gasklep potentiemeter!!!!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
gasklep potentiemeter!!!!
Ik heb in een onderwerp hieronder "storingscode33" om jullie hulp gevraagd.
Na wat spitten vond ik het ATH auto handboek van kluwer.
Om storingscode 33 op vast te stellen moest ik enkele spannningen meten aan de aansluiting van de gaspotentieklepmeter.
te vinden op pagina 5.2.2 van het handboek.
tussen 1 en 5 meet ik 5 volt=Goed
tussen 1 en 4 meet ik 4.3 volt=goed
tussen 1 en 2 meet ik 13 milivolt=NIET GOED
wil dit zeggen dat mijn ECU stuk is????
alvast bedankt jochem
Na wat spitten vond ik het ATH auto handboek van kluwer.
Om storingscode 33 op vast te stellen moest ik enkele spannningen meten aan de aansluiting van de gaspotentieklepmeter.
te vinden op pagina 5.2.2 van het handboek.
tussen 1 en 5 meet ik 5 volt=Goed
tussen 1 en 4 meet ik 4.3 volt=goed
tussen 1 en 2 meet ik 13 milivolt=NIET GOED
wil dit zeggen dat mijn ECU stuk is????
alvast bedankt jochem
Lijkt me logischer dat dat betekent dat je gaskleppotmeter stuk is
Misschien helpt schoonmaken nog, maar dat had ik je in dat eerdere topic al gezegd. Ik heb een site gevonden in het Duits die heel uitgebreid uitlegt over hoe je 'm kunt meten, schoonmaken, evt. vervangen en dan afstellen.
Ik hoop dat je het Duits een beetje begrijpt
http://www.309er.de/technik/elektrik/dkpoti.html
Misschien helpt schoonmaken nog, maar dat had ik je in dat eerdere topic al gezegd. Ik heb een site gevonden in het Duits die heel uitgebreid uitlegt over hoe je 'm kunt meten, schoonmaken, evt. vervangen en dan afstellen.
Ik hoop dat je het Duits een beetje begrijpt
http://www.309er.de/technik/elektrik/dkpoti.html
Lijkt me logischer dat dat betekent dat je gaskleppotmeter 'stuk' is
Misschien helpt schoonmaken nog, maar dat had ik je in dat eerdere topic al gezegd. Ik heb een site gevonden in het Duits die heel uitgebreid uitlegt over hoe je 'm kunt meten, schoonmaken, evt. vervangen en dan afstellen.
Ik hoop dat je het Duits een beetje begrijpt
http://www.309er.de/technik/elektrik/dkpoti.html
Misschien helpt schoonmaken nog, maar dat had ik je in dat eerdere topic al gezegd. Ik heb een site gevonden in het Duits die heel uitgebreid uitlegt over hoe je 'm kunt meten, schoonmaken, evt. vervangen en dan afstellen.
Ik hoop dat je het Duits een beetje begrijpt
http://www.309er.de/technik/elektrik/dkpoti.html
Ik denk dat het torx schroeven zijn. Lijkt wel wat op imbus, maar dan niet zeskant maar in ster-vorm.
En je auto loopt ook niet als je de stekker van de gaskleppotmeter loshaalt. Is bij dit type injectiesysteem namelijk essentieel dat de ECU 'weet' hoe ver de gasklep openstaat, daarmee bepaalt ie hoeveel benzine er ingespoten moet worden.
Op die Duitse website staat echt een hele uitgebreide beschrijving. Daar laten ze ook op een plaatje (zie hieronder) zien dat het koolspoor tot op het plastic doorgesleten kan zijn, waardoor je dat afgebeelde 'kapje' van de gaskleppotmeter moet vervangen.
Als het nog niet doorgesleten is, maar wel vies, dan kan schoonmaken misschien volstaan.
En je auto loopt ook niet als je de stekker van de gaskleppotmeter loshaalt. Is bij dit type injectiesysteem namelijk essentieel dat de ECU 'weet' hoe ver de gasklep openstaat, daarmee bepaalt ie hoeveel benzine er ingespoten moet worden.
Op die Duitse website staat echt een hele uitgebreide beschrijving. Daar laten ze ook op een plaatje (zie hieronder) zien dat het koolspoor tot op het plastic doorgesleten kan zijn, waardoor je dat afgebeelde 'kapje' van de gaskleppotmeter moet vervangen.
Als het nog niet doorgesleten is, maar wel vies, dan kan schoonmaken misschien volstaan.
Ik heb m net los gehaald en hij zag er schoon uit.
er lag een beetje koolstof? op de onderste baan, dit heb ik schoon gemaakt en terug erop gezet.
Toen was het ff frotte om m er weer goed op ze zetten.
maar naar 4 5 keer blijft ie lopen, zo ff m`n ecu resetten en kijken of ie het nog doet. ben er bang voor.
Jammer dat ik niet zo goed ben in duits lezen.
Ik hou je op de hoogte
Foto`s zijn k*t (n73 niet op macra stand)
er lag een beetje koolstof? op de onderste baan, dit heb ik schoon gemaakt en terug erop gezet.
Toen was het ff frotte om m er weer goed op ze zetten.
maar naar 4 5 keer blijft ie lopen, zo ff m`n ecu resetten en kijken of ie het nog doet. ben er bang voor.
Jammer dat ik niet zo goed ben in duits lezen.
Ik hou je op de hoogte
Foto`s zijn k*t (n73 niet op macra stand)
Die drukvingertjes van de sleepcontactjes die op het armpje van je 1e foto zitten, zijn erg fragiel. Ik hoop niet dat je met 'frotten' (zoals je het zelf noemt) ze verbogen hebt.
Dan zien ze er zo uit:
Dit plaatje is ook weer van die Duitse site.
Terugbuigen zal een lastig klusje zijn denk ik
Ik kan door de wazige foto's ook niet zien of die koolspoortjes nog mooi zijn bij jou? Dat moet natuurlijk wel zo zijn.
Dan zien ze er zo uit:
Dit plaatje is ook weer van die Duitse site.
Terugbuigen zal een lastig klusje zijn denk ik
Ik kan door de wazige foto's ook niet zien of die koolspoortjes nog mooi zijn bij jou? Dat moet natuurlijk wel zo zijn.
Nee dat bedoelde ik niet met frotten hahaha.
ik had de schroeven dus niet goed genoeg af getekend dus ik probeerde het plaatje er terug op te zetten zodat ie weer ging lopen maar dat mislukte dus.
ik ben er wel achter gekomen hoe je m dan goed afsteld.
Ik heb mijn hele lucht filter huis verwijderd.
vervolgens monteerde ik het plaatje terug zoals ik dacht dat ie zat.
Na het resetten sloeg de motor steed af.
Met de sleutel nog op contact verstelde ik het plaatje iets, je hoort de stappenmotor dat tikken. je ziet hoe de gasklep verder open/dicht gaat.
Dit bepaalt je stationair toerental.
door zo goed naar de tikjes te luisteren kun je m best precies afstellen.
Maar dan het volgende probleem.
ik had m bijna weer helemaal goed lopend, dus ik denkt nu draai ik da plaatje zeker goed aan.....krak.
breek ik met m`n stomme lompe kop dat plaatje af.
dus nu moet ik morgen maar ff wat slopen afbellen.
Is het verstandig om alleen da plaatje te halen of heel het kleppen/injecteihuis (weet niet precies hoe het beestje heet).
Ik hoor het graag.
alvast bedankt
ik had de schroeven dus niet goed genoeg af getekend dus ik probeerde het plaatje er terug op te zetten zodat ie weer ging lopen maar dat mislukte dus.
ik ben er wel achter gekomen hoe je m dan goed afsteld.
Ik heb mijn hele lucht filter huis verwijderd.
vervolgens monteerde ik het plaatje terug zoals ik dacht dat ie zat.
Na het resetten sloeg de motor steed af.
Met de sleutel nog op contact verstelde ik het plaatje iets, je hoort de stappenmotor dat tikken. je ziet hoe de gasklep verder open/dicht gaat.
Dit bepaalt je stationair toerental.
door zo goed naar de tikjes te luisteren kun je m best precies afstellen.
Maar dan het volgende probleem.
ik had m bijna weer helemaal goed lopend, dus ik denkt nu draai ik da plaatje zeker goed aan.....krak.
breek ik met m`n stomme lompe kop dat plaatje af.
dus nu moet ik morgen maar ff wat slopen afbellen.
Is het verstandig om alleen da plaatje te halen of heel het kleppen/injecteihuis (weet niet precies hoe het beestje heet).
Ik hoor het graag.
alvast bedankt
Balen man dat het dan net afbreekt als alles goed lijkt te gaan
Is er alleen een hoekje af, of is ie dwars doormidden (dus door de koolbaantjes oid.)?
Als er alleen een hoekje af is, misschien met een extra grote ring over het boutje schuiven en dat je m dan wel weer vast kunt draaien?
Ik zou als ze er niet een belachelijk bedrag voor vragen het hele injectiehuis meenemen. En dan nog maar hopen dat ie niet dezelfde problemen heeft met die gaskleppotmeter. Is echt zo vaak voorkomend, dat je er bang van wordt.
Als je het hele injectiehuis hebt, dan weet je ook wat zekerder dat die potmeter goed ingesteld staat. Als je 'm zelf moet verzetten, kan je 'm misschien zo instellen dat de motor te arm gaat lopen. Is niet goed voor het motorblok.
Bovendien heb je dan nog wat reserveonderdelen Stappenmotor, injector, drukregelaar......het kan allemaal kapot natuurlijk.
Of misschien is dat plaatje met de koolstofbaantjes bij een Bosch service station toch nog nieuw te krijgen? Dan ben je wel weer een hele tijd van het gesodemieter af iig.
Oja, plaatje met de koolbaantjes wel kruislings vastdraaien, zodat ie beetje bij beetje er netjes strak recht op komt te zitten.
Is er alleen een hoekje af, of is ie dwars doormidden (dus door de koolbaantjes oid.)?
Als er alleen een hoekje af is, misschien met een extra grote ring over het boutje schuiven en dat je m dan wel weer vast kunt draaien?
Ik zou als ze er niet een belachelijk bedrag voor vragen het hele injectiehuis meenemen. En dan nog maar hopen dat ie niet dezelfde problemen heeft met die gaskleppotmeter. Is echt zo vaak voorkomend, dat je er bang van wordt.
Als je het hele injectiehuis hebt, dan weet je ook wat zekerder dat die potmeter goed ingesteld staat. Als je 'm zelf moet verzetten, kan je 'm misschien zo instellen dat de motor te arm gaat lopen. Is niet goed voor het motorblok.
Bovendien heb je dan nog wat reserveonderdelen Stappenmotor, injector, drukregelaar......het kan allemaal kapot natuurlijk.
Of misschien is dat plaatje met de koolstofbaantjes bij een Bosch service station toch nog nieuw te krijgen? Dan ben je wel weer een hele tijd van het gesodemieter af iig.
Oja, plaatje met de koolbaantjes wel kruislings vastdraaien, zodat ie beetje bij beetje er netjes strak recht op komt te zitten.
dan is het misschien beter om het hele huis te kopen ja.
Van het plaatje was de boven rand af van bout tot bout. hij kan nog goed vans maar dan komt er rotzooi bij de potmeter.
Ik bel morgen ff wat slopen op en ik laat het wel weten op dit forum.
weet je misschien nog een goede sloop in NB voor Citroën`s???
bedankt voor de hulp @lucske natuurlijk
Van het plaatje was de boven rand af van bout tot bout. hij kan nog goed vans maar dan komt er rotzooi bij de potmeter.
Ik bel morgen ff wat slopen op en ik laat het wel weten op dit forum.
weet je misschien nog een goede sloop in NB voor Citroën`s???
bedankt voor de hulp @lucske natuurlijk
Gasklephuis is iets anders. Dat zit eronder. Nog ff een open deur intrappen: daar zit de gasklep in.
Het kan dat ze het samen verkopen.
Je moet vragen naar een 'Bosch A2.2 mono-jetronic injectiehuis van een 1400 motor' met goed werkende gaskleppotmeter.
Die injectiehuizen zitten op meerdere Peugeots en Citroens, dus slopen die daarin gespecialiseerd zijn, heb je het meeste kans.
Online kun je op verschillende 'zoeksites' een aanvraag plaatsen:
http://www.onderdelenlijn.nl/
http://www.onderdelenzoeker.nl/
http://www.partfinder.nl/
http://www.onderdelenexpress.nl/
Het kan dat ze het samen verkopen.
Je moet vragen naar een 'Bosch A2.2 mono-jetronic injectiehuis van een 1400 motor' met goed werkende gaskleppotmeter.
Die injectiehuizen zitten op meerdere Peugeots en Citroens, dus slopen die daarin gespecialiseerd zijn, heb je het meeste kans.
Online kun je op verschillende 'zoeksites' een aanvraag plaatsen:
http://www.onderdelenlijn.nl/
http://www.onderdelenzoeker.nl/
http://www.partfinder.nl/
http://www.onderdelenexpress.nl/
Last edited by Lucske on ThuJun07, 2007 6:46:43 PM, edited 1 time in total.
Dat heet inderdaat een kleppendeksen maar dat is niet wat ik bedoelde.Browny wrote:kleppenhuis? Ik denk dat ze een kleppendeksel bedoelen, das wel wat anders hoor. Je kleppen zitten bovenop het motorblok, onder die zwarte kap die je ziet zitten als je motorkap openstaat.
Kleppen huis is dus onder het injectie huis waar de gasklep zit.
Eigelijk stelt zo`n mono point inj, ook niet veel voor. is er ergens een know how voor het vervangen van een injectiehuis vast wel he.
ik had een oproep geplaats bij onderdelenzoeker.nl
maar nogmaals bedankt lucske
Graag gedaan
Maresia in Kaatsheuvel is een grote sloop en deze reageert meestal snel op die online aanvragen. Schijn je online ook heel netjes te kunnen bestellen.
En als je dichtbij Kaatsheuvel woont, dan zou het helemaal makkelijk voor je zijn.
Succes met zoeken, en laat maar es horen hoe het allemaal afgelopen is tzt.
Maresia in Kaatsheuvel is een grote sloop en deze reageert meestal snel op die online aanvragen. Schijn je online ook heel netjes te kunnen bestellen.
En als je dichtbij Kaatsheuvel woont, dan zou het helemaal makkelijk voor je zijn.
Succes met zoeken, en laat maar es horen hoe het allemaal afgelopen is tzt.
Ik vind het veel geld tov. het bedrag waar ze hier op het forum voor weggaan.
Ze worden nl. voor minder dan de helft van dit bedrag verkocht hier.
Bovendien heeft meestal er nog iemand met die auto gereden voordat ie uit elkaar gedraaid is. Dus dan kunnen ze je ook vertellen hoe dat de potmeter er aan toe was.
Ze worden nl. voor minder dan de helft van dit bedrag verkocht hier.
Bovendien heeft meestal er nog iemand met die auto gereden voordat ie uit elkaar gedraaid is. Dus dan kunnen ze je ook vertellen hoe dat de potmeter er aan toe was.
Ja het is inderdaad wat duur maar ik was al onderweg toen je het poste.
het was bij autodemontage en peugoet/Citroën specialist VOS in boven leeuwen.
Ze zijn wel duur, licht schakelaar (type1 dus ook niet goed voor mij) koste ?25 pfff heeft iemand die misschien liggen van een type 2???
Ik ga het injectie huis zo opbouwen dus ik hou je op de hoogte.
Groeten
het was bij autodemontage en peugoet/Citroën specialist VOS in boven leeuwen.
Ze zijn wel duur, licht schakelaar (type1 dus ook niet goed voor mij) koste ?25 pfff heeft iemand die misschien liggen van een type 2???
Ik ga het injectie huis zo opbouwen dus ik hou je op de hoogte.
Groeten