Remmen upgraden + 4 gaats onderstel monteren
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Remmen upgraden + 4 gaats onderstel monteren
Hoe zit dit nu precies? Ik heb natuurlijk al tijden de ZX motor in mijn ax hangen. Gelukkig inmiddels ook weer werkend...
Maar de remmen zijn nog steeds van de standaard 1.1i First Impression 1994. 238mm schijven.
Wat moet ik allemaal vervangen om naar de 1.4i remmen te gaan? De 247mm schijven te gaan? Stel dat ik het allemaal nieuw zou kopen. Kan het goedkoper krijgen.
Kan ik dan gewoon de 1.4i remklauw + schijven en blokken monteren? Of moet je dan weer een andere wielpoot hebben?
Maar de remmen zijn nog steeds van de standaard 1.1i First Impression 1994. 238mm schijven.
Wat moet ik allemaal vervangen om naar de 1.4i remmen te gaan? De 247mm schijven te gaan? Stel dat ik het allemaal nieuw zou kopen. Kan het goedkoper krijgen.
Kan ik dan gewoon de 1.4i remklauw + schijven en blokken monteren? Of moet je dan weer een andere wielpoot hebben?
Last edited by Mark on SatFeb17, 2007 8:11:47 PM, edited 1 time in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Klauw is hetzelfde? De remblokken van een 1.4i zijn toch groter?
Beetje een tegenvaller. Wat is er dan anders aan die poot? Je kan toch gewoon die grotere remschijf op je naafschroeven? Zit het montage punt van de remklauw op een andere plek bij de 1.4i?
Dan kan ik net zo goed naar 4gaats onderstel gaan...
Beetje een tegenvaller. Wat is er dan anders aan die poot? Je kan toch gewoon die grotere remschijf op je naafschroeven? Zit het montage punt van de remklauw op een andere plek bij de 1.4i?
Dan kan ik net zo goed naar 4gaats onderstel gaan...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Ik weet dat mijn remklauwen van type 1 GT even groot zijn als die van een 1.1 En dat de remklauwen van een type 2 GT stuk groter (sowieso de blokken) zijn en al wat beter remt. En dat die remklauwen niet uit te wisselen zijn tenzij je meteen de poot meeneemt omdat de bevestiging van de klauw anders is.
Hier staat zo'n setje te koop;
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=12465
Maar wil je het meteen goed doen ga dan voor 4 gaatjes. Is wel zonde omdat je nu al mooie 3 gaats velgen hebt.
Zit nu overal beetje rond te neuzen en is zoveel mooi remmerij spul voor te krijgen.
Hier staat zo'n setje te koop;
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=12465
Maar wil je het meteen goed doen ga dan voor 4 gaatjes. Is wel zonde omdat je nu al mooie 3 gaats velgen hebt.
Zit nu overal beetje rond te neuzen en is zoveel mooi remmerij spul voor te krijgen.
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
in mijn ervaring zijn zelfs de grootste ax remmen nog knudde, alles wat niet geventileerd is trap je zeer snel warm.
m.a.w ik zou voor viergaats gaan
oja nog een voordeel van 4 gaats is dat je heel erg makkelijk 266-283mm schijven kan monteren en nog goedkoop te doen is ook (vereist alleen 2 klauwtjes en schijven)
m.a.w ik zou voor viergaats gaan
oja nog een voordeel van 4 gaats is dat je heel erg makkelijk 266-283mm schijven kan monteren en nog goedkoop te doen is ook (vereist alleen 2 klauwtjes en schijven)
Drake wrote:in mijn ervaring zijn zelfs de grootste AX remmen nog knudde, alles wat niet geventileerd is trap je zeer snel warm.
m.a.w ik zou voor viergaats gaan
oja nog een voordeel van 4 gaats is dat je heel erg makkelijk 266-283mm schijven kan monteren en nog goedkoop te doen is ook (vereist alleen 2 klauwtjes en schijven)
Maak even van de gelegenheid gebruik, excuse moi.
Daar had ik nog niet aangedacht, grotere schijven dan standaard Heb al wel zitten zoeken en ik heb dus die rallye veerpoten met 205 1.9 gti klauwen. En op allebei zit standaard 247 mm geventileerde schijven.
Diameter 247.0
Massief/Geventileerd Vented
Diam. Hoed 143.0
Diam. Naafgat 66.0
Dikte 20.5
Min. Dikte 18.5
Qty. Wielbouten 4
Totale Hoogte 34.5
Is het mogelijk om nog groter te gaan of moet je dan ook echt al opzoek naar nog grotere klauwen (denkend aan xsara setup op een saxo oid).
Misschien is een howto / faq handig?
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
ja je hebt wel andere klauwen nodig
b.v bij 266mm schijven heb je klauwen van een partner/306/xsara enz nodig heel psa auto's hebben die maat en exact dezelfde klauwen dus een sloop langs en 2 klauwen halen voor een paar tientjes is voldoende
op het forum van de saxo16v club staat een how to maar die kan ik even niet vinden
b.v bij 266mm schijven heb je klauwen van een partner/306/xsara enz nodig heel psa auto's hebben die maat en exact dezelfde klauwen dus een sloop langs en 2 klauwen halen voor een paar tientjes is voldoende
op het forum van de saxo16v club staat een how to maar die kan ik even niet vinden
Rooney wrote:Ik weet dat mijn remklauwen van type 1 GT even groot zijn als die van een 1.1 En dat de remklauwen van een type 2 GT stuk groter (sowieso de blokken) zijn en al wat beter remt. En dat die remklauwen niet uit te wisselen zijn tenzij je meteen de poot meeneemt omdat de bevestiging van de klauw anders is..
Rooney je zit bijna helemaal goed,
de klauwen zijn idd allemaal even groot evenals de blokken.
enkel de bevestiging van de klauw is anders op de poot (dus andere poot nodig) en daardoor kan je grotere schijven gebruiken.
wanneer waar de andere veerpoot is gebruikt blijft vaag, er zijn ook type 1 GT's met grotere schijfjes. (zoals die van mij)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
1.0's / 1.1's hebben allemaal de "omgekeerde remmen" dus met de klauw aan de andere kant van de veerpoot, dit is gedaan omdat daar de klauw dichtbij de naaf kan zitten omdat de schijven kleiner zijn
En hier de 247 -266mm how to (4 gaats)
http://www.saxo16vclub.nl/phpbb2/viewto ... remklauwen
En hier de 247 -266mm how to (4 gaats)
http://www.saxo16vclub.nl/phpbb2/viewto ... remklauwen
als je de geperforeerde schijven van brembo monteert, zullen we wedden dat het goed remt? vanaf 190 naar 0 misschien niet, maarja wie rijdt er ook 190 en gaat dan bovenop z'n remmen...
zelfs mijn standaard 1.1 remmen vind ik bij een noodstop al voldoende remmen... ik ga nu voor brembo schijven met ferodo blokken om het nog wat beter te maken... het kan uiteraard altijd beter maar kom op, het blijft een kleine auto, licht gewicht en hoe lichter het is hoe eerder het stilstaat...
nooit problemen of klachten gehad over m'n remmen...
zelfs mijn standaard 1.1 remmen vind ik bij een noodstop al voldoende remmen... ik ga nu voor brembo schijven met ferodo blokken om het nog wat beter te maken... het kan uiteraard altijd beter maar kom op, het blijft een kleine auto, licht gewicht en hoe lichter het is hoe eerder het stilstaat...
nooit problemen of klachten gehad over m'n remmen...
Pixels66 wrote:als je de geperforeerde schijven van brembo monteert, zullen we wedden dat het goed remt? vanaf 190 naar 0 misschien niet, maarja wie rijdt er ook 190 en gaat dan bovenop z'n remmen...
zelfs mijn standaard 1.1 remmen vind ik bij een noodstop al voldoende remmen... ik ga nu voor brembo schijven met ferodo blokken om het nog wat beter te maken... het kan uiteraard altijd beter maar kom op, het blijft een kleine auto, licht gewicht en hoe lichter het is hoe eerder het stilstaat...
nooit problemen of klachten gehad over m'n remmen...
Ik wil wel wedden
Mark heeft zelf brembo geperforeerde schijven en gegroefd volgens mij in combinatie met ebc greenstuff blokken.
En het blijft een feit dat ax remmen k*t zijn. Heb er bij mij ook alles aangedaan om remkracht te vergroten maar ja als ik dan in de suzuki alto 1.0 van me ma rijd remt die zelfs beter!!!!!! En over de sax van ben86 nog maar niet te beginnen. Dat is bij mij 1 van de redenen geweest voor 4-gaats onderstel.
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Rooney wrote:Pixels66 wrote:als je de geperforeerde schijven van brembo monteert, zullen we wedden dat het goed remt? vanaf 190 naar 0 misschien niet, maarja wie rijdt er ook 190 en gaat dan bovenop z'n remmen...
zelfs mijn standaard 1.1 remmen vind ik bij een noodstop al voldoende remmen... ik ga nu voor brembo schijven met ferodo blokken om het nog wat beter te maken... het kan uiteraard altijd beter maar kom op, het blijft een kleine auto, licht gewicht en hoe lichter het is hoe eerder het stilstaat...
nooit problemen of klachten gehad over m'n remmen...
Ik wil wel wedden
Mark heeft zelf brembo geperforeerde schijven en gegroefd volgens mij in combinatie met ebc greenstuff blokken.
En het blijft een feit dat AX remmen k*t zijn. Heb er bij mij ook alles aangedaan om remkracht te vergroten maar ja als ik dan in de suzuki alto 1.0 van me ma rijd remt die zelfs beter!!!!!! En over de sax van ben86 nog maar niet te beginnen. Dat is bij mij 1 van de redenen geweest voor 4-gaats onderstel.
Ik heb idd gegroefde schijven en EBC blokken. En het blijft bagger. Ik trap ze binnen een paar minuten zo heet dat ze stoppen met werken.
Maar daar gaat "in time" verandering in komen. Gisteravond een 4gaats onderstel overgenomen van kevin. Alleen zonder remmen. Dat nog ff bij elkaar zoeken en dan maar eens een ombouw wagen. ff kijken wat klauwen schijven en blokken kosten. Achter is op de handremkabels na compleet. Hopen dat die remleidingen een beetje meewerken. Die zal ik van mij eigen as over moeten zetten of nieuwe trekken.
Maar eerst alles compleet maken en hopen dat ik geen onverwachte dingen tegenkom. Wat tot nu toe nog wel altijd het geval is geweest.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Staat in de planning om een Peugeot 106 1.3i rallye onderstel eronder te schroeven. Wie weet met 100% zekerheid welke remklauwen en schijven er allemaal op passen.
Als ik op HBase kijken hebben de AX GTI en de Peugeot 106 rallye remklauwen toch andere artikelnummers en andere diameter. En gebruiken ze wel dezelfde schijven. Past de AX GTI remklauw op de 106 poot?
En als je nog groter zou willen... Wat past er dan allemaal? Liefst van Citroen omdat ik die onderdelen goedkoper kan krijgen.
Wordt ook gezegd dat je AX GTI handremkabels nodig hebt. Maar die hebben dezelfde lengte en artikennummer als mijn 1.1i handremkabels.
Als ik op HBase kijken hebben de AX GTI en de Peugeot 106 rallye remklauwen toch andere artikelnummers en andere diameter. En gebruiken ze wel dezelfde schijven. Past de AX GTI remklauw op de 106 poot?
En als je nog groter zou willen... Wat past er dan allemaal? Liefst van Citroen omdat ik die onderdelen goedkoper kan krijgen.
Wordt ook gezegd dat je AX GTI handremkabels nodig hebt. Maar die hebben dezelfde lengte en artikennummer als mijn 1.1i handremkabels.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
en alleen bij droog wegdek maakt dit allemaal verschil als ik goed nadenk.
bij nat of glad wegdek lijkt t me niet veel uit te maken.. je moet juist meer moeite doen met het doseren van het remmen, aangezien ie dan al remt als je tegen je rempedaal zucht.
de ax weegt al geen drol, en dan mega-remmen er onder te prakken..
ik zou gewoon de normale 4-gaats zooi van een peug eronder gooien, maar niet nog is nog dikkere schijven, nog dikkere blokken, enz.
lijkt me gewoon overdone en geen effect meer te hebben.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
DuFF wrote:offtopic
ik zou gewoon de normale 4-gaats zooi van een peug eronder gooien, maar niet nog is nog dikkere schijven, nog dikkere blokken, enz.
lijkt me gewoon overdone en geen effect meer te hebben.
Ik moet toch alles nieuw kopen. Dus als het prijsverschil tussen de grotere setup en de standaard setup klein is... Dan ga ik voor "overdone".
Dus als iemand weet wat de maximale passende grote is hoor ik het graag. Had van een Xsara gekeken maar die heeft ook 2 verschillende maten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Browny wrote:...Ik krijg bijna altijd mijn banden wel geblokkeerd als ik zou willen.
...maar of je d??r nou op zit te wachten?
Trouwens, als je voor dergelijke "extreme" remmerij gaat, zorg dan ??k voor goeie banden! Aan goeie remmerij heb je geen moer als je banden te snel grip verliezen!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!