Welke olie?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

De mijne krijgt ook goedkope olie, en tank em af en toe een beetje bij als ie onder niveau staat, moest een half litertje bijvullen laatst, en dat was in ~8000km (1.4d met ~150.000km) Verse olie krijgt ie af en toe ns een keertje, meestal kwestie van afvullen, en hij loopt dr nog steeds niet minder om.

Michiel
AX driver
AX driver

Post by Michiel »

minerale olie is in principe ok. Als je auto veel stilstaat is het zelfs beter dan pure synthetische olie omdat het beter beschermt tegen inwendige corrosie (blijft beter plakken). Als je echter een beetje sportieve kar hebt die je af en toe flink doortrapt hoog in de toeren, dan kun je beter volsynthetisch gebruiken. Volsynthetische olie kan namelijk veel beter tegen hoge temperaturen dan minerale olie. Minerale olie verliest zijn smerende eigenschappen bij hoge temperaturen (de oliefilm rond de lagers wordt verbroken). In extreme gevallen verbrandt de olie als het ware (het verkoolt). Als het te vaak heet is geweest koelt en smeert het voor geen meter meer. Met volsynthetisch bedoel ik natuurlijk wel een dikte die staat voorgeschreven voor onze tu-motoren (5w-40 zoals bij peugeot 205 rallye, tot 15w50). Een te dunne (bv 5w30) zou er inderdaad via de oude keerringen uit kunnen lopen

Het is alleen wel even zoeken; de meeste volsyntheten zijn 5w30/40 of 0w40. Ik heb zelf een 10w50 volsynthetische olie van Bel-Ray in mijn sport.

Er zit een kern van waarheid in dat je in een auto die altijd op mineraal heeft gelopen beter geen volsyntheet kunt doen. Het probleem is volgens mij niet zozeer de vermeende zwarte koeksels die los zouden komen en oliekanalen zouden verstoppen. Het ligt er meer aan dat de zwarte koeksels die je hebt overgehouden van de minerale olie, je dure volsyntheet enorm gaat verschralen op het moment dat je die erin gekieperd hebt. Volsyntheten reinigen namelijk nogal sterk. Het is niet best om 10000 km met dt verschraalde spul rond te kachelen.
Oplossing:
Koop 4 liter kroon oil flushing oil 20w20. Tap je oude olie af, maar laat het oliefilter nog even zitten. Flushing oil erin, 30 minuten stationair laten draaien en de olie weer aftappen. Nieuwe volsyntheet erin, nieuw oliefilter; je ax is als herboren.
De flushing oil is namelijk een extreem reinigingsmiddel. Een produkt dat specifiek wordt aanbevolen voor motoren die inwendig vervuild zijn, of bij een switch van mineraal naar volsyntheet.

Bij normaal gebruik is mineraal prima. Ook als je motor erg veel olie verbruikt is het onzin om er een dure olie in te doen; de motor is waarschijnlijk toch al behoorlijk versleten. Als je van trappen houdt en je hebt een frisse motor, raad ik toch een goede volsyntheet aan.

Het is handig om volsyntheten voor superbikes gebruiken. Goede merken zijn Motul, Amsoil, Redline, Bel-Ray, valvoline. Deze volsyntheten zijn in tegestelling tot volsyntheten voor auto's in alle diktes te verkrijgen (ook 10w40). Daarbij zitten er veel heftigere dopes in, die in automotorolieen niet zitten omdat auto's aan veel strengere emissie-eisen moeten voldoen.

Volsyntheten kunnen in tu's geen kwaad, kijk maar naar de wat rijkere peugeot 106 rallye rijders: die rijden allemaal met dure volsynthische motorfietsolie (motul etc). In engeland zijn ze helemaal gek van de leverancier (opieoils). Kijk maar op het engelse rallye forum. Peugeot raadt voor de 1.3 rallye-motoren van de 205 en 106 synthetische 5w40 aan bij sportief gebruik.

Reken wel op 40-80 euro voor 4 liter :shock: . Een beetje op marktplaats zoeken doet wonderen: Ik had 5 liter Bel-ray EXS 10w50 superbikeolie voor 30 euro. (normaal 100 euro, via opheffingsverkoop verkregen).

Wat betreft verversen: gewoon om de 10000 / 15000 km doen. Het kost je wat, maar je doet langer met je motortje.
Auto's: AX sport type 1b, BX 19 tzi break, Mercedes L508dg, Volkswagen Lupo 1.4 16v

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

....waarbij jouw Bel-Ray EXS qua samenstelling extreem veel lijkt op de in de (auto)racerij gebruikte olie?n. Al zijn die vaak 10W60.

Even goed ben ik benieuwd naar de praktijkresultaten als je zo'n "snelle" olie gaat vergelijken met de cheap-ass 10W40 van de supermarkt.

Ga het motorblok van de 205 op korte termijn uit elkaar schroeven. Zal eens extra goed kijken naar lagerschade, maar verwacht weinig te vinden. Zelfs na 350.000 km.

De 205 is m.i. overigens een mooiere test voor je olie dan een simpel opgebouwd hoogtoerig blok als de TU2. Moderne turbodieselmotoren zijn niet voor niets het meest veeleisend wat betreft hun olie... veel turbodruk dus veel vermogen bij lage toerentallen = langdurig veel kracht op de lagers. Daarom draaien er ook zoveel XU10J2ATE's kapot en moet je daar dan ook g??n goedkope olie indonderen.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Buks »

Buks wrote:In het boekje van mn oude AX (1.1i uit 1992) stond qua olie nog gewoon 15W40 of 10W40. In het boekje van mn nieuwe (1994 KDX motor) is daar 5W40 bij gekomen. Hoe zou dit komen? Hebben ze iets aan die motoren veranderd of kon het eigenlijk altijd al?
iemand antwoord op deze vraag?

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

het kon altijd al. voor zover ik weet iig: je krijgt dezelfde bestelnummers als je lagers/keerringen enz. gaat bestellen.

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Netheo »

ik rij op 10W30 honda motorolie, ff geript van de garage waar ik werk. ik rij met een ax GT, dit geeft ook geen problemen, denk ik :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Post Reply