Mensen gisteren heb ik gesleuteld aan de ax van een vriend van me (type 1 ax 14 TRS inj), hij kwam niet door de apk omdat ie achter nauwelijks remkracht had en zn handrem ook verrot was. Vervolgens na wat moeite netjes zn beide trommels van nieuwe cilinders en schoenen voorzien ontlucht etc.. Dat loste het probleem onvoldoende op, bij vol remmen nog steeds nauwelijks remmende achterwielen. Vervolgens was dus de lastafhankelijke remdrukbegrenzer verdacht. Die zit bij oudere axjes tot half '92 links op de achteras. Voor zover te zien was (en dat ding zit een beetje verstopt) zit daar het mankement, er zitten namelijk 2 veertjes vast aan het apparaat. 1 zie je op het bijgevoegde plaatje en de 2e langere veer zit bij de rode streep. Die was finaal doormidden, dus dat zal het probleem wel zijn! Nu is mijn vraag:
1. Waar gaat die veer naartoe, en waar sluit ie dus op aan? Ik kon het niet zien (had geen brug oid).
2. Weet iemand of dit veertje te bestellen is bij een dealer of wordt het de sloop?
die 2e veer is je zogenaamde laadveer. als je ax geladen is van achter trekt die veer de haan aan waardoor er meer remkracht naar de achterwielen gaat.
Als de remkrachtbegrenzer stuk is zit hij meestal vast. dat betekend dat hij gewoon goed functioneerd totdat je de ax gaat laden.
persoonlijk zou ik het probleem dus eerst zoeken in een goede ontluchting en daarna pas verder gaan kijken. als je ontlucht hebt moet je dat na een kleine week rondrijden eigenlijk nog een keer doen omdat niet altijd alle lucht erui wilt.
als je handrem ook slecht is terwijl alles goed hoort te zijn. kun je kijken naar de zelfstellende nokken (die slijten wel eens af) of trommels die te ver zijn ingesleten
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
tnx voor je reactie. Het lijkt me idd logisch dat dat ontluchten wat tijd kost, echter nu is het zo dat na 2x ontluchten je met het pedaal VOL ingetrapt nog steeds met de hand de achterwielen kunt verdraaien. Daar moet dus meer aan de hand zijn. Het scharnierende deel vd begrenzer (de haan heet dat dus?) is met de hand van onder de auto te bewegen, dus daar zit hij iig niet vast. Kun jij me vertellen waar je de laadveer aan zou moeten vastmaken? Verder zijn de remschoenen gisteren dus ook vervangen dus de zelfstellende nokjes zijn nieuw.
Ok maar ik dacht de hoofdremcylinder getest te hebben door met de motor uit het pedaal een aantal keer in te drukken, het pedaal gaat dan hard aanvoelen en zakt niet langzaam naar de bodem, dat is volgens mij allemaal in orde. Tevens remt de auto op de voorwielen prima, en is het remsysteem diagonaal gescheiden en niet voor/achter gescheiden, kortom ik dacht tot nu toe niet daaraan, klopt mn redenering wel??
Buks wrote:Ok maar ik dacht de hoofdremcylinder getest te hebben door met de motor uit het pedaal een aantal keer in te drukken, het pedaal gaat dan hard aanvoelen en zakt niet langzaam naar de bodem, dat is volgens mij allemaal in orde.
Tevens remt de auto op de voorwielen prima, en is het remsysteem diagonaal gescheiden en niet voor/achter gescheiden, kortom ik dacht tot nu toe niet daaraan, klopt mn redenering wel??
Met wat je als 1e zegt test je alleen of de bekrachtiger van de hoofdremcilinder niet lek is.
Maar van dat diagonaal gescheiden heb je wel gelijk in, dus ik denk ook niet dat het de hoofdremcilinder zal zijn in dit geval. Dus dan is het toch de remdrukbegrenzer die bij die auto idd. op de achteras zit.