achterbanden lopen aan, auto is niet verlaagd!!?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
achterbanden lopen aan, auto is niet verlaagd!!?
Ik heb een ax 14 tgs uit 1994. Hij is qua dempers/veren/wielen helemaal standaard dus met 155/70/13 rondom. Nu heb ik gemerkt dat hij met 3 pers en wat bagage in de auto (dus 2 voorin en 1 achterin) al begint aan te lopen bij oneffen wegdek. Bij 4 man gebeurd het al bij het minst of geringste! Ik vind em onbeladen ook niet "mooi" staan, voor is ie zoals bijna elke standaard ax wat aan de hoge kant, maar de mijne is achter aan de lage kant. Nu is mijn vraag: Wat zou dit kunnen veroorzaken (mijn andere axjes hadden dit allemaal niet) en wat is er op een eenvoudige manier aan te doen?
dank alvast voor de reacties!
dank alvast voor de reacties!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 72
- Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
- Location: Oss
Ziet er idd normaal uit. Beschrijf het aanlopen is beter. 155/70/13 banden kunnen onmogelijk aanlopen. Ze kunnen de wielkas simpelweg niet raken.
Bij maximaal inveren zou in het uiterste geval alleen het rubber geraakt kunnen worden van de achterbrug. Dit zou een boenk moeten geven en geen aanloop geluiden.
Als ie inderdaad ergens aangelopen heeft. Wat naar mijn mening onmogelijk is. Dan zou je schade op de banden moeten zien. Mijn banden zijn helemaal uitgehapt aan de zijkanten.
Dingen die simpel te vervangen zijn? Je schokbrekers achter. 5 minuten per kant.
Bij maximaal inveren zou in het uiterste geval alleen het rubber geraakt kunnen worden van de achterbrug. Dit zou een boenk moeten geven en geen aanloop geluiden.
Als ie inderdaad ergens aangelopen heeft. Wat naar mijn mening onmogelijk is. Dan zou je schade op de banden moeten zien. Mijn banden zijn helemaal uitgehapt aan de zijkanten.
Dingen die simpel te vervangen zijn? Je schokbrekers achter. 5 minuten per kant.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.

Het kan ook dat de lagers waar de achteras mee scharniert, gaar zijn.
Dan staan de wielen als je het vanaf de achterkant van de auto bekijkt, aan de bovenkant veel naar binnen toe: /--------------\
Ze lopen dan dus aan de binnenkant van de wielkast aan. Als je 'm achter aan 1 kant opkrikt, dan moet je ook een spoor zien van waar de band de wielkast geraakt heeft. Als je met je handen hard zijwaarts aan de band trekt, dan moet je ook wat speling kunnen voelen.
Dan staan de wielen als je het vanaf de achterkant van de auto bekijkt, aan de bovenkant veel naar binnen toe: /--------------\
Ze lopen dan dus aan de binnenkant van de wielkast aan. Als je 'm achter aan 1 kant opkrikt, dan moet je ook een spoor zien van waar de band de wielkast geraakt heeft. Als je met je handen hard zijwaarts aan de band trekt, dan moet je ook wat speling kunnen voelen.
@ lucske: mn wielen staan van achter gezien keurig recht, die lagers zullen wel in orde zijn.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet op de band of in de wielkast heb gekeken om te kijken waar ie dan is aangelopen.
Feit is sowieso dat ik van mening ben dat ie bij relatief weinig belasting al achter door begint te zakken. Als ik dan slappe schokdempers heb zal dat misschien samen de druppel zijn? Wat kost een setje nieuwe schokdempers (puur ter informatie)
Als ik jullie goed begrijp is er aan slappe veren niet echt wat te doen? Wat ik me nog wel afvroeg is aangezien men altijd zegt dat verlagen achter zo eenvoudig is, wellicht iets verhogen ook niet moeilijk is? Dan heb ik een cm of 3 extra dan lijkt het me al opgelost?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet op de band of in de wielkast heb gekeken om te kijken waar ie dan is aangelopen.
Feit is sowieso dat ik van mening ben dat ie bij relatief weinig belasting al achter door begint te zakken. Als ik dan slappe schokdempers heb zal dat misschien samen de druppel zijn? Wat kost een setje nieuwe schokdempers (puur ter informatie)
Als ik jullie goed begrijp is er aan slappe veren niet echt wat te doen? Wat ik me nog wel afvroeg is aangezien men altijd zegt dat verlagen achter zo eenvoudig is, wellicht iets verhogen ook niet moeilijk is? Dan heb ik een cm of 3 extra dan lijkt het me al opgelost?
Normale schokdempers zijn oliegevuld en dempen ook echt alleen de beweging van de torsieveren uit. Ze zorgen dus niet voor vering, maar alleen demping. Hoger komt ie dan dus echt niet te staan.
Er zijn gasgevulde dempers, maar die zorgen ook alleen voor een klein beetje extra vering.
Probeer de oorzaak van dit euvel toch maar eens te achterhalen. Is beter dan proberen de gevolgen wat te compenseren.
Het kan ook nog zo zijn dat de ophangingsrubbers van de achteras gaar zijn, waardoor de hele as speling heeft tov. de carrosserie. Dan zou ie dus in de bochten met belading vooral aan gaan lopen.
Er zijn gasgevulde dempers, maar die zorgen ook alleen voor een klein beetje extra vering.
Probeer de oorzaak van dit euvel toch maar eens te achterhalen. Is beter dan proberen de gevolgen wat te compenseren.
Het kan ook nog zo zijn dat de ophangingsrubbers van de achteras gaar zijn, waardoor de hele as speling heeft tov. de carrosserie. Dan zou ie dus in de bochten met belading vooral aan gaan lopen.
En dat los je alleen maar op met dikkere torsiestaven (=de vering) in de as.
Bijvoorbeeld een GTi as zal wel stuggere torsieveren hebben. Is een hoop werk om dat te verwisselen. Bij de hele as zit je weer met de 4 gats tov. 3 gats nu.
Maar dan blijft het nog steeds zo dat het niet aan zou mogen lopen met originele banden.
Bijvoorbeeld een GTi as zal wel stuggere torsieveren hebben. Is een hoop werk om dat te verwisselen. Bij de hele as zit je weer met de 4 gats tov. 3 gats nu.
Maar dan blijft het nog steeds zo dat het niet aan zou mogen lopen met originele banden.
Dan moet je dus iig. al dempers met gasvulling hebben. Dat zijn de enige die voor wat extra veerconstante zorgen. Monroe heeft wel de Reflex.......relatief goedkoop en toch wat stugger. Zitten ook nog eens een bepaald kleppensysteem in die dempers, zodat het overhellen in bochten wat tegengegaan wordt.Buks wrote:Als iemand een setje goede (evt stuggere) schokdempers voor achter heeft liggen nog, houd ik me natuurlijk wel aanbevolen
Dus wel de Reflex nemen dan, originele Monroe's zorgen niet voor extra stugheid. Van de Reflex hebben ze voor veel auto's een 'reinforced' versie. Die zijn het stugst.