blok te warm, radiateur nog koud

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

blok te warm, radiateur nog koud

Post by srwdj »

ik ben met mijn ax diesel bezig en heb net de radiateur en thermostaat vervangen. Dit omdat mijn lampje bleef branden van de temperatuur.
Radiateur is vervangen omdat deze lek was.

Nu blijft alsnog het lampje branden dus de motor is bloedheet maar de radiateur is koud. Wat kan dit zijn?
Last edited by srwdj on WedMay09, 2007 1:56:02 PM, edited 1 time in total.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ontluchten gok ik, ik had hetzelfde.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

ontluchten / waterpomp

Post by srwdj »

het ontluchten is al meerdere malen gebeurt.

Kan het zijn dat het probleem bij de waterpomp licht.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: ontluchten / waterpomp

Post by grietje »

srwdj wrote:het ontluchten is al meerdere malen gebeurt.

Kan het zijn dat het probleem bij de waterpomp licht.


Dat kan ook

Ik had het ook, hij koelde helemaal niet (ook geen warmte uit kachel, van niet aan), had ontlucht, maar schijnbaar niet goed genoeg. Er kwam 3de keer ook geen lucht uit, maar toen deed ie het ineens wel weer.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Ik ben er gisteren de hele avond nog mee bezig geweest, maar hij wordt nogsteeds te warm.

Het begint gewoon goed uiteraard.
Na een tijdje gaat dan het lampje branden, en vlak daarna voel ik pas de slang warm worden naar de radiateur.
Deze is niet verstopt, maar ik neem aan dat dan de thermostaat pas open gaat.
Na nog een tijdje te wachten (niet goed voor het blok maar je moet wat) gaat dan de van wel aan. De kachel wordt wel meteen warm...

Ik ben benieuwd of er iemand verder een idee heeft.

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Zelf zit ik nu nog te denken aan een kapotte temperatuur meter of een kapotte waterpomp.

Ik heb binnenkort een afspraak met de garage voor de distributieriem, dus dan wordt ook de waterpomp nagekeken. (of als de waterpomp word vervangen, ook gelijk de distributieriem.)

Uiteraard ben ik nog steeds benieuwd of iemand het probleem herkent en een oplossing weet.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zelfs met goed ontluchten kan het zijn dat er een luchtbel in de thermostaat zit. Deze gaat er dan niet uit.

Je kan ipv de ontluchtingsnippel bij de thermostaat ook een bout uit de thermostaat draaien. Die er bovenop zit. Als daar een bel zit komt ie er dan wel uit. En zou die wel open moeten gaan.

Ik heb het zelf ook gehad... Thermostaat kreeg op de voelplek geen vloeistof... Dus bleefie dicht. En werd de motor te heet.

Als je kachel heet wordt werkt je waterpomp goed. Waterpomp defect is volgens mij meestal lekkage naar buiten toe.

Distririem vervangen gewoon alles meenemen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

als je de d-riem laat vervangen waterpomp mee laten nemen.
Het kunnen volgens mij 3 dingen zijn:
Slang verstopt (lucht, viezigheid o.i.d.)
Waterpomp overleden waardoor het water niet wordt rondgepompt, alleen de warmte zich verspreid door geleiding.
Thermostaat overleden.

Wordt je kachel binnen wel warm?

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Mijn kachel wordt wel warm.

Er zit net een nieuwe thermostaat in
En zover ik weet, maar kan nog even verder zoeken zit er geen lucht in de leidingen.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

waarschijnlijk je waterpomp dan, als je blok wel warm is maar het water niet wordt rondgepompt duurt het lang voordat ook het water bij je radiateur warm is.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Browny wrote:waarschijnlijk je waterpomp dan, als je blok wel warm is maar het water niet wordt rondgepompt duurt het lang voordat ook het water bij je radiateur warm is.


Maar dan zal het water in de kachelradiateur ook niet snel warm worden. En dat wordt het dus wel.

Zoals Marc al zei: Lucht bij de thermostaat waardoor ie niet op tijd open gaat.

Of andere mogelijkheid: nieuwe thermostaat werkt niet goed. Kan natuurlijk ook een productiefout oid. in zitten.
Kun je testen door m in een oud pannetje ondergedompeld in water te leggen en op het fornuis zetten. Hij moet voor het water gaat koken al open zijn gegaan. Dus bij 100 graden moet ie volledig open zijn.
Blijft ie dicht bij kokend water: terugbrengen dat ding.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Idd. Ik blijf bij lucht in het thermostaat huis. Je kan nog zo goed ontlucht hebben. Draai die bout eruit totdat er vloeistof uitkomt.

(ff tussendoor. Als je de motor laat lopen met radiateur dop open. Dan bubbelt ie toch niet hoop ik voor je)
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

inderdaad, half gelezen door mij, ik dacht geen thermostaat, geen lucht, dan waterpomp.
Maar als je kachel wel snel warm wordt, terwijl je radiateur dat niet wordt heeft het niet met je waterpomp te maken maar waarschijnlijk met een verstopping door lucht of zooi.

sjeesje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 41
Joined: WedApr25, 2007 10:44:11 AM
Location: utrecht

Post by sjeesje »

hoi,
is de radiateur nieuw of tweedehands?

groetjes Anouk

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Zowel radiateur als thermostaat zijn nieuw

sjeesje
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 41
Joined: WedApr25, 2007 10:44:11 AM
Location: utrecht

Post by sjeesje »

hey ben ik weer, zoiets ook bij mijn hy gehad maar daar zat de radiateur van verstopt, maar je hebt een nieuwe dus denk niet dat dat het is, als ik het zo hoor als leek zijnde lijkt het dat het toch iets met je thermostaat is, heb je hem al getest?
als dat het niet is dan zou ik het niet weten sorry.
groetejs Anouk

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

Ik was er gisteren zo flauw van dat ik de auto naar de garage heb gebracht vanmorgen. Hun kijken er nu eerst naar, als ik weet wat het was horen jullie het.

Ze hebben er wel goeie leenauto's trouwens. Heb weer een AX meegekregen...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

kan je de uitgaande slang nog vasthouden op het moment dat het lampje gaat branden? dan is de werkelijke temp in de slang een kleine 90 graden.
buitenkant is dan net over de 70 graden heen ofzo. rond de 70 graden ligt de pijngrens op je handen, dus dat is een makkelijke test :)
tevens kan je een diesel gewoon starten met het koelreservoirtje open tenzij je een vroege ph1 diesel hebt (zonder het reservoir op het binnenscherm, want dan is er geen reservoir - duh). als het daar kookt is het ehm.. TE HEET!

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

De auto is weg geweest dit weekend, en de thermostaat (nieuwe) was ook stuk. Het is nogsteeds niet goed, er zijn nu nieuwe sensoren besteld. Nu hopen dat inderdaad de sensor stuk was. Deze worden deze week erop gezet. Ik houd jullie nog op de hoogte.

Inmiddels is het dus wel goed qua temperatuur volgens de garage, alleen blijf mijn temperatuurlampje branden.

srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 204
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)
Contact:

Post by srwdj »

De auto heb inmiddels terug, het waren inderdaad de sensoren. Hier zitten nu nieuwe in, en hij loopt weer als een zonnetje.

6 juni nieuwe distributie en waterpomp, dan kan de auto er weer een tijdje tegenaan.

Post Reply