Het bekende motorstoringslampje... (wat kan het nog zijn?)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator

Het bekende motorstoringslampje... (wat kan het nog zijn?)

Post by pcrodent »

...brandt ook op de Mk. II. Dat is een 1.1i TE van 1990 (Bosch).

Wat is er aan de hand?
Hij valt soms helemaal stil met dat lampje aan. Tot nu toe is dat me telkens gebeurd als ie al een flink vaartje had. Soms start ie daarna in 1x weer, soms niet.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Injectiehuis schoongemaakt
- Verdelerkap vervangen
- Lambdasonde vervangen

Ik heb geprobeerd de ECU uit te lezen, contact aan, stekkertje naar massa, lampje gaat inderdaad aan, maar ik kan 'm niet zover krijgen dat ie een knippershow gaat geven. Ook geen start- en stopcodes.

Ik heb er toen even mijn oude 1.1 ECU in gelegd, had een ander nummer maar liep wel gewoon. Daarmee heb ik 'm tot nu toe 1x af laten slaan met dat motorstoringslampje aan maar dat kan zijn geweest doordat ie gebrekkig was ingelezen toen ik wilde gaan rijden :P

Anyway mijn vraag is, waar denken jullie dat ik naar moet/kan kijken? Op de planning staat mijn 1.1 reserveinjectiehuis en een setje bougieskabels, maar alle meningen zijn zeer welkom :)
Kijk uit, een Cactussssss

menno
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menno »

Maak eerst de stekkers op je injectiehuis en alle massa-aansluitingen in de motorruimte eens goed schoon. Vergeet de aansluitingen onder de accu niet (op bak en koets). Kost niks (behalve wat werk), schaadt zeker niet en kan een hoop vreemde storingen oplossen. Je accu moet er dan even uit, anders kan je er niet goed bij. Dan dus ECU ook even resetten.

Verder heeft je ontstekingsmodule een noodloop-programma, dat er in sommige gevallen voor zorgt dat je ondanks een brandend motorstoringslampje eigenlijk weinig merkt en gewoon door kan rijden. Wel met hoger verbruik, trouwens.
Met de BX al meegemaakt dat die tot een vrij hoog toerental prima liep, maar daarboven gewoon afsloeg, wat volgens de garage betekende dat-ie op de noodloop zat. Aangezien je aangeeft dat het telkens gebeurt met een flinke vaart, zou het dat kunnen zijn. Probeer eens in een lage versnelling flink toeren te maken, kijken wat er gebeurt.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Lampje is meestal trouwens gewoon uit! Gaat pas aan als de auto uitvalt.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menno »

Had ik met de BX ook. Toerental waarbij het optrad weet ik niet meer, maar lag rond de 100km/u in 5e versnelling met een BX 1.4 injectie uit '92. En in de lagere versnellingen viel-ie ook uit bij dat toerental. Met gewoon heel rustig rijden was er niets aan de hand.

Is toen dus opgelost met een nieuwe ontstekingsmodule, en binnen 20.000km nog een keer een nieuwe module, en toen ook met een nieuwe bobine erbij. De ontstekingsmodule zit op dezelfde stroomkring als de bobine, en kan slecht tegen een te hoog amperage dat ze krijgt als de inwendige weerstand van de bobine te laag wordt (veroudering). De module brandt dan langzaamaan gewoon door.
Ook daarom dus altijd hittegeleidende pasta gebruiken als je een nieuwe/andere module monteert.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Oew dat is wel een beetje naar, heb ik namelijk niet liggen :?. Zijn modules/bobines uitwisselbaar tussen 1.1(i) en 1.4(c)?
Zo nee, wie heeft er eentje voor me?

Volgens de vorige eigenaar liep ie overigens soms dagen zonder problemen. Maarja, misschien deed ie op die dagen rustig aan :D

menno
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menno »

Op de sloop een combi'tje zoeken, lijkt me. Nieuw is 't een paar honderd euri bij elkaar.
Uitwisselbaar? Weet ik niet. Anderen hier vast wel.

Maar je kan het ook eerst meten (als je weet wat je moet doen en tussen welke grenzen de meetwaarden moeten liggen), voordat je er geld tegenaan smijt. En anders kunnen ze dat in de garage wel, destijds heeft een wegenwachter mij op de vluchtstrook van de A12 weer op weg geholpen. Dus al te ingewikkeld is het niet, meer dan een multimeter en een schroevendraaier heeft-ie toen niet gebruikt.
De goede waardes weet ik niet, maar die zijn vast wel te vinden in een handboek.

De onderdelen waren bij de Wegenwacht trouwens een stuk voordeliger dan bij de dealer. Tip!? :wink:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Jee heeft de ZX waar ik nu als vervang auto mee naar me werk ga ook last van. Wil afslaan voor het stoplicht en als ik rem met hogere snelheid valt soms ook de motor uit.

Vervolgens gaat het gele lampje branden. Dat lampje gaat sowieso branden alsie onder de 750rpm duikt. Is een ZX 1.4i uit '92. Klinkt als hetzelfde probleem. Motor gaat wel direct anders lopen als je de temp sensor lostrekt. Dan gaat ook dat lampje aan... Dus ja wat zal het wezen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

menno
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menno »

@mark: dat klinkt meer als een probleempje als je je gas loslaat (bij mijn BX ging het juist om veel gas, wat het zo te horen bij het computerknaagdier ook doet).
Anders gaan lopen met losgetrokken temp.sensor kan wel kloppen: zonder info van de tempsensor gaat-ie zeer waarschijnlijk naar een ander toerental, omdat-ie dan zelf iets moet verzinnen voor de hoeveelheid in te spuiten brandstof.
ECU maar eens uitlezen, dan kan je gerichter zoeken.
Overigens geldt met het beruchte lampje in het algemeen: zorg voor goede contacten in de motorruimte. Het motormanagement is er gevoelig voor. En je kan je een ongeluk zoeken naar storingen die uiteindelijk alleen maar een slechte massa of een slecht contactje in een van die Kwalitatief Uitermate Teleurstellende stekkertjes blijken te zijn, ondanks de vreselijkste foutmeldingen in de ECU (die je dan ook met een korreltje zout moet nemen).

Post Reply