op naar later in het jaar. Het lekken van olie vind ik niet heel erg (ik heb 'm na de kleine beurt van januari nog niet hoeven bijvullen).
Fenna
Ik heb nu afgesproken dat de auto APK-klaar gemaakt wordt voor 400 euro (lassen, remschijven, trommels achter, koplampen). Aangezien de APK in sept afloopt, gaat ie eind augustus terug voor deze GROTE klus.
Die koppakking schuif ik op naar later in het jaar. Het lekken van olie vind ik niet heel erg (ik heb 'm na de kleine beurt van januari nog niet hoeven bijvullen).
Fenna
Het goedkoopste is om een goede andere AX te kopen met een APK die nog lang loopt.
MAAR: dan moet je bij aanschaf van de 'nieuwe' in ieder geval wel iemand meenemen die er echt verstand van heeft. Die dus een goede auto kan onderscheiden van 1 waar toch nog vanalles aan moet gebeuren.
Dat een andere voordeliger is zeg ik met name omdat voor die 400 euro die koppakking nog net zo lek is. En dat is uiteindelijk de grootste kostenpost.
Bovendien zijn er zijn ook genoeg AXen te vinden die aan de dorpels helemaal niks roesten. Ik vraag me ook af in hoeverre nadat je 'm hebt laten lassen ook alle roest weg is. Als er elders nog plekken zijn die ook door aan het rotten gaan, dan zit je de APK van volgend jaar weer met een probleem.
Een goede andere is dus goedkoper, maar dan moet je wel iemand hebben die een echte goede auto voor je uit kan zoeken.
Als je erg gehecht bent aan je AXje, dan zou ik 'm maar op laten knappen, al kost dat meer geld.
MAAR: dan moet je bij aanschaf van de 'nieuwe' in ieder geval wel iemand meenemen die er echt verstand van heeft. Die dus een goede auto kan onderscheiden van 1 waar toch nog vanalles aan moet gebeuren.
Dat een andere voordeliger is zeg ik met name omdat voor die 400 euro die koppakking nog net zo lek is. En dat is uiteindelijk de grootste kostenpost.
Bovendien zijn er zijn ook genoeg AXen te vinden die aan de dorpels helemaal niks roesten. Ik vraag me ook af in hoeverre nadat je 'm hebt laten lassen ook alle roest weg is. Als er elders nog plekken zijn die ook door aan het rotten gaan, dan zit je de APK van volgend jaar weer met een probleem.
Een goede andere is dus goedkoper, maar dan moet je wel iemand hebben die een echte goede auto voor je uit kan zoeken.
Als je erg gehecht bent aan je AXje, dan zou ik 'm maar op laten knappen, al kost dat meer geld.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=10415
Een '91 AX plaisir (type 1) dus.
En Fenna, ik zie nu dat je er lichtmetalen velgjes op hebt en een spoilertje. Die leveren los nog wel wat centen op.
Velgjes zou ik trouwens als je een andere AX koopt zonder lichtmetalen velgen, gewoon overzetten. Staat een stukkie mooier dan de standaard wieldoppen.
Een '91 AX plaisir (type 1) dus.
En Fenna, ik zie nu dat je er lichtmetalen velgjes op hebt en een spoilertje. Die leveren los nog wel wat centen op.
Velgjes zou ik trouwens als je een andere AX koopt zonder lichtmetalen velgen, gewoon overzetten. Staat een stukkie mooier dan de standaard wieldoppen.
Als hij echt rot is is het idd niet waard,
maar op de fotos zien de dorpels er prima uit, net als de rest van de auto
Wat ik zelf gedaan zou hebben.Nu toch goed laten keuren, uitelkaar halen om te kijken hoe roestig die verder is, en dan beslissen of het waard is om de koppaking te laten doen.
Is dat het niet waard, teveel roest, dan rij je hem nog een jaar op, en breng je hem dan naar de sloop
Is het het wel waard, roest behandelen (kan heel goedkoop, zegmaar kosten van glasvezel, plamuur en antiroest), koppaking laten doen, en dan kan je waaarschijnlijk nog heel lang in t ding rijden..
maar op de fotos zien de dorpels er prima uit, net als de rest van de auto
Wat ik zelf gedaan zou hebben.Nu toch goed laten keuren, uitelkaar halen om te kijken hoe roestig die verder is, en dan beslissen of het waard is om de koppaking te laten doen.
Is dat het niet waard, teveel roest, dan rij je hem nog een jaar op, en breng je hem dan naar de sloop
Is het het wel waard, roest behandelen (kan heel goedkoop, zegmaar kosten van glasvezel, plamuur en antiroest), koppaking laten doen, en dan kan je waaarschijnlijk nog heel lang in t ding rijden..
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dit klinkt mij dus in de oren als een typisch gevalletje "einde bereikt".
Goed laswerk, en dus niet een beetje puntlassen her en der, maar goed laswerk waar je de komende 4-5 jaar niet meer naar om hoeft te kijken betekend dat je eigenlijk je hele auto moet (laten) nalopen. Anders zit je over een jaar weer met hetzelfde gezeur.
Remschijven (en dus ook blokken) gaan nog wel, maar waarom zou je dat doen als je bijna zeker weet dat je AX het geen jaren meer kan volhouden.
Zelfde geld voor de koppakking, opzich goed te doen en niet te ingewikkeld, maar gezien de staat van de AX een waarschijnlijk onevenredige investering.
Zou maar eens met je vriend om de tafel, op de bank of anderszins gaan zitten en het over de overige opties te hebben.
Goed laswerk, en dus niet een beetje puntlassen her en der, maar goed laswerk waar je de komende 4-5 jaar niet meer naar om hoeft te kijken betekend dat je eigenlijk je hele auto moet (laten) nalopen. Anders zit je over een jaar weer met hetzelfde gezeur.
Remschijven (en dus ook blokken) gaan nog wel, maar waarom zou je dat doen als je bijna zeker weet dat je AX het geen jaren meer kan volhouden.
Zelfde geld voor de koppakking, opzich goed te doen en niet te ingewikkeld, maar gezien de staat van de AX een waarschijnlijk onevenredige investering.
Zou maar eens met je vriend om de tafel, op de bank of anderszins gaan zitten en het over de overige opties te hebben.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Uhm...klinkt inderdaad als 'einde bereikt'. Maar diep in mijn hart wil ik daar niet aan. Misschien eigenwijs....
Het lassen van de dorpel/bodemplaat is iets wat er vorig jaar al aan zat te komen.
De garage die het nu gaat lassen heeft volgens mij geen andere roest gevonden, anders had ie dat ook wel gemeld. De kleine roestplekjes kan ik inderdaad zelf nalopen.
Voor die 400 euro is ie door de APK en voor nog eens 350 euro is de koppakking ook gerepareerd.
Voor 750 euro rijd ik geen andere auto, toch?
Losse onderdelen verkopen is inderdaad een optie, de uitlaat is van voor tot achter namelijk splinternieuw net als de voorbanden. Verder is er net een nieuwe bobine in gezet.
Maar het feit dat er nieuwe onderdelen opzitten is voor mij juist een reden hem niet te verkopen.
Wie geeft mij de garantie dat de volgende auto niet gaat lekken aan de koppakking?
Moeilijk. moeilijk...
Het lassen van de dorpel/bodemplaat is iets wat er vorig jaar al aan zat te komen.
De garage die het nu gaat lassen heeft volgens mij geen andere roest gevonden, anders had ie dat ook wel gemeld. De kleine roestplekjes kan ik inderdaad zelf nalopen.
Voor die 400 euro is ie door de APK en voor nog eens 350 euro is de koppakking ook gerepareerd.
Voor 750 euro rijd ik geen andere auto, toch?
Losse onderdelen verkopen is inderdaad een optie, de uitlaat is van voor tot achter namelijk splinternieuw net als de voorbanden. Verder is er net een nieuwe bobine in gezet.
Maar het feit dat er nieuwe onderdelen opzitten is voor mij juist een reden hem niet te verkopen.
Wie geeft mij de garantie dat de volgende auto niet gaat lekken aan de koppakking?
Moeilijk. moeilijk...
als je twijfeld, laat hem dan gewoon makenFennAX wrote:Uhm...klinkt inderdaad als 'einde bereikt'. Maar diep in mijn hart wil ik daar niet aan. Misschien eigenwijs....
Het lassen van de dorpel/bodemplaat is iets wat er vorig jaar al aan zat te komen.
De garage die het nu gaat lassen heeft volgens mij geen andere roest gevonden, anders had ie dat ook wel gemeld.
Voor die 400 euro is ie door de APK en voor nog eens 350 euro is de koppakking ook gerepareerd.
Voor 750 euro rijd ik geen andere auto, toch?
Losse onderdelen verkopen is inderdaad een optie, de uitlaat is van voor tot achter namelijk splinternieuw net als de voorbanden. Verder is er net een nieuwe bobine in gezet.
Maar het feit dat er nieuwe onderdelen opzitten is voor mij juist een reden hem niet te verkopen.
Wie geeft mij de garantie dat de volgende auto niet gaat lekken aan de koppakking?
Moeilijk. moeilijk...

Voor dat geld heb je idd geen (goede) andere auto, of misschien net.
Overigens is koppaking meestal wel enigzins te verwijten aan onderhoud, rijstijl of iets dergelijks (keer te weinig koel, teveel planken met koude motor) en soms gebeurd het gewoon, hoe zuinig je er ook op bent. Opzich hoor ik het hier op t forum nog best heel vaak, lekke kop. Ik zelf heb het nog nooit gehad, maar dat komt vast ook nog wel. (1.0 die afgetrapt moet, moet wel, anders kom je niet met t verkeer mee)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Klinkt misschien gek, komend van een randdebiel die een rijdende AX GT carburateur en een CX 25RD Break voor de deur heeft staan ?n ook nog een BX 19 GTi 16v ?n een rode CX 25 GTi automaat in de schuur....
Maar ik zou kiezen voor opdoeken en iets anders zoeken....
Voor dat geld koop je nu op marktplaats een een Xantia 1.8i Break m?t airco.... en kapotte koppeling... die je dan laat vervangen en dan heb je voor minder dan wat je AX reparatie in totaal kost een 3x zo grote supercomfortabele en normaal gesproken tot in einde van dagen roestvrije auto.... m?t 5 veerbollen! Een ?chte Citroën!
Maar zo is er voor onder de 750 nog wel meer te vinden dat een h??l stuk minder roestgevoelig is dan een AX
Maar ik zou kiezen voor opdoeken en iets anders zoeken....
Voor dat geld koop je nu op marktplaats een een Xantia 1.8i Break m?t airco.... en kapotte koppeling... die je dan laat vervangen en dan heb je voor minder dan wat je AX reparatie in totaal kost een 3x zo grote supercomfortabele en normaal gesproken tot in einde van dagen roestvrije auto.... m?t 5 veerbollen! Een ?chte Citroën!
Maar zo is er voor onder de 750 nog wel meer te vinden dat een h??l stuk minder roestgevoelig is dan een AX
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
't Was maar een voorbeeld.....FennAX wrote:Hallo,
die tip van die Xantia op Marktplaats is een hele goede.
Maar pfoe, dat kost mij wel een bak wegenbelasting per jaar extra (524 ipv 128 euri). Dat komt er natuurlijk ook nog bij.
Plus dat die Xantia vast niet 1 op 19 loopt.
Ik ben dus nog steeds niet overtuigd.
FennAX
En qua wegenbelasting kun je sowieso nooit goedkoper dan je AX...
En in een Xantia hoef je je geen zorgen te maken als je ineens een paar kinderen blijkt te hebben...., of volgeladen op vakantie wilt..., of h??l veel boodschappen moet doen..., of SUPERCOMFORT wilt....
In ieder geval...
750 euro uitgeven aan noodreparaties aan je AX is natuurlijk niet niks...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Comfort is inderdaad gegarandeerd in die Xantia. Ik heb de eigenaar gemeeld en de auto is al verkocht. Geen
Ik heb iemand gevonden die een nieuwe koppakking erin wil zetten! Dus dat scheelt een paar duiten.
En ik ben echt t? gehecht aan mijn AX (is dat misschien een vrouwenkwaal?), maar hij voorlopig dus even blijven.
Ik heb iemand gevonden die een nieuwe koppakking erin wil zetten! Dus dat scheelt een paar duiten.
En ik ben echt t? gehecht aan mijn AX (is dat misschien een vrouwenkwaal?), maar hij voorlopig dus even blijven.
Vrouwenkwaal denk ik idd 
Wij hebben 2 jaar geleden 900 euro uitgegeven aan een 1.0 carb uit 86, met nodige roest, alle remleidingen en drukregelaars en alles wat erbij hoort moest vervangen worden...
Vorige apk 700 euro, veerpootlagers en een HOOP klein grut
maar wel bij Citroën dealer,
maar autotje is wel antiroest behandeld maar moet duidelijk weer want hij roest voor je neus weg :P Maar weg gaat ie niet! Die AX hebben we van onze overleden opa gekregen, dus die blijft.

Wij hebben 2 jaar geleden 900 euro uitgegeven aan een 1.0 carb uit 86, met nodige roest, alle remleidingen en drukregelaars en alles wat erbij hoort moest vervangen worden...
Vorige apk 700 euro, veerpootlagers en een HOOP klein grut
maar wel bij Citroën dealer,
maar autotje is wel antiroest behandeld maar moet duidelijk weer want hij roest voor je neus weg :P Maar weg gaat ie niet! Die AX hebben we van onze overleden opa gekregen, dus die blijft.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).