ECU problemen
Moderators: vtspower, webmasters
ECU problemen
Hallo,
De Ax van m'n vriendin is uitgevallen en wil ook niet meer starten. Het is een Ax uit '92 met een Bosch systeem.
Als ik het contact aan zet zou er een controle lampje moeten gaan branden, maar dit gebeurt niet. Ik heb alle zekereingen gecontroleert en heb ook de ECU zelf vervangen.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en wat misschien de oplossing is??
De Ax van m'n vriendin is uitgevallen en wil ook niet meer starten. Het is een Ax uit '92 met een Bosch systeem.
Als ik het contact aan zet zou er een controle lampje moeten gaan branden, maar dit gebeurt niet. Ik heb alle zekereingen gecontroleert en heb ook de ECU zelf vervangen.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en wat misschien de oplossing is??
Doet er helemaal niets branden?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
jawel, Alle controle lampjes op het dashboard doen het, behalve die van de ecu. Verder doet alles in de auto het ook en draait de startmotor ook gewoon.
Ik heb net gekeken naar het relais onder de ecu en geluisterd of ik hem hoor klikken als het contact aan gaat, maar er komt geen klik uit. Dus beste kans dat hij stuk is.
Ik heb net gekeken naar het relais onder de ecu en geluisterd of ik hem hoor klikken als het contact aan gaat, maar er komt geen klik uit. Dus beste kans dat hij stuk is.
-
- AX liefhebber
- Posts: 309
- Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
- Location: sellingen
je kan ook een soortgelijke relais er op zetten dat heb ik ook gedaan
weet je wat die dingen nieuw kosten ???
pff veelste veel !
want dat relais van mij van de brandstofpomp bleef gewoon aan
ook als ik hem van contact af haalde. ..
dus ik liep savonds weg bij me auto die heel zacht een zoemend geluid maakte bleek die relais niet goed te zijn =)
me pa had nog een zoort gelijk ding liggen. ..
dus die heb ik erop gezet =)
maar succes
weet je wat die dingen nieuw kosten ???
pff veelste veel !
want dat relais van mij van de brandstofpomp bleef gewoon aan
ook als ik hem van contact af haalde. ..
dus ik liep savonds weg bij me auto die heel zacht een zoemend geluid maakte bleek die relais niet goed te zijn =)
me pa had nog een zoort gelijk ding liggen. ..
dus die heb ik erop gezet =)
maar succes
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!
Wie niet Snell is,
Is laag !!
Ik heb vandaag het relais gewisseld, helaas zonder resultaat. ik ben er wel achter gekomen dat de brandstofpomp niet wordt aangestuurd. Volgens de lokale Citroën specialist wordt dan ook de ecu niet op de juiste manier van stroom voorzien. Weet iemand hoe de kabels vanaf het relais naar de pomp lopen?? of heeft iemand een andere oplossing??
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Doet je brandstofniveau-meter het wel?
Doet je sigarette-aansteker het?
Doet je claxon het?
Zoniet, dan is waarschijnlijk stand 2 van je contactslot stuk.
En je zou zekering ZE7 (10A) nog ff kunnen checken.
Doet je sigarette-aansteker het?
Doet je claxon het?
Zoniet, dan is waarschijnlijk stand 2 van je contactslot stuk.
En je zou zekering ZE7 (10A) nog ff kunnen checken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Ik heb zo'n soortgelijk probleem gehad, echt frustrerend, bij mij was het wel een kabelbreuk, het komt er op neer dat de Ecu geen spanning krijgt, dit is heel makkelijk te controleren door de stekker die ergens bij de Ecu zit los te halen en te meten of er spanning op staat, het is een stekker met 3 polen en met de draad kleuren geel,groen en blauw en je moet meten op de witte stekker.De stekker zit vaak onder de metalen plaat waar je Ecu op vast zit.
Volgens mij moet er op geel en blauw 12 volt staan en die groene weet ik ff niet, MnM misschien een idee
?????
Volgens mij moet er op geel en blauw 12 volt staan en die groene weet ik ff niet, MnM misschien een idee

Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
-
- AX liefhebber
- Posts: 309
- Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
- Location: sellingen
't Is zeker weten niet de ontstekingsmodule, want dan zou je nog w?l het brandstofpomp-relais moeten horen klikken en het motormanagement lampje zou dan gewoon moeten branden.FmXXX-STanie wrote:wat doet die auto dan ?
draait de start motor nog wel rond ?
maar slaat hij gewoon niet aan ?
want dan is het je ondstekings module die stuk is
en kun je gewoon bij de sloop een nieuwe halen. ..
Ben ff crea geweest met de Haynes:

...en de bijbehorende legenda.
Logische redenering: als je 't dubbel-relais (wat bij de ECU zit en de spanning naar de injector, DIS en brandstofpomp schakelt) al hebt vervangen en die nog steeds niet klikt, kan dat twee oorzaken hebben:
- Slechte massa;
- Geen schakelspanning vanaf contactslot.
De brandstofpomp [755] wordt ingeschakeld met de andere helft van het relais; dezezelfde helft die ook de DIS [45] activeert (en ook de voorverwarmingsweerstand van de labda-sensor [900]).
In opdracht van de schakelspanning die bij het contactslot vandaan komt (of beter: zou moeten komen!

Zonder schakelspanning vanaf het contactslot gebeurt er dus gewoon HE-LE-MAAL niets!

Maarrrrrrrr...: het kan dus ook nog een slecht / verbroken massa-contact zijn, want je kunt ergens wel een spanning op zetten, maar als de kring niet gesloten is (naar massa), dan kan er geen stroom lopen. En zonder stroom geen activiteit.

Het dubbel-relais is dus, wat metingen betreft, het aandachtspunt.
(Hetgeen NIET betekent dat het dubbel-relais stuk is / hoeft te zijn. Het gaat hier om meten, uitzoeken waar het fout gaat. En de aansluitingen van het dubbel-relais zijn daar een vrij goede locatie voor.)
Mijn vermoeden gaat in ieder geval sterk uit naar een draadbreuk vanaf het contactslot, ?f wellicht zelfs een defect contactslot.
Wat betreft die constante 12Volt die door het dubbel-relais doorgeschakeld wordt: dat zou een blauwe draad moeten zijn, die op het dubbel-relais op de pinnen 8, 11 en 15 moet zitten.
(waarschijnlijk is de draad op pin 11 overigens groen.

Maar ook al zou daar geen 12Volt op staan, dan nog zou je het relais moeten horen klikken als je 't contact aan zet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

is het probleem nog steeds verholpen?
Hoi Jasper,
is je probleem definitief niet meer teruggekomen? Ik heb namelijk hetzelfde vage probleem.
ben erg benieuwd of je het probleem hebt kunnen traceren!
gr erik
is je probleem definitief niet meer teruggekomen? Ik heb namelijk hetzelfde vage probleem.
ben erg benieuwd of je het probleem hebt kunnen traceren!
gr erik