Stotteren/benzine tekort??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
M'n GT-tje deed precies hetzelfde maar dan een paar keer erger, amper mee te rijden soms. Citroën dealer zei dat het injectiehuis vervangen moest worden maar ik geloofde dat niet direct en heb eerst het een en ander vervangen aan andere dingen en injectiereiniger in de tank gegooid.
Ook paar keer lekker doorgestampt en na 150km (1 tank benzine) en wat reparaties was het verholpen.
Ik heb ECU, injectieweerstand en lambda-sensor vervangen. Vervolgens ECU zichzelf op z'n gemakkie laten inlezen.
Ook paar keer lekker doorgestampt en na 150km (1 tank benzine) en wat reparaties was het verholpen.
Ik heb ECU, injectieweerstand en lambda-sensor vervangen. Vervolgens ECU zichzelf op z'n gemakkie laten inlezen.
Inhouden met half gas, bokken...
Beginnen met stekkers en massa-aansluitingen goed schoonmaken. Let vooral op stekkers rond je injectiehuis, stekkers en massa van ECU, en de TWEE massa-verbindingen onder de accu (een op de koets en een op bak/koppeling).
De elektronica is tamelijk gevoelig voor slecht contact. Bij mij heeft het uitstekend geholpen toen de dealer drie jaar geleden vond dat de gaskleppotmeter vervangen moest worden (en dat is dus tot op heden niet gebeurd).
Succes!
Beginnen met stekkers en massa-aansluitingen goed schoonmaken. Let vooral op stekkers rond je injectiehuis, stekkers en massa van ECU, en de TWEE massa-verbindingen onder de accu (een op de koets en een op bak/koppeling).
De elektronica is tamelijk gevoelig voor slecht contact. Bij mij heeft het uitstekend geholpen toen de dealer drie jaar geleden vond dat de gaskleppotmeter vervangen moest worden (en dat is dus tot op heden niet gebeurd).
Succes!
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
tja als ik vanuit Limburg naar delft moet rijden, dan kan ik net zo goed een nieuwe halen bij de plaatselijke onderdelenboerBuks wrote:op de sloop in delft staat een 106xsi (zelfde motor) daar kun je misschien een en ander uit halen?
maar dat kun jij niet weten , ik heb de meeste electrische onderdelen dubbel hier uit een sloop GTi, maar het probleem van onderdelen van een sloper, is dat je niet zeker weet of ze goed zijn...
dus ik heb vanmiddag een nieuwe bobine en een nieuwe gasklep-positiemeter in huis
prijzen en evt resultaat, zal ik vanavond even online gooien...
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
ik heb alle contacten, stekkerverbindingen en relais helemaal corrosievrij gemaakt, toen ik de versnellinsbak vervangen heb, en dat maakt helaas geen verschil.menno wrote:Inhouden met half gas, bokken...
Beginnen met stekkers en massa-aansluitingen goed schoonmaken. Let vooral op stekkers rond je injectiehuis, stekkers en massa van ECU, en de TWEE massa-verbindingen onder de accu (een op de koets en een op bak/koppeling).
De elektronica is tamelijk gevoelig voor slecht contact. Bij mij heeft het uitstekend geholpen toen de dealer drie jaar geleden vond dat de gaskleppotmeter vervangen moest worden (en dat is dus tot op heden niet gebeurd).
Succes!
ook de lambdasonde is in topconditie.. eigenlijk kan het niet veel meer zijn dan de bobine of de gaskleppotmeter... hoop ik dan maar
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
tja een multipoint is helaas niet te vergelijken met een monopoint, qua electriek... dat maakt het juist zo moeilijk op te sporen, maar inwendige vervuiling heb ik niet in de motor, de kop is net gereviseerd en alles is gereinigd, inclusief de injectoren in een ultrasoon bad.. dus daar ligt het niet aanBrowny wrote:M'n GT-tje deed precies hetzelfde maar dan een paar keer erger, amper mee te rijden soms. Citroën dealer zei dat het injectiehuis vervangen moest worden maar ik geloofde dat niet direct en heb eerst het een en ander vervangen aan andere dingen en injectiereiniger in de tank gegooid.
Ook paar keer lekker doorgestampt en na 150km (1 tank benzine) en wat reparaties was het verholpen.
Ik heb ECU, injectieweerstand en lambda-sensor vervangen. Vervolgens ECU zichzelf op z'n gemakkie laten inlezen.
de ecu zou het ook nog kunnen zijn, maar ik heb hier 2 ecu's liggen en die reageren allebei hetzelfde op de auto, dus dat lijkt me niet heel waarschijnlijk
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
vandaag apk-tje laten doen.. geen probleem behalve de C.O. meting lag op 1.13 ongeveer, en dat mag maar 0.5 zijn, dus even de kat ertussen gesleuteld in de garage op de brug, en meteen afgemeld voor de keuring...
prima waarden, een C.O. van rond de 0.25. dus we kunnen weer een jaar onbezorgd over de weg cruisen...
meteen bij thuiskomst even de nieuwe onderdelen gemonteerd.
luchttemperatuursensor
bobine
gasklep-positiesensor
en de ECU gereset..
tijdens het warmdraaien (ivm ecu reset) liep de auto niet echt mooi stationair, maar naar mate de tijd verstreek, waer de loop mooier en soepeler. op een gegeven moment sloeg ie bijna af en hij hikte 1 keer en sindsdien heeft hij niet ??n keer een vonkje gemist. Het blokje ligt stationair nu zo rustig te snorren dat je het blok niet ziet bewegen.
eerst lag het blok te schudden bij stationaire loop telkens bij een hapering, schudde het blok even op en neer en hoorde je bij de uitlaat een zacht plofje..
nu hoor je geen plofjes meer maar een monotone soepele verbranding.
het rijden..
gewoon goed.. niks aan toevoegen, pittig, bij het terugschakelen zonder gas te geven ploft ie een beetje (soort naverbranding denk ik) en als je op het gaas gaat, dan pakt ie bij alle toeren (zelfs onder de 1000) heel soepel en zonder te hikken of te stotteren lekker op, en gaat ie door tot ver in het verboden gebied
met andere woorden de ax loopt als nieuw. hij rijdt zonder te hikken en hij mist geen vonk meer.
Ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben.. bij mij werkt het zeer zeker..
al weet ik natuurlijk niet hoe het blijft, maar nu loopt ie echt helemaal 100%
prima waarden, een C.O. van rond de 0.25. dus we kunnen weer een jaar onbezorgd over de weg cruisen...
meteen bij thuiskomst even de nieuwe onderdelen gemonteerd.
luchttemperatuursensor
bobine
gasklep-positiesensor
en de ECU gereset..
tijdens het warmdraaien (ivm ecu reset) liep de auto niet echt mooi stationair, maar naar mate de tijd verstreek, waer de loop mooier en soepeler. op een gegeven moment sloeg ie bijna af en hij hikte 1 keer en sindsdien heeft hij niet ??n keer een vonkje gemist. Het blokje ligt stationair nu zo rustig te snorren dat je het blok niet ziet bewegen.
eerst lag het blok te schudden bij stationaire loop telkens bij een hapering, schudde het blok even op en neer en hoorde je bij de uitlaat een zacht plofje..
nu hoor je geen plofjes meer maar een monotone soepele verbranding.
het rijden..
gewoon goed.. niks aan toevoegen, pittig, bij het terugschakelen zonder gas te geven ploft ie een beetje (soort naverbranding denk ik) en als je op het gaas gaat, dan pakt ie bij alle toeren (zelfs onder de 1000) heel soepel en zonder te hikken of te stotteren lekker op, en gaat ie door tot ver in het verboden gebied
met andere woorden de ax loopt als nieuw. hij rijdt zonder te hikken en hij mist geen vonk meer.
Ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben.. bij mij werkt het zeer zeker..
al weet ik natuurlijk niet hoe het blijft, maar nu loopt ie echt helemaal 100%
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
Dit bericht mag gewist worden.. (had 2 x gepost zag ik)
solly
solly
Last edited by GTi Ruudje on WedMay16, 2007 8:06:20 PM, edited 1 time in total.
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
Heb jij nou precies hetzelfde probleem als Sietse? Zoals Sietse het omschrijft (onregelmatig lopen bij constante snelheid), lijkt het iig. heel sterk op een versleten gaskleppositiesensor.bruce/r wrote:nou dan ga ik eens even kijken of ik misschien het zelfde kan doen allemaal... zal vd week ook eens even de ECU resetten... kijken of dat helpt, je weet maar nooit...
in ieder geval goed dattie weer perfect loopt dan! way to go!
Jij zegt echter dat het in 1x bij 4500 toeren het zich voordoet?
In het geval je ook dat onregelmatige lopen bij constante snelheid hebt, dan zou ik als eerste de gasklepsensor vervangen.
Als het alleen bij een bepaald toerental is, dan zou het ook nog wel eens heel goed aan de bobine (of evt. bougiekabels/bougies) kunnen liggen.
Dus is het gerelateerd aan de gasklepstand of aan een bepaald toerental (dus onder alle omstandigheden bij die 4500 toeren die jij noemt)?
WelkeBuks wrote:op de sloop in delft staat een 106xsi (zelfde motor) daar kun je misschien een en ander uit halen?
Die met de gele fiat 500 boven de poort?
Misschien vrijdagochtend ff langs gaan.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Blijft natuurlijk wel de vraag waar het nu aan ligt: je hebt namelijk drie dingen vervangen. De luchtinlaattemperatuursensor (mooi scrable woord ) heeft bij mij al voor een positief resultaat gezord maar het stationair blijft wat hikkerig. "Maar dat doet iedere GTI" zeggen ze dan. De gasklep positiesensor zal het stationair niet be?nvloeden lijkt mij. Rest alleen de bobine nog... Toch is ruim ?120 euro veel geld voor een onderdeel waarvan ik niet weet of het kapot is.GTi Ruudje wrote:
...
meteen bij thuiskomst even de nieuwe onderdelen gemonteerd.
luchttemperatuursensor
bobine
gasklep-positiesensor
...
Ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben.. bij mij werkt het zeer zeker..
al weet ik natuurlijk niet hoe het blijft, maar nu loopt ie echt helemaal 100%
Ruudje, heb jij iets van kabels of snoer vervangen toen jij je bobine plaatste? Of contactjes schoon gemaakt? Dat zou namelijk ook kunnen schelen.
Die gasklep-positiesensor ga ik binnenkort wel vervangen, daarna moet er echt een orgineel luchtfilterhuis in want de APK komt er weer aan.
En zo blijven we maar aan klooien... heerlijk z'n hobby!!
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
Ik heb wel de contacten even ingesprayd met zuurvije vaseline, mar verder niks..
ehh bobine was ongeveer 75 euro hier bij de onderdelen boer..
en die van mij hikt stationair helemaal niet meer
en mij k&n filter heb ik gewoon laten zitten met de keuring, de monteur zei dat het een mooie oplossing was, zoals ik hem gemaakt heb
succes
ehh bobine was ongeveer 75 euro hier bij de onderdelen boer..
en die van mij hikt stationair helemaal niet meer
en mij k&n filter heb ik gewoon laten zitten met de keuring, de monteur zei dat het een mooie oplossing was, zoals ik hem gemaakt heb
succes
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
Een open K&N filter? Of een vervangingsfilter in je orginele filterhuis? Ik heb een zelfbouw kit van Raceland omdat ik echt iets anders moest dan het half weggesmolten orginele filterhuis. Het klinkt wel lekker alleen de slangen die normaal op je filterhuis zitten heb ik nu zelf aan het nieuwe filterhuis moeten meubelen. Alleen het kleine open filtertje op de kleppendeksel ontluchting zorgde voor een benzinelucht die door de blower de auto in werd gezogen. Nu is het filtertje wel kapot en verwijderd (zie ander topic) maar die lucht blijf ik houden. Vandaer dat ik terug wil naar een orgineel filterhuis. Daar kan w?l de luchtinlaattemperatuursensor in, nu hangt dat ding maar een beetje losjes.
En 75 euro voor een bobine? Das een mooi prijsje, waar is dat dan?? Als de prijzen me hier te hoog zijn ga ik er ook ff langs. En wat betaalde je dan voor de gaskleppositiesensor en luchtinlaattemperatuursensor?
En 75 euro voor een bobine? Das een mooi prijsje, waar is dat dan?? Als de prijzen me hier te hoog zijn ga ik er ook ff langs. En wat betaalde je dan voor de gaskleppositiesensor en luchtinlaattemperatuursensor?
Als het goed is, komt er geen benzinelucht uit de carterontluchting. Olielucht wel.
Benzinelucht zal toch wel ergens anders vandaan komen. Benzine is erg vluchtig, dus het hoeft niet eens een zichtbare lekkage te zijn om het te ruiken.
Heb je niet toevallig de tankontluchting los hangen? Die gaat er normaal ergens bij je inlaat via een slangetje erin. Weet zo niet waar dat bij een GTi is.
Benzinelucht zal toch wel ergens anders vandaan komen. Benzine is erg vluchtig, dus het hoeft niet eens een zichtbare lekkage te zijn om het te ruiken.
Heb je niet toevallig de tankontluchting los hangen? Die gaat er normaal ergens bij je inlaat via een slangetje erin. Weet zo niet waar dat bij een GTi is.
Ik heb alle slangetjes op de inlaat weer vast zitten alleen die ontluchting is tijdelijk ff open en daar komt een olie/benzine lucht uit. Ook wel logisch: je olie zit tegen je cilinderwanden (voor de smering) en dus ook in de verbrandingsruimte (waar je benzine wordt ingespoten). Niet vreemd dat er dus een beetje benzine zich met de olie zal mengen; erg weinig maar genoeg om het toch inigszins te ruiken. Maar goed, met een orgineel filterhuis is alles opgelost .
Ik denk dan nog eerder dat wat benzinedamp via je inlaatspruitstuk naar je openluchtfilter gaat en de damp daaruit komt.
Alleen als er veelteveel benzine ingespoten wordt, dan kan het tegen je cilinderwanden neerslaan. En dan heb ik het over echt veel. Denk dan maar aan pluimen zwarte rook uit de uitlaat van de slechte verbranding.
In de verbrandingsruimte verbrandt benzine normaal gewoon.
Komt toch echt ergens anders vandaan dan uit de olie op je cilinderwand.
Die olie op de cilinderwand is ook maar een heel dun filmpje als het goed is. Anders verbrandt (verbruikt) ie ook een hoop olie.
Kortom: ik denk dat je toch echt alleen oliedampen uit de carterontluchting krijgt. Als je echt ergens benzine ruikt, dan moet je toch nog eens verder zoeken.
Alleen als er veelteveel benzine ingespoten wordt, dan kan het tegen je cilinderwanden neerslaan. En dan heb ik het over echt veel. Denk dan maar aan pluimen zwarte rook uit de uitlaat van de slechte verbranding.
In de verbrandingsruimte verbrandt benzine normaal gewoon.
Komt toch echt ergens anders vandaan dan uit de olie op je cilinderwand.
Die olie op de cilinderwand is ook maar een heel dun filmpje als het goed is. Anders verbrandt (verbruikt) ie ook een hoop olie.
Kortom: ik denk dat je toch echt alleen oliedampen uit de carterontluchting krijgt. Als je echt ergens benzine ruikt, dan moet je toch nog eens verder zoeken.
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
ik heb hier een adresje bij de onderdelenboer (TC Helden) en die leveren bosch, valeo, Facet, en alle profi merken. Ik heb no de spullen van facet, omdat die op voorraad waren..Sietse wrote:Een open K&N filter? Of een vervangingsfilter in je orginele filterhuis? Ik heb een zelfbouw kit van Raceland omdat ik echt iets anders moest dan het half weggesmolten orginele filterhuis. Het klinkt wel lekker alleen de slangen die normaal op je filterhuis zitten heb ik nu zelf aan het nieuwe filterhuis moeten meubelen. Alleen het kleine open filtertje op de kleppendeksel ontluchting zorgde voor een benzinelucht die door de blower de auto in werd gezogen. Nu is het filtertje wel kapot en verwijderd (zie ander topic) maar die lucht blijf ik houden. Vandaer dat ik terug wil naar een orgineel filterhuis. Daar kan w?l de luchtinlaattemperatuursensor in, nu hangt dat ding maar een beetje losjes.
En 75 euro voor een bobine? Das een mooi prijsje, waar is dat dan?? Als de prijzen me hier te hoog zijn ga ik er ook ff langs. En wat betaalde je dan voor de gaskleppositiesensor en luchtinlaattemperatuursensor?
de bobine en de gaskleppositiemeter waren bij elkaar inclusief de btw 103, 79 euro. en de luchttempmeter (was niet leverbaar via de aftermarket) was bij de dealer 15 euro nog wat ex btw... dus dat gaat nog wel..
ik zal een foto posten van mijn k&n traject..
je moet je carterontluchting aansluiten op de inlaat traject, en verder moet je aansluitingen maken voor de stationair luchtslang, de inlaatluchttemperatuurmeter, en de vacuumslangetje..
verder is het gewoon een kwestie van keuren , net als met een gesloten systeem.. alle gassen worden door de motor afgezogen
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
Damn, ziet er netjes uit man, m'n complimenten. Waar heb je die buis gehaald? En welke diameter is die dan? Zo'n buis is wel beter dan wat ik heb: heb zo'n flexibele slang die in z'n stand blijft staan (net zo als een tijdje terug gepoost in het luchtfiltertopic). Das wel makkelijk maar een aansluiting voor een slang kun je er niet in maken; die heb ik in de buis die om het filter zit gemaakt. Ook minder: die slang van mij is 80 mm diameter dus de aansluiting op het gasklephuis zit wat prutserig met ruberen verloopring die ik zelf weer op maak hebben moeten maken, al met al niet erg ideaal en koste me wel ?80.-, mooi stom dus. Volgende keer ff verder zoeken voordat ik iets koop.
Het inhouden is bij warme motor volgens mij wel weg en als de temp.sensor op de juiste plek zit zal het alleen maar beter kunnen worden. Moet nog ff wat klussen dus...
Het inhouden is bij warme motor volgens mij wel weg en als de temp.sensor op de juiste plek zit zal het alleen maar beter kunnen worden. Moet nog ff wat klussen dus...
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
dit is gewoon de betere PVC soort (Dyka) die sluit beter op elkaar dan die gamma meuk... de buizen zijn 75mm pvc met 2 bochten van 45 graden. de luchtfilter gaat gewoon (na wat aandringen) over de buis heen, en bij het gasklephuis zit een verloop wat bij de K&N kit voor de Gti standaard meekomt.. dus dat past mooi.
de aansluitingen zijn gewoon koperen slangaansluitingen, die je in de pvc boort en vastschroeft aan de binnenkant van de buis (voordat je de bochten er aanmaakt en vastplakt met pvc lijm) dan en regenbuis bevestiging eromheen (even vastlijmen is wel beter) en dat is je steunpunt waar de buis aan de orriginele steun vastkomt met een draadeind of iets dergelijks..
beetje mat zwarte lak en voilla
had eerst nog een opvangpotje voor de carterontluchting (olie dus) onder aan het rechte stuk, maar hierdoor zoog de motor te veel warme lucht uit het carter aan, dus dat stuk heb ik even opnieuw gemaakt zonder potje..
nu komt de carter ontluchting gewoon via een lange slang onder de auto uit.. maar met de apk sluit ik de ontluchting aan op een nieuwe nippel op de aanzuigbuis die de rest van het jaar gewoon afgedopt is dus niks als schone koele lucht in mijn inlaat
heb trouwesn nu een tank leeggereden, en ik kan vermelden dat de ax nog steeds zonder storingen rijdt.. echt lekker zo, ik voel gewoon dat ie nu echt in orde is.. hij is wel iets minder zuinig geworden.. 1 op 11,7 bij normaal gebruik zeg maar.. geen slechte waarde of zo, maar eerst was ie zuiniger... tja het vermogen moet ergens vandaan komen toch
de aansluitingen zijn gewoon koperen slangaansluitingen, die je in de pvc boort en vastschroeft aan de binnenkant van de buis (voordat je de bochten er aanmaakt en vastplakt met pvc lijm) dan en regenbuis bevestiging eromheen (even vastlijmen is wel beter) en dat is je steunpunt waar de buis aan de orriginele steun vastkomt met een draadeind of iets dergelijks..
beetje mat zwarte lak en voilla
had eerst nog een opvangpotje voor de carterontluchting (olie dus) onder aan het rechte stuk, maar hierdoor zoog de motor te veel warme lucht uit het carter aan, dus dat stuk heb ik even opnieuw gemaakt zonder potje..
nu komt de carter ontluchting gewoon via een lange slang onder de auto uit.. maar met de apk sluit ik de ontluchting aan op een nieuwe nippel op de aanzuigbuis die de rest van het jaar gewoon afgedopt is dus niks als schone koele lucht in mijn inlaat
heb trouwesn nu een tank leeggereden, en ik kan vermelden dat de ax nog steeds zonder storingen rijdt.. echt lekker zo, ik voel gewoon dat ie nu echt in orde is.. hij is wel iets minder zuinig geworden.. 1 op 11,7 bij normaal gebruik zeg maar.. geen slechte waarde of zo, maar eerst was ie zuiniger... tja het vermogen moet ergens vandaan komen toch
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
Aha, bruikbare info, thankxs man! Dat verloop van buis naar gasklephuis zal ik toch zelf moeten maken omdat ik geen K&N filter heb. Gelukkig is PVC met wat warmte goed te vervormen dus dat zie ik wel goed komen. Maar dan die aansluitingen... jij zegt "gewoon koperen slangaansluitingen". Ik weet niet precies wat je bedoeld, bij wat voor winkel heb je ze gekocht? Dan kan ik daar 's ff neuzen naar wat je bedoeld.
Ik heb om mijn filter volledig een buis zitten waardoor er geen warme lucht uit de motorruimte aangezogen wordt. W?l moet er dan aan de aanzuigkant van die buis een slang zitten die naar een punt loopt waar er koude lucht aangezogen kan worden. Bij mij is dat onder m'n bumper, helemaal beneden dus. Het geluid is nu redelijk beschaafd maar zonder de aanzuigslang brult het beestje echt!
Wat een beetje verf al niet doet; ik dacht dat je weet-ik-wat voor dure buis had gebruikt, niet dus. Het ziet er erg netjes uit... nu mijn wagentje nog. Zo'n open filter is toch wel erg okee. Mischien ooit nog eens een ander uitlaatje om het ploffen na gasgeven wat beter te horen, I like it!!
Ik heb om mijn filter volledig een buis zitten waardoor er geen warme lucht uit de motorruimte aangezogen wordt. W?l moet er dan aan de aanzuigkant van die buis een slang zitten die naar een punt loopt waar er koude lucht aangezogen kan worden. Bij mij is dat onder m'n bumper, helemaal beneden dus. Het geluid is nu redelijk beschaafd maar zonder de aanzuigslang brult het beestje echt!
Wat een beetje verf al niet doet; ik dacht dat je weet-ik-wat voor dure buis had gebruikt, niet dus. Het ziet er erg netjes uit... nu mijn wagentje nog. Zo'n open filter is toch wel erg okee. Mischien ooit nog eens een ander uitlaatje om het ploffen na gasgeven wat beter te horen, I like it!!