Heb ik een GTi, wordt het koud, gaat de startmotor minder snel rond, besloot ik er maar een nieuwe accu in te zetten.
Nu is het warmer weer en nog steeds als de motor koud is gaat de startmotor langzaam rond, het lijkt wel alsof er een dieselauto start ipv een klein benzinewagentje. Als de motor warm is klinkt het een stuk beter en gaat'ie ook sneller rond. Is mijn startmotor nu versleten of heeft het een andere oorzaak??
Groeten, Sietse!
Startmotor slecht?
Moderators: vtspower, webmasters
Het zijn waarschijnlijk de koolborstels van je dynamo die versleten zijn, of door andere oorzaak niet goed contact meer maken.
Er is op 't forum al een hoop erover geschreven.
Hoe je de startmotor eraf haalt en controleert, staat in de Haynes manual (ook op 't forum te vinden) wel uitgelegd. Er staat voor de verschillende merken startmotoren die op de AX geleverd zijn, uitleg hoe dat het in elkaar zit.
Er is op 't forum al een hoop erover geschreven.
Hoe je de startmotor eraf haalt en controleert, staat in de Haynes manual (ook op 't forum te vinden) wel uitgelegd. Er staat voor de verschillende merken startmotoren die op de AX geleverd zijn, uitleg hoe dat het in elkaar zit.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Met onze rode 1.1E S6 hebben we eind vorig jaar ook veel start problemen gehad, als eerste de dynamo uitgewisseld wat niet hielp toen de ontsteking vervangen bood ook geen soelaas en uiteindelijk toch maar eens de startmotor vervangen.
KLIK hier om het resultaat te zien.
Veel succes.
Groetjes, Henk
KLIK hier om het resultaat te zien.
Veel succes.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Hoe je het ook op wilt lossen, die startmotor zal er toch af moeten.
Als ie er toch af is, dan kun je beter 'm zelf eens uit elkaar draaien en schoonmaken. Dat wil vaak al wel helpen.
Dus kijken of de glijlagers waar de as in loopt nog goed zijn (dus niet uitgesleten zijn, zoals bij Henk).
Dan de glijlagers een heel klein beetje lagervet op doen. Verder al het spul waar normaal ook vet op zit wat schoonmaken en opnieuw vetten.
Als de koolborstels op zijn, moet je die vervangen.
Mochten de glijlagers versleten zijn, dan zoek maar een andere startmotor. Anders heb je dalijk een andere 2e hands startmotor die weer dezelfde kwaal vertoont en kun je weer dat ding eraf gaan halen.
Bovendien is het ook nog eens leerzaam om te zien hoe het allemaal in elkaar zit.
Hier op de site staat ook al wel het een en ander over hoe je een startmotor demonteert en vervangt. Haynes werkplaatsboek staat ook wel wat uitleg.
En als je er niet uit komt, dan heb je ons nog voor wat advies
Als ie er toch af is, dan kun je beter 'm zelf eens uit elkaar draaien en schoonmaken. Dat wil vaak al wel helpen.
Dus kijken of de glijlagers waar de as in loopt nog goed zijn (dus niet uitgesleten zijn, zoals bij Henk).
Dan de glijlagers een heel klein beetje lagervet op doen. Verder al het spul waar normaal ook vet op zit wat schoonmaken en opnieuw vetten.
Als de koolborstels op zijn, moet je die vervangen.
Mochten de glijlagers versleten zijn, dan zoek maar een andere startmotor. Anders heb je dalijk een andere 2e hands startmotor die weer dezelfde kwaal vertoont en kun je weer dat ding eraf gaan halen.
Bovendien is het ook nog eens leerzaam om te zien hoe het allemaal in elkaar zit.

Hier op de site staat ook al wel het een en ander over hoe je een startmotor demonteert en vervangt. Haynes werkplaatsboek staat ook wel wat uitleg.
En als je er niet uit komt, dan heb je ons nog voor wat advies
