Skirts monteren (non GT)

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Nog een fototje dan van het resultaat:
Image
Pixels66 wrote:denk je dat je ook die glans krijgt, en niet de structuur van je kwastharen of rollervacht????

ik ben benieuwd, anders doe ik dat ook.

Komt er nog schuren aan te pas of gewoon knallen met de verf? En de primer is ook verfbaar lijkt me?

hoor het graag, ook de kosten wanneer je dit gaat halen. Ik denk trouwens dat veel lak en verf bedrijven dit kunnen leveren.

misschien http://www.nieuwenhuisverf.nl is wat dichterbij voor me en die levert het misschien ook wel. Hij is wel duur, 2 tientjes voor een spuitbusje lak in je kleur van 200 ml...

groetjes Sander
Ik heb m'n skirts niet glad geschuurt.. dus de gewone bobbelstructuur zit er nog op. Als je een beetje ervaring hebt met verven/rollen zie je geen roller/harenstructuur hoor (en anders wordt dat teniet gedaan door de ruwe structuur die al op de skirts zit) !

Mijn aanpak:
-Skirts schoongemaakt met een sopje; daarna met pure ammonia
-Ik heb de skirts opgeschuurt met speciale schuurpads; waarna ontvet met ammonia
-Een goede laag 1komponent-kunststofprimer van Glasurit; uit een spuitbus (professioneel spul, via via verkregen :) )
Na 2uur:
- licht opschuren; ontvetten met ammoniak
- 1e (dunne) laag met kleurlak (in mijn geval BeroSynth SL-4 opgebracht met kwast (voor de moeilijk bereikbare hoeken) en roller

Na 24 uur:
- licht opschuren en ontvetten
- 2e (dunne) laag met kleurlak

Na 24 uur:
- licht opschuren en ontvetten
- 3e (en laatste) laag met kleurlak

Note: De eerste laag kleurlak heb ik opgebracht met een vachtroller, de volgende lagen met 'n gewone schuimroller (elke rol maar voor 1 laag gebruikt)

En fertig!

Kosten:
* Skirtset ?25 (nieuw, nooit gebruikt)
* Tectyl ML ?6,25
* Sikaflex 252 (voor het kitten van de skirts) ?16
* Kunststofprimer ? ?
* 1L Grote Beer Berosynth SL 4 (in de juiste kleur gemengt) ?52,50 (dit was inclusief een profesioneel kwastje, vachtroller (5cm) en rollerhouder en zo'n uitrolbakje)
LINK naar "De Beer Autolakken"

Image

Ik moet zeggen dat ik nog genoeg verf overheb :) Denk dat je het met 0,7L ook wel moet redden (inclusief bumpers)!

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

Het is wel metallic lak zo te zien he?

op zo'n donkere kleur valt het niet zo op dat het gerold is, maar bij mijn kleur zal je het meteen zien...
ik ga denk ik wel ff wat knutselen een keertje...

Vond het super op de meeting, wel gaaf! Ik zeg; Op ze reet die auto! :D

gewoon 35 mm APEX moet goed kunnen. staat dik met die velgen man!

groetjes Sander

Pixels66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 820
Joined: TueJun13, 2006 11:50:05 PM
Location: Rijswijk
Contact:

Post by Pixels66 »

nog een vraagje, hoe veel en lang heb je geschuurd?
wil ze bij mij zwart gaan verven...

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Pfoe... niet lang

de bumperstructuur zit er gewoon nog op zeg maar. Ik heb ze alleen licht opgeschuurt met van die schuurpads... dus zeg dat ik elk plekje 2 tot 3 keer heb geraakt ofzo... alleen om 't wat op te ruwen

Moet zeggen: t blijft prima zitten, behalve op de achterbumper.. :(

AphexTwiins
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 172
Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland

Post by AphexTwiins »

ziet er zeker vet uit ja, ik wil misschien ook gewoon een rechte achterwielkas, maar ik twijfel of dat wel mooi is want een ronde wielkas is natuurlijk wel mooi, maar ja dan zit je weer te houden met roest en zo :?
Image
Citroën AX 1.1i TGE

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Nog een opmerking;

Voor degene die twijfelen wat voor kit te gebruiken: Sikaflex of Simson

Ik heb de skirts op de deuren gekit/geplakt met simson, en de rest met sikaflex. Nu, na ongeveer een half jaar, kan ik zeggen dat alles nog prima vast zit... Alleen blijkt er 1 nadeeltje te zitten aan de Simson-kit!
De verf blijft er namelijk niet op zitten... waardoor de (witte) kit zichtbaar wordt :(

helaas helaas... dat wordt weer lekker kwasten van de zomer...

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

@ Pixxles: Je kunt bij de brezan van die soort knijpflesjes halen om je bumpers zwart te maken. Zijn een beetje platte flesjes van plastic van een centimeter of 15 met een knik erin. (Zwart met een witte sticker) T vocht komt dan uit een soort vachtje (snap je allemaal wel als je t flesje in je handen hebt).

Ik was zeer tevreden over dat spul. Is iets van 7 euri en regenbestendig. T zal vast wel verkleuren door de zon maar dan doe je t gewoon een keer opnieuw.

Voorbeeld op mijn ax toendertijd:
Image

Na:
Image

En wat kit betreft:
Zorg dat de kit niet in de schuur ligt bij -5 graden dan is hij heel lastig te verwerken. Hij moet altijd een beetje op kamertemp zijn om het goed te verwerken.

Beste kit: High Tack van Den Braven voor als je echt iets moet vastplakken. (vind ik dan)

Succes in ieder geval
**Stay Tuned**
Image
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

offtopic
wat een heerlijke lip/splitter onder je bumper !! :shock:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

van een seat ibiza. Ben je overigens wel een tijdje mee aan het knutselen wil je die er netjes onder maken.
**Stay Tuned**
Image
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

in 1 hoek beginnen met schroefjes, en vervolgens naar de andere kant werken, zo langs de rand van de bumper.

zo deed ik 't met die van mij.. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

AphexTwiins
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 172
Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland

Post by AphexTwiins »

wow dat ziet er zeker lekker uit ja :| zoiets moet ik dus ook hebben! haha.. nogmaal netjes hoor!
Image
Citroën AX 1.1i TGE

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Ik heb m'n 5-deurs skirtset al weer een tijdje gespoten en wel liggen en ik heb inmiddels besloten dat er gekit gaat worden.

Ik begrijp uit Glenns verhaal dat je het best alleen de bovenzijde van de skirts kunt kitten?

En hoe heb je dat aangepakt met die tectyl? Gewoon lak schoon en droogmaken en dan eroverheen? Of hoef je niks met je lak te doen en gewoon de skirts eroverheen?
AX GTI '91

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Uhh

De bovenzijde helemaal in de kit.. en van de onderzijde sommige punten (er moet eventueel water/vocht/condens kunnen ontsnappen). Je moet ze zeker NIET rondom vast gaan kitten, dat gaat niet goed met roest enzo

Die dorpel-skirts zullen ook niet overal goed aansluiten aan de onderzijde.. gewoon ff passen en kijken wat de dorpel raakt, en daar 'n droppie kit parkeren :)

En die tektyl is denk niet echt nodig.. Ik heb t maar voor de zekerheid gedaan, gewoon de lak schoon en drooggemaakt inderdaad. En vervolgens getektyleerd op de plaatsen die onder de skirt vallen (en waar geen kit komt, want kit hecht niet zo goed op tectyl ;) )

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

henry, hou me op de hoogte, en maak ook foto's aub.

liefst stap voor stap :oops:

mischien ga ik dit ook nog doen zeer binnekort :D (op de camping ofzo...lalalalalaaa)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Hecht de kit wel goed op de lak? En hoeveel kit was je nodig?
Ik weet het, ik blijf maar vragen :roll: Ik wil het alleen wel graag in ??n keer goed doen.

@Duff, zal foto's maken als ik bezig ga.
AX GTI '91

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Die kit hecht prima op de lak. Wel zorgen voor voldoende goede lijmklemmen of hout zoals ik ;) de sikaflex hard heel langzaam uit

Voor 'n nog betere hechting heb ik de plaatsen waar kit kwam HEEEEEEEL licht opgeschuurd met van die schuurpads (maar 'nat schuurpapier' zal t ook wel doen, zonder de lak ernstig te beschadigen) en daarna goed ontvet met dat stinkspul (ammoniak)

Ik heb t met 1 bus / patroon sikaflex gered :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Glenn@nl wrote:Uhh

De bovenzijde helemaal in de kit.. en van de onderzijde sommige punten (er moet eventueel water/vocht/condens kunnen ontsnappen). Je moet ze zeker NIET rondom vast gaan kitten, dat gaat niet goed met roest enzo

als je het dan echt goed wilt doen moet je de bovenzijde juist niet helemaal dicht kitten ivm kans op vocht.
het simpelste advies is dus vertikaal rillen kit aan te brengen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

maar hoe wil je dat doen als de skirts 'hol' zijn.. t is maar 'n dun randje waar je de kit kwijt kan.. :?

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Glenn@nl wrote:maar hoe wil je dat doen als de skirts 'hol' zijn.. t is maar 'n dun randje waar je de kit kwijt kan.. :?
dik aanbrengen,

zo zaten m'n musketierskirts ook vast aan de vorige ax waar ze op zaten.

:)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Bij verticale rillen aanbrengen begin ik te denken aan een tussenstukje tussen de skirt en de lak van makkelijk te verwerken materiaal. Dus zodat je de holle ruimte van de skirt opvult. Lijkt me dat je dan een groter kleefoppervlak hebt toch?
AX GTI '91

Post Reply