't Wordt steeds gekker met de remmen van dat ding.
't Lijkt nu wel af ze uit zichzelf steeds strakker gaan zitten, oftewel: aan het remmen gaan.
Dieseltje staat nu al een week of twee stil (vanwege niet lekker remmen) en toen ik 'm vanmiddag ff van z'n plek wilde duwen: HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL hard duwen en nauwelijks beweging in te krijgen.
En neej, 'ie stond NIET opde handrem.
En bij intrappen van 't rempeldaal leek 't of 'ie vol op druk stond. :S
Wat is er nou aan hand???
Dieseltje drama... (remmen probleem)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Dieseltje drama... (remmen probleem)
Last edited by MNM(tm) on SunJun03, 2007 10:24:50 AM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Het kan je hoofdremcilinder zijn die vast zit, maar ook een klauw of wielremcilinder/begrenzer (want de remdrukbegrenzers zit bij jouw dieseltje denk ik al geintegreerd in de wielremcilinders achter).
Als ze hoofdremcilinder vast zit, dan zal ie hoogstwaarschijnlijk op alle wielen wat remmen, bij een van de andere dingen gaat het om 1 wiel dat remt.
Dus opkrikken en voelen welke wielen allemaal remmen.
Schijfremmen lopen overigens altijd een heel klein beetje aan, maar de voorwielen moet je, ondanks dat, toch gemakkelijk rond kunnen draaien.
Als je iets van die remdelen vervangt, moet je ook alle leidingen ontluchten. Als je dit nog nooit gedaan hebt, hier wat goede raad :
spuit bij de schroefdraad v.d. ontluchtingsnippels een dag vantevoren al WD40, dan gaan ze makkelijker los en breken ze hopelijk niet meer af. Dingen zijn nl. nogal teer en het is klotewerk om de afgebroken schroefdraad er weer uit te krijgen.
Het beste voor de toekomst is om ze er helemaal af te draaien en aan de schroefdraad een beetje kopervet te doen, dan gaan ze de volgende keer erg soepel los. natuurlijk ook zorgen dat remvloeistof nergens op komt, is erg agressief spul. Mocht het toch ergens op metaal komen: gauw wegvegen en met remmenreiniger ofzo ontvetten.
Oja, als er dus nog remdruk op staat, probeer eerst of je met een vriendelijke tik op de vastzittende hoofdremcilinder/klauw/wielremcilinder die druk eraf krijgt, anders stroomt alle remvloeistof er natuurlijk uit via de plek waar je 'm het eerst los maakt.
Verder zal hier vast wel ergens een HOWTO staan over hoe je het ontluchten zelf doet, die heb ik persoonlijk nog niet bekeken (kans zit er dus in dat al m'n bovengenoemde tips al in de HOWTO, ben ik voor Jan L.. dit allemaal aan het typen )
Succes ermee iig.
Als ze hoofdremcilinder vast zit, dan zal ie hoogstwaarschijnlijk op alle wielen wat remmen, bij een van de andere dingen gaat het om 1 wiel dat remt.
Dus opkrikken en voelen welke wielen allemaal remmen.
Schijfremmen lopen overigens altijd een heel klein beetje aan, maar de voorwielen moet je, ondanks dat, toch gemakkelijk rond kunnen draaien.
Als je iets van die remdelen vervangt, moet je ook alle leidingen ontluchten. Als je dit nog nooit gedaan hebt, hier wat goede raad :
spuit bij de schroefdraad v.d. ontluchtingsnippels een dag vantevoren al WD40, dan gaan ze makkelijker los en breken ze hopelijk niet meer af. Dingen zijn nl. nogal teer en het is klotewerk om de afgebroken schroefdraad er weer uit te krijgen.
Het beste voor de toekomst is om ze er helemaal af te draaien en aan de schroefdraad een beetje kopervet te doen, dan gaan ze de volgende keer erg soepel los. natuurlijk ook zorgen dat remvloeistof nergens op komt, is erg agressief spul. Mocht het toch ergens op metaal komen: gauw wegvegen en met remmenreiniger ofzo ontvetten.
Oja, als er dus nog remdruk op staat, probeer eerst of je met een vriendelijke tik op de vastzittende hoofdremcilinder/klauw/wielremcilinder die druk eraf krijgt, anders stroomt alle remvloeistof er natuurlijk uit via de plek waar je 'm het eerst los maakt.
Verder zal hier vast wel ergens een HOWTO staan over hoe je het ontluchten zelf doet, die heb ik persoonlijk nog niet bekeken (kans zit er dus in dat al m'n bovengenoemde tips al in de HOWTO, ben ik voor Jan L.. dit allemaal aan het typen )
Succes ermee iig.
goeD, vanmorgen m'n dieseltje maar weer eens aan gang geslingerd, na ruim 3 maanden stil gestaan te hebben.
Maarreh: ff 3 seconden gloeien... starten (enigszins moeizaam, maar wel goeD rond komen)... en... WHOPPAAAA... gewoon lopen h?!!!
Gewoon netjes rustig knorren, zonder enige onregelmatigheid!
I LOVE MY AX(en) !!!!
Heb meteen ff de werking van de vacu?mpomp gecontroleerd: nix mis mee. (Naja, voor zover ik dat dan kan beoordelen, want ik weet niet hoeveel zuigkracht die normaal heeft).
Slang naar rembekrachtiger is ook in orde (geen sissende geluiden).
Toen maar eens geprobeerd de auto een klein stukje van z'n plek te rijden, dus ding in z'n 1 en heel rustig koppeling op laten komen.
Probleem was meteen duidelijk: auto dook rechts achter gigantisch naar beneden!
Nog een paar keer geprobeerd in z'n 1: echt niet van z'n plek willen komen!
Dus toen maar in z'n achteruit: auto kwam redelijk stukkie omhoog, rechts achter. Maar met beetje meer koppeling plots een vrij luide knak en toen rolde 'ie vrij aardig. Nog lange niet helemaal vrij, maar d'r zat iig weer beweging in. Dat wordt dus achterremmen vervangen.
Naja, neije setjes heb ik al liggen, dus 't zal wel goeD komen.
Moet alleen nog ff flesje remvloeistof gaan halen.
EN NU MAAR MET Z'N ALLEN HARD HOPEN DAT DIE ONTLUCHTINGSNIPPELTJES NIET AFBREKEN!!!
Maarreh: ff 3 seconden gloeien... starten (enigszins moeizaam, maar wel goeD rond komen)... en... WHOPPAAAA... gewoon lopen h?!!!
Gewoon netjes rustig knorren, zonder enige onregelmatigheid!
I LOVE MY AX(en) !!!!
Heb meteen ff de werking van de vacu?mpomp gecontroleerd: nix mis mee. (Naja, voor zover ik dat dan kan beoordelen, want ik weet niet hoeveel zuigkracht die normaal heeft).
Slang naar rembekrachtiger is ook in orde (geen sissende geluiden).
Toen maar eens geprobeerd de auto een klein stukje van z'n plek te rijden, dus ding in z'n 1 en heel rustig koppeling op laten komen.
Probleem was meteen duidelijk: auto dook rechts achter gigantisch naar beneden!
Nog een paar keer geprobeerd in z'n 1: echt niet van z'n plek willen komen!
Dus toen maar in z'n achteruit: auto kwam redelijk stukkie omhoog, rechts achter. Maar met beetje meer koppeling plots een vrij luide knak en toen rolde 'ie vrij aardig. Nog lange niet helemaal vrij, maar d'r zat iig weer beweging in. Dat wordt dus achterremmen vervangen.
Naja, neije setjes heb ik al liggen, dus 't zal wel goeD komen.
Moet alleen nog ff flesje remvloeistof gaan halen.
EN NU MAAR MET Z'N ALLEN HARD HOPEN DAT DIE ONTLUCHTINGSNIPPELTJES NIET AFBREKEN!!!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Update:
*ZUCHT*
Oorzaak van de ellende is blijkbaar toch een rotte remcylinder.
Nu beide trommels er toch af liggen, ga ik ze maar meteen beide vervangen.
*ZUCHT*
Oorzaak van de ellende is blijkbaar toch een rotte remcylinder.
Nu beide trommels er toch af liggen, ga ik ze maar meteen beide vervangen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!