Stabistang achteras / Zonder / Met

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Stabistang achteras / Zonder / Met

Post by Mark »

Op mijn onderstaande post over het 4 gaats verhaal wil ik nog wat meningen horen.

Ik had nooit een stabistang in mijn achteras. En de AX reed geweldig. Heerlijk bochten gedrag. Overal keihard doorheen. En redelijk confortabel ook nog. Wel 4CM verlaagd, veerpootbrug voor, draagarmbrug voor en Saxo VTS dempers rondom.

Nu is het zo dat afgelopen zaterdag die brakke achteras eronder is gegaan. En het gedrag van de AX is compleet veranderd. Hij veert harder terug. Das wel lekker. Maar als ik hard een bocht door ga.. en wil weer recht verder rijden. Dan krijg ik toch nog een ruk na aan me stuur. Echt zo van

"Hallo hier de achterkant, mag ik de voorkant passeren".

Spelen hier wel meer feiten mee. Ik heb voor nu tijdelijk 195/45/15 banden en achter 165/65/14 winterbanden. Plus de achterasdraagarm is krom. Rechterachterwiel staat \ . En er is aan die kant een boutje van de stabistang afgebroken.

Hoe zijn de meningen en de voors en tegens hier over de achterstabistang?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: Stabistang achteras / Zonder / Met

Post by denny »

stabi achter zorgt voor minder onderstuur. hoe jij je auto wil is natuurlijk zeer persoonlijk. ik vind het wel prettig dat de auto een beetje rolt. probeer het anders eens met een dunnere stabi uit een GT oid. die zijn maar 17mm terwijl de 106 geloof ik 22 mm is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Jij stelt dat er een boutje afgebroken in van de stabi. Dat is neem ik aan het boutje waarmee de eindplaat op de draagarm wordt vastgehouden?

Kan je zien of de eindplaat op en neer aan het bewegen is omdat de bout ontbreekt? (slijtspoortjes er naast op de draagarm)

Als dat zo is heb je feitelijk geen stabi achter in gebruik, hij koppelt namelijk de draagarmen niet meer maar draait gewoon mee.


P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ja dat boutje wat je bedoelt is inderdaad afgebroken. Een M8 boutje kom op hee. Getuigd ook weer niet van stevigheid. Bij de eerste keer inveren brak ie al af.

En ja die metalen plaat die je bedoelt beweegt mee. Effect van de stabistang is dus eigenlijk weg. Misschien dat ie daarom nu ook wel zo'n heel raar weggedrag heeft. Icm met 1 \ wiel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Als het boutje bij de eerste keer inveren al afbreekt is er iets vreemds aan de hand geweest. Heb jaren rondgereden met heel dikke cup stabi's en dat soort spul maar nog nooit een boutje afgebroken. Misschien dat er wat anders aan de hand was met de as toen je hem voor de eerste keer monteerde. Als de boel niet goed aangedraaid is geweest, dus het plaatje niet goed tegen de arm aangetrokken kan het zijn dat de stabi ook niet goed in de achteras zat. dan krijg je bij inveren een hele rare krachtenverdeling over plaatje en bout, dat zou wel eens mis kunnen gaan.

Denk dat je vreemde weggedrag hier wel mee verklaard is. bij een beetje inveren blijft de stabi zich wat verzetten tegen de beweging totdat het plaatje weer losschiet, dan krijg je ineens veel minder grip omdat het lage wiel ineens inveert. Net of iemand de auto ineens omduwt aan de achterkant.


P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Een M8 bout is niet per definitie hetzelfde als een M8 bout!
Op de kop van de bout staat een getal dat een bepaalde krachtsterkte aangeeft.
Meestal is dat 8.8 ofzo. Maar er zijn ook bouten waar het getal 10 op staat.
Nog steeds een M8 bout, maar dan sterker. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Zou zowiezo eerst eens gaan proberen wat de auto doet met 4 dezelfde velgen en banden. Je kan zo van alles gaan proberen/bedenken... maar zou eerst maar eens met dat beginnen. Daarna pas kijken wat het weggedrag doet.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

In de winter reed ik met 4 winterbanden rond, wel 2 verschillende soorten overigens... de beste achter, en ik kan je vertellen dat de grip die die dingen geven bij mooi weer nu niet echt fantastisch is.
Dus het verbaasd mij niet dat met brede zomerbanden voor en smalle winterbanden achter je achterkant geneigd is te denken voorrang te hebben.

Stabistang verschillen etc. heb ik geen ervaring mee.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

mijn ax wil ook alleen maar recht door in de bochten
je moet gewoon echt keihard gaan insturen en gewoon door blijven sturen
anders ga je recht voor uit.. .
dat begind al bij 50 met krappere bochtjes..
en als je 140 rijd bij hele lange bochten ook

en precies wat jij zij..
dat ineens krijg je een ruk na van dat stuur :?
zo weird...
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

MNM(tm) wrote:Een M8 bout is niet per definitie hetzelfde als een M8 bout!
Op de kop van de bout staat een getal dat een bepaalde krachtsterkte aangeeft.
Meestal is dat 8.8 ofzo. Maar er zijn ook bouten waar het getal 10 op staat.
Nog steeds een M8 bout, maar dan sterker. ;)
Je hebt helemaal gelijk. Toch ff als aanvulling: Je moet ook weer niet veel hoger dan 10 gaan, dan wordt het staal t? hard en knapt het weer makkelijker.

Stabi -->
Ik rij met de 1.1 met stabi voor, maar zonder achter. Voor het comfort perfect en door de brede banden niet snel last van onderstuur.
Bij de sport is het weer heerlijk m?t stabi-achter (icm rondom verlaagd). Dat ding ligt fantastich in de bocht, nog geen onderstuur gehad, maar ook nog niet voluit gereden.
AX GTI '91

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Ik denk dat je eerst er voor moet zorgen dat je vier dezelfde banden onder je wagentje hebt zitten. Dat doet namelijk erg veel. Helemaal die winterbanden achter; die zijn een stuk zachter en hoger dan je voorbanden, daardoor rol je meer over de band bij een stevige bocht. Ook de breedte draagt daar aan bij. Achter brede en voor smalle bandjes zorgt ervoor dat je makkelijk over de voorwielen wegschuift. Achter smalle en voor brede banden zorgt voor het tegenovergestelde.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

FmXXX-STanie wrote:mijn AX wil ook alleen maar recht door in de bochten
je moet gewoon echt keihard gaan insturen en gewoon door blijven sturen
anders ga je recht voor uit.. .
dat begind al bij 50 met krappere bochtjes..
en als je 140 rijd bij hele lange bochten ook

en precies wat jij zij..
dat ineens krijg je een ruk na van dat stuur :?
zo weird...
dat heeft meer met het gebrek aan talent achter het stuur te maken hoor.
Vooral ook omdat je zegt in te blijven sturen hef je de grip steeds meer op en als de auto dan een dermate langzame snelheid bezit dat de wielen hun grip hervinden is het eerste wat ze willen rechtuit gaan staan. vandaar de klap op het stuur. die wil nl terug draaien.
Ik rond een bocht met minimale stuuruitslag en kan altijd twee handen aan het stuur houden zonder over te pakken. Ik denk dat het aanpassen van jouw rijstijl jouw oplossing is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Bij mij waren het de winterbanden die voor de problemen zorgden... Die wangen waren gewoon te zacht en gingen rollen. Andere banden hebben het probleem niet.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply