Het PC topic 1980 - 1995

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

MBa@NL wrote:
peetjuun wrote:IK heb ook dat zo'n maar helaas heb ik geen scanner :x


ff met een foto camara foto's maken van de foto's :lol:


Tja, die weerkaatsing is echt kl*re.. Zal ff proberen...
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

hmmm..

Bij mij begon het ergens in 1993; ging Wolfenstein 3D spelen bij mijn oom en toen kreeg ik van pa een ' spelletjes' laptop, namelijk een Compaq Contura (25 MHz, 20 MB RAM), 500 mb schijf en windows 3.1
Image

Ik speelde Wolfenstein, en allerlei van die oude spelletjes, en veel windowsspelletjes. Ben ook met dat ding gaan leren tekst verwerken enzo, spreekbeurten over netwerken in groep 6.

Ik heb dat laptopje toch wel goed mishandeld; hij doet het nog wel, enkelt het scherm is overleden; tot ik erna een IBM Thinkpad 600 kreeg (PII 400 mhz , 11 gb HD , 128 mb ram)
Image
- die overigens pas overleden is, doorgebrand moederbord... maar ook zwaar mishandeld, heeft zelfs afgelopen jaar nog onder XP moeten draaien, was gepimpt met 80 gb schijf, 500 mb ram, en ingepakt in ducktape omdat ie van ellende uitelkaar viel..) -

Toen een ' nieuwe' lap gekregen (P4), merk loos, heeft t een half jaar volgehouden (scherm en touchpad doen het niet meer, toetsenbord soms ook niet..), toen paps Dell Latitude met 1200x1600 scherm overgenomen (P3); maar omdat ie toch wel erg groot en lomp was voor een laptop, nu een HP gekocht (Centrino duocore)

Spelletjes die ik speelde, begon met wolfenstein (veeeel gespeeld), daarna DukeNukem 3D, Quake 1, Heretic, Doom, Slangetje, Gorilla.. of leer spelletjes, zoals sommetje, engels met rayman, frans met rayman, superspeurder,
Of Supaplex, blocks, death rally, gta, rayman, carmageddon, en later rollercoaster tycoon, simcity, simpark...
Nog later GTA nieuw, NFS, tony hawk.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Vijf titels:

- Commander Keen
- Stunts
- Testdrive
- Prince Of Persia
- Boulderdash

Heb ze nog steeds :D

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

grietje wrote: ....carmageddon...


Image

Image

:twisted: dat spel is echt t? verslavend. alleen deel 2 is mooier maar wel saaier, en deel 3 is helemaal butt !

deel 1 ! :D
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

kevin.broke wrote:Vijf titels:

- Commander Keen
- Stunts
- Testdrive
- Prince Of Persia
- Boulderdash

Heb ze nog steeds :D


ff opgezocht (Boulderdash), nooit van gehoord namelijk (is denk ik van voor mijn tijd). Maar dat is dus de voorloper van SupaPlex.

ben er nu al verslaafd aan 8)

JAVA versie

En die anders 4 (op Test Drive na) ook veel gespeeld, Test Drive namelijk zelf nooit gehad maar wel bij vriendjes veel gespeeld :D

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

DuFF wrote:
grietje wrote: ....carmageddon...

Image

:twisted: dat spel is echt t? verslavend. alleen deel 2 is mooier maar wel saaier, en deel 3 is helemaal butt !

deel 1 ! :D


Ik vond hem ook super, 400x uitgespeeld ondertussen

Weet nog, was aan t spelen als 'klein' meisje; met geluid *waaaah* *smack*
was er op t nieuws dat er 2 meiden op t perron zaten met hun benen bungelend boven t spoor zegmaar en dan er toen een trein langs kwam *weg benen*.....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Michel.. ik had zondag nog 'n setje linsoft diskettes bij me.. compleet vergeten :(

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Glenn@nl wrote:Michel.. ik had zondag nog 'n setje linsoft diskettes bij me.. compleet vergeten :(


gelijk een mooie topic kick zullen we maar zeggen :lol:

komt dan volgende meeting wel ;)

Ben op het moment toch te druk bezig met TTD (tranport Tycoon Deluxe) op linux 8) (op linux ja, doormiddel van OpenTTD)

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

MBa@NL wrote:
Ben op het moment toch te druk bezig met TTD (tranport Tycoon Deluxe) op linux 8) (op linux ja, doormiddel van OpenTTD)


Grappig, ik heb me hier vorige week nog uren mee geamuseerd :D

Ook had ik een vernieuwde versie van Settlers II gedownload, maar dat was toch weer even wennen, aangezien ik Herritage of Kings tegenwoordig gewend ben.

Dat SupaPlex was ook een geniaal spel. Uiterst simpel qua opzet, maar o zo verslavend :D

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Popmart wrote:
Ook had ik een vernieuwde versie van Settlers II gedownload, maar dat was toch weer even wennen, aangezien ik Herritage of Kings tegenwoordig gewend ben.


que?

oh dat is zeker die settlers 2 in een nieuwe grafische 3D omgeving (van settlers 4 ofzo?)

die beviel me niet zo goed.. binnen een paar dagen weer van m'n comp verwijderd.

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Glenn@nl wrote:
Popmart wrote:
Ook had ik een vernieuwde versie van Settlers II gedownload, maar dat was toch weer even wennen, aangezien ik Herritage of Kings tegenwoordig gewend ben.


que?

oh dat is zeker die settlers 2 in een nieuwe grafische 3D omgeving (van settlers 4 ofzo?)

die beviel me niet zo goed.. binnen een paar dagen weer van m'n comp verwijderd.


Settlers II: 10th anniversary editie ja. Beviel me ook niet zo geweldig.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ja die ja idd... een frisbee schijfje!

Ik ben benieuwd wat ze van de nieuwe Starcraft maken alsie uitkomt volgend jaar !

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

MBa@NL wrote:
Ben op het moment toch te druk bezig met TTD (tranport Tycoon Deluxe) op linux 8) (op linux ja, doormiddel van OpenTTD)


transport tycoon, wat een verschrikkelijk verslavend spel was dat destijds, stiekem s nachts de pc aan laten staan zo dat je de volgende dag weer veel cash er bij had, of juist niet :lol:

jammer dat er nooit een echte opvolger van is gemaakt.. ( en dan bedoel ik niet de railroad of train tycoons enz )
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

TTF wrote:
MBa@NL wrote:
Ben op het moment toch te druk bezig met TTD (tranport Tycoon Deluxe) op linux 8) (op linux ja, doormiddel van OpenTTD)


transport tycoon, wat een verschrikkelijk verslavend spel was dat destijds, stiekem s nachts de pc aan laten staan zo dat je de volgende dag weer veel cash er bij had, of juist niet :lol:

jammer dat er nooit een echte opvolger van is gemaakt.. ( en dan bedoel ik niet de railroad of train tycoons enz )


die railroad versies vond ik zelf idd ook niet echt geweldig Transport Tycoon is wel altijd blijven hangen. En dat van je PC aanlaten 's nacht ken ik ook helemaal :lol:. Meestal speelde ik het op een oud beestje dus het ging nooit zo snel, volgende ochtend kon ik ineens weer vanalles bouwen (misschien ook wel omdat ik nooit concurentie had ;))

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

:lol: boulderdash had ik op de gameboy

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Gister 't een en ander aan oude zooi weer netjes ingedeeld in de berging, meteen een paar foto's geschoten, dit geeft wel een leuk beeld van de PC-rariteiten (van Compaq) aan het begin van het PC tijdperk (1987 tot 1994 ongeveer)

Een compaq Portable 2 uit 1987, ook wel bekend als de naaimachine, nouja kijk zelf maar waarom :wink: Ik weet alleen dat het een 286 is, 8 of 12 mHz, en volgens mij 640 kb ram. Geintegreerd beeldscherm (CRT, groen van ongeveer 8") En werkt direct op netstroom, geen batterij. Gewicht: ruim 10 kg!
Image

Image

Image

Image

Helaas komt deze niet verder dan de volgende melding (of ik heb geen geduld genoeg..
Image

Een compaq Portable 3 (uit 1988 ongeveer), Het zelfde principe als de Portable 2, alleen iets ander design. Voorzien van een oranje PLASMA scherm, Helaas was deze portable3 niet eenvoudig uitbreidbaar met ISA-kaarten, daarvoor moest een Expansion-unit worden gekocht! Later is ook de portable 386 op de markt gekomen, met je raad het al de Intel 386 processor.

Image

Image

Image

Image

En beeld op de Portable3 (DOS)!
Image

En de laatste Portable serie door compaq gemaakt: De Compaq Portable 486c/66 (waarbij C staat voor LCD-kleurendisplay, er was er ook een monochrome variant). Deze is voorzien van een 66mHz 486DX2 processor uit m'n hoofd, 16MB RAM, diskettestation, hardeschijf en een SCSI aansluiting standaard! (maar nog steeds zonder accu maar op netspanning!)
Image
Image
Image
Image

En hierop draait de eerste succesvolle MS Windows: 3.1 (of in dit geval 3.11, de bedrijfsversie)
Image

En dan ook nog 2 Compaq SLT laptopjes; een 286 en 386 met identiek design:
Image
Image
Image
Image

Lovely Linda
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: SunSep17, 2006 5:55:02 PM
Location: Delft
Contact:

Post by Lovely Linda »

onze eerste computer kregen we via mijn moeders werk.
Was een Commodore, geloof de Commodore PC 10, met twee van die grote floppy's en natuurlijk de opstartdisk.
Daarna steeds een iets nieuwere.

qua spelcomputers begonnen we met een Atari, geloof zelfs dat die nog ergens op zolder staat.
De super nintendo met MArio Brothers vind ik nog steeds geweldig :D>

Was helemaal verslaafd aan:
Supaplex, blocks, death, carmageddon, en later rollercoaster tycoon, simcity, simpark, settlers 2 (doet het op mijn HP nog steeds, jippie!) - Stunts, Prince Of Persia, Larry enz enz enz.
Ambition is the path to success. Persistence is the vehicle you arrive in.

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Lovely Linda wrote:onze eerste computer kregen we via mijn moeders werk.
Was een Commodore, geloof de Commodore PC 10, met twee van die grote floppy's en natuurlijk de opstartdisk.
Daarna steeds een iets nieuwere.

qua spelcomputers begonnen we met een Atari, geloof zelfs dat die nog ergens op zolder staat.
De super nintendo met MArio Brothers vind ik nog steeds geweldig :D>

Was helemaal verslaafd aan:
Supaplex, blocks, death, carmageddon, en later rollercoaster tycoon, simcity, simpark, settlers 2 (doet het op mijn HP nog steeds, jippie!) - Stunts, Prince Of Persia, Larry enz enz enz.
Van Settlers II is pas geleden een nieuwe editie uitgekomen. Dezelfde gameplay, maar betere graphics :D Ben ook helemaal verslaafd geweest aan Settlers I, II en III. De allernieuwste wil het helaas niet zo vloeiend op mn pc doen :(

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

pc

Post by MrBBQ »

Mijn vader had in die tijd een ZX81 gekocht met cass.recorder, bandjes er in doen 20 min wachten en dan konden we eindelijk een spelletje spellen... Maar als je dan kwaad werd omdat het niet lukten en op de tafel sloeg kon je weer op nieuw binnen met laden. :evil:
In die tijd had je op de radio van die computerprogamma die je via je radio op kon nemen. Volgens mij heeft me vader hem nog liggen, daarna kwam een commandor 64.

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

gave nostalgie Glenn! 8)

zelf van de week ook lekker nostalgisch bezig geweest met DOSBox.

Image

Windows 3.1 vanaf een USB stick, geëmuleerd met DOSBox :lol: En het werkt nog ook! 8) Het is wel de Engelse speciale Compaq 3.1 :( krijg de NL 3.1 niet geïnstalleerd onder DOSBox (ook de normale Engelse niet, alleen deze COMPAQ versie)

DOSBox op zich werkt trouwens ook goed, supaplex werkt nu ineens weer in plaats van dat gehaper van XP :D

Post Reply