fuck !... hij start niet meer...

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

fuck !... hij start niet meer...

Post by Rock's »

wil net van mijn werk naar huis rijden.... start dat kl... ding niet meer...

Startmotor gaat wel gewoon rond, en er zit benzine in de tank..... in mijn theorie zou hij dan gewoon moeten starten en lopen :roll:

Wat nu ?... tsja.....wat nu...

weet iemand hoe je snel en eenvoudig een aantal dingen kunt controleren ?

Grt,
aad
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Als ie echt helemaal geen teken geeft van dat ie wel wil gaan lopen, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat er helemaal geen vonk komt.

Als je een losse bougie hebt of een bougiesleutel, dan kun je de bougie in de losgetrokken bougiedop doen en met de zijkant tegen metaal van het motorblok (massa) leggen en kijk je of er een mooie blauwe vonk komt bij het starten.

Geen vonk, dan zou ik als eerste naar de BDP sensor gaan kijken.....als je motor die gebruikt dan. Nieuwe type met DIS bobine doet dat wel, een oude niet (heeft er vaak ook niet eens 1 zitten).
De BDP sensor zit als je rechts van het uitlaatspuitstuk naar de plaats kijkt waar de motor aan de bak zit, dan moet daar ergens een draad uit komen lopen met de BDP sensor eraan. Die 'meet' het gat dat in de tandkrans van het vliegwiel zit.

Kijk dan of de bedrading ervan goed zit en haal m er evt. af en maak 'm schoon.

Anders kan het de (DIS) bobine zijn, of bij een oud model ook daarnaast nog de ontstekingsmodule.
Er zit ook nog een draad op de bobine die bij het omdraaien van de sleutel ervoor moet zorgen dat de bobine z'n werk gaat doen. Deze draad zit in de stekker van de bobine, dus daaraan een beetje friemelen zou misschien een eerste teken van leven kunnen geven.

Als ie wel een beetje pruttelt af en toe, dan kan het echt vanalles zijn. Dus check eerst het bovenstaande maar eens.

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Fast eddie »

Als je het hebt over de oude Ax van Lodie, zou ik de ontstekingsmoduul maar vervangen.

Deze is al een keer eerder stuk geweest, en hebben hem toen vervangen.

Succes Aad :wink:
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Lucske »

Fast eddie wrote:Als je het hebt over de oude AX van Lodie, zou ik de ontstekingsmoduul maar vervangen.

Deze is al een keer eerder stuk geweest, en hebben hem toen vervangen.

Succes Aad :wink:
Aha, dan is het ook verstandig om misschien de bobine te vervangen. Dat is nl. vaak de oorzaak van dat ontstekingsmodules doorbranden.

Doe achterop de nieuwe onstekingsmodule wel weer warmtegeleidende pasta (bij computerzaak te krijgen). Dan kan ie z'n warmte tenminste kwijt. Al zit ie op een plek waar het ook nogal warm wordt :?

Beetje slecht over nagedacht lijkt het. Bij andere auto's zitten ontstekingsmodules meestal een eindje van het motorblok vandaan op een aluminium plaatje. Is een heel wat betere warmteafvoer dan op een warm verdelerhuis :roll:

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

ik moet wel zeggen dat hij een beetje stotterig reed...(al weken)... maar stationair niets aan de hand...
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Hij snort weer als een katje.....

Na eerst alle ontstekingsgebeuren uit de slopert te hebben gehaald (nog een 2e (dit maal verlaten) vogelnestje gevonden) gingen we ff kijken...

als snel kwamen we tot de conclusie dat hij wel vonkte maar geen brandstof kreeg van de pomp....

ff terug om een pomp uit de slopert te trekken...aangesloten op de devil.....niets :?

pomp kreeg dus geen stroom...alle zekeringen nagekeken....niets...

de relais onder de ecu waren nu aan de beurt..... en het simpelweg omwisselen van de relais was voldoende !?...... wel raar dat ze beide niet kapot waren :roll: ff de bedrading gepest rond dr relais.... maar alles is weer ok...

:)
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

HOERA

Mooi Aad dat Deviltje weer loopt.

Stomme relais !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Nog wat foto's van de sloopwerkzaamheden gister avond (nadat we even langsreden en jullie bezig zagen :D)

Image

Image

Image

't is jammer dat we weer weg moesten maar mooi om te horen dat de duivel weer terug is :twisted:

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Fast eddie »

Zeker een bruine relai, had ik ook met mijn oude GTi.
Even klap tegen aan geven en klaar :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: , maar dat is inderdaad een heel gezoek geweest :? :? 8) 8)

Mooi dat ze het weer doet :D :D
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Hey Aad!!!
Heb je die motorkap over??!!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

MNM(tm) wrote:Hey Aad!!!
Heb je die motorkap over??!!
Momenteel nog niet,..... ws over een maandje......

Zit wel een kras op, + Ivar heeft hem half in de reservering....
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Ooooooooh, als 'ie voor Ivar is, dan gaat 'ie n'tuurlijk voor! ;)

Recently done:

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Kapje wil ik idd graag hebben, die krassen maken me niet uit, hij moet toch worden gespoten. Maar wellicht wil Aad hem ook zelf houden toch?

Super dat ie weer loopt, en de brandstofpomp ligt al los!
Wellicht wil ik die wel overkopen, eerste ff ontstekingshuisje proberen, daarna wellicht brandstofpomp!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Na de vlekkeloos gerden rit naar Nieuwegein en terug heb,...euh,....had ik 100% vertrouwen in het Deviltje,...... en dat heeft wel een hele dag geduurd...

Ik rij net van mijn werk weg,...... en na 200 meter valt de motor uit en zit ik naar een brandend acculampje te kijken :?
- Starten,.....nope...
- Ik d8,..... leuk,..... nu kan ik hem zelf fixen met die relais.... nope...
- handig en lenig als ik ben voel ik ff aan de brandstofpomp terwijl ik het contact aanzet....fuck,...die werkt...
- Het enige gereedschap wat ik had is mijn 3310,....ff broertje gebeld om me te laten slepen....

Mijn broertje had nog nooit gesleept.... ik zeg ...probeer spanning op het lijntje te houden, en doe rustig aan....
- aangezien mijn koplampen nog aangesloten moeten worden zei ik ook,... als je mijn gevarenlichten ziet...dan moet je ff stoppen...
- Mijn broertje en rustig aan....tuurlijk.... :lick
Na 5 meter kwam ik erachter dat hij iets te wild reed en dat mijn rembekrachtiging en stuurbekrachtiging niets deed :shock: ..... mijn broertje had nieuwe instructies nodig....en snel ook want mijn ramen waren ook iets beslagen waardoor ik niet teveel zag...
Ik snel de gevarenlichten aanzetten,...... oh oow...... die deden ook niets...

:arrow: GORDELTJE STRAK TREKKEN EN CONCENTREREN.... :roll: moet ik nu mijn VW stuurtje stevig beethouden met 2 handen of zal ik een handje op de handrem leggen zodat ik nog een beetje kan remmen als ik met een gangetje van 90 over de polderweggetjes vlieg op nog geen 3 meter klevend op een xantia die enorm goed remt, en niet zient wat er voor me gebeurd...

Lekker in de spits,.... tegenliggertjes in de polder.... lijntje iedere x niet strak en met een enorme ruk iedere keer weer zowel voorwaards al zijwaards een ruk krijgen....

Tis weer een ervaring :lol: .... je zou haast vergeten dat ik er van baal dat deviltje weer dood is....

ff in het kort...
:arrow: Benzinepomp draait
:arrow: Startmotor draait,.... radio en koelvin draien...
:arrow: Gevarenlichten, stuurbekrachtiging en rembekrachtiging werkt niet.

Kortom,...... ik heb een electronisch probleem....op een gedeelte van de electronica...

iemand sugestie's?

iemand tips ?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

EEN NIEUWE KABELBOOM BAKKEN!
Als dat goed is kan je nl. tenminste iets uitsluiten.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

kevin.broke wrote:EEN NIEUWE KABELBOOM BAKKEN!
Als dat goed is kan je nl. tenminste iets uitsluiten.
Hahaha... Een eenvoudiger uit te voeren suggestie was niet voor handen? *LOL* :lol:
Maar je hebt wel gelijk. De kabelboom in het motorruim zag er, toen ik er vluchtig een blik op had geworpen bij de frikandellenmeeting, niet bepaald betrouwbaar uit.

Wat de stuur- en rembekrachtiging betreft: logisch dat die nix doen, want de stuurbekrachtigingspomp loopt met een extra poelie mee op de V-snaar en de rembekrachtiging krijgt geen vacu?m. Beide doel dus logischerwijs niets als de motor niet loopt. En laat d?t nu heel duidelijk het geval zijn! ;)
M'goe, dat de radio het doet, kan wel kloppen: die zit op de accessoire zekering.
Ik zou in ieder geval eens driftig met een multimeter aan de gang gaan en uitzoeken waar er spanning ontbreekt waar het wel zou moeten zijn. En anders naar draadbreuken gaan speuren.

Recently done:

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

je lichten geen idee, maar voor de rem controleer eens vanaf de hoofdremcilinder ronde ding wat eronder zit de slang (vacuum) en de slangen die eraan zitten)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Kabelboompje heb ik nog wel liggen. Kwam van een lopende GT injectie af. Gooi hem donderdag in de auto.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

Stuurbekrachtiging in een AX GT??? :roll:

Idd elektrisch circuit nameten en alles stuk voor stuk controleren. Heeft de ECU spanning?
Freude am Fahren.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Ik had een snellere happer verwacht betreffende de stuurbekr... :wink:

Gisteren is het Deviltje weer tot leven geroepen...., de bobine had het begeven (gelukkig had ik er nog 3 liggen, en hebben we gelijk euh,.dat ding eronder ook maar vervangen hopend dat het stotterprobleempje hiermee uit de wereld was).... en ik moet zeggen,.... hij pakt best netjes nu ik het gas intrap... :D

natuurlijk reden Henk en Michel "toevallig" weer langs :lol:
Image

Post Reply