motor loopt niet goed stationair en slaat vaak af
Moderators: denny, vtspower, webmasters
motor loopt niet goed stationair en slaat vaak af
Hallo mensen,
Ik heb een probleem met mijn AX uit 1995.
Als de motor koud is slaat hij heel vaak af en bij stationair draaien (ook met warme motor) gaat ie uit zichzelf steeds met hoger en lager toerental draaien. Ik heb geen toerenteller, maar als ik voor het stoplicht sta dan is het net of ik heel ongeduldig op het gaspedaal zit te trappen.
Ook blijft hij soms gewoon doorrijden als ik geen gas geef en de laatste keer dat ik keek was het echt een schakelauto en geen automaat
Nu ben ik langs twee monteurs geweest. De ene zegt het is valse lucht, hij heeft slangen nagekeken. Niets gevonden. Uiteindelijk bleek de motor wel te reageren als hij iets deed met de mapsensor. Dus volgens hem zou deze het probleem kunnen zijn. Een andere monteur zegt dat het de gasregulator is. Vorig jaar bij de vorige eigenaar is er al een nieuwe monopoint ingezet en het probleem was nog steeds hetzelfde.
Nu weet ik het dus even niet meer................ voordat ik voor niets een mapsensor koop zou ik willen vragen of er wellicht iemand hier (liefst bij mij in de buurt) een keer zijn/haar mapsensor zou willen overzetten in mijn auto. Als dan blijkt dat het probleem verholpen is ga ik zo'n ding bestellen en erin laten zetten. Of misschien heb ik wel geluk en heeft iemand hier zo'n ding ongebruikt liggen en kan ik die overnemen.
Met andere woorden: HELLUP...............
Hoop snel wat van iemand die er verstand van heeft te horen.
Groetjes,
Wilma
Ik heb een probleem met mijn AX uit 1995.
Als de motor koud is slaat hij heel vaak af en bij stationair draaien (ook met warme motor) gaat ie uit zichzelf steeds met hoger en lager toerental draaien. Ik heb geen toerenteller, maar als ik voor het stoplicht sta dan is het net of ik heel ongeduldig op het gaspedaal zit te trappen.
Ook blijft hij soms gewoon doorrijden als ik geen gas geef en de laatste keer dat ik keek was het echt een schakelauto en geen automaat
Nu ben ik langs twee monteurs geweest. De ene zegt het is valse lucht, hij heeft slangen nagekeken. Niets gevonden. Uiteindelijk bleek de motor wel te reageren als hij iets deed met de mapsensor. Dus volgens hem zou deze het probleem kunnen zijn. Een andere monteur zegt dat het de gasregulator is. Vorig jaar bij de vorige eigenaar is er al een nieuwe monopoint ingezet en het probleem was nog steeds hetzelfde.
Nu weet ik het dus even niet meer................ voordat ik voor niets een mapsensor koop zou ik willen vragen of er wellicht iemand hier (liefst bij mij in de buurt) een keer zijn/haar mapsensor zou willen overzetten in mijn auto. Als dan blijkt dat het probleem verholpen is ga ik zo'n ding bestellen en erin laten zetten. Of misschien heb ik wel geluk en heeft iemand hier zo'n ding ongebruikt liggen en kan ik die overnemen.
Met andere woorden: HELLUP...............
Hoop snel wat van iemand die er verstand van heeft te horen.
Groetjes,
Wilma
Heb je al geprobeerd simpel de ECU te ressetten? zal het wel niet zijn, maar als het daarmee opgelost is zou het wel simpel zijn
ecu resetten is + pool er ff kwartiertje af, dan erop, motor starten, GEEN gas geven, gewoon uitstappen en even een 10 minuten met zichzelf laten kloootten stationair. Daarna afzetten, opnieuwe starten en rijden en kijken of het weg is.
ecu resetten is + pool er ff kwartiertje af, dan erop, motor starten, GEEN gas geven, gewoon uitstappen en even een 10 minuten met zichzelf laten kloootten stationair. Daarna afzetten, opnieuwe starten en rijden en kijken of het weg is.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Zou ook nog heel simpel een temperatuur sensor kunnen zijn. Die kun je gewoon lostrekken als die broerd loopt. Dan moet ie in noodloop springen.
Zijn de stekkerstjes onder die dikke koelslang aan de rechterzijde van je motor als je voor de auto staat. Meestal een blauw en een groen stekkertje.
Als die sensor stuk is geeft ie wisselende temperaturen aan de computer door. Die vervolgens met de benzine toevoer gaat zitten rotzooien... Helaas ervaring mee.
Zijn de stekkerstjes onder die dikke koelslang aan de rechterzijde van je motor als je voor de auto staat. Meestal een blauw en een groen stekkertje.
Als die sensor stuk is geeft ie wisselende temperaturen aan de computer door. Die vervolgens met de benzine toevoer gaat zitten rotzooien... Helaas ervaring mee.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Thnx voor jullie reactie!
Grietje: De ecu is pas gereset en dat heeft helaas niks uitgemaakt.
Mark: Kheb nog niet onder de motorkap gehangen vandaag. Was niet echt weer daarvoor. Wat betreft de temperatuursensor moet ik het antwoord nog even schuldig blijven. Dus als ik het goed heb begrepen kan ik die sensor gewoon lostrekken? Wat is noodloop? En kan ik er ook gewoon mee rijden dan? Sorry hoor maar ben echt een leek :-S
Grietje: De ecu is pas gereset en dat heeft helaas niks uitgemaakt.
Mark: Kheb nog niet onder de motorkap gehangen vandaag. Was niet echt weer daarvoor. Wat betreft de temperatuursensor moet ik het antwoord nog even schuldig blijven. Dus als ik het goed heb begrepen kan ik die sensor gewoon lostrekken? Wat is noodloop? En kan ik er ook gewoon mee rijden dan? Sorry hoor maar ben echt een leek :-S
Dat schommelen in toeren is meestal door een vuile of defecte MAP sensor.
De temperatuursensor (zoals hierboven genoemd) is het waarschijnlijk niet. Dan zou ie meestal oftewel koud slecht lopen, of warm. Maar jij zegt dus dat het onder alletwee de omstandigheden gebeurt.
Zo'n MAP sensor is heel makkelijk te vervangen. Zit los gemonteerd tegen het schutbord (stuk plaatwerk dat onder de voorruit verticaal loopt). Hij kost alleen wel wat geld nieuw, dus eerst een andere proberen van een goed lopende AX is een betere optie om het zeker te weten.
Mocht het dat niet zijn, dan kan het nog de stappenmotor zijn. Deze zorgt ervoor dat de gasklep stationair verder of minder ver opengeduwd wordt, als de computer hiervoor een signaal geeft. De computer bepaalt dit 'signaal' aan de hand van een paar sensoren, waaronder de MAP sensor.
De temperatuursensor (zoals hierboven genoemd) is het waarschijnlijk niet. Dan zou ie meestal oftewel koud slecht lopen, of warm. Maar jij zegt dus dat het onder alletwee de omstandigheden gebeurt.
Zo'n MAP sensor is heel makkelijk te vervangen. Zit los gemonteerd tegen het schutbord (stuk plaatwerk dat onder de voorruit verticaal loopt). Hij kost alleen wel wat geld nieuw, dus eerst een andere proberen van een goed lopende AX is een betere optie om het zeker te weten.
Mocht het dat niet zijn, dan kan het nog de stappenmotor zijn. Deze zorgt ervoor dat de gasklep stationair verder of minder ver opengeduwd wordt, als de computer hiervoor een signaal geeft. De computer bepaalt dit 'signaal' aan de hand van een paar sensoren, waaronder de MAP sensor.
Hi Lucske,
Precies! De prijzen van mapsensor vari?ren van 60 tot 110 euro en ik wil die aanschaf niet doen voordat ik zeker weet dat daar het probleem ligt.
Nu nog iemand vinden die bereid is zijn/haar mapsensor over te zetten naar mijn auto om het uit te proberen. Het liefst iemand in de buurt van Rotterdam uiteraard. Mag ook tussen Rotterdam en Amsterdam liggen, daarheen ga ik regelmatig.
De stappenmotor is dat ook onderdeel van monopoint? Of is dat totaal iets anders? En bij het resetten van de ECU is er niets verandert. Kan ik er dan vanuit gaan dat het niet de stappenmotor is? Ik heb overigens geen haast, de keuring is in november en de auto rijdt wel gewoon, zeker als 'ie warm is, maar het geluid is een beetje vervelend en wellicht gebruikt het ook wel meer benzine op deze manier.
groet en fijne dag!
Precies! De prijzen van mapsensor vari?ren van 60 tot 110 euro en ik wil die aanschaf niet doen voordat ik zeker weet dat daar het probleem ligt.
Nu nog iemand vinden die bereid is zijn/haar mapsensor over te zetten naar mijn auto om het uit te proberen. Het liefst iemand in de buurt van Rotterdam uiteraard. Mag ook tussen Rotterdam en Amsterdam liggen, daarheen ga ik regelmatig.
De stappenmotor is dat ook onderdeel van monopoint? Of is dat totaal iets anders? En bij het resetten van de ECU is er niets verandert. Kan ik er dan vanuit gaan dat het niet de stappenmotor is? Ik heb overigens geen haast, de keuring is in november en de auto rijdt wel gewoon, zeker als 'ie warm is, maar het geluid is een beetje vervelend en wellicht gebruikt het ook wel meer benzine op deze manier.
groet en fijne dag!
WILMA I'M HOOOOOME
*sorry vroeger te veel de Flinstones gekeken*
ik ben per toeval morgen in rotterdam, kan dan eventueel als het schikt wel even de stekker van de temperatuursensor loshalen en/of kijken of dat wat uitmaakt?
het hobbelend gasgeven had ik ook, en de oorzaak daarvan was mijn temperatuursensor/thermostaat.
mapsensor moet iemand mij weer even uitleggen waar die precies zit, eventueel een foto'tje iemand ?
*sorry vroeger te veel de Flinstones gekeken*
ik ben per toeval morgen in rotterdam, kan dan eventueel als het schikt wel even de stekker van de temperatuursensor loshalen en/of kijken of dat wat uitmaakt?
het hobbelend gasgeven had ik ook, en de oorzaak daarvan was mijn temperatuursensor/thermostaat.
mapsensor moet iemand mij weer even uitleggen waar die precies zit, eventueel een foto'tje iemand ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Heey mensen,
MBA: Thanks voor het plaatsen van mijn foto.Scheelt weer hoef ik dat niet te doen.
De rechtse cirkel is het luchtfilterhuis en van het deksel (wat plastic is) zijn een paar klemmetjes afgebroken. Dus zoek ik nog dat deksel of desnoods dat hele filterhuis. Ik ga ervan uit dat dit niet met de problemen te maken heeft.
Wat de mapsensor doet weet ik niet, maar het gaat in mijn auto om een magneti marelli prt03/02 109 5 AD 100 kpa. Geen idee of die dingen overal hetzelfde zijn.
Tja en nu ik toch bezig ben zoek ik ook nog een oliepeilstokje en een houdertje aan de motorkap om het openhoud stokje (geen idee hoe dat heet) in vast te klemmen, zodat de klep open blijft staan.
Ik wordt nog eens helemaal technisch met die auto
Bedankt voor de tip MBA over dit forum!
Fijne avond nog allemaal.
MBA: Thanks voor het plaatsen van mijn foto.Scheelt weer hoef ik dat niet te doen.
De rechtse cirkel is het luchtfilterhuis en van het deksel (wat plastic is) zijn een paar klemmetjes afgebroken. Dus zoek ik nog dat deksel of desnoods dat hele filterhuis. Ik ga ervan uit dat dit niet met de problemen te maken heeft.
Wat de mapsensor doet weet ik niet, maar het gaat in mijn auto om een magneti marelli prt03/02 109 5 AD 100 kpa. Geen idee of die dingen overal hetzelfde zijn.
Tja en nu ik toch bezig ben zoek ik ook nog een oliepeilstokje en een houdertje aan de motorkap om het openhoud stokje (geen idee hoe dat heet) in vast te klemmen, zodat de klep open blijft staan.
Ik wordt nog eens helemaal technisch met die auto
Bedankt voor de tip MBA over dit forum!
Fijne avond nog allemaal.
DuFF wrote:oke dan weet ik waar de mapsensor zit,
maar wat zoekt ze dan nog van dat rechtse ? en heeft dat te maken met de problemen?
wat doet een mapsensor precies, en heb je daar ook weer verschillende uitvoeringen in ?
Functie:
De MAP-sensor is een component dat de luchtdruk (?m) in het inlaatspruitstuk meet. Soms bezit deze sensor een luchttemperatuursensor. Kleine afwijkingen van deze sensor oefenen een grote invloed uit op regelingen in het motormanagementsysteem.
http://www.autohelpdesk.nl/component/002.htm
kortom als je een sensor van een andere ax erin frot, dan loopt ie verrot ?TTF wrote:DuFF wrote:oke dan weet ik waar de mapsensor zit,
maar wat zoekt ze dan nog van dat rechtse ? en heeft dat te maken met de problemen?
wat doet een mapsensor precies, en heb je daar ook weer verschillende uitvoeringen in ?Functie:
De MAP-sensor is een component dat de luchtdruk (?m) in het inlaatspruitstuk meet. Soms bezit deze sensor een luchttemperatuursensor. Kleine afwijkingen van deze sensor oefenen een grote invloed uit op regelingen in het motormanagementsysteem.
http://www.autohelpdesk.nl/component/002.htm
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Volgens mij is voor die Magneti Marelli injectiesystemen van die 1.1 motoren de mapsensor gewoon gelijk. Dus als je er eentje van een andere auto in zet, zou ie het gewoon moeten doen.
De oude 1.1's met Bosch injectie hebben overigens geen MAP sensor. Die hebben sowieso eerder sensoren te weinig dan teveel.
De oude 1.1's met Bosch injectie hebben overigens geen MAP sensor. Die hebben sowieso eerder sensoren te weinig dan teveel.
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: ThuFeb08, 2007 5:33:34 PM
Stationair draaien
Beste Wilma,
Ik adviseer je om er een ander gasklephuis erop te zetten. Eentje die schoon is.
Als je anders in de buurt van utrecht / amsterdam bent, kun je even langsrijden. Ik heb een paar ax-en staan. dan kunnen we het een en ander overzetten. succes!
albert
Ik adviseer je om er een ander gasklephuis erop te zetten. Eentje die schoon is.
Als je anders in de buurt van utrecht / amsterdam bent, kun je even langsrijden. Ik heb een paar ax-en staan. dan kunnen we het een en ander overzetten. succes!
albert