Jorrit aka JBo » AX GT '90 & Saxo 1.4 SX '97
Moderator: webmasters
jaGlenn@nl wrote:Betekend dat dat de school jullie project ook sponsort?JBo wrote:Daarna mag de school over het lot van de AX beslissen

Het bedrag van die auto heb ik al terug gehad, maar ik denk ook dat ze dat doen, omdat ze die auto daar mogen houden voor hun afdeling voertuigentechniek. Mogen van die verdwaalde brugklassertjes er dan weer mee klooien

Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
haha, ja ik wacht ook vol spanning af. Hij mag van mij best ontploffen, wel lachen, maar dan wil ik er niet net met me hoofd onder de motorkap hangen. Lijkt me nogal zondeq01z wrote:gaaaaf
ik ben benieuwd oftie gaat rijden of gaat ontploffen![]()

Maar voordat we echt gaan beginnen moeten we eerst van slangetjes rond de carb vervangen, hij loopt niet zo lekker stationair namelijk.
Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Op het forum de oplossing al gevonden, hoop ik. Henk had dezelfde symptonen en problemen die ik nu ook heb (geloof ik), dus het logboek op zijn site kan ik nu als een soort handleiding gebruiken.Rio97 wrote:Daar heb je ook het forum voor he![]()
Niet toevallig nog zo'n handige concierge rondlopen daar?

bedankt heh

wat die concierge betreft; ik moet het zelf maar uitzoeken

Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Ik heb weer eens een update.
Vandaag een echt begin gemaakt, de carb eruit gehaald. Hij moet sowieso helemaal worden opengemaakt en schoongemaakt om de motor enigszins goed te laten lopen. Bovendien moet hij een rijker mengsel gaan geven, om op ethanol te rijden.
We hebben gelijk ook de gasklepvertrager eruit gehaald, deze is toch kapot en aan de emissie eisen hoeven we toch niet meer te voldoen. Zat alleen maar in de weg, dus weg ermee.
Als eerst gasklepvertrager en luchtfilter gebeuren eruit gesloopt.

Dat ziet er dus zo uit.

Achterbak is dan een mooie stalplaats voor onderdelen.

Daarna de carburateur eruit gehaald. Ging vrij eenvoudig, alleen de brandstofslang zat vrij stevig vast. Resultaat ziet er dus zo uit.

Hier was het allemaal om te doen, deze kleine vriend ging weer mee naar huis.
ps. weet iemand of je ook of je een grotere carb erop kan schroeven, zonder je inlaatspruitstuk te vervangen. zou me weer wat werk schelen.
Jorrit
Vandaag een echt begin gemaakt, de carb eruit gehaald. Hij moet sowieso helemaal worden opengemaakt en schoongemaakt om de motor enigszins goed te laten lopen. Bovendien moet hij een rijker mengsel gaan geven, om op ethanol te rijden.
We hebben gelijk ook de gasklepvertrager eruit gehaald, deze is toch kapot en aan de emissie eisen hoeven we toch niet meer te voldoen. Zat alleen maar in de weg, dus weg ermee.
Als eerst gasklepvertrager en luchtfilter gebeuren eruit gesloopt.

Dat ziet er dus zo uit.

Achterbak is dan een mooie stalplaats voor onderdelen.

Daarna de carburateur eruit gehaald. Ging vrij eenvoudig, alleen de brandstofslang zat vrij stevig vast. Resultaat ziet er dus zo uit.

Hier was het allemaal om te doen, deze kleine vriend ging weer mee naar huis.
ps. weet iemand of je ook of je een grotere carb erop kan schroeven, zonder je inlaatspruitstuk te vervangen. zou me weer wat werk schelen.
Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
=update=
Over die grotere carb moet ik nog even nadenken, wel heb ik vandaag de originele carb helemaal schoongemaakt.
kopie van het logboek op ethanol.nl.tt
Vandaag de carburateur uit elkaar gehaald en deze eens fink gereinigd. Na het reinigen moeten de sproeistaafjes gemodificeerd worden, zodat deze meet brandstof doorlaat.

De carburateur voordat we gingen beginnen.

,,

Als eerst de carb aan de bovenkant opengeschroefd en de papieren pakking met een mesje weggesneden.

Vervolgens alles schoongemaakt met een borsteltje en gespoeld met wasbenzine. In de vlotterkamer zat veel aanslag.

Als laatst met perslucht al het overige vuil weggespoten. De carb is nu weer helemaal schoon. Hierna moeten de sproeiertjes worden aangepast en alles weer in elkaar worden gezet.
voor mijn carb problemen heb ik een ander topicje aangemaakt, gelieve daar ook naar kijken klik
groeten
Jorrit
Over die grotere carb moet ik nog even nadenken, wel heb ik vandaag de originele carb helemaal schoongemaakt.
kopie van het logboek op ethanol.nl.tt
Vandaag de carburateur uit elkaar gehaald en deze eens fink gereinigd. Na het reinigen moeten de sproeistaafjes gemodificeerd worden, zodat deze meet brandstof doorlaat.

De carburateur voordat we gingen beginnen.

,,

Als eerst de carb aan de bovenkant opengeschroefd en de papieren pakking met een mesje weggesneden.

Vervolgens alles schoongemaakt met een borsteltje en gespoeld met wasbenzine. In de vlotterkamer zat veel aanslag.

Als laatst met perslucht al het overige vuil weggespoten. De carb is nu weer helemaal schoon. Hierna moeten de sproeiertjes worden aangepast en alles weer in elkaar worden gezet.
voor mijn carb problemen heb ik een ander topicje aangemaakt, gelieve daar ook naar kijken klik
groeten
Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Misschien moet je eens gaan praten met de mensen van 123: http://www.Citroën-forum.nl/viewtopic.p ... highlight=
Doe je ax niet weg tijdens een oliecrisis, auto rijdt op alc
jaja, na lang zwoegen is het ons dan echt gelukt, onze ax rijdt op ethanol, pure ethanol wel te verstaan. Athans (95%alc en 5%water), dus geen E85 gezever.
Maar hoe is dat allemaal gegaan?
We zaten met ons koude start probleem, starten met koude ethanol leek ons onmogelijk, want ethanol geeft onder 12 graden C geen ontvlambaar mengel meer.
De beste oplossing leek ons om eerst te starten op benzine en dan met een warme motor omteschakelen op ethanol. We moesten dus zoeken naar een omschakelmechanisme.
Al snel kwam bij ons het idee op, een een driestappen schakelaar van een auto op lpg te gebruiken, maar hellaas was er op de sloop geen goed exemplaar meer te krijgen.
Toen kwamen we op het geniale idee om heel eenvoudig een tankje (mooi voor de show) aan de buitenkant te hangen, deze kunnen we we dan eerst vullen met benzine en als de motor dan warm is van de bovenkant bijvullen met ethanol.
zo gezegt, zo gedaan:

Tank met houder aan de zijkant gemonteerd

slang aangesloten op de mechanische brandstofpomp
Toen werd het tijd om het zaakje te gaan starten, dus eerst gestart op benzine en toen de motor warm was, het tankje vol geschonken met ethanol. Op het moment van omschakelen begon de motor te sputteren, dit doordat er 2 soorten brandstoffen in de cilinder werd gezogen die niet mengen en ook niet tegelijk ontbranden. Toen we daar eenmaal doorheen waren liep de motor weer "normaal".
Klik hier voor het ethanolritje
Voor de beste prestaties moet de ontsteking nog een beetje vervroegd worden (stroomverdeler paar graden draaien).
Dit alles heeft een paar weken geleden plaats gevonden en kort geleden hebben we onze presentatie ook gehouden. (auto op een onmogelijke manier het halletje ingereden), maar leuke reacties gehad.


en de volgende dag kon de ax weg om nooit meer gezien te worden


Einde van een leuk geslaagd project
Maar hoe is dat allemaal gegaan?
We zaten met ons koude start probleem, starten met koude ethanol leek ons onmogelijk, want ethanol geeft onder 12 graden C geen ontvlambaar mengel meer.
De beste oplossing leek ons om eerst te starten op benzine en dan met een warme motor omteschakelen op ethanol. We moesten dus zoeken naar een omschakelmechanisme.
Al snel kwam bij ons het idee op, een een driestappen schakelaar van een auto op lpg te gebruiken, maar hellaas was er op de sloop geen goed exemplaar meer te krijgen.
Toen kwamen we op het geniale idee om heel eenvoudig een tankje (mooi voor de show) aan de buitenkant te hangen, deze kunnen we we dan eerst vullen met benzine en als de motor dan warm is van de bovenkant bijvullen met ethanol.
zo gezegt, zo gedaan:

Tank met houder aan de zijkant gemonteerd

slang aangesloten op de mechanische brandstofpomp
Toen werd het tijd om het zaakje te gaan starten, dus eerst gestart op benzine en toen de motor warm was, het tankje vol geschonken met ethanol. Op het moment van omschakelen begon de motor te sputteren, dit doordat er 2 soorten brandstoffen in de cilinder werd gezogen die niet mengen en ook niet tegelijk ontbranden. Toen we daar eenmaal doorheen waren liep de motor weer "normaal".
Klik hier voor het ethanolritje
Voor de beste prestaties moet de ontsteking nog een beetje vervroegd worden (stroomverdeler paar graden draaien).
Dit alles heeft een paar weken geleden plaats gevonden en kort geleden hebben we onze presentatie ook gehouden. (auto op een onmogelijke manier het halletje ingereden), maar leuke reacties gehad.


en de volgende dag kon de ax weg om nooit meer gezien te worden


Einde van een leuk geslaagd project
Last edited by JBo on FriMar23, 2007 5:26:11 PM, edited 1 time in total.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Jorrit, van harte gefeliciteerd met je verjaardag
Groetjes, Henk

Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Volgens mij ook, ik heb nog steeds nagels met rouwrandjesMBa@NL wrote:Volgens mij moet hier na gisteren nodig iets aangepast worden.

Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl