Oh, dat valt wel mee ja. Koelvloeistof en olie zijn inderdaad DE margemakers voor de garage, inkoop een paar euro per liter, verkoop extreem hoge prijzen. Inkoop krijgen ze ook nog eens bergen korting op de olie.
(Vriend van m'n nicht is B2B verkoper bij Autoindus, die kan daar mooie verhalen over vertellen.)
Nou waar je het vandaan haalt dat die dingen de margemakers zijn voor een garage...
Bij ons is de G12 esso koelvloeistof gewoon 4,36 hoor ! Als we daar rijk van moeten worden is er iets niet goed.
Tot 0,5 liter wordt ook gewoon bij het klein materiaal gerekend.
Henri106 wrote:Nou waar je het vandaan haalt dat die dingen de margemakers zijn voor een garage...
eh, bijvoorbeeld het voorbeeld hierboven, en van rekeningen van mijn ax-je toen ie nog naar de garage ging, en van rekeningen die ik bij sommige maatjes van me zie. Er zijn zat garages die niet zulke mooie prijzen rekenen, vooral de merkdealers. Tis voor mij niet raar dat ze 46 euro rekenen voor 3 liter zoals bij Mark.
Komt factuur tegen met 3x 2 liter fles koelvloeistof voor 5 euro per stuk. Na mijn 25% korting was dat 11,25 bijelkaar. Dit had ik nodig na de revisie van mijn motorblok en gewoon bij de dealer gehaald!
om ff erop verder te gaan ook ff in de rekeningen gedoken.
Bij de seat dealer waar m'n moeder der auto-tje in onderhoud is betaal je 30 euro voor 3 liter koelvloeistof en 11,50 euro per liter olie. Zelf gekocht per 5 liter bij de autoindus, waar zij het ook vandaan halen: koelvloeistof 1,75 per liter en olie 4,4 euro per liter.
Eerste week zit er weer op na de problemen. Helaas wat nieuwe problemen in aantocht.
Hij schiet nu af en toe uit de versnelling... Dus dat zal in de toekomst wel weer een groter probleem worden.
Verder gisteravond bij kevin een 4 gaats Peugeot 106 1.3i rallye onderstel opgehaald. Veerpoten met achteras. Voorpoten zonder remmen met nieuwe lagers. En natuurlijk de achterbrug. Binnenkort ff foto's maken.
Krijg alleen vandaag een optie om een Peugeot 106 1.3i rallye te kopen met een defect aan de motor... ff kijken wat ik daarmee doe. Even foto's km stand en prijs afwachten. Anders is misschien strippen een optie. Of fixen.
Als de kmstand laag is en de versnellingsbak en nokkenas er bij mij AX in passen... dan is het een handige wagen voor reserve onderdelen.
ik zou die nokkenas niet alleen overgooien. heb je weinig tot niks aan.
als je de complete inlaat, kop en de ECU+kabelboom overzet en je hangt de versnellingsbak, BDP-sensor, vliegwiel, koppeling en aandrijfassen er ook onder heb je ?cht een snelle AX met multipointinjectie
moet alleen nog eens duchtig op m'n koppie krabbelen of dat bij jouw blokkie zomaar gaat.
overigens: reken op +/- 110-115 pk ergens tegen de 7000 r/min met jouw setup.
kevin.broke wrote:ik zou die nokkenas niet alleen overgooien. heb je weinig tot niks aan.
als je de complete inlaat, kop en de ECU+kabelboom overzet en je hangt de versnellingsbak, BDP-sensor, vliegwiel, koppeling en aandrijfassen er ook onder heb je ?cht een snelle AX met multipointinjectie
moet alleen nog eens duchtig op m'n koppie krabbelen of dat bij jouw blokkie zomaar gaat.
overigens: reken op +/- 110-115 pk ergens tegen de 7000 r/min met jouw setup.
Die wagen heeft iets aan de motor. En ik heb een slechte versnellingsbak en ingesleten nokkenas. Vandaar de nokkenas... Niet om de prestatiewinst. Maar goed. Eerst maar is alle kosten op een rijdtje zetten.
Nou mijn olielekkage is ook opgelost. Al een paar jaar druppeltjes olie onderaan mijn versnellingsbak. Nu de oliekeeringen vervangen en probleem opgelost. Vervangen stelt niks voor... Alleen de fusee loshalen is een takkewerk. Verlagen met een stabistang en draagarmbrug maakt het er niet makkelijker op om hem los te krijgen. Echt een buis van 2 meter voor nodig en een flinke hamer.