Stotteren/benzine tekort??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Stotteren/benzine tekort??

Post by Sietse »

Ik heb een probleempje m'n '92 GTi stotterd wat bij het optrekken en rijden, echter alleen als ik niet al te veel gas geeft. Bij vol gas is het niet te merken maar als ik constant rij (100 op de autoweg) dan merk ik het ook. En helemaal als ik dan een b??tje gas bij geef merk ik het goed.
Het benzine filter is vervangen, de bougies zijn nieuw. Heeft iemand en suggestie waar dit aan kan liggen???

Groeten, Sietse van der Weij.

Vlugge-Japie
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: ThuMar22, 2007 12:08:41 PM
Location: Hoogezand/Groningen

Re: Stotteren/benzine tekort??

Post by Vlugge-Japie »

Sietse wrote:Ik heb een probleempje m'n '92 GTi stotterd wat bij het optrekken en rijden, echter alleen als ik niet al te veel gas geeft. Bij vol gas is het niet te merken maar als ik constant rij (100 op de autoweg) dan merk ik het ook. En helemaal als ik dan een b??tje gas bij geef merk ik het goed.
Het benzine filter is vervangen, de bougies zijn nieuw. Heeft iemand en suggestie waar dit aan kan liggen???

Groeten, Sietse van der Weij.
Beste Sietse,

Ik heb het zelfde gehad met een 91 ax. Ben vaste klant bij een erkende Citroën dealer, en deze wist mij te vertellen dat het injectiehuis kapot was. Repareren zou ongeveer neerkomen op 800 euries.
Grz VLUGGE JAPIE

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

En voor een paar tientjes kun je hier een 2e handsje vinden :D

Maareh, heb je een multipoint of een singlepoint injectiesysteem?
Altijd meer PK's dan jou!

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Injectie systeem zou goed kunnen en dan met name het gasklephuis.
TwoTone wrote:Het gasklephuis goed schoonmaken, zodat alle zwarte roet eruit is.
Aan je gasklepasje zit namelijk je gaskleppositiesensor, en aan de hand van hoe ver hij open staat regelt die de inspuiting.
Met een klein beetje prut tussen je gasklep kan hij al vreemd gaan doen ;)

Een injectiecleaner doet zo'n beetje hetzelfde bij de gasklep van een mono point systeem.
FF gezocht op gasklep in "technisch" ;)
Maar ik ook al wel's hier gelezen dat een brakke bougiekabel ook voor een slecht lopende motor zorgde.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Rio97 wrote:Injectie systeem zou goed kunnen en dan met name het gasklephuis.
TwoTone wrote:Het gasklephuis goed schoonmaken, zodat alle zwarte roet eruit is.
Aan je gasklepasje zit namelijk je gaskleppositiesensor, en aan de hand van hoe ver hij open staat regelt die de inspuiting.
Met een klein beetje prut tussen je gasklep kan hij al vreemd gaan doen ;)

Een injectiecleaner doet zo'n beetje hetzelfde bij de gasklep van een mono point systeem.
FF gezocht op gasklep in "technisch" ;)
Maar ik ook al wel's hier gelezen dat een brakke bougiekabel ook voor een slecht lopende motor zorgde.
Dat laatste kan ik dan ook uit persoonlijke ervaring bevestigen. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Okee, gasklep positie sensor ja, dacht ik zelf ook aan ja. Zo'n ding heeft namelijk invloed op de gehele inspuiting, niet op slecht ??n cilinder en dat is ook precies wat er aan de hand is. Daarom denk ik dat een bougiekabel niet het geval zal zijn. Iemand een idee wat zo'n gasklep positiesensor nieuw kost?
De benzine pomp zal het niet zijn denk ik. Als ik vol gas geef of lang op hoge toeren rijd dan krijgt de motor nog steeds ruim voldoende brandstof.
Mischien een vacu?m slag, die de brandstoftoevoer naar de benzinegallerij opent?? In die slang zitten een tweetal klepjes of sensoren: en blauw en een zwart gevalletje die in de slang geplaats zijn en waar een stekkertje aan zitten.. hoe ze dan ook mogen heten. Mischien dat die niet helemaal lekker zijn.

Nou goed, laat de suggesties vooral komen, dan kan ik meten/testen/vervangen.

@Bas S. Een GTi is toch altijd een mutipoint injectie??? En een GTi heeft ook geen injectiehuis waar jij het (volgens mij) over hebt zoals en GT dat wel heeft. Dus helaas maar toch bedankt, jou suggestie valt af. :)

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

ik heb nog steeds precies het zelfde met mijn GTI,... stomme GTI'tjes weer!

probleem is alleen dat ik maar een arme student ben en gewoon het geld niet heb om van alles te gaan proberen om het op te lossen, ga wel nieuwe bougies kopen, moet die slangetjes(map-sensor) even controleren/vervangen, maar gasklephuis-pot.meter testen en/of vervangen en al die andere dingen heb ik het geld niet voor :(

HHHEEEEELLLLPPPP: clublid met verstand van zaken gezocht, die na een test rit mij wellicht meer kan vertellen :o
Image

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

nou, hier nog een gti rijder met hetzelfde probleem....

al van alles geprobeert, maar niks helpt.

bij rustig optrekken en constante snelheden onder de 3500 tp/m slaat ie gewoon steeds even over en dan weer niet, en dan weer wel, maar het is nooit helemaal lekker eigenlijk. Het lijkt ook wel of ie een beetje inhoudt, en dan weer doorgaat, maar heel erg gelijkmatig loopt ie niet.
stationair is het een echt pruttelbakkie, maar dat schijnt normaal te zijn heb ik gehoord :lol:

ik heb de lambda sonde vervangen, de koeltemp sensors varvangen, het gasklephuis gewisseld met een soortgelijke uit een sloper (zou dus best ook wel niet helemaal lekker kunnen zijn) de bougies van mij hebben met een platinum electrode en 4 massa puntjes (helpt ook niet) en ik heb nieuwe bougiekabels gelegd... de ecu geeft geen storingen aan en de monteurs bij mijn dealer (en die weten er echt wel wat van weet ik uit ervaring met de xantia activa) weten het ook niet meer.
het zou het gasklephuis kunnen zijn, maar dat is niet zeker...
het zou ook nog het slangetje kunnen zijn met die 2 klepjes erin die van het injectiehuis naar de tank lopen (volgens mij)
mijn cilinderkop is gereviseerd en de injectoren zijn gereinigd in een ultrasoon bad, dus das allemaal goed. mijn compressie is uitstekend en het onderblok heeft geen sporen van overmatige slijtage.

het is een electronisch probleem, dus als iemand hier denkt te weten wat er mis is met de gti-tjes, dan wil ik het graag weten. al kost het even wat geld, als het dan maar opgelost is...

mijn verbruik is trouwens zeer goed te noemen. ik haal met gemak 1 op 13 met de gti dus de status van het blok lijkt me goed te noemen.

ik hoop dat de geleerden hier de oplossing hebben.
alvast bedankt,
Rudy
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

En hier nog eentje die "stottert" Alleen nadat ik het bruine relais, onder de ecu heb vervangen, en de ecu opnieuw heb ingeleerd, is het grotendeels over. Nu wil ik niet zeggen dat dit het probleem is...
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

Tja, telkens als ik iets vervangen heb, dan lijkt ie beter te lopen, maar na een paar dagen stoor ik me weer aan het gedrag van de auto, en dan denk ik: zo hoort een auto niet te lopen..... en zoeken we weer verder..
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

vast een grapje van die kerels bij Citroën...

vind het wel beetje vreemd dat alle GTI?tjes met dit probleem kampen...
en dat het blijkbaar ook erg moeilijk te verhelpen is kijk maar naar Ruudje (doe mij maar zijn GTI hoor, in die staat! :P )

waarom doen ze ons dit aan!!!??? haha :P

ik word er echt zo moe van onderhand...
ik weet gelukkig wel wanneer het ongeveer begint dus kan er rekening meehouden, maar het is zo..... vervelend, vooral omdat het precies bij het aantal toeren zit waar die het beste trekt...
en vaak als ik een golfer eruit wil rijden schakel ik bij 4500 toeren ofzo, en dan kaptie er halverwege mee:S:S:S

dat kan toch niet mensen!
Image

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

tja, het is een irritant probleem, maar bij volgas heeft ie nergens last van, dan gaat ie als een speer. ik ben niet het type dat altijd volgas wil rijden, en juist bij weinig gas of constante toeren, begint ie te bokken.

er zal toch wel iemand zijn die het opgelost heeft hier, en die het wil delen met zijn gti broeders :lol:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

jah, er zal vast wel iemand zijn, en die moet zich hier dan even melden!

bij volgas heb ik er soms ook last van hoor, maar bv van 80 in zn 5 naar 100-120, tril ik helemaal kapot... en dat vind ik niet kunnen :P

en ik ben ook geen volgas rijder, zoals ik zei meestal niet meer dan 4500toeren, maar daar zit wel net het probleem
Image

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Ik heb ook wel eens zoiets gehad met mij GT. De enige oplossing die weinig geld kost is iemand zoeken die dezelfde auto heeft zonder het probleem.... die oook nog eens een goede vriend van je is :wink: :lol:

Dan de auto's tegenover elkaar zetten en spul omzetten... klein beginnen en steeds groter... totdat het probleem zich op de andere auto voordoet, en jouw auto weer mooi loopt :lol: Dan weet je wat je moet vervangen.

Klinkt misschien omslachtig, en moeilijk om iemand te vinden... maar als je er over nadenkt is het wel DE oplossing natuurlijk. Succes in ieder geval.... lang leve mono-point!! :lol:
Ax is back

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Hmmm, heb dit onderwerp ff een tijdje gemist maar zie dat er meer lotgenoten zijn. Ik heb laatst de lucht-inlaat-temperatuursensor vervangen en ook meteen de stekker van de ECU ff los gehaald. Een minuutje of vijf stationair laten draaien en toen weer naar huis gereden. Het lijkt nu wel beter te zijn alleen toen het wat kouder was in de ochtend leek het bokken er wel te zijn... of het lag aan de hobbelweg. :D
Ennieweej, het blijft een raar iets. Binnenkort een nieuwe gaskleppositiesensor erin, ding kost nieuw niet veel. De oude ga ik dan open slopen en grondig inspecteren, kijken of er iets te zien is.
Ik ben in ieder geval wel van mening dat het iets electrisch is. De hele motor houd namelijk wat in dus aan ??n bougiekabel ligt het niet. Volgas rijden is ook g??n probleem dus je pomp is goed.
Nog iemand een tip??

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Het symptoom bokken bij half gas en niks/normaal bij volgas hoort ook bij een kapotte bobine..., hij loopt dan wel in z'n vrij netjes door zn toeren heen. Misschien erg voor de hand liggend maar het checken waard.
Ax is back

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

RichardRR wrote:Het symptoom bokken bij half gas en niks/normaal bij volgas hoort ook bij een kapotte bobine..., hij loopt dan wel in z'n vrij netjes door zn toeren heen. Misschien erg voor de hand liggend maar het checken waard.
even gechecked..

de toerenopbouw is goed, maar hij slaat wel af en toe een slagje over als ie onbelast loopt... bij gelijkmatig toerental (3500) zie je de motor gewoon af en toe een plofje maken...
betekent dit dan per definitie dat mijn bobine goed is :?:

en hoe kun je controleren of de motor valse lucht trekt?
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Sietse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonJan08, 2007 10:13:20 PM

Post by Sietse »

Mijn GTI doet precies het zelfde, stationair niet helemaal soepeltjes lopen, bij 1500 toeren wat ploffen en boven de 2000 a 2500 toeren toch wel soepel klinken. De boubine klinkt ook wel aannemelijk; als zo'n geval hapert stoort dat de hele motorsprestatie. Wel jammer dat een nieuwe zo'n ?121,80 (H-base.nl) kost. Zomaar een andere erin meubelen is mij een te dure grap. Mischien dat iemand weet hoe zo'n geval door te meten/te controleren is?

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

ga vandaag een nieuwe bobine bestellen, en de gaskleppos. sensor moet er ook aan geloven...

ben benieuwd :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

op de sloop in delft staat een 106xsi (zelfde motor) daar kun je misschien een en ander uit halen?

Post Reply