Mijn AX start niet meer, ik geef vol gas en kom niet vooruit
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Mijn AX start niet meer, ik geef vol gas en kom niet vooruit
Mijn AX 1.1 first impression, die start alleen als hij aangeduwt wordt...
En dan na een paar honderd meter verliest de auto druk en dan kan ik gas geven wat ik wil maar kom niet meer vooruit en slaat hij gewoon af!!!
Toen ik van de week op de snelweg reed toen ging ik opeens ook nog maar 90 km per uur en haperde af en toe.
Toen weer een aantal dagen goed gereden en nu dit opeens...
Aangezien we al ontzettend veel pech met deze auto hebben gehad, baal ik er ontzettend van...
Weet iemand van jullie wat die kan zijn en of het veel kost want als dit weer in de papieren gaat lopen dan kan tie naar de sloop toe.
De auto is uit 1994 en heeft 162.000 km gelopen..
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groetjes Monique
En dan na een paar honderd meter verliest de auto druk en dan kan ik gas geven wat ik wil maar kom niet meer vooruit en slaat hij gewoon af!!!
Toen ik van de week op de snelweg reed toen ging ik opeens ook nog maar 90 km per uur en haperde af en toe.
Toen weer een aantal dagen goed gereden en nu dit opeens...
Aangezien we al ontzettend veel pech met deze auto hebben gehad, baal ik er ontzettend van...
Weet iemand van jullie wat die kan zijn en of het veel kost want als dit weer in de papieren gaat lopen dan kan tie naar de sloop toe.
De auto is uit 1994 en heeft 162.000 km gelopen..
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groetjes Monique
Zit je accupool wel goed vast (moet je niet kunnen bewegen)?
geen idee of dat uitvallen zo kan veroorzaken hoor..
Maar omdat je bij herstarten helemaaal niets hoort/ziet. Of gaan de lichtjes op je dash wel gewoon branden?
geen idee of dat uitvallen zo kan veroorzaken hoor..
Maar omdat je bij herstarten helemaaal niets hoort/ziet. Of gaan de lichtjes op je dash wel gewoon branden?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Nouja, als je lichtjes enzo aan gaan dan lijkt het me niet de accu...monique wrote:bedankt voor je reactie
en de lichtjes op het dashboard branden wel gewoon maar ik hoor niets dus niets doet het
groetjes Monique
Maar uhm, als ik even hardop denk (andere moeten me maar even corrigeren als ik iets raars typ )
- Als de lampjes e.d. wel branden is er wel stroom, maar als je niets hoort komt het niet tot de startmotor. Helemaal niet, dus of er is echt te weinig (alhoewel je dan volgens mij klik geluiden hoort) of de verbinding is verbroken (stekker startmotor geoxideerd of los?? is bij mijn axen ook een zwak punt)
Ik moest dat een keer van de wegenwacht testen door mn binnenlampje aan te doen en dan te starten, als het lampje even uit ging gaat er dus wel stroom naar de startmotor (maar niet genoeg, of startmotor stuk), maar blijft ie even fel branden gaat er helemaal geen stroom naar de startmotor en is die stekker dus waarschijnlijk los/geoxideerd.
Maar het afslaan, als de brandstof pomp ofzo geen stroom krijgt pompt ie ook niet; dan vallen ze neem ik aan wel uit. Of teveel water onder de kap en blootliggende draden... Stukke dynamo of toch die loszittende accuplus pool... Of een dichtgeslibte brandstof filter? vies/verstopt injectie huis...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hey
We hebben net een acculader er op gezet en toen sloeg hij gelijk aan dit hebben we 2x geprobeerd en liep tie netjes maar als we de auto dan ff lieten lopen dan ging het lampje van de motorstoring weer branden en dan sloeg de auto weer af
Maar nu horen we wel een klik met starten...
Dus zou het dan toch aan de accu liggen of aan een verstopt filter?
groetjes Monique
We hebben net een acculader er op gezet en toen sloeg hij gelijk aan dit hebben we 2x geprobeerd en liep tie netjes maar als we de auto dan ff lieten lopen dan ging het lampje van de motorstoring weer branden en dan sloeg de auto weer af
Maar nu horen we wel een klik met starten...
Dus zou het dan toch aan de accu liggen of aan een verstopt filter?
groetjes Monique
miss is je dynamo overleden? Dan laad ie namelijk niet meer bij op je accu, als je daar vervolgens stroom in pompt zou ie even moeten lopen. Tot de accu weer leeg is, dan houdt ook je injectie ermee op.
Als ie eenmaal loopt zou ie ook met een slechte accu moeten blijven lopen als je dynamo goed is. (als ie al loopt dus)
Als het je dynamo is even goed lezen op het forum, bij de garage kost dat meer geld dan nodig. (220 eurie tegen 30 ofzo)
Als ie eenmaal loopt zou ie ook met een slechte accu moeten blijven lopen als je dynamo goed is. (als ie al loopt dus)
Als het je dynamo is even goed lezen op het forum, bij de garage kost dat meer geld dan nodig. (220 eurie tegen 30 ofzo)
AX GTI '91
Soms doet-ie 't dus goed, en dan vertoont-ie ineens allerlei kuren, met motorstoringslampjes, wel en niet willen starten en zo.
Auto is 12-13 jaar oud.
Kan een slecht contact zijn, ergens in je vooronder. Die nalopen, schoonmaken en weer goed vastzetten kan je zelf, en kost niet meer dan wat tijd en een paar vieze handen.
Nodig: spuitvaseline (beter dan contactspray), schuurpapiertje, vijltje of mesje, en een setje steek-, ring- of dopsleutels. En een poetsdoek.
Accu loskoppelen en verwijderen.
Maak vooral de massa-aansluitingen (onder je accu op de carosserie, op de versnellingsbak/koppeling en die van de ECU) en de stekkers op ECU en injectiehuis goed schoon.
Accu terugzetten en weer vastmaken. En zeker als-ie al wat ouder is: laat 'm even goed checken (bij de accu&bandenboer kunnen ze het zuurgehalte wel nameten) als je dat zelf niet kan. Als je een multimetertje hebt, begin dan eerst eens met de spanning van de accu te meten. Als die duidelijk minder dan 12V is, is-ie niet meer goed. Dan eerst de ECU weer inleren (na starten vooral van je gas afblijven, en rustig laten lopen tot de koelfan aanslaat). Slaat-ie tussentijds af, geen paniek, gewoon weer starten. Hoort er gewoon bij. Als je toch bezig bent, meet dan ook de spanning over de accupolen met draaiende motor. Dan meet je de laadspanning. Die moet rond de 14V liggen. Niet veel meer en ook niet veel minder (als dat wel het geval is, is je dynamo stuk).
Als je zeker weet dat het daar niet aan ligt, kun je gericht gaan zoeken. Er zijn veel verdachten: ECU, ontstekingsmodule, de beide relais onder je ECU, de brandstofpomp. Of bougie(kabel)s, verdelerkap, bobine. Dynamo kan ook. En zelfs de bedrading tussen de diverse onderdelen kan kuren hebben. Je ziet: veel mogelijkheden. Sommige kosten veel geld, andere minder.
Afhankelijk van wat je precies waarneemt, kun je dan nog wel wat zaken uitsluiten.
Je startmotor kan alleen bij startproblemen oorzaak zijn. Met uitvallen tijdens rijden heeft-ie niets te maken. Scheelt alweer
Een heel erg verstopt filter: lijkt me stug. Dan start-ie ook niet als je 'm aanduwt. En bovendien: hoort bij normaal onderhoud opgelost te zijn (met enige regelmaat vervangen), dus zou geen probleem mogen zijn (geldt voor meer dingen, o.a. bougie(kabel)s, verdelerkap en zo).
Maar het is vaak een los stekkertje of een slecht contact. Hopelijk bij jou ook: kost het minst (als je het zelf oplost, manuren in de garage zijn wel duur).
Succes, laat even horen hoe het afloopt.
Auto is 12-13 jaar oud.
Kan een slecht contact zijn, ergens in je vooronder. Die nalopen, schoonmaken en weer goed vastzetten kan je zelf, en kost niet meer dan wat tijd en een paar vieze handen.
Nodig: spuitvaseline (beter dan contactspray), schuurpapiertje, vijltje of mesje, en een setje steek-, ring- of dopsleutels. En een poetsdoek.
Accu loskoppelen en verwijderen.
Maak vooral de massa-aansluitingen (onder je accu op de carosserie, op de versnellingsbak/koppeling en die van de ECU) en de stekkers op ECU en injectiehuis goed schoon.
Accu terugzetten en weer vastmaken. En zeker als-ie al wat ouder is: laat 'm even goed checken (bij de accu&bandenboer kunnen ze het zuurgehalte wel nameten) als je dat zelf niet kan. Als je een multimetertje hebt, begin dan eerst eens met de spanning van de accu te meten. Als die duidelijk minder dan 12V is, is-ie niet meer goed. Dan eerst de ECU weer inleren (na starten vooral van je gas afblijven, en rustig laten lopen tot de koelfan aanslaat). Slaat-ie tussentijds af, geen paniek, gewoon weer starten. Hoort er gewoon bij. Als je toch bezig bent, meet dan ook de spanning over de accupolen met draaiende motor. Dan meet je de laadspanning. Die moet rond de 14V liggen. Niet veel meer en ook niet veel minder (als dat wel het geval is, is je dynamo stuk).
Als je zeker weet dat het daar niet aan ligt, kun je gericht gaan zoeken. Er zijn veel verdachten: ECU, ontstekingsmodule, de beide relais onder je ECU, de brandstofpomp. Of bougie(kabel)s, verdelerkap, bobine. Dynamo kan ook. En zelfs de bedrading tussen de diverse onderdelen kan kuren hebben. Je ziet: veel mogelijkheden. Sommige kosten veel geld, andere minder.
Afhankelijk van wat je precies waarneemt, kun je dan nog wel wat zaken uitsluiten.
Je startmotor kan alleen bij startproblemen oorzaak zijn. Met uitvallen tijdens rijden heeft-ie niets te maken. Scheelt alweer
Een heel erg verstopt filter: lijkt me stug. Dan start-ie ook niet als je 'm aanduwt. En bovendien: hoort bij normaal onderhoud opgelost te zijn (met enige regelmaat vervangen), dus zou geen probleem mogen zijn (geldt voor meer dingen, o.a. bougie(kabel)s, verdelerkap en zo).
Maar het is vaak een los stekkertje of een slecht contact. Hopelijk bij jou ook: kost het minst (als je het zelf oplost, manuren in de garage zijn wel duur).
Succes, laat even horen hoe het afloopt.
Als we even aannemen dat er niet precies tegelijk twee problemen ontstaan (namelijk het startprobleem en de motorstoring) is er dus sprake van ??n probleem dat beide symptomen veroorzaakt.
Wat veroorzaakt ?n een startprobleem waarbij de startmotor niet rondgaat ?n een rijprobleem? Het eerste waar ik aan denk is het elektrische systeem. Is een heel werk om het na te lopen, maar al te veel dure dingen zijn er niet stuk. ?n alles is met huis-tuin-en-keukengereedschap na te meten.
Natuurlijk is de bovenstaande redenering alleen van toepassing op de gedachtenwereld van Joost en dat wil zeggen dat het niet waar hoeft te zijn Maar misschien heb je er iets aan.
Succes en zodra je meer weet zet het hier neer dan weten wij ook meer!
Wat veroorzaakt ?n een startprobleem waarbij de startmotor niet rondgaat ?n een rijprobleem? Het eerste waar ik aan denk is het elektrische systeem. Is een heel werk om het na te lopen, maar al te veel dure dingen zijn er niet stuk. ?n alles is met huis-tuin-en-keukengereedschap na te meten.
Natuurlijk is de bovenstaande redenering alleen van toepassing op de gedachtenwereld van Joost en dat wil zeggen dat het niet waar hoeft te zijn Maar misschien heb je er iets aan.
Succes en zodra je meer weet zet het hier neer dan weten wij ook meer!
Kijk uit, een Cactussssss
pcrodent wrote: Natuurlijk is de bovenstaande redenering alleen van toepassing op de gedachtenwereld van Joost en dat wil zeggen dat het niet waar hoeft te zijn Maar misschien heb je er iets aan.
Succes en zodra je meer weet zet het hier neer dan weten wij ook meer!
en JIJ mag het weten ow ik ook
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Ik heb ook een probleem gehad dat de motor zomaar opeens uitviel. Ik had van mijn garage een kabeltje gekregen om via mijn cigaretten aansteker mijn benzine pomp aan te zetten want die deed het namelijk niet... Niets geholpen.
Uiteindelijk zijn we er achter gekomen...
De hele kabel boom is door gemeten (kosten 1 uur werkplaats tarief)
Het was een draadje van het contactslot naar de bobine. Die gaf de ene keer wel genoeg stroom door en de andere keer niet.
Nieuw draadje... scheuren maar weer!
Uiteindelijk zijn we er achter gekomen...
De hele kabel boom is door gemeten (kosten 1 uur werkplaats tarief)
Het was een draadje van het contactslot naar de bobine. Die gaf de ene keer wel genoeg stroom door en de andere keer niet.
Nieuw draadje... scheuren maar weer!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.