Onderdeel vraag met enige spoed.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber

Onderdeel vraag met enige spoed.

Post by Djoeri »

Ik heb wel eens een vraag in deze richting gesteld op het forum, maar ik heb daar nog niet echt een goed antwoord op. En ik wil het graag snel weten. ivm dat de peugeot naar de sloop gaat.

Ik zou graag de aandrijfassen van een peugeot 205 1.1i uit 1990 over willen zetten in mijn ax 1.1i volcane uit 1995, nu heb al even gekeken op www.masterbase.nl en daar kreeg ik de volgende info, dit zijn dan wel alternatieve onderdelen:
Aandrijfas
L?BRO 301801
Buitenvertanding wielzijde 21, Buitenvertanding differentieelzijde 22, Lengte 610 mm
Inbouwplaats vooras links, Type versnellingsbak MA, handgeschakeld

L?BRO301802
Buitenvertanding wielzijde 21, Buitenvertanding differentieelzijde 22, Lengte 835 mm
Inbouwplaats vooras rechts, Type versnellingsbak MA, handgeschakeld
Peugeot 205
L?BRO 301925
Buitenvertanding wielzijde 21, Buitenvertanding differentieelzijde 22, Lengte 645 mm
Vanaf bj. 08.91 Inbouwplaats vooras links, handgeschakeld

L?BRO 301926
Buitenvertanding wielzijde 21, Buitenvertanding differentieelzijde 22, Lengte 835 mm
Vanaf bj. 08.91 Inbouwplaats vooras rechts, handgeschakeld
Citroën AX
Aan de onderdeelnummers te zien zijn ze niet hetzelfde maar de rechteras, de specs, wel. Iemand hier praktijk ervaring mee?

En past de bijrijderskant gordel in een ax (Van 205 =>AX) zijn beide 3 deurs.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

ik zou die rechteras dan gewoon passen :) kijk en vergelijk met de oude die eruit komt.. kan best dat er een verschil in zit qua aansluiting (zie de howto aandrijfassen)

En die gordels zullen niet passen denk ik... de hoek waarin een gordel gemonteerd moet worden luisterd erg nauw wat betreft blokkering van de riem. Grote kans dat hij bij 'n 205 anders is gemonteerd als bij 'n AX, en dan zal de riem op blokkeerstand blijven staan.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Djoeri »

Ik denk ook wel dat ik het gewoon ga probereren om die rechteraandrijfas te monteren onder de ax. jammer van links, maar ja wie weet vind ik er nog wel eens een.
P.S. Maakt het trouwens nog uit of het onderstel hetzelfde is? ivm ax 3 gaats en 205 4 gaats??

Jammer van die gordel, maar kan hem er eruit slopen en gewoon proberen. Als het niet lukt dan moet ik verder zoeken.
Maar volgens mijn collegea kan ik hem tijdens de apk gewoon de gordel eruithalen en en mijn bijrijdersstoel, geldt dan niet als zitplaats. :P (hij is keurmeester) Toch best handig als je in een garage werkt.
Mercedes-Benz 190 '89
BRUM-Ster

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

onderstel maakt niet uit. je propt die as niet in je wielmoeren of andersom ;)

ff geen tijd om het uitgebreid uit te leggen, maar het lagertype bepaalt de naaf die daaromheen zit en je snapt wel dat ze niet 6 verschillende lagers gaan maken voor 3 en 4-gaats onderstellen.

nou ja, er zijn wel 3 lagertypen maar goed :lol: 3- en 4-gaats gaat meestal gewoon samen. waar je op moet letten is de vorm van de aandrijfas aan de wielzijde; loopt de richel (verdikking) mooi afgerond of is ie "hoekig"? als dat verschilt moet je de boel namelijk niet monteren; het past niet goed, rijdt uiteindelijk niet veilig en je hebt een h?le zware moker nodig om die aandrijfas er weer uit te krijgen.
controleer dus goed de vorm!

albert2007
AX Starter
AX Starter

Post by albert2007 »

nee passen zeker niet onder elkaar. Het schroefrand van de ax is korter dan die van de peugeot 205.

Dat geld ook voor de aandrijfassen van 106 en AX.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Djoeri »

Hmm balen, nou ja dan maar op zoek naar een set 2handse of leuk geprijsde nieuwe.
Mercedes-Benz 190 '89
BRUM-Ster

Post Reply