Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

En als je 'm dan toch laat reviseren.. doe dat flowen er dan ook bij. kost je weinig meer en is een wereld van verschil.
merk dat ook altijd als ik weer eens een autoklantje heb; ze willen wel investeren in nokkenassen, turbo's, spaghetti-spruitstukjes en open luchtfiltertjes maar een balanceren of flowen ho maar. terwijl d??r nou juist de pk's (en nog meer: de nm's!) te halen zijn... in combinatie met een beter verbruik en een soepelere motor heb je dat geld er zo weer uit. of zou je denken dat het zomaar is dat een 240 pk / 225 Nm sterke atmosferische tweeliter zestienklepper met ITB's in een Corsa nog steeds 1:14 wil lopen bij normaal gebruik?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik zal het er eens met Nard over hebben...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Wanneer is er eens een AX-meeting bij Renard? Valt vast een hoop te leren en genoeg mooie Citro?ns om aan te vergapen....
Freude am Fahren.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

arnie wrote:Wanneer is er eens een AX-meeting bij Renard? Valt vast een hoop te leren en genoeg mooie Citro?ns om aan te vergapen....
Heb die gedachte ook weleens gehad maar vraag me dan steeds af wat de motivatie voor een meeting zou zijn.
Je zult Nard (en voor Ren? geld dat nog 10x meer) niet zomaar bereid vinden iets te gaan uitleggen ofzo.
Renard Automobiles is een "gewone" garage die "toevallig" gespecialiseerd is in Citroën en Peugeot en waar je nog "toevalliger" ook heen kunt als je hydro-pneumatische of motorische problemen hebt met je DS, SM, CX, XM, BX, GS(A), 2CV, Xantia 304, 504, 505 etc..
Maar dat laatste is voornamelijk omdat Nard nu eenmaal een buitengewone interesse en kunde heeft in de fijnere details van vooral Citroën motoren enzovoorts. (hoewel hij ook weleens een AX Sport blok volledig uitelkaar heeft gehaald, weer in elkaar heeft gezet en als hopeloos heeft beoordeeld).
Nard is trouwens zo'n techneut die zich nergens iets van aantrekt... dus als jullie allemaal roepen dat het "zo" moet zal Nard absoluut vol voor "zus" gaan...
Dus, hoewel een AX-meeting bij (Re)Nard mij een heel leuk idee lijkt, heb ik geen idee wat de insteek erbij zou moeten zijn. Je wilt niet weten wat een gezeur ik steeds met betrekking tot mijn aNIx te verduren krijg...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Perfecte omschrijving van 2 typische citrofielen :wink:
Freude am Fahren.

AphexTwiins
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 172
Joined: ThuDec14, 2006 6:49:11 PM
Location: Schijndel, Noordbraband, Nederland

Post by AphexTwiins »

haha juist, dat klopt
Image
Citroën AX 1.1i TGE

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het aftellen tot Nigels' onderhuidse transformatie gaat verder...
Helaas nog steeds geen spoor van de nieuwe nokkenaskit, Biesheuvel dacht dat het 2 weken zou duren, we zijn inmiddels 3 weken verder..
Maar op "mijn" plank bij Renard liggen inmiddels wel 2 glimmende nieuwe OMP veren en de "custom" veerpootbrug van Geert Brookman(racing).
Vanmorgen toen ik de cilinderkop van een 2-liter CX naar de revisie bracht wel nog even gesproken over de renovatie van de cilinderkop van Nigel en of Edo daar iets mee kon qua verbetering. Daar wordt nog over nagedacht...
Verder... geen nieuws op het AX front, behalve dat Grietje (ZombyWoof) ook wel race stoelen in Nigel wil hebben, maar dan 4 stuks....ach kinderen...

Vandaag is Witje weer eens voor een kleine beurt en checkup bij Renard geweest...
4 hagelnieuwe banden eronder, remblokjes achter, rem en DiRaVi leidingen ontlucht, LHM-vat en filters schoongemaakt en bollen qua druk gecontroleerd, oliefilter, olie en koelvloeistof ververst... ?n een stukje slang vervangen.
En voor een kleine 600 euro kan Grietje haar 700 kilometer per week weer een tijdje volhouden.

Was trouwens een CX-dag vandaag...
Met de CX-Ambulance naar Nijmegen en reed een hele tijd naast/achter een chique CX 25 TRD Turbo 2, toen ik terugkwam bij Renard stond er naast Witje nog een andere break ter aankoopinspectie op de brug, een CX 25 TGD... en toen ik even later van MiniMania vertrok bleek er ook nog een zwarte CX 25 GTi Turbo ( 8) ) op het parkeerterrein van de belendende bouwmarkt te staan.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zo dan... the day is finally here!
Vandaag is het dan eindelijk zover..., Nigel onder het mes.
APK, veerpootbrug, verlagingsveren, achterkant omlaag, gele Koni's op HARD, cilinderkop naar de revisie, Kent-Cams nokkenstok en toebehoren erin ?n Brockje's uitlaat eronder en zomerbanden!

Heb m'n camera opgeladen dus zal foto's maken van het hele proces, voorzover ik erbij ben.

Heb afgelopen dinsdag de nokkenas bij Biesheuvel opgehaald en omdat ik er toch was... alvast ??n sportstoel meegenomen, en een 2de besteld...
Dus ook aan het "nieuwe zitten" wordt gewerkt.

Heb de komende dagen de Renard CX-Ambulance als leenauto... altijd leuk.

Ben benieuwd hoe het allemaal zal vorderen en wat de resultaten zullen zijn.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

boeiend.

binnen kort een echt racertje om ermee te gaan werken. Voor welke stoelen hebben jullie gekozen ?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zojuist de eerste foto's van Nigels', voornamelijk motor, upgrade-proces op onze foto-websitegezet.
Ze staan toegevoegd onder de subcategorie "Nigel", dus even doorbladeren.

Door onverwachte personele problemen gecombineerd met de overvolle agenda van Renard Automobiles, iets goeds kan z'n nadelen hebben, vordert het allemaal wat langzamer dan gehoopt/gepland.
Inmiddels is de cilinderkop grotendeels weer geassembleerd, heb ikzelf vandaag gedaan, maar vanwege wat op maat te maken of op te frissen pakkingen voor de uitlaat en de inlaat hebben we e.e.a. doorgeschoven naar komende week.
Heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om veel losse delen heel goed te reinigen of zelfs op te schuren, leuk klusje.
Donderdag zijn al wel de veren eronder gegaan, maar Tom (Jip Jip) was vergeten dat deze gele Koni's niet van buiten verstelbaar zijn dus hij mag weer opnieuw beginnen...
Heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens te kijken wat eronder al die zwarte troep ter rechter zijde van Nigels' motorblok zat..., bleek een versnellingsbak te zijn.. :) . Dat is dus ook een beetje opgefrist.

Maandag verder... kan niet wachten om de herrie uit Brockjes uitlaat (de melkbus) weer te horen.. 8)


Speederdd wrote:....
Voor welke stoelen hebben jullie gekozen ?
Merk onbekend, het is iets dat Biesheuvel verkoopt als merkloos instapmodelletje.
Ze zijn zwart en verstelbaar en degelijk en zitten lekker (hard).... meer kan ik er (nog) niet van zeggen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

oh, die cam-followers zijn de tuimelaars. Kopje ziet er erg fris uit zo.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

ff gejat uit "Gallery":
vanmorgen al ff gekeken, ziet er netjes uit hoor Collin!
ben benieuwd..

bij die gradenschijf, zit daar ook een verstelbare poulie? anders heb je natuurlijk niets aan die gradenschijf...
Nee dat zit er helaas niet bij, had ik stiekum wel gehoopt voor ?450... :(
Maar wie weet komt het toch nog van pas...
De gradenschijf zat overigens niet in de doos, maar omdat het wel wordt vermeld als onderdeel van de kit heb ik'm erbij gevraagd.
Zo'n poelie kost overigens ook een vermogen..., en of je er met de "gewone" sport-nokkenas nu echt veel aan hebt is onderwerp van discussie ben ik inmiddels achter.
Ik ben gelukkig geen monteur... dus kan'm ook niet missen :) .
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ach, zo'n nokkenaspoulie heb je zelfs met een standaard nokkenas nog wat aan.. je kan je timing veel beter afstemmen en zelfs met een standaard motorblok is hier nog winst te halen!

maar je hebt gelijk, ze zijn duur! (maar wel mooi :oops: en nuttig :))
Image

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Maar ook zonder dat tandwiel werkt een andere nokkenas al prima ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

TwoTone wrote:Maar ook zonder dat tandwiel werkt een andere nokkenas al prima ;)
Vooralsnog heb ik maar ??n woord nadat alles erin zit en Nard en ik allebei een rondje hebben gegumd: "wow!"

Morgen wellicht meer....
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

2Black wrote:
TwoTone wrote:Maar ook zonder dat tandwiel werkt een andere nokkenas al prima ;)
Vooralsnog heb ik maar ??n woord nadat alles erin zit en Nard en ik allebei een rondje hebben gegumd: "wow!"

Morgen wellicht meer....
dat geloofk.. maaruhm, toch niet gelijk gevlamt he? zeker met installeren van andere nokkenas en volgers ed. is het toch wel erg belangrijk om eerst ff lekker in te rijden een paar 100/1000 km!

ben benieuwd of hij nogsteeds de begrenzer in loopt in zn 5 :P
7krpm en dan lekker cruizzzzzzzzzeeeeeennnnnnnnnnnn :lol:
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

laat ik zeggen dat het leuk klinkt bij 7500rpm
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

2Black wrote:laat ik zeggen dat het leuk klinkt bij 7500rpm
:twisted:, en bent je tevreden over de wegligging na het verlagen ? scheelt het nog veel in vergelijking met het gewone hoogte + koni's geel ?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Speederdd wrote: :twisted:, en bent je tevreden over de wegligging na het verlagen ? scheelt het nog veel in vergelijking met het gewone hoogte + koni's geel ?
Tja.., da's dus een lastige vraag... want wat is objectiviteit?

Ik ben zeer tevreden over de wegligging na het verlagen ja.
Er zijn bepaalde bochten die ik dagelijks neem waarin ik een flink verschil t.o.v. voorheen (denk te) bemerk(en).
Maar of je dat nu onder de noemer wegligging moet scharen of dat het simpelweg verminderde beweging (torsie etc.) in de auto is..?
Heb nu ook weer de zomerbanden eronder en dat scheelt ook natuurlijk.
Het is en blijft een combinatie van factoren natuurlijk..., gele koni dempers rondom, OMP-veren voor, achterkant verlaagd, voorwielen uitgelijnd, lager zwaartepunt etc..
Overigens hebben we de hoogte gemeten op de krikpunten en aan de voorzijde is het 15cm en achter 17cm, dat betekend dus dat het relatieve hoogteverschil voor en achter volgens mij t.o.v. standaard verminderd is.
En dat laatste heeft opzich al invloed op over cq. onderstuur.

Het blijft lastig te beoordelen...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Vandaag heeft Nigel glansrijk z'n APK doorstaan, geen enkel afkeuringspunt (behalve als je de rode achteruitrijlamp meetelt, maar achteruitrijlicht is niet verplicht.). Hoera!

Heb verder de laatste puntjes op de I gezet m.b.t. de grote voorjaarsverbouwing, dus nog even de olie en oliefilter ververst, banden op spanning, en sideskirts achter weer vastgezet (want die waren met het verlagingsgeweld losgegaan).


later meer :)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply