Heel hoog toeren!!??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 80
- Joined: SunNov05, 2006 7:28:09 PM
- Location: Etten-Leur
- Contact:
Heel hoog toeren!!??
Hallo,
Ik heb een vraagje! ik heb een 1.1i motor met 1.4injectie systeem!
Maar hiervoor en nu dus ook loopt de motor heel hoog stationair! als hij eenmaal warm is zakt hij trug naar een mooi toerental!!
Mijn vraag is wat kan ik hier aan doen! en hoe kan ik mijn stappenmotor vinden? ---> foto?? watn daar kan het ook aan liggen dacht ik!??
Ik hoor het graag!
bvd!
grz Lex
Ik heb een vraagje! ik heb een 1.1i motor met 1.4injectie systeem!
Maar hiervoor en nu dus ook loopt de motor heel hoog stationair! als hij eenmaal warm is zakt hij trug naar een mooi toerental!!
Mijn vraag is wat kan ik hier aan doen! en hoe kan ik mijn stappenmotor vinden? ---> foto?? watn daar kan het ook aan liggen dacht ik!??
Ik hoor het graag!
bvd!
grz Lex
ey Lex,
bij koude motor komt de automatische choke in werking, die laat de motor wat hoger in toeren lopen,
het kan best zijn dat het 1.1. en 1.4 systeem nu ruzie heeft en je toerental extreem maakt.
ook kan het zijn dat er ergens valse lucht wordt aagezogen, controleer dus even goed of je alle vacuumslangetjes terug gestopt hebt1
bij koude motor komt de automatische choke in werking, die laat de motor wat hoger in toeren lopen,
het kan best zijn dat het 1.1. en 1.4 systeem nu ruzie heeft en je toerental extreem maakt.
ook kan het zijn dat er ergens valse lucht wordt aagezogen, controleer dus even goed of je alle vacuumslangetjes terug gestopt hebt1

Op je injectie-huis zit een klein zwart blokje, aan de kant van / boven het inlaatspruitstuk.
Dat is de stappenmotor.
Maar lijkt mij stug dat dat de oorzaak is.
Zou eerst 's de ecu resetten.
Dat is de stappenmotor.
Maar lijkt mij stug dat dat de oorzaak is.
Zou eerst 's de ecu resetten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
nieuwe stappen motor. Dat is een klein zwart dingetje dat tegen je gasklepstangding aan drukt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Het wordt vaak onderschat! Ik heb zo ook een hele zomer en herft rond gereden. Eerst lekker hoog in de toeren als ie koud is, later doet ie dat ook als ie warm is en als laatste kapt ie er helemaal mee en dan begint er het gele lampje van je motor te branden in je dashboard.
Effe naar de sloop! schoonmaken heeft geen zin omdat het een electrisch systeempje is.
succes
Het wordt vaak onderschat! Ik heb zo ook een hele zomer en herft rond gereden. Eerst lekker hoog in de toeren als ie koud is, later doet ie dat ook als ie warm is en als laatste kapt ie er helemaal mee en dan begint er het gele lampje van je motor te branden in je dashboard.
Effe naar de sloop! schoonmaken heeft geen zin omdat het een electrisch systeempje is.
succes
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
ik denk dat het wel kan, wordt ten slotte allemaal door de zelfde sensoren gestuurd...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 80
- Joined: SunNov05, 2006 7:28:09 PM
- Location: Etten-Leur
- Contact:
Ik heb nu mijn stappenmotor eraf gehaald!
Nu loopt hij wel goed stationair! dat komt omdat mijn stappenmotor mijn gasklep een aardig stukje open duwde! hierdoor krijgt hij veel benzine en loopt dus hoog stationair!
Maar nu komt het... ik kan toch niet zonder stappenmotor blijven rijden!?? dus wat moet ik doen!
Hoop snel iets te horen!
Bvd!!
Grz Lex
Nu loopt hij wel goed stationair! dat komt omdat mijn stappenmotor mijn gasklep een aardig stukje open duwde! hierdoor krijgt hij veel benzine en loopt dus hoog stationair!
Maar nu komt het... ik kan toch niet zonder stappenmotor blijven rijden!?? dus wat moet ik doen!
Hoop snel iets te horen!
Bvd!!
Grz Lex
Ik neem aan dat het toerental koud ook echt hoog is......normaal is het ook wel verhoogd bij koude motor.
Ik neem dus aan dattie bij jou gewoon in z'n 2 zonder gas te geven lekker doorrijdt. Dan klopt er met deze buitentemperatuur iig. iets niet.
Het zou dan wel eens de koelvloeistoftemperatuursensor kunnen zijn die verkeerde waardes doorgeeft aan de ECU.
Hij zit op het thermostaathuis: Als je de dikke koelslang van de radiateur naar de motor toe volgt, dan zie je aan de motorkant een stekkertje op de sensor zitten.
Bij motor die uitstaat, moet je dan dat stekkertje eraf halen en met een multimeter de weerstand meten tussen de 2 pootjes op de sensor.
Bij (koelvloeistof)temperatuur van 20 graden moet de weerstandswaarde tussen de 2250 en 2750 ohm liggen.
Als je nog niet met de auto gereden hebt vandaag, dan zal de temperatuur van het koelwater wel net iets onder de 20 graden zitten.........dan is de weerstandswaarde dus misschien nog net wat hoger dan 2750.
Anders zijn er nog 2 referentiewaardes: bij 50 graden: tussen 760 en 910 ohm; bij 80 graden 290-370 ohm.
Aangezien het probleem bij lage temperatuur zit, kun je het beste meten bij koude motor en koelvloeistof.
Succes ermee
Ik neem dus aan dattie bij jou gewoon in z'n 2 zonder gas te geven lekker doorrijdt. Dan klopt er met deze buitentemperatuur iig. iets niet.
Het zou dan wel eens de koelvloeistoftemperatuursensor kunnen zijn die verkeerde waardes doorgeeft aan de ECU.
Hij zit op het thermostaathuis: Als je de dikke koelslang van de radiateur naar de motor toe volgt, dan zie je aan de motorkant een stekkertje op de sensor zitten.
Bij motor die uitstaat, moet je dan dat stekkertje eraf halen en met een multimeter de weerstand meten tussen de 2 pootjes op de sensor.
Bij (koelvloeistof)temperatuur van 20 graden moet de weerstandswaarde tussen de 2250 en 2750 ohm liggen.
Als je nog niet met de auto gereden hebt vandaag, dan zal de temperatuur van het koelwater wel net iets onder de 20 graden zitten.........dan is de weerstandswaarde dus misschien nog net wat hoger dan 2750.
Anders zijn er nog 2 referentiewaardes: bij 50 graden: tussen 760 en 910 ohm; bij 80 graden 290-370 ohm.
Aangezien het probleem bij lage temperatuur zit, kun je het beste meten bij koude motor en koelvloeistof.
Succes ermee

Ik zou die sensor toch nog ff meten als koelvloeistof koud is.
Dan weet je het nl. echt zeker.........voorkomt dat je evt. voor niks die sensor koopt.
Ook stekker en bedrading nog ff controleren of ze goed zijn.
Sensor meten gaat als volgt:
- Stekker eraf
- Multimeter op Ω zetten en wel op de stand 20k (deze stand kan een max weerstand van 20 kiloOhm mee gemeten worden)
- 2 draden van de multimeter op de 2 pootjes van de sensor houden (waar je + of - doet is onbelangrijk)
- waarde aflezen en x 1000 doen (aangezien de multimeter op stand kiloOhm staat)
- als waarde klopt met referentiewaarde (2250-2750 Ohm bij 20 graden) dan is het niet de sensor
Dan weet je het nl. echt zeker.........voorkomt dat je evt. voor niks die sensor koopt.
Ook stekker en bedrading nog ff controleren of ze goed zijn.
Sensor meten gaat als volgt:
- Stekker eraf
- Multimeter op Ω zetten en wel op de stand 20k (deze stand kan een max weerstand van 20 kiloOhm mee gemeten worden)
- 2 draden van de multimeter op de 2 pootjes van de sensor houden (waar je + of - doet is onbelangrijk)
- waarde aflezen en x 1000 doen (aangezien de multimeter op stand kiloOhm staat)
- als waarde klopt met referentiewaarde (2250-2750 Ohm bij 20 graden) dan is het niet de sensor
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 80
- Joined: SunNov05, 2006 7:28:09 PM
- Location: Etten-Leur
- Contact:
hallo,
ik heb mijn sensor gemeten! en de waarde was 1.98
om 12 uur was ik thuis dus de motor is na 3uur wel afgekoeld!
mijn waarde is dus 1980...!!!
-----------------------------------
Als ik nu kijk 4.5 uur later! is de stand 2,37x1000= 2370
Is hij nu wel of niet kapot??
Ik zou het anders ook niet meer weten!!!????
grz Lex
ik heb mijn sensor gemeten! en de waarde was 1.98
om 12 uur was ik thuis dus de motor is na 3uur wel afgekoeld!
mijn waarde is dus 1980...!!!
-----------------------------------
Als ik nu kijk 4.5 uur later! is de stand 2,37x1000= 2370
Is hij nu wel of niet kapot??
Ik zou het anders ook niet meer weten!!!????



grz Lex
Het koelwater zal nog wel iets warmer zijn dan 20 graden denk ik. Dat kan dan dus wel overeenkomen met die 1980 Ohm.
Maar als je je auto nu start, dan loopt ie ook weer een te hoog toerental? Want je moet de weerstand meten op het moment dat ie normaalgesproken te hoog stationair zou lopen.
Het kan bijvoorbeeld ook een sensor met een klein breukje zijn, zodat ie koud geen verbinding maakt en dus een oneindige weerstand geeft (ECU doet dan net of je 'm op de Noordpool aan het starten bent
)
Als dat breukje door de warmte dan dichtgaat, kan ie wel weer de goede weerstandswaarde geven.
Een ander ding wat ik hier op het forum gelezen heb, is dat vanuit de fabriek wel eens een extra weerstand tussen de echte stekker naar de ECU en de sensor is gezet.
Dan zou je dus nog een kort kabeltje hebben tussen de temp. sensor en de normale stekker (die naar de ECU gaat). Check dit ook ff.
Zo ja, extra ding ertussenuit en proberen of het beter gaat.
Maar als je je auto nu start, dan loopt ie ook weer een te hoog toerental? Want je moet de weerstand meten op het moment dat ie normaalgesproken te hoog stationair zou lopen.
Het kan bijvoorbeeld ook een sensor met een klein breukje zijn, zodat ie koud geen verbinding maakt en dus een oneindige weerstand geeft (ECU doet dan net of je 'm op de Noordpool aan het starten bent

Als dat breukje door de warmte dan dichtgaat, kan ie wel weer de goede weerstandswaarde geven.
Een ander ding wat ik hier op het forum gelezen heb, is dat vanuit de fabriek wel eens een extra weerstand tussen de echte stekker naar de ECU en de sensor is gezet.
Dan zou je dus nog een kort kabeltje hebben tussen de temp. sensor en de normale stekker (die naar de ECU gaat). Check dit ook ff.
Zo ja, extra ding ertussenuit en proberen of het beter gaat.
Kijk idd. maar eens alles na waar ie valse lucht kan trekken. Het lijkt me niet dat het aan iets in het injectiehuis ligt, aangezien het bij zowel de 1.1 als de 1.4 injectie hetzelfde probleem was.
Misschien ook de stekkers en bedrading eens controleren of daar niet ergens een slecht contact door gemaakt wordt.
Ik mag hopen dat het aan die pakking ligt. Je kunt wel testen of er een lekje zit door er van die startspray of remmenreiniger op de plaats waar het mogelijk lekt te spuiten. Als ie dan nog hoger stationair gaat lopen, dan weet je dat ie dat spul naar binnen gezogen heeft.
Misschien ook de stekkers en bedrading eens controleren of daar niet ergens een slecht contact door gemaakt wordt.
Ik mag hopen dat het aan die pakking ligt. Je kunt wel testen of er een lekje zit door er van die startspray of remmenreiniger op de plaats waar het mogelijk lekt te spuiten. Als ie dan nog hoger stationair gaat lopen, dan weet je dat ie dat spul naar binnen gezogen heeft.