Het PC topic 1980 - 1995

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Het PC topic 1980 - 1995

Post by Glenn@nl »

Okee naar aanleiding van 'n ander topic in multimedia wordt het weer tijd om de leuke en minder leuke herinneringen op te halen uit het computer (&console) tijdperk 1980 tot 1995 :D

Grofweg de periode dus van de Atari, de toenemende populariteit van de computer op kantoor en tot de jaren '90 de happy few en voorlopers. Maar vooral dus nog de tijd van VOOR Windows 95, en Voor het Internet.

Ik kan hier boekdelen over volschrijven.. maar doe dat dus (nog) maar niet, zal wel 'n kleine aftrap geven

Voor mij begon t ongeveer begin jaren 90, 1993 denk ik, toen ik uhh 7 was. Toen kregen we thuis de eerste PC, een Acer desktop met 486SX processor... (van een PC priveproject van pa's werk). Helaas werd deze al snel (binnen een jaar denk) gejat uit de huiskamer. In het begin (tot groep 8, basisschool) was het eigenlijk ook nog weinig intensief, ik had namelijk ook voor dik 1000 gulden aan Lego staan 8)

Pas in groep 7 / 8 van de basisschool werd het leuk op school, toen kregen meer mensen een PC thuis, en kwam langzaamaan de spelletjesuitwisseling (op DISKETTE) op gang... 8)

Tegen die tijd (1995 ofzo) had ik op m'n kamer ook 'n eigen rommelcomputertje staan.. een Compaq Deskpro 386s, die ook van die dikke floppy's slikte 8)

Populaire spelleltjes als uhh.. (mannetje) Milieu, Dune2, Lost Vikings, Stunts, Wacky Wheels, TIM, Trolls en nog wat van die dingen speelde ik regelmatig.. (vaak alleen 's winters, 's zomers was de tijd van 't buitenspelen, en t voor en najaar van de Lego :P )

tobe continued

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

De eerste computer hier was een Commodore 64, eerst met de programma's op een cassettebandje, later op zo'n grote floppy. Deze computer is later van mijn vaders knutselzolder naar mijn kamer verhuist. Tsjonge wat heeft dat ding toen een uren gemaakt!

Vooral het programmaatje waarmee je je levensverwachting kon uitrekenen aan de hand van je levensstijl was grappig. Zo beroerd mogelijk invullen en dan de mededeling krijgen dat je allang dood had moeten zijn 8)

Verder natuurlijk heel veel heerschende spelletjes waar ondanks de simpelheid veel meer plezier aan te beleven was dan de huidige spellen.
AX GTI '91

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

-Henry- wrote:De eerste computer hier was een Commodore 64, eerst met de programma's op een cassettebandje


Nostalgie.... dat was ook mijn eerste pc ervaring, kan mij vooral nog goed Boulderdash herinneren. Dat speelde ik bij vriendjes tot diep in de nacht.
Zo rond 1990 kwam de eerste pc bij ons thuis te staan. Een XT zonder harde schijf! spelletjes waren Larry I, Police & Space Quest I. En ook veel spelletjes die meer neerkwamen op bewegende pixels als Snake en Castle.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ik kwam zo'n beetje kijken in dezelfde tijd als Rogier. Police quest, Larry 1 en natuurlijk Test Drive 1 en Paperboy :P

We hadden toen net zo'n Headstart Explorer computer, volgens mij nog voor de XT er was :P Wel standaard met een soort van Windows besturingprogramma erop. En natuurlijk Dos 3.1 of zoiets :P
De gehele Dosversie paste iig prima op een diskette. De computer had zelfs een 8mb RAM geheugen!! :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

vroeger stond er hier ook zo'n pc die op dos draaide, altijd me broer de spellen opstarte omdat ik dat niet snapte(die was meer de wizkid) en ik speelde dan spellen zoals Prince of Persia en Police Quest en nog zo'n fout spel waarbij je kon rondlopen door een wereld enz. haha

maar me eerste en leukste echte nostalgie was mijn Commodore Amiga cd 32 bit, de eerste spelcomputer die spellen op cd's had.

en uiteraard, om het niveau op peil te houden, heb ik nog 2 oude nes-controllers op me kamer liggen, want wat zijn die dingen humor :D


Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Het verhaal van mij wordt denk ik ook iets net na 1995

voor mij is het verhaal al op vroege leeftijd begonnen en wel met een Philips 286. Deze PC was nog uit het educatieve tijdperk met het programma KLOK (leren klokkijken) en HangMan (galgje, had me vader hergeprogrammeerd met mijn naam erin :D).

Image
Leren tellen.

Daarna kwam er een Tulip 386 en even later een Compaq 486 met 50 mhz, hierop kwamen de echte spellen zoals Prince of Percia en Outrun (sega conversie). Ook had m'n vader een interactief software pakket voor windows 3.1 gekocht/gekregen genaamd "Windows voor kinderen" deel 1 en 2 van A.W. Bruna. Hierdoor heb ik veel van windows leren kennen. Zo heb ik bijvoorbeeld bert (die van ernie) leren tekenen (KLIK in piatbrush (waarom heet het tegewoordig eigenlijk paint, paitbrush klonk veel leuker)

Image
Samen met een vriendje uit de straat lekker motor-racen 8) (ik zit vooraan)

Later is er een andere 486 gekomen, uiterlijk precies hetzelfde als de vorige compaq maar nu met 100 mhz, veel voor die tijd!. Hierdoor kwam het uitwisselen van diskettes op gang, en ook het kopen van diskettes. Bij de MarsKramer had je vroeger zo'n serie genaam LinSoft, alleen maar schare- en freeware. Heel veel van deze diskettes heb ik nog al dan niet kopietjes van vrienden. (als iemand diediskettes nog heeft, ik ben er naar op zoek!!!). In dit tijdperk kwamen ineens de titels Dizzy, Krusty's Fun House, Doom, CD-Man, True Blood, Micro Race, Keen 1, Keen 2, Keen 3, Duke Nukem 1, Hugo's House of Horror, Goblins 3, enz om de hoek kijken

Hooguit een jaar later kreeg mijn vader via een collaga een cd speler aangeboden, hierdoor werd de mogelijk tot spelletjes fors uitgebreid nadat ook Windows 95 op het systeem gezet werd. Hierdoor ben ik verlaafd geraakt aan Roller Coaster Tycoon (deze verslaving is er nog steeds, welliswaar alleen maar voor deel 1 en 2, 3 vind ik maar niks). Eigenlijk was het spelen van RCT vrijwel niet mogelijk, een te groot park en de pc redde het niet meer. Nog wel eens een CD geleend van een klasgenoot met meer dan 100 (DOS) spelletjes, hierdoor kreeg ik bijvoorbeeld de volledige versie van DOOM, maar op die CD stond bijvoorbeeld ook STUNTS (Als ik nu bedenk wat een tijd ik in al die banen heb gestoken) en The Incredible Machine. Niet veel later kreeg ik van een klasgenootje een CD met het spel Transport Tycoon DX (Win95 conversie), ook her was ik helemaal verslaafd aan geraakt en ook nog steeds!. Tijd lang niet op XP kunnen spelen maar gelukkig zijn er meer liefhebbers die patch hebben gemaakt.

Na de Linsoft periode ben ik CD's gaan kopen met 25 schare- en freeware spellen, voor destijds F9,99. Was een serie van 10 CD's met verschillende genres. Door de genre sport heb ik het spel TZ-MiniGolf veel gespeeld (als iemand de volledige versie heeft/kan vinden, geef A.U.B. een gil!!!).

Ondertussen begon de 486 wat aan de oude kant te raken en zat me vader al te werken met een pentium 1, dus kreeg ik via een vriend een pentium 1 met 100 mhz, best snel bakkie. Hoewel bakkie? Was vermoedelijk een oude server kast geweest en dus erg hoog en breed. Hierdoor werd het spelen van Rollercoaster Tycoon een stuk aangenamer en ook het spelen van Transport Tycoon ging ook beter. Doordat deze PC nogal hoog en breed was kon er veel in, smane met die vriend heb ik dat dus ook uitgeprobeerd. uiteindelijk hadden we een lekkere pc er van gemaakt. 128 mb RAM, 100 mhz, 4 harde schijven (2GB (big-foot), 500MB (western digital) en nog twee wat kleinere compaq's). Hoop lol beleeft aan die PC. Samen met de oude 486 zaten een vriend en ik veel via een lap-link kabel games te spelen zoals Deatch Rally, konden we uren mee bezig zijn. Zo zijn we heel lang opzoek geweest naar allemaal multiplayer spellen die met 2 pc konden werken.

Hierna kreeg me vader via z'n werk nog een pentium 1, die het nu nog steeds doet en wel met windows 98 SE.

Daarna is de Pentium 3 gekomen en daarmee ook het tijdperk dat alles mooier werd, in mijn ogen helaas niet leuker :(

Hierdoor zul je mij sneller Doom zien spelen als het nieuwste spel wat nog maar net uit is en grafisch veel mooier en veel beter geluid.

even nog een leuke lijst games die ik hierboven niet genoemd heb, maar ik wel veel gespeeld heb

Tristran, Nibbles, Gorillas, Cristall Caliburn, Winter Games, Summer Games, Tamagotchi, WSlam, Win Ski, Wolfenstein 3d, Heretic, Lamborghini America Challenge, De Zuivelfabriek, The Cycles, Supaplex, Microman, Zool 2, Prehistoric, Stoneage, Battle Chess.

Als je een spel titel ziet die je wel wilt hebben geef even een gil want ik heb ze allemaal nog op Cristall Caliburn na want de diskette is in de jaren beschdigt en daardoor niet meer te gebruiken, als je het spel wel hebt, de interesse is groot!

zal morgen eens foto's opzoeken van de PC's, of eventueel maken, een aantal hebben we namelijk nog :D

Ook moet er nog een foto zijn waarbij ik achter de 286 of 386 zit, met of galgje of klok. :D

Groetjes,

Michel

P.S. Te?ing wat kan ik veel type in een half uur 8)
Last edited by MBa@NL on WedApr11, 2007 8:53:57 PM, edited 1 time in total.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

MBa@NL wrote:Keen 1, Keen 2, Keen 3

Image

die vis is ook cool.

Image
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Stunts! Zucht...... wat een nostalgie! (en wat heeft dat een uren gekost!)
AX GTI '91

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

-Henry- wrote:Stunts! Zucht...... wat een nostalgie! (en wat heeft dat een uren gekost!)



idd, vergeet lemmings niet :) wolf3d uhm ik heb nog een HD in de kast liggen met al mijn dosspelletjes :D en een 486 laptopje zodat je niet af bent in een spel voordat je hem hebt opgestart.

maar ooit begonnen met een 386 25mhz en 40MB hard disk en 4*256kb geheugen. kleine en grote flop. (beide HD)
Mijn eerste geluidskaart gekocht bij de Escom voor een 350 gulden.
het geheugen is uitgebreid naar 4*1mb voor 200 gulden. was een koopje want kostte eigenlijk 400 gulden.
en wat er daarna allemaal is gekomen is, is niet meer op op 6 handen te tellen geloof ik
Last edited by Joost on WedApr11, 2007 3:45:46 PM, edited 1 time in total.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Joost wrote:
-Henry- wrote:Stunts! Zucht...... wat een nostalgie! (en wat heeft dat een uren gekost!)



idd, vergeet lemmings niet :) wolf3d uhm ik heb nog een HD in de kast liggen met al mijn dosspelletjes :D en een 486 laptopje zodat je niet af bent in een spel voordat je hem hebt opgestart.

maar ooit begonnen met een 386 25mhz en 40GB hard disk en 4*256kb geheugen. kleine en grote flop. (beide HD)
Mijn eerste geluidskaart gekocht bij de Escom voor een 350 gulden.
het geheugen is uitgebreid naar 4*1mb voor 200 gulden. was een koopje want kostte eigenlijk 400 gulden.
en wat er daarna allemaal is gekomen is, is niet meer op op 6 handen te tellen geloof ik


40GB in een 386... Dat wil ik wel eens werkend zien. :D

Voor mij begon alles op de MSX2. SD Snachter, Metal Gear, Boulderdash, Maze of Galious. enzenz.

Daarna zelf eerst PCtje 2de handsje gekocht. AMD 5x86 160Mhz. Hoorde op 133 te draaien. Had er toen geen verstand van. Maar dat was dus een overgeklokte probleem bak. Zucht... En nu doen we niet meer aan spelletjes.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Mark wrote:40GB in een 386... Dat wil ik wel eens werkend zien. :D

:oops: tja vroeger
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

40Mo zal meer in de buurt van de waarheid zijn :lol:

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Bij mij is het geheel ook begonnen met een C64 en tapedrive, later wel een floppydrive dr bij gehad, ding stond op zolder met een bigass TV erbij.

Nadat ik die verkocht heb ben ik overgegaan naar de Commodore Amiga 500, daar heb ik toendertijd gigantisch veel mee gedaan, maar heeft later ook het veld mogen ruimen voor zn grotere broertje, de Amiga 4000. Was een perfecte machine, had maarliefst 10mb geheugen ipv de 1mb van de 500. Verder had ie een harddisk van 120mb, en nog 1 erbij geplaatst van 240mb. Later via een klasgenoot ook nog een CDrom speler ingebouwd.
Op die machine heb ik gewerkt tot ik mn 1e PC kocht in 1998, en P200 MMX, moest helaas wel overstappen ivm school, en de benodigde software aldaar.

Heb sinds enige tijd weer het een en ander aan retro spul liggen hier. Stapeltje telt een kleine 5-6 C64's in verschillende vormen en uitbreidingen, inclusief een stuk of 4-5 drives. Topstuk is wel de 1581 floppydrive, die 3.5'' disks lust. Verder staat dr nog een Amiga 1200 in de kast, met de nodige uitbreidingen, turbokaart + een sloot geheugen en een 10gig harddisk. Maar de collectie is natuurlijk niet compleet zonder een Amiga 4000, in een custom tower, uiteraard ook flink verbouwd, 128mb geheugen, snellere CPU. 50gig scsi harddisk erin, en een cdbrander. Er zitten verder zo ongeveer elke uitbreidingskaart bij die je kan bedenken, netwerkkaart ingebouwd dmv een insteekkaart die me een aantal PCI sloten geeft. Videokaart die me normale PC monitoren laat aansluiten, en in alle resoluties werkt waar normaal een PC monitor mee overweg kan.

Verder zit er nog een Amiga Cd32 in de collectie, 32 bits game console die cd's lust, en dat was het wel zo'n beetje.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hier begon het ook allemaal heel vroeg..

de eerste PC in huis was een Tulip x86, zonder HD want die overleed al vrij snel..

die computer werd door me ouders opgevolgt door een EscomP75i met 32mb ram!
TOen kreeg ik dus deze Tulip.. en daarna nog een IBM x86 uit '82, echt een oldtimer (was toen al ouder en vond het nostalgie :))

ik speelde het liefst;
TestDrive of GrandPrix... of Konqueror of Digger.. daarna kwamen spellen als ROTT (rise of the triad), Stunts, WackyWheels

Wackywheels was echt superrr
Image

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

GrandPrix, Stunts, WackyWheels, Sensible Soccer, Wolf3D, Settlers 1, Streed Rod (ofzoiets), etc etc....dat waren nog eens tijden! :D

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

q01z wrote:Wackywheels was echt superrr


thnx, een lang verloren game titel 8)

ook dit spel heb ik veel gespeeld met 2 pc's en een kabeltje er tussen :D

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

Aaargh da's verd*md lang geleden :roll: dus weet niet meer... Ik speelde toen ook niet zo veel, was vaker buiten te vinden met duidelijke sprekende vrienden :lol: aan 't knikkeren bijv..

Eerst keer dat k verslingerd raakte aan pc-spelletje was Need for Speed Road Challenge en Age of Empires II/Conquest, die speelt ik nog steeds :oops: wel wat oud maar toch zooo gaaaaf!!!!! Die NFS Road Challenge is een van de beste spel toentertijd in 1999 en 2000, de grafische effect en schade is verbluffend enzzzzzz ik kan wel uren doorlullen .. :lol: :lol:
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

even me eerste post in dit topic aangepast en foto's toegevoegd :D

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

Tjonge, wat uitgebreid verhaal van MB@ :lol: en die ouwe foto's zijn echt leuk... 8) IK heb ook dat zo'n maar helaas heb ik geen scanner :x
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

peetjuun wrote:IK heb ook dat zo'n maar helaas heb ik geen scanner :x


ff met een foto camara foto's maken van de foto's :lol:

Post Reply