Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)
Moderator: webmasters
En er zijn weer wat goodies voor de 106 gehaald:
Sandler group N remschijven/Ferodo ds2500 remblokken.
Goodridge omvlochten remleidingen.
266mm remmen gaan voorlopig niet door, omdat het niet nodig is perse en ik de roterende massa zo laag mogenlijk wilt houden.
het remspul komt overgens van een schadeauto af.
Sandler group N remschijven/Ferodo ds2500 remblokken.
Goodridge omvlochten remleidingen.
266mm remmen gaan voorlopig niet door, omdat het niet nodig is perse en ik de roterende massa zo laag mogenlijk wilt houden.
het remspul komt overgens van een schadeauto af.
Last edited by Drake on FriJan18, 2008 10:29:55 PM, edited 1 time in total.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Drake wrote:......... en ik de roterende massa zo laag mogenlijk wilt houden.
Les 1 h?, "onafgeveerde gewicht dient zo laag mogelijk gehouden te worden"
Drake wrote:......... het remspul komt overgens van een schadeauto af.
Dat ziet er nog heel erg nieuw uit, is die auto verongelukt op weg naar de showroom?
En verder Chris je bent weer lekker bezig, peu'tje wordt steeds heftiger.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Tijd voor een flinke update, excuses voor de grote hoeveelheid in 1 keer maar dat heeft een reden gehad:
De afgelopen weken heb ik vrij genomen om onder andere de peugeot eens flink onder handen te nemen.
Helaas heb ik ook 1,5 week geen internet gehad waardoor ik geen updates e.d heb kunnen plaatsen dus het is nu nogal
een lang verhaal geworden
De huidige airbox beviel mij niet echt gezien ik vaak onder de moterkap zit (wees gerust gezien het meestal alleen om onderhoud of verbeteringen gaat)
was het ding erg onhandig geworden, en aangezien de orginele airbox met een aanpassing net zo goed zo niet beter werkt heb ik deze teruggeplaatst.
Op marktplaats voor 2 tientjes een nieuw vervangingsfilter van K&N gekocht om het af te maken. Het had net zo goed een OMP,Green,Pipercross e.d kunnen zijn maar 2 tientjes is niet echt veel en ze werken allemaal hetzelfde.
Filtertje plus een hele K&N propoganda,
Filtertje in het doosje gezet.
En alles weer netjes op zijn plek
Buisje voor de airbox
En we konden gaan beginnen aan de ombouw naar het AST schroefsetje!
Het opkrikken, demonteren, gescheld en gevloek heb ik maar even achterwege gelaten dit keer vandaar geen foto's daarvan.
Verder waren er problemen met de draadbussen die je op de veerpoten zet, sommige hadden het prob dat die niet geheel vastkonden waardoor de dempers speling hadden.Zelf merkte ik dat zodra je gewoon hardweg doordraaide dit netjes verdwijnde.
Het setje compleet gemonteerd op een veerpoot.
Gemonteerd in (onder) de auto) opeens heb je heel veel ruimte daar .
Totaal kan de demper in 12 standen versteld worden, van stug, tot bottenrammelaar.
Hij zakt precies 2,1 mm uit als je auto opkrikt, erg makkelijk met het wiel verwisselen gezien je niet veel hoeft te krikken.
dat je bijna geen krik onder de 106 meer krijgt na het "verlagen" is bijzaak....
Het verlagen van de achterkant ging wat moeizamer, het koste veel moeite om de auto precies op hoogte uit te meten en elke keer de torsie te vertellen maar uiteindelijk was alles wel gelukt (volle dag bezig geweest) en was dit het resultaat:
Voor...
En achter.
Zoek de verschillen
Om precies te zijn is de ruimte tot aan de velg iets minder dan 100mm (10cm), ja ik weet ik ben nogal een perfectionist helaas
vandaar dat het allemaal wat langer duurt
En de dempertjes achter (billsteins welke iets liever zijn dan de ast dempers)
Hij is voor als achter 25mm omlaag gegaan, het is niet echt een verlaging meer het corrigeren van de ruimte in de wielkasten, het is meer op prestatie dan uiterlijk gericht (hoewel dat eerste ook een punt was maar dat had ik al kunnen doen met 2 goedkope veertjes).
Het was al een kart maar nu is het helemaal erg, de auto geeft bijna niet meer mee. De demping is stug, dat de veren zo groot zijn als 2 colablikjes is dat niet zo raar, maar het is absoluut geen stuiterbak geworden. De dempers doen precies wat ze moeten doen, en dat is de schokken opvangen en dit doen ze zeer goed dit was juist een van de redenen waarom ik AST wou en ze maken hier hun naam in waar. het is nu dus wel een stugge auto maar zeker niet een geheel zonder comfort (hoewel je dat niet moet gaan vergelijken met andere auto's)
En het eindresultaat:
(achter de peu mijn "tijdelijke" vervoer toen deze op kratjes stond)
Het enige minpuntje is dat de auto lichtjes schuin staat (hoewel dat standaard ook zo is). Opzich staat het wel stoer en de wielkasten komen zo perfect uit maar wellicht
dat ik deze nog een tandje (0,5 > 1 cm) verzet om hem iets rechter te zetten maar voorlopig laat ik het even zo. Het is ook even afwachten hoe
de auto zich gedraagd kwa weggedrag op het circuit, en met name op de grens kwa overstuur, gezien het ding nu onderstuur vreemd is geworden.
Dat is ook een reden waarom ik de achterkant liever iets lager zie (minder kans op overstuur).
Next up zijn de voorremmen .
De afgelopen weken heb ik vrij genomen om onder andere de peugeot eens flink onder handen te nemen.
Helaas heb ik ook 1,5 week geen internet gehad waardoor ik geen updates e.d heb kunnen plaatsen dus het is nu nogal
een lang verhaal geworden
De huidige airbox beviel mij niet echt gezien ik vaak onder de moterkap zit (wees gerust gezien het meestal alleen om onderhoud of verbeteringen gaat)
was het ding erg onhandig geworden, en aangezien de orginele airbox met een aanpassing net zo goed zo niet beter werkt heb ik deze teruggeplaatst.
Op marktplaats voor 2 tientjes een nieuw vervangingsfilter van K&N gekocht om het af te maken. Het had net zo goed een OMP,Green,Pipercross e.d kunnen zijn maar 2 tientjes is niet echt veel en ze werken allemaal hetzelfde.
Filtertje plus een hele K&N propoganda,
Filtertje in het doosje gezet.
En alles weer netjes op zijn plek
Buisje voor de airbox
En we konden gaan beginnen aan de ombouw naar het AST schroefsetje!
Het opkrikken, demonteren, gescheld en gevloek heb ik maar even achterwege gelaten dit keer vandaar geen foto's daarvan.
Verder waren er problemen met de draadbussen die je op de veerpoten zet, sommige hadden het prob dat die niet geheel vastkonden waardoor de dempers speling hadden.Zelf merkte ik dat zodra je gewoon hardweg doordraaide dit netjes verdwijnde.
Het setje compleet gemonteerd op een veerpoot.
Gemonteerd in (onder) de auto) opeens heb je heel veel ruimte daar .
Totaal kan de demper in 12 standen versteld worden, van stug, tot bottenrammelaar.
Hij zakt precies 2,1 mm uit als je auto opkrikt, erg makkelijk met het wiel verwisselen gezien je niet veel hoeft te krikken.
dat je bijna geen krik onder de 106 meer krijgt na het "verlagen" is bijzaak....
Het verlagen van de achterkant ging wat moeizamer, het koste veel moeite om de auto precies op hoogte uit te meten en elke keer de torsie te vertellen maar uiteindelijk was alles wel gelukt (volle dag bezig geweest) en was dit het resultaat:
Voor...
En achter.
Zoek de verschillen
Om precies te zijn is de ruimte tot aan de velg iets minder dan 100mm (10cm), ja ik weet ik ben nogal een perfectionist helaas
vandaar dat het allemaal wat langer duurt
En de dempertjes achter (billsteins welke iets liever zijn dan de ast dempers)
Hij is voor als achter 25mm omlaag gegaan, het is niet echt een verlaging meer het corrigeren van de ruimte in de wielkasten, het is meer op prestatie dan uiterlijk gericht (hoewel dat eerste ook een punt was maar dat had ik al kunnen doen met 2 goedkope veertjes).
Het was al een kart maar nu is het helemaal erg, de auto geeft bijna niet meer mee. De demping is stug, dat de veren zo groot zijn als 2 colablikjes is dat niet zo raar, maar het is absoluut geen stuiterbak geworden. De dempers doen precies wat ze moeten doen, en dat is de schokken opvangen en dit doen ze zeer goed dit was juist een van de redenen waarom ik AST wou en ze maken hier hun naam in waar. het is nu dus wel een stugge auto maar zeker niet een geheel zonder comfort (hoewel je dat niet moet gaan vergelijken met andere auto's)
En het eindresultaat:
(achter de peu mijn "tijdelijke" vervoer toen deze op kratjes stond)
Het enige minpuntje is dat de auto lichtjes schuin staat (hoewel dat standaard ook zo is). Opzich staat het wel stoer en de wielkasten komen zo perfect uit maar wellicht
dat ik deze nog een tandje (0,5 > 1 cm) verzet om hem iets rechter te zetten maar voorlopig laat ik het even zo. Het is ook even afwachten hoe
de auto zich gedraagd kwa weggedrag op het circuit, en met name op de grens kwa overstuur, gezien het ding nu onderstuur vreemd is geworden.
Dat is ook een reden waarom ik de achterkant liever iets lager zie (minder kans op overstuur).
Next up zijn de voorremmen .
Last edited by Drake on TueJan22, 2008 1:02:43 PM, edited 4 times in total.
Dat was voor mij ook even kriebelen, echt zo van hoe in hemelsnaam kan dit de peugeot dragen? zonder dat het gewoon niet veert. Maar het valt gelukkig in de praktijk wel mee, vanavond naar amstelveen geweest en het viel of letterlijk voelde wel op, een gladde weg is prima, maar zodra er betonplaten komen merk je dat het niet zo lief is .
Netjes zeg! Hele bekende achterschokbrekers . Ik moest er wel ff positief aan wennen. Kan me voorstellen dat het idd een kart is nu. Misschien moet ik de voorkant ook ooit eens doen...
Peugeot 106 voordeel he. Je kan meer zonder problemen met aanlopers te krijgen.
Gaat het wel eens in het echt bewonderen. Moet je wielies ook nog terugbrengen. Dacht dat kan wel op de meeting. Maar las net dat je dan op het circuit aant dollen bent. Have fun!
Peugeot 106 voordeel he. Je kan meer zonder problemen met aanlopers te krijgen.
Gaat het wel eens in het echt bewonderen. Moet je wielies ook nog terugbrengen. Dacht dat kan wel op de meeting. Maar las net dat je dan op het circuit aant dollen bent. Have fun!
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
En je kan inderdaad rustig een set grote wielen eronder proppen zonder problemen te krijgen .
de wieltjes zie ik nog wel een keer verschijnen
de wieltjes zie ik nog wel een keer verschijnen
Last edited by Drake on FriJan18, 2008 10:32:08 PM, edited 1 time in total.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Het onderstel is, bijgestel om wat technische redenen en daarmee is de auto ook nog een stukje lager gezet, de set van AST heeft wat probs gegeven maar alles is opgelost en de auto rijd geweldig
Konijnen vanger
Foto in actie:
Mascotte :
Konijnen vanger
Foto in actie:
Mascotte :
Last edited by Drake on SatDec22, 2007 6:33:24 PM, edited 1 time in total.
De auto maar eens 20pk+ gegeven....... in stickers that is maar wees gerust ze zitten op een plek waar je ze bijna niet zult zien:
Last edited by Drake on SatDec22, 2007 6:34:02 PM, edited 1 time in total.