ZX overhit probleem
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ZX overhit probleem
Jongens, mijn ZX loopt extreem te kloten. Hij word op de snelweg veel te warm (110+ graden) De enige manier om hem rijdend te houden is om de verwarming op warm te zetten en de ventilator vol aan. Ik rij dan met de ramen open in een soort suana, dus dit is niet echt een lange termijn oplossing (ohja en het is natuurlijk ook nog eens extreem slecht voor m'n motor)
Ik heb mijn koelsysteem volledig gevuld en ontlucht, dus dit is het niet. Ik denk nu dat het mijn themostaat is die niet meer open gaat. Is er een makkelijke manier om dit snel te testen of is gewoon meteen vervangen de beste optie?
Nog iets, als dit het niet is, iemand een leuk idee wat dan wel? Waterpomp doet het volgens mij nog.
Cheers
Ik heb mijn koelsysteem volledig gevuld en ontlucht, dus dit is het niet. Ik denk nu dat het mijn themostaat is die niet meer open gaat. Is er een makkelijke manier om dit snel te testen of is gewoon meteen vervangen de beste optie?
Nog iets, als dit het niet is, iemand een leuk idee wat dan wel? Waterpomp doet het volgens mij nog.
Cheers
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Klinkt idd. als een thermostaat die niet opengaat.
Je kunt 'm testen door 'm in een oud pannetje met water onder te dompelen en en dan op het vuur zetten. Nog voordat het water echt gaat koken, moet de thermostaat helemaal open zijn.
Bij kapotte waterpomp zou de verwarming binnenin maar langzaam warm worden, dat is bij jou denk ik niet het geval
Je kunt 'm testen door 'm in een oud pannetje met water onder te dompelen en en dan op het vuur zetten. Nog voordat het water echt gaat koken, moet de thermostaat helemaal open zijn.
Bij kapotte waterpomp zou de verwarming binnenin maar langzaam warm worden, dat is bij jou denk ik niet het geval
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Als de thermostaat dicht blijft zitten, dan zal je bovenste koelslang niet of nauwelijks warm worden, ook al geeft het temp metertje op het dashboard aan dat ie al meer dan ong. 90 graden is.Lees wrote:Nee, zat ook meer te aazen op een test optie waar die erin kon blijven zitten. Als hij eruit moet gaat er direct een nieuwe in!
Ook de radiateur zal dan niet warm worden. Als er maar een stuk van je radiateur warm wordt, dan zit daar een verstopping in. Dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ik had nog niet eens gezien dat het over een 1600 ZX gingkevin.broke wrote:loopt die slang bij een ZX 1.6i (XU motor) hetzelfde?

Maar daar loopt ook de bovenste koelslang van thermostaathuis naar radiateur.
Is ook logisch: Thermostaat gaat open als het water op temperatuur is.........dan moet het water dus gekoeld worden......daar heb je de radiateur voor.
ok, net getest. de slang wordt heet. de radiator niet. het begin van de radiator wordt wel warm, waar de slang aansluit, maar voor de rest dus niet. de slang wordt natuurlijk ook warm door geleiding, maar hij was echt heet. radiator zal dus wel verstopt zijn denk ik, ik ga wel ontstopper kopen. wat denken jullie.
Ik zou de radiateur eruit halen en proberen in tegengestelde richting met een tuinslang er water doorheen te spuiten. Dus via de onderste opening v.d. radiateur en dan proberen het er aan de bovenste aansluiting moet het eruit komen. Radiateurdop zou ik erop houden, anders zal het water er vooral daar uit gaan komen.Lees wrote:ok, net getest. de slang wordt heet. de radiator niet. het begin van de radiator wordt wel warm, waar de slang aansluit, maar voor de rest dus niet. de slang wordt natuurlijk ook warm door geleiding, maar hij was echt heet. radiator zal dus wel verstopt zijn denk ik, ik ga wel ontstopper kopen. wat denken jullie.
Maar als er in de radiateur zoveel prut zit, dan zou ik ook het hele koelsysteem maar eens doorspuiten. Daar moet dan ook wel het een en ander zitten denk ik

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
geen idee. ik heb deze zx gekregen van een vriendin van me en zij heeft nooit problemen gehad met overhitten. het is dus echt een vrij plots probleem. de koelvloeistof zelf ziet er goed en schoon uit, al zat er wel heel erg weinig in toen ik hem kreeg. misschien dat er toen iets mis is gegaan, al kan ik me niet voorstellen wat.kevin.broke wrote:ook interessant: waar komt die troep vandaan?
als de radiator echt verstopt is vind ik het wel vreemd. normaal verstoppen dan een of meerdere kanalen, maar niet de gehele radiator toch of wel? hij zou toch plaatselijk wel warm moeten worden, of is het echt zo dat ie helemaal dicht kan slibben en er dus niks meer doorheen kan?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Ok het is zeker de radiator. Na een stukje rijdjen begint hij te lekken bij de radiator onluchtings nippel. Dit kan volgens mij alleen maar betekenen dat de thermostaat dus open staat en er waterdruk op de radiator komt te staan. Omdat de vloeistof niet kan doorstromen wordt de druk te groot en gaat hij dus lekken bij de ontluchtings nippel.
Vanmiddag maar ff proberen schoon te spoelen
Vanmiddag maar ff proberen schoon te spoelen
-
- AX liefhebber
- Posts: 309
- Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
- Location: sellingen
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Nou, het wil niet echt vlotten. Ik hen eindelijk een keer tijd gehad om er aan te klussen, maar het helpt niet. Eert radiator reiniger gebruikt en daarna nog een keertje helemaal doorgespoeld. geen succes. Radiator wordt iets warmer dan eerst, maar ik zit nog steeds met oververhittings problemen. Best k*t dus....