Accu lampje aan en uit en nu naka?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: TueMay15, 2007 5:56:29 PM
Accu lampje aan en uit en nu naka?
Accu lampje aan en uit en nu naka?
Hoi Waar heb ik nu mee te maken?
Tijdens een rit ging het accu lampje branden
Ik dacht ach gaat vanzelf weer uit?
Inderdaad het ging weer uit.
Toen ik vanmorgen wilde starten alleen wat geratel en naka.
Heb hem pas gekocht omdat een een kleiner wagentje wilde
Wat kan dit zijn? Dynamo, startmotor, of event accu zelf.
Hij start dus niet... contact omdraaien geeft een raar ratelend geluid net of de startmotor niet rond wil draaien.
Lampjes van de accu branden dus wel als het contact omgedraait word.
Wie helpt deze leek (53) met informatie Aub
Moet hij naar de sloop (shit) nee toch, of weten de Ax fans hier wat er loos is!!
In ieder geval bedankt voor elke informatie
Hoi Waar heb ik nu mee te maken?
Tijdens een rit ging het accu lampje branden
Ik dacht ach gaat vanzelf weer uit?
Inderdaad het ging weer uit.
Toen ik vanmorgen wilde starten alleen wat geratel en naka.
Heb hem pas gekocht omdat een een kleiner wagentje wilde
Wat kan dit zijn? Dynamo, startmotor, of event accu zelf.
Hij start dus niet... contact omdraaien geeft een raar ratelend geluid net of de startmotor niet rond wil draaien.
Lampjes van de accu branden dus wel als het contact omgedraait word.
Wie helpt deze leek (53) met informatie Aub
Moet hij naar de sloop (shit) nee toch, of weten de Ax fans hier wat er loos is!!
In ieder geval bedankt voor elke informatie
het ratelende geluid wat je hoort is je startmotor, die onvoldoende stroom heeft om rond te gaan..
dus je accu is leeg, nu is de vraag, warom is je accu leeg?
grote kans dat je dynamo het begeven heeft, of iig de spanningsregelaar/koolborstels.
sloop hoeft dus zoiezo niet!
zoek even iemand op met startkabels en kijk of de auto dan start.. en of deze dan blijft lopen, zorg ook dat je een multimeter bij de hand hebt, dan kan je bij draaiende motor meten of de accu wordt opgeladen, over de accupolen zou bij een draaiende motor zo'n 14.6v moeten geven!
dus je accu is leeg, nu is de vraag, warom is je accu leeg?
grote kans dat je dynamo het begeven heeft, of iig de spanningsregelaar/koolborstels.
sloop hoeft dus zoiezo niet!
zoek even iemand op met startkabels en kijk of de auto dan start.. en of deze dan blijft lopen, zorg ook dat je een multimeter bij de hand hebt, dan kan je bij draaiende motor meten of de accu wordt opgeladen, over de accupolen zou bij een draaiende motor zo'n 14.6v moeten geven!
Ten eerste, ik verplaats je berichtje naar Technisch
Ten tweede, hiervoor hoeft ie niet naar de sloop hoor! Ik gok op een overleden dynamo maar het kan ook je accu zijn. Beide kosten niet zoveel, en de test zoals hierboven beschreven is zo uitgevoerd. Bij 13,8 - 14,5 V (ongeveer) is je dynamo "goed", lager (of hoger ) is fout.
Succes!
Ten tweede, hiervoor hoeft ie niet naar de sloop hoor! Ik gok op een overleden dynamo maar het kan ook je accu zijn. Beide kosten niet zoveel, en de test zoals hierboven beschreven is zo uitgevoerd. Bij 13,8 - 14,5 V (ongeveer) is je dynamo "goed", lager (of hoger ) is fout.
Succes!
Kijk uit, een Cactussssss
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: TueMay15, 2007 5:56:29 PM
Dat het lampje nu toch af en toe aan gaat is geen goed teken. Ik denk dat de dynamo toch niet goed meer bijlaadt.
Omdat er nu een nieuwe, goed geladen accu in zit, brandt het acculampje nauwelijks meer.
Bij goede dynamo zou het acculampje nu echt uit moeten zijn bij draaiende motor.
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat de koolborstels van de dynamo aan vervanging toe zijn. Komt trouwens vaak voor.
Kijk ook eens in het donker (met draaiende motor) of het acculampje niet continu zwakjes brandt. Als het buiten licht is, zie je nl. dit heel zwakjes branden niet.
Als het zwakjes brandt, dan is de laadspanning zeker niet goed en moet je dus naar je dynamo (laten) kijken.
Doe je dit niet, dan wordt je accu wel ontladen door alle verbruikers, maar bijladen doet ie niet goed meer. Gevolg: je komt een keer stil te staan met volledig lege accu. Is ten eerste slecht voor de accu, maar bovendien erg balen als je met zoiets simpels stilvalt.
Laat je overigens niet meteen afschepen met een hele nieuwe (of ruil)dynamo. Kost meer dan 100 euro en is in de meeste gevallen echt niet nodig.
Vervanging van spanningsregelaartje (daar zitten de koolborstels aan vast) is meestal voldoende. Dat kost maar een paar tientjes. Is trouwens ook makkelijk zelf te doen (Hoe? dat is hier op het forum wel terug te vinden)
Als ik eerlijk ben, denk ik zelfs dat die oude accu weinig mis mee was, behalve dat ie ontladen was.
Omdat er nu een nieuwe, goed geladen accu in zit, brandt het acculampje nauwelijks meer.
Bij goede dynamo zou het acculampje nu echt uit moeten zijn bij draaiende motor.
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat de koolborstels van de dynamo aan vervanging toe zijn. Komt trouwens vaak voor.
Kijk ook eens in het donker (met draaiende motor) of het acculampje niet continu zwakjes brandt. Als het buiten licht is, zie je nl. dit heel zwakjes branden niet.
Als het zwakjes brandt, dan is de laadspanning zeker niet goed en moet je dus naar je dynamo (laten) kijken.
Doe je dit niet, dan wordt je accu wel ontladen door alle verbruikers, maar bijladen doet ie niet goed meer. Gevolg: je komt een keer stil te staan met volledig lege accu. Is ten eerste slecht voor de accu, maar bovendien erg balen als je met zoiets simpels stilvalt.
Laat je overigens niet meteen afschepen met een hele nieuwe (of ruil)dynamo. Kost meer dan 100 euro en is in de meeste gevallen echt niet nodig.
Vervanging van spanningsregelaartje (daar zitten de koolborstels aan vast) is meestal voldoende. Dat kost maar een paar tientjes. Is trouwens ook makkelijk zelf te doen (Hoe? dat is hier op het forum wel terug te vinden)
Als ik eerlijk ben, denk ik zelfs dat die oude accu weinig mis mee was, behalve dat ie ontladen was.
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: TueMay15, 2007 5:56:29 PM
Inderdaad dit was het probleem
Hallo LucskeLucske wrote:Dat het lampje nu toch af en toe aan gaat is geen goed teken. Ik denk dat de dynamo toch niet goed meer bijlaadt.
Omdat er nu een nieuwe, goed geladen accu in zit, brandt het acculampje nauwelijks meer.
Bij goede dynamo zou het acculampje nu echt uit moeten zijn bij draaiende motor.
Het zou dus heel goed kunnen zijn dat de koolborstels van de dynamo aan vervanging toe zijn. Komt trouwens vaak voor.
Kijk ook eens in het donker (met draaiende motor) of het acculampje niet continu zwakjes brandt. Als het buiten licht is, zie je nl. dit heel zwakjes branden niet.
Als het zwakjes brandt, dan is de laadspanning zeker niet goed en moet je dus naar je dynamo (laten) kijken.
Doe je dit niet, dan wordt je accu wel ontladen door alle verbruikers, maar bijladen doet ie niet goed meer. Gevolg: je komt een keer stil te staan met volledig lege accu. Is ten eerste slecht voor de accu, maar bovendien erg balen als je met zoiets simpels stilvalt.
Laat je overigens niet meteen afschepen met een hele nieuwe (of ruil)dynamo. Kost meer dan 100 euro en is in de meeste gevallen echt niet nodig.
Vervanging van spanningsregelaartje (daar zitten de koolborstels aan vast) is meestal voldoende. Dat kost maar een paar tientjes. Is trouwens ook makkelijk zelf te doen (Hoe? dat is hier op het forum wel terug te vinden)
Als ik eerlijk ben, denk ik zelfs dat die oude accu weinig mis mee was, behalve dat ie ontladen was.
dat was inderdaad het probleem
Vanacht stond hij stil.
WW gebeld en het blijkt inderdaad de dynamo te zijn.
Nu dus opzoek naar een dynamo
Bedankt voor de informatie..
Fijn forum voor AXrijders
Balen is dat
Zorg er wel voor dat die accu niet te lang ontladen blijft, daar kunnen ze nl. niet goed tegen.
En waarschijnlijk zijn alleen de koolborstels van de dynamo niet goed meer, of evt. de spanningsregelaar. Nou zitten die beide in 1 behuizing, dus als je dat ding vervangt (voor 25 euro moet je die bij de automaterialenzaak wel kunnen krijgen) , kun je er meestal weer een hele tijd tegen.
Dit is eenvoudig te vervangen, dus kun je ook zelf doen.
Een 2de hands dynamo kan wel, maar in wat voor staat is het regelaartje met de koolborstels dan?? Ik zou dat iig. wel controleren voor aankoop van een 2e handse.
Zorg er wel voor dat die accu niet te lang ontladen blijft, daar kunnen ze nl. niet goed tegen.
En waarschijnlijk zijn alleen de koolborstels van de dynamo niet goed meer, of evt. de spanningsregelaar. Nou zitten die beide in 1 behuizing, dus als je dat ding vervangt (voor 25 euro moet je die bij de automaterialenzaak wel kunnen krijgen) , kun je er meestal weer een hele tijd tegen.
Dit is eenvoudig te vervangen, dus kun je ook zelf doen.
Een 2de hands dynamo kan wel, maar in wat voor staat is het regelaartje met de koolborstels dan?? Ik zou dat iig. wel controleren voor aankoop van een 2e handse.
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: TueMay15, 2007 5:56:29 PM
Gelukt
Hoi LucskeLucske wrote:Balen is dat
Zorg er wel voor dat die accu niet te lang ontladen blijft, daar kunnen ze nl. niet goed tegen.
En waarschijnlijk zijn alleen de koolborstels van de dynamo niet goed meer, of evt. de spanningsregelaar. Nou zitten die beide in 1 behuizing, dus als je dat ding vervangt (voor 25 euro moet je die bij de automaterialenzaak wel kunnen krijgen) , kun je er meestal weer een hele tijd tegen.
Dit is eenvoudig te vervangen, dus kun je ook zelf doen.
Een 2de hands dynamo kan wel, maar in wat voor staat is het regelaartje met de koolborstels dan?? Ik zou dat iig. wel controleren voor aankoop van een 2e handse.
Het setje is inderdaad vervangen
En het accu lampje gaat aan en direct weer uit.
Zoals het zou moeten.
Iedereen van harte bedankt voor de informatie
Gr Axrijder Aad