Weer een 4 gaats probleem. Nu de achteras.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Weer een 4 gaats probleem. Nu de achteras.
Nou er heerst bij mij echt een vloek op het 4gaats verhaal.
Eerst voor al. Speling wat verkeerde aandrijfassen bleken te zijn. Toen de stuurkloenk wat de schokbreker doppen bleken te zijn. En de remknak die weer veroorzaakt werd door de zuigers die tegen de blokken aan tikte.
Om positief te blijven. Voor zijn alle problemen opgelost.
Afgelopen zaterdag aan de achteras begonnen. Er waren 3 onzekere factoren.
1: Zouden remleidingen van de AX 1.1i op de 106 rallye as passen.
Antwoord JA dat past.
2: Zouden de handremkabels van een AX 1.1i op een 106 rallye passen.
Antwoord NEE. Maar heel simpel op te lossen. Afstandbus van je trommel aframmen en op de 106 trommel vastlassen. Dus. JA dat past met een kleine aanpassing.
3: Zouden mijn 195/45/15 banden met 7J achter passen?
Antwoord NEE. Dat past voor geen meter en gaat niet passen ook.
Na 7 uur met zijn 2 beunen. (Torsieassen zaten muurvast voor het verlagen). Alles op zijn plek!!! Helemaal blij. Auto laten zakken met achter 2 witte rallye steelies met winterbanden...
Wat blijkt. Rechterachterwiel staat boven meer naar binnen dan onder.
@#$@!#. Flink staan tieren.
Gisteravond de achterwiellagers vernieuwd om dat uit te sluiten. Kon het bijna niet zijn want dan zou je speling moeten hebben. Maar toch vervangen. Probleem niet opgelost. Wiel blijft scheef staan. Je ziet het al als het wiel eraf is. Trommel staat ook ietwat scheef.
Oftewel achteraskrom. Nee niet de hele achteras. As zelf is recht. Maar de draagarm is krom. (getordeerd) Net alsof er een auto van de zijkant opgeklapt is en het wiel boven iets naar binnen heeft gedrukt.
Met rechtuit rijden merk ik niks btw. Maar als ik bochtjes ga slingeren slingert de achterkant zowat even hard terug.
Nu wilde ik het vanavond dus anders oplossen door de draagarm van de AX as af te schroeven. En die op de 106 as te monteren. Ankerplaat kun je wel overzetten. En dat uitstekende as puntje ook wel. Maar wat blijkt nou! Mijn AX as heeft geen stabistang! Zit wel een dop in die ik er nog niet uit heb gekregen. Maar dat bout gat mist waar je hem in vast moet zetten.
Iemand nog ideeen?
Eerst voor al. Speling wat verkeerde aandrijfassen bleken te zijn. Toen de stuurkloenk wat de schokbreker doppen bleken te zijn. En de remknak die weer veroorzaakt werd door de zuigers die tegen de blokken aan tikte.
Om positief te blijven. Voor zijn alle problemen opgelost.
Afgelopen zaterdag aan de achteras begonnen. Er waren 3 onzekere factoren.
1: Zouden remleidingen van de AX 1.1i op de 106 rallye as passen.
Antwoord JA dat past.
2: Zouden de handremkabels van een AX 1.1i op een 106 rallye passen.
Antwoord NEE. Maar heel simpel op te lossen. Afstandbus van je trommel aframmen en op de 106 trommel vastlassen. Dus. JA dat past met een kleine aanpassing.
3: Zouden mijn 195/45/15 banden met 7J achter passen?
Antwoord NEE. Dat past voor geen meter en gaat niet passen ook.
Na 7 uur met zijn 2 beunen. (Torsieassen zaten muurvast voor het verlagen). Alles op zijn plek!!! Helemaal blij. Auto laten zakken met achter 2 witte rallye steelies met winterbanden...
Wat blijkt. Rechterachterwiel staat boven meer naar binnen dan onder.
@#$@!#. Flink staan tieren.
Gisteravond de achterwiellagers vernieuwd om dat uit te sluiten. Kon het bijna niet zijn want dan zou je speling moeten hebben. Maar toch vervangen. Probleem niet opgelost. Wiel blijft scheef staan. Je ziet het al als het wiel eraf is. Trommel staat ook ietwat scheef.
Oftewel achteraskrom. Nee niet de hele achteras. As zelf is recht. Maar de draagarm is krom. (getordeerd) Net alsof er een auto van de zijkant opgeklapt is en het wiel boven iets naar binnen heeft gedrukt.
Met rechtuit rijden merk ik niks btw. Maar als ik bochtjes ga slingeren slingert de achterkant zowat even hard terug.
Nu wilde ik het vanavond dus anders oplossen door de draagarm van de AX as af te schroeven. En die op de 106 as te monteren. Ankerplaat kun je wel overzetten. En dat uitstekende as puntje ook wel. Maar wat blijkt nou! Mijn AX as heeft geen stabistang! Zit wel een dop in die ik er nog niet uit heb gekregen. Maar dat bout gat mist waar je hem in vast moet zetten.
Iemand nog ideeen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Is om te bouwen,
Dop er uit rammen, lagers van de draagarm moet je toch vervangen. stukje waar de stabi op komt te rusten netjes vlakslijpen of vijlen. gat boren op plaats bout en er M8 draad in tappen. dan nieuwe lagers er in met de kering rond de stabi en het is weer voor elkaar.
Maar weet je wel zeker dat de as niet krom is op het uiteinde?? Dat komt namelijk veel vaker voor dan kromme draagarmen.
P.
Dop er uit rammen, lagers van de draagarm moet je toch vervangen. stukje waar de stabi op komt te rusten netjes vlakslijpen of vijlen. gat boren op plaats bout en er M8 draad in tappen. dan nieuwe lagers er in met de kering rond de stabi en het is weer voor elkaar.
Maar weet je wel zeker dat de as niet krom is op het uiteinde?? Dat komt namelijk veel vaker voor dan kromme draagarmen.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Hmm. Klinkt als veel werk... Zoiets had ik al verwacht. Maar wrom zou je nieuwe lagers in een achteras douwen. Alsof die zoveel te voortduren hebben. Die gaan denk nooit stuk.
Maar mijn eigen 106 rallye slopen voor de achteras is denk sneller. Motor daarvan is ook aan digellen. Dus ja.
Maar mijn eigen 106 rallye slopen voor de achteras is denk sneller. Motor daarvan is ook aan digellen. Dus ja.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
denk je. is een heel bekend probleem hoor. en eerlijk gezegt wijzen jouw wielstanden er ook wel een beetje op dat de lagers van de draagarm kaduuk zijn. Zoek maar eens naar dit probleem op 205 of 106 forumsMark wrote:Hmm. Klinkt als veel werk... Zoiets had ik al verwacht. Maar wrom zou je nieuwe lagers in een achteras douwen. Alsof die zoveel te voortduren hebben. Die gaan denk nooit stuk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Die lagers gaan juist vaak stuk, bij de meeste auto's valt de langzaam veranderende wielstand niet zo op maar als de banden wat breder worden gaan ze sneller aanlopen. Zeker bij wat zwaarder beladen en/of stevig bochtenwerk gaat het snel.
P.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Zucht. En die lagers zullen ook wel weer niet goedkoop zijn. Tjongejonge. Dan is de kans goed aanwezig dat die ut probleem idd zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Ja wel zeker de draagarmlagers:"
--------------------------------------------------------------------------------
Het is APK afkeur. En het kan ook link zijn.
Ik weet nog dat ik in mijn C15 met versleten ADAL wel eens een afrit naar de snelweg nam en dat dan ineens de achterkant een zwieper krijgt vanwege de ruimte op de lagers.
Dus wanneer je met de auto de bocht had ingezet hij iets begint uit te breken. Net alsof je in een bocht met wat snelheid over een bult rijdt waardoor de auto naar buiten wat opschuift...
--------------------------------------------------------------------------------
Dat is exact mijn klacht.
http://www.Citroën-forum.nl/viewtopic.p ... ca9c2b8f25
Wat kosten die lagers?
--------------------------------------------------------------------------------
Het is APK afkeur. En het kan ook link zijn.
Ik weet nog dat ik in mijn C15 met versleten ADAL wel eens een afrit naar de snelweg nam en dat dan ineens de achterkant een zwieper krijgt vanwege de ruimte op de lagers.
Dus wanneer je met de auto de bocht had ingezet hij iets begint uit te breken. Net alsof je in een bocht met wat snelheid over een bult rijdt waardoor de auto naar buiten wat opschuift...
--------------------------------------------------------------------------------
Dat is exact mijn klacht.
http://www.Citroën-forum.nl/viewtopic.p ... ca9c2b8f25
Wat kosten die lagers?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Zit nu een achteras onder van mijn eigen 106 rallye. Staat een stuk rechter nu allemaal. Toch valt op als je gaat meten dat hier de wielen aan beide kanten boven 8mm meer naar binnen vallen dan beneden. Met mijn kromme as viel die aan 1 kant 3cm meer naar binnen.
Kan het zijn dat het de normale wielstand is dat ie boven iets meer naar binnen valt dan beneden? Rijd in ieder geval perfect!
Kan het zijn dat het de normale wielstand is dat ie boven iets meer naar binnen valt dan beneden? Rijd in ieder geval perfect!
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Mark, volgens Haynes:Mark wrote:Zit nu een achteras onder van mijn eigen 106 rallye. Staat een stuk rechter nu allemaal. Toch valt op als je gaat meten dat hier de wielen aan beide kanten boven 8mm meer naar binnen vallen dan beneden. Met mijn kromme as viel die aan 1 kant 3cm meer naar binnen.
Kan het zijn dat het de normale wielstand is dat ie boven iets meer naar binnen valt dan beneden? Rijd in ieder geval perfect!
Rear whel camber swetting (all models) ......... -1?15' +20' negative
Rear wheel toe setting (all models) ................ 1,8mm to 5,4mm toe-in
Een en ander staat in Chapter 10 "Suspension and steering" moet ergen een digitale versie op het forum rondzwerven.
Volgens de vraabaak van P.H. Olving (1986 - 1988):
Achteruitlijning
uitspoor 1.4 liter .......................... 1 + 1
voor een 1.0 en 1.1 geldt .............. 2 + 1
wielvlucht (camber) 1.4 liter ........ -1? +20'
geldt ook voor de 1.0 en 1.1
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Daar snap ik weinig van. Beide kanten staan allebei zegmaar bovenaan het wiel nu 8mm verder naar binnen dan onder. Klopt dat met het verhaal boven?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
ja, dat is het camber van het wiel. dat zorgt ervoor dat de achterkant tijdens bochten in het gareel blijft. verder heeft de as ook nog toespoor wat er voor zorgt dat de achterkant goed spoort.Mark wrote:Daar snap ik weinig van. Beide kanten staan allebei zegmaar bovenaan het wiel nu 8mm verder naar binnen dan onder. Klopt dat met het verhaal boven?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM