Hey mensen,
Ik heb een AX 1.4 GT gekocht.
Nu na enkele maanden knipperd mijn storingslampje regelmatig.
Soms eventjes wel en dan weer uit.
soms geduurende een hele rit
en soms helemaal niet.
nu las ik hoe ik mijn ecu moest uitlezen en heb ik dit gedaan. (super goede uitleg trouwens)
Ik zit met storingcode 33 in mijn maag.
Hieronder een foto van mijn ecu en het motorblok, omdat code 33 iets met de ecu te maken heeft (dat dacht ik).
Hoe te handelen.
Nog ff een lijstje met kleine mankementjes die er (misschien) iets mee te maken kunnen hebben.
Uitlaat lekt een beetje
Bougies hebben dikke witte aanslag
Wie heeft hier ervaring mee????/
Storingscode 33
Moderators: denny, vtspower, webmasters
De auto vertoond (volgensmij) bekende symptonen zoals inhouden afslaan stotteren.
Veelal bij net wegrijden met koude motor maar inhouden ook bij constante snelheid.
Motor tikt iets dus waarschijnlijk moeten ook de kleppen gesteld worden, kan dit trouwens altijd of is het ook een keer op??
alvast bedankt
Veelal bij net wegrijden met koude motor maar inhouden ook bij constante snelheid.
Motor tikt iets dus waarschijnlijk moeten ook de kleppen gesteld worden, kan dit trouwens altijd of is het ook een keer op??
alvast bedankt
Dat lijkt weer een typisch gevalletje van een slechte gaskleppotentiometer /gaspotmeter/gaskleppositiesensor (hoe je 'm ook wilt noemen) te zijn.
Je kunt 'm nog proberen schoon te maken en vervolgens een heel klein beetje witte vaseline op de koolbaan te doen.
Potmeter ziet er zo uit van binnen:
Foto komt uit dit topic: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 6&start=45
Wel eerst goed aftekenen waar de schroeven, waar de potmeter mee vast zit ,hebben gezeten Verder staat er in dat topic ook nog wel wat meer uitleg over die potmeter.
Het schoonmaken zou 'm misschien nog kunnen redden, anders moet je op zoek naar een heel ander injectiehuis
Of heel misschien hebben ze dat 'plaatje' met die koolbaan (hetgeen links op de foto los ligt) wel los bij een Bosch Service punt.
http://www.bosch.nl/nl/products/nl/serv ... /index.htm
Als dat zo is, dan laat het iedereen maar weten. Is een kwaaltje dat echt heel vaak voorkomt op die Bosch 2.2 injectiesystemen.
Je kunt 'm nog proberen schoon te maken en vervolgens een heel klein beetje witte vaseline op de koolbaan te doen.
Potmeter ziet er zo uit van binnen:
Foto komt uit dit topic: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 6&start=45
Wel eerst goed aftekenen waar de schroeven, waar de potmeter mee vast zit ,hebben gezeten Verder staat er in dat topic ook nog wel wat meer uitleg over die potmeter.
Het schoonmaken zou 'm misschien nog kunnen redden, anders moet je op zoek naar een heel ander injectiehuis
Of heel misschien hebben ze dat 'plaatje' met die koolbaan (hetgeen links op de foto los ligt) wel los bij een Bosch Service punt.
http://www.bosch.nl/nl/products/nl/serv ... /index.htm
Als dat zo is, dan laat het iedereen maar weten. Is een kwaaltje dat echt heel vaak voorkomt op die Bosch 2.2 injectiesystemen.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Re: Storingscode 33
voedselvergiftiging.Jochem86 wrote:Ik zit met storingcode 33 in mijn maag.
uitlaat lekt een beetje schrijf je: dicht bij het blok?
Dat het smerig is, komt omdat de carterontluchting op de inlaat aangesloten is. Is om milieuredenen gedaan. De olieachtige damp wordt zo dus mee verbrand.
Is dus normaal dat dat na verloop van tijd zo smerig is bij dit type motor.
Schoonmaken kun je eigenlijk alleen goed doen als je het injectiehuis losmaakt. Anders valt die smurrie naar beneden op de gasklep, waarna het je motor in verdwijnt.
Je kunt ook met een wattenstaafje met wat wasbenzine erop alleen de inlaatluchttemperatuursensor schoonmaken. Die sensor is dat kleine metalen bolletje dat aan de linkerkant van die zwarte koepel midden in dat zwarte ringetje zit. Zorg dat ie van alle kanten schoon is.
Als die schoon is, dan is er weinig meer dat last heeft van die smurrie.
Ik vraag me af of dit vettige injectiehuis wel de oorzaak van je probleem is. Hij geeft ook duidelijk storingscode 33 aan: voor jouw injectiesysteem staat dit voor een probleem met de gaskleppotmeter.
Die gaskleppotmeter zit er vanaf jouw foto gezien dwars rechts op het injectiehuis. Die met die platte stekker eraan met die wat verroeste clipjes.
Is dus normaal dat dat na verloop van tijd zo smerig is bij dit type motor.
Schoonmaken kun je eigenlijk alleen goed doen als je het injectiehuis losmaakt. Anders valt die smurrie naar beneden op de gasklep, waarna het je motor in verdwijnt.
Je kunt ook met een wattenstaafje met wat wasbenzine erop alleen de inlaatluchttemperatuursensor schoonmaken. Die sensor is dat kleine metalen bolletje dat aan de linkerkant van die zwarte koepel midden in dat zwarte ringetje zit. Zorg dat ie van alle kanten schoon is.
Als die schoon is, dan is er weinig meer dat last heeft van die smurrie.
Ik vraag me af of dit vettige injectiehuis wel de oorzaak van je probleem is. Hij geeft ook duidelijk storingscode 33 aan: voor jouw injectiesysteem staat dit voor een probleem met de gaskleppotmeter.
Die gaskleppotmeter zit er vanaf jouw foto gezien dwars rechts op het injectiehuis. Die met die platte stekker eraan met die wat verroeste clipjes.