Kat. U9

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Jochem86
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Kat. U9

Post by Jochem86 »

Ik las in de reacties onder het motorlijstje post dat het U9 op je kenteken een katalysator is, een geregelde.

Moet er dan een katalysator onder ziten bij de APK????

schijnt toch iets van 8 PK te vreten klopt dat???
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Waar U9 precies voor staat weet ik niet, ik dacht inderdaad voor fabrieks geleverd met kat, maar als je U9 achter je type aanduiding hebt moet je co2 uitstoot onder de 0.5 zitten bij APK. Dit hoeft niet perse met Kat gehaald te worden, alhoewel het zonder wel vrij lastig word.
Je kan de lambda pesten geloof ik, maar ik zou dan gewoon een middenpijp met kat er op na houden ;)

En volgens mij heeft een goede katalysator niet zo heeeel veel pk verlies, behalve met spagetti spruitstuk of andere aanpassingen misschien. Slechte/oude kat zal wel voor pk verlies zorgen
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Jochem86
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Jochem86 »

Ik heb toevallig net zelf een stuk over de Katalysator gevonden van http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html

Over de Katalysator
Er zijn erg veel verhalen, waarheden en onwaarheden over een katalysator. E?n ding is in elk geval zeker; als de kat wordt weggehaald en vervangen door een pijp zal dat voertuig niet alleen veel meer, maar vooral een veel scherper geluid produceren. Dit geluid komt dan meestal niet alleen achter uit de uitlaatpijp, maar ook tussen de voorstoelen van onder de auto naar boven.Dit is op te lossen door toepassing van een dempertje op de originele plaats van de kat.

KAT VERPLICHTINGEN

Geel kenteken:
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. W?l is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.

RENDEMENT:

Het rendement qua koppel en vermogen bij het verwijderen van de kat is vooral bij de eerste generatie - met K-6 aangeduid - bijzonder groot.Ook de tweede generatie - met U-9 aangeduid - geeft meer vermogen bij het verwijderen van de kat. Immers ook hier "ademt" de motor makkelijker en zal dus meer presteren.

UITZONDERINGEN:

GEBLAZEN MOTOREN zoals bijvoorbeeld een G-60 zullen zonder een kat alleen meer rendement geven als ook het motormanagement wordt aangepast. Door minder weerstand in de uitlaat krijgt deze motor een veel betere spoeling en moet daardoor een andere brandstofdosering hebben.

TURBOMOTOREN zijn juist heel "dankbaar" voor een betere mogelijkheid tot meer ademhaling. Door een uitlaat met minder weerstand - dus zonder kat en / of door grotere pijpdiameters en dempers zonder tegendruk - zal deze motor v??l beter presteren. Goed praktijkvoorbeeld is de Impreza die alleen al door het weghalen van de tweede kat nogal wat beter z'n "best doet". Insiders hebben ons in het oor gefluisterd dat deze wagen met alleen de allereerste kat zelfs al door de viergastest komt?
KAT VERPLICHTINGEN BIJ EEN DIESEL:

De kat is bij een diesel of een turbodiesel NIET VERPLICHT, zolang de wagen maar door de roettest komt. De gewone atmosferische diesel zal zonder kat weinig beter lopen. Daarentegen levert de turbodiesel zonder de kat over het algemeen nogal wat MEER TREKKRACHT (koppel) en meer vermogen (pk's). Ook zal de wagen minder roet uitstoten doordat de turbo - nu zonder tegendruk - vroeger oppakt ?n meer lucht in de motor perst. Eigenlijk is bij de turbodiesel een goede uitlaat de ideale basis voor tuning. Immers met een betere turbodruk - en dus meer lucht - zal de motor ook weer meer brandstof aankunnen, dus een nog beter RENDEMENT opleveren.

KAT VERPLICHTINGEN GRIJS KENTEKEN:

Bij een auto met grijs kenteken met een een benzine- of lpgmotor met een maximum gewicht van 3500 kg is de kat verplicht vanaf begin 1998.

Voor dieselverplichtingen ?n rendement zie geel kenteken.

NOTE:
Dit artikel is geschreven naar ons allerbeste weten.Het valt niet mee om een ingewikkeld APK-boek - geschreven door ambtenaren - om te zetten in normaal leesbare taal.U kunt ons dan ook niet aansprakelijk stellen voor eventuele fouten of hier rechten aan ontlenen.
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Had ik toch wel gelijk :P

0.5% ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Jochem86
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Jochem86 »

Ja maar ik lees net wanneer je een auto van voor 31-12-1992 hebt met katalysator dan kun je die verwijderen en de lambda sonde weghalen.
Dan valt ie onder de niet geregelde en mag ie een uitstoot hebben van 3.5%
Ik zie een gaatje in de Wet whahaha.
http://www.innovam.nl/apk/default.asp?p ... briekid=31

Een personenauto van 1991, brandstofcode benzine, is voorzien van een emissiebestrijdingssysteem (katalysator en lambdasonde). De katalysator is kapot waardoor een co-gehalte wordt gemeten van 0,7%. De lambdasonde wordt verwijderd en de keurmeester houdt in de co-tabel de waarde aan van een niet lambda-geregeld benzinesysteem. Is dit toegestaan voor de APK?
Bekijk antwoord?

Ja, immers bij de APK gaat de controle op aanwezigheid van de onderdelen van een emissiebestrijdingssysteem pas in voor personenauto?s in gebruik genomen na 31-12-1992.
Zonder lambdasonde valt deze auto van 1991 in de co-tabel onder de niet lambda-geregeld benzinesystemen. In de co-tabel wordt nu verwezen naar het milieukeuringseisenboek of, indien de auto in dit boek ontbreekt, maximaal 3,5% CO.
Zie keuringseis 5.2.11 lid 12 en de in dit artikel opgenomen co-tabel en het overzicht viergasmeting.
Image

Jochem86
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Jochem86 »

Dat zou voor mij nog net gelden gezien mijn kenteken afgegeven is op 24 December 1992.

een geval op het randje
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Mjaw als dat echt zo zou zijn...
dan kan ik ook een carb blok zonder enig emissie bestrijdingssysteem in mn blauwtje (1991) stoppen, dat is wel vet
=

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

grietje wrote:Mjaw als dat echt zo zou zijn...
dan kan ik ook een carb blok zonder enig emissie bestrijdingssysteem in mn blauwtje (1991) stoppen, dat is wel vet
Waarom heeft onze 89'er carb. met de toevoeging E6 op het kenteken dan allerlei zooi rond de carb. om uitstoot te verminderen?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

toevoeging S6 toch?

Dat heet een ongeregelde katalysator.

En wat grietje zegt kan ook, alleen moeten auto's met de titel U9 wel aan redelijk strenge eisen voldoen. Een monopoint redt het meestal wel zonder kat (tenzij ie brak is), een goed afgestelde tweetrapper zal het denk ik ook wel kunnen.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Ik vraag me wel af waardoor die kat dan wordt "geregeld" want ik zie er niets naartoe lopen behalve een uitlaat... Het enige dat bijgeregeld kan worden is hoeveel benzine er per slag ingaat, maar dan is toch niet je katalysator geregeld maar je benzinetoevoer :?
Kijk uit, een Cactussssss

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Niet helemaal.... de sport mag bijvoorbeeld niet boven de 2,5% CO2 uitkomen terwijl die van '88 is. (bron: APK keuringshandboek bij de plaatselijke garage)

En om het compleet te maken, wat houdt de toevoeging E2 in dan?
AX GTI '91

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

kevin.broke wrote:toevoeging S6 toch?

Dat heet een ongeregelde katalysator......
Is inderdaad S6, maar nog geen katalysator!

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

-Henry- wrote:
Niet helemaal.... de sport mag bijvoorbeeld niet boven de 2,5% CO2 uitkomen terwijl die van '88 is. (bron: APK keuringshandboek bij de plaatselijke garage)

En om het compleet te maken, wat houdt de toevoeging E2 in dan?
E2 is de toevoeging voor de 2e serie axen (na de facelift, dus type 2..)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

pcrodent wrote:Ik vraag me wel af waardoor die kat dan wordt "geregeld" want ik zie er niets naartoe lopen behalve een uitlaat... Het enige dat bijgeregeld kan worden is hoeveel benzine er per slag ingaat, maar dan is toch niet je katalysator geregeld maar je benzinetoevoer :?
Een katalysator is 'geregeld' als de uitlaat voorzien is van een Lambda sonde. Ongeregelde katalysatoren hebben geen lambda.

De welbekende lambda (aan het begin van het uitlaattraject, voor de katalysator) zorgt ervoor dat de lucht-brandstofverhouding optimaal is. Wat zij bereikt door meting van het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen. Dit wordt doorgegeven aan de ECU, welke 'ziet' of bij de verbranding teveel lucht of teveel benzine wordt toegevoegd. Aan de hand hiervan regelt de ECU zelf de verhouding tussen de mengsels aan naar de 'beste' verhouding = optimale verbranding, waardoor ook minder schadelijke uitlaatgassen (en roet) vrijkomen. Dit is dan weer goed voor de werking van de kat! :D

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Glenn@nl wrote:E2 is de toevoeging voor de 2e serie axen (na de facelift, dus type 2..)
weer wat geleerd, FIRST IMPRESSION's zijn dus types 1 ;)

E2 heeft volgens mij aalleen maar met de aangscherpe emissie eissen te maken sinds, ik dacht, 1994 of 1995...

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

gevonden op de RDW site:
Personenauto?s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
BLABLA

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

MBa@NL wrote: weer wat geleerd, FIRST IMPRESSION's zijn dus types 1 ;)

E2 heeft volgens mij aalleen maar met de aangscherpe emissie eissen te maken sinds, ik dacht, 1994 of 1995...
Zou kunnen, mijn First Impression E2 is van '95 en een type 2....
AX GTI '91

Post Reply