1.6i in AX 1.1i zetten?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

1.6i in AX 1.1i zetten?

Post by mpm »

Hai luitjes,

Ikzelf ga zeer zeker NIET sleutelen.
Nu dit gezegd is: kan/past er een 1.6i16V blok (of groter; wat past nog? :P) in mijn AX1.1i '95? (Turbo wil ik niet; als dat een keer stuk gaat... Onbetaalbaar.) ZONDER stukken uit de carrosserie te hoeven zagen of fans te her-alloceren en dergelijke?
+Remmen verbeteren.
Zo ja, welk blok? Moet bak (of andere dure dingen) dan ??k mee over gezet worden?
Een 1.4i schijnt wel redelijk te passen, maar ik wil dus m??r acceleratie :P.

Bijv. dit bij een Franse sloper laten doen (die hebben meestal ook een lager uurloon).
Komt ie dan nog door APK of moet de auto dan opnieuw RDW-gekeurd worden? Ik las iets over 40% vermogenstoename, dan zou een speciale test verplicht zijn. Wat zegt de wet allemaal? Ik wil GEEN problemen krijgen bij de APK (die zou ook strenger te worden, las ik laatst) of andere wettelijke problemen. Als de boel onderzocht wordt (bijv. bij een politiecontrole of whatever) wil ik dat alles klopt / legaal is.

Waarom niet een ander autootje pakken hoor ik je zeggen? Omdat de AX relatief licht is. Goed voor de acceleratie, dus :).

Dus... welk snel blok past, en ligt wel eens op de sloop te koop?
M'n Spot is ter ziele...
2005: 32 alcoholboetes per verkeersdode door alcohol, 179000 snelheidsboetes per verkeersdode door snelheid. Spee's beleid door de plee.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

1.4i is toch het makkelijkste in te bouwen.. daarna word het toch wel heel erg veel werk.. als je nou een gti als bassis had werd het al stukken makkelijker om er een 1.6mpi in te bouwen..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by mpm »

Hmmm... Zo'n gti is niet makkelijk te vinden...
En een 1.6mpi heeft maar 102pk? (Google)
M'n Spot is ter ziele...
2005: 32 alcoholboetes per verkeersdode door alcohol, 179000 snelheidsboetes per verkeersdode door snelheid. Spee's beleid door de plee.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

een 1.4 gti heeft standaart 95 pk.. maar goed die van mij had zonder kat op de testbank 102,6 pk met 220.000km levenservaring..

wat een 1.6 doet weet ik niet, want heb die van mij nog nooit op de testbank gehad..

denk een pk tje of 110 a 115( wel met spaghetti, airbox, koprevisie ), je hebt iedergeval veel meer kopel als met een 1.4 wat erg handig is als je snel wil optrekken

er staat nog een gti te koop op het forum voor een nette prijs

Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by mpm »

denk een pk tje of 110 a 115( wel met spaghetti, airbox, koprevisie )
Hoe kan (alleen) een koprevisie nu voor meer pk-tjes zorgen? (t.o.v. aantal pk-tjes bij origineel).
M'n Spot is ter ziele...

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

je zult er niks mee opleveren, maar het word er ook niet slechter van, en verder is de kop gevlakt

Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by mpm »

je zult er niks mee opleveren, maar het word er ook niet slechter van
En wat is dan 't nut? ..... :?:
M'n Spot is ter ziele...

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

me koppaking ging lek dus heb meteen alle klepseals enz laten vervangen om zeker te zijn van een fris motortje

Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

denk dat veel verse forummers c.q. ax-ers (net zoals ik indertijd) v??l teveel willen in het begin...

bouw eens eerst zelf een 1.4 in en kijk dan verder. heb mezelf grondig gepijnigd met m'n eerste 1.6 conversie...

...stap voor stap duurt net zo lang, kost nagenoeg niks meer en je hebt tussendoor ook een rijdende auto. en je leert een hoop! :D

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

goed punt !

Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

Precies, ik heb eerst mijn 1.4 uitgebouwd gereviseerd en weer ingebouwd... Binnenkort een stapje verder dus 8)
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

exactly! ik begin aan een vijfdeurs AX 16 TRS multipoint 8)

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by mpm »

Jullie letten niet op... Ik zei toch duidelijk dat ik NIET zelf zou gaan sleutelen! :P. Ik wil gewoon weten of er 'zo' een snel (minimaal) 1.6i blok in past. Dan zoek ik zo'n blok bij een sloperij en laat 't inbouwen.
Maar misschien klinkt dat allemaal makkelijker dan 't is :?:
Kijk TTF zegt dat je beter een GTI kunt bemachtigen en dan pas ombouwen naar 1.6i. Dat zijn handige tips. Dus niet van: 'probeer eerst eens zelf...'. Tenminste ikzelf ga daar gewoonweg niet aan beginnen.
Ik heb nul gereedschap, nul ruimte, nul ervaring, weinig tijd en houdt me liever met computers bezig :P.
M'n Spot is ter ziele...

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

mpm wrote:Jullie letten niet op... Ik zei toch duidelijk dat ik NIET zelf zou gaan sleutelen! :P. Ik wil gewoon weten of er 'zo' een snel (minimaal) 1.6i blok in past. Dan zoek ik zo'n blok bij een sloperij en laat 't inbouwen.
Maar misschien klinkt dat allemaal makkelijker dan 't is :?:
Kijk TTF zegt dat je beter een GTI kunt bemachtigen en dan pas ombouwen naar 1.6i. Dat zijn handige tips. Dus niet van: 'probeer eerst eens zelf...'. Tenminste ikzelf ga daar gewoonweg niet aan beginnen.
Ik heb nul gereedschap, nul ruimte, nul ervaring, weinig tijd en houdt me liever met computers bezig :P.
Ok dan, alles kan! Zelfs een 2.0 MI16 uit een 405 zou moeten passen. Zolang er maar genoeg aangepast wordt.... En jij genoeg betaald :lol:
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

precies :) maar er moet een hoop aangepast worden. als iemand zonder ervaring aan zo'n ombouw begint heeft die met ALLE gereedschappen nog steeds veel tijd nodig. Vraag maar eens bij een tuningshop wat het zou kosten, en reken dat om naar het uurloon van jouw ombouwer.

Denk eerlijk gezegd dat je onderaan de streep goedkoper uit bent met een Saxo VTS 1.6 16V...

...en dat gaat ook belachelijk hard :D

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by mpm »

Ok dan, alles kan! Zelfs een 2.0 MI16 uit een 405 zou moeten passen. Zolang er maar genoeg aangepast wordt.... En jij genoeg betaald :lol:
Past die er zo in, dan? (Let op: ik zei dus al in eerste berichtje: zonder stukken uit de carosserie te hoeven zagen en andere ingrijpende zaken).
Anders houdt ik 't liever bij een 1.6i-tje.
Zo'n VTS-16V doet momenteel nog minimaal zo'n 4500 euro, dus dat zie ik ook niet echt zitten. Kan ik nog beter weer een MR2 AW11 kopen (maar da's misschien een foute opmerking op een Citroën site :P), die zijn goedkoper.
"T mooiste zou natuurlijk zijn een vlotte 1.6i die aan de achterkant in elkaar zit, zodat de motor+toebehoren nog goed zijn.
Welke 1.6i-tjes (uit welke auto's) zijn wel in een AX te lepelen? En weet iemand wat een rijgedragstest kost (nodig vanaf 40% vermogensvermeerdering, heb ik begrepen)? Op internet kon ik dat niet vinden.
En geupgrade remmen?
M'n Spot is ter ziele...

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Een 1.6i motor gaat er zomaar in mits je een achtklepper neemt.
Moet wel nog steeds een andere v-bak, aandrijfassen, wielnaven, remmen, uitlaat, motormanagement en kabelboom aan als je het goed wil doen. en je wegligging wil je ook wel iets aan doen op zich.

waarschijnlijk ben je alleen voor een blok al 500-750 euro kwijt mits je de snelste achtklepper wil hebben.

Ik ga zelf voor een NFZ, die vind je wel vanaf 250 euro. Dan heb je 90 pk en 135 Nm en ben je dus nauwelijks sneller dan met een originele AX GTI (95 pk / 117 Nm geloof ik)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

Er staat momenteel een hele leuke 205 rallye 1.6 met dubbele weber cilinderkop op marktplaats. Koop je voor minder dan 2000 euro een complete auto en ben je klaar... Als je je AX wilt ombouwen tot een goeie 1.6 ben je waarschijnlijk meer kwijt...
Freude am Fahren.

mpm
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by mpm »

Er staat ook een 1.9 rallye voor 1500:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... Msuqc%253D
M'n Spot is ter ziele...

Speederdd
AX Master
AX Master

Post by Speederdd »

arnie wrote:Er staat momenteel een hele leuke 205 rallye 1.6 met dubbele weber cilinderkop op marktplaats. Koop je voor minder dan 2000 euro een complete auto en ben je klaar... Als je je AX wilt ombouwen tot een goeie 1.6 ben je waarschijnlijk meer kwijt...
een XU 1.6 is zeker niet een goeie idee :roll: ....

Post Reply