Het ontstekingstijdstip varieert nogal afhankelijk van de belasting en het toerental van de motor. het toerental wordt gecompenseerd door middel van een soort centrifugaal koppeling. En de afhankelijkheid van belasting wordt geregeld door middel van een vacuum.
Dit is het einde van het verhaal voor een ax met carbs.
Het volgende gaat alleen op voor een ax met mechanische ontsteking en electronische injectie. Dus voor july 92.
Als de motor warm is wordt door een klep het vacuum afgesloten oftewel geen vervroeging meer. Dit is om de temperatuur aan het eind van de verbranding omlaag te brenden, dit op zijn beurt is weer gedaan om de hoeveelheid NOx in je uitlaatgassen te verminderen.
De methode:
Het stekkertje van dat rotklepje lostrekken. Hij is als volgt te vinden. Aan de achterkant van je verdeler komt er ergens een rubber slangetje uit. (Zit aan een soort ufo op zn kant vast

Het effect:
Voorheen 0-100 met een bijna lege tank een maat van me met 70 kilo in 13 seconde
Daarna 0-100 met een volle tank en Jur dus zo'n goeie 60 kilo meer in 12 seconden.
Zou zeggen probeer het het kan geen kwaad en tis heel simpel.