Pre-APK-zelftest

Algemene AXClub gerelateerde zaken

Moderator: webmasters

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

APK keuring

Post by Gerard Maas »

Daar mag de Moderator over beslissen.
gerard.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

CitroënAXDriver
AX Master
AX Master
Posts: 1979
Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)
Contact:

Post by CitroënAXDriver »

Brutus wrote:Misschien een idee om op de site te zetten? :?:

Gerard Maas wrote:Daar mag de Moderator over beslissen.
gerard.

Nou, de moderator vind het goed hoor. Misschien kunnen we dan op de
homepage een link naar dat lijstje zetten.
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Zo lukt het niet
Last edited by Gerard Maas on WedJan28, 2004 8:45:14 PM, edited 1 time in total.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat werkt niet Gerard. Ik zal het binnenkort ff mailen naar marco dan kan die het op de site zetten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="Gerard Maas"][urlMijn documenten/apk Citroën][/url][/quote]

Je bent vast handiger met auto?s dan met computers :wink:

Maar die lijst lijkt me handig!!
Ben beniewd!

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Zeker weten.maar die tijd is ook geweest
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

dit is het lijstje van Gerard Maas


Beste Cito?nliefhebbers.

Mij is gevraagd een stukje te schrijven over de apk keuring , het mooiste zou een checklist zijn waarmee iedereen z`n eigen Citroën kon controleren zodat eenieder met een gerust hart naar een apk keuringstation kon gaan.
Volgens mijn weten bestaat zo`n checklist niet, en tracht ik dus met mijn beste kunnen er een op te stellen zodat iedereen die geen verstand heeft van een apk keuring toch zijn auto kan nakijken op een aantal punten.
Als ik alles tot in detail moet opschrijven vrees ik dat een hele krant niet genoeg is, daarom probeer ik een beknopte lijst te maken.
Als er daarna nog vragen zijn, mag U mij gerust bellen voor een meer gedetaileerde uitleg.


ONDER DE MOTORKAP
Het chassisnummer moet duidelijk leesbaar zijn en overeenkomen met het chassisnummer dat op het kentekenbewijs staat, ook de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen moet kloppen met wat op het kentekenbewijs staat.
De tankdop moet goed passen, en de tank mag uiteraard niet lekken.
De benzineleidingen moeten in goede staat zijn en mogen geen lekkage vertonen.
De carburateur mag uiteraard ook geen benzine lekken.
De accu moet stevig staan en mag niet los zitten.
Alle bedrading moet deugdelijk bevestigd zijn.
De motorsteunen mogen niet geheel losgescheurd zijn.
De stuurhuishoes mag niet gescheurd zijn
Verder moet alles wat in de motorruimte zit deugdelijk vastzitten

BINNEN IN DE AUTO
Autogordels zijn verplicht voor auto`s vanaf 01-01-1971, in oudere hoeven ze dus niet in te zitten, wanneer dat wel het geval is moeten ze goed werken, mogen ze niet gescheurd zijn, en moeten ze deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
In auto`s na 01-01-`71 moeten ze aanwezig zijn. ( tevens heb je dan ook een draagplicht), deze draagplicht geld ook voor auto`s voor 01-01-`71 waar gordels in gemonteerd zitten.
Voor de achterbank geldt pas een gordelplicht vanaf 31-12-1989 (dus niet van toepassing voor de meeste Citro?ns Als ze er wel inzitten gelden dezelfde eisen als bij de voorstoelen.
De stoelen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zitten, (alle bouten moeten aanwezig zijn, en ook vast zitten.) Het schuifmechanisme moet automatisch vergendeld worden, wanneer je de stoel versteld.
Het raamwerk van de stoelen mag niet gebroken of gescheurd zijn, de rugleuning moet in de vergrendeling vallen, en mag ook niet gescheurd of gebroken zijn.
De bekleding mag wel kapot zijn, maar er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Indien er sprake is van een gelaagde voorruit , mag deze gescheurd zijn, maar de scheur mag geen vertakkingen, of kruisingen hebben.
De snelheidsmeter moet goed werken, en moet indien nodig verlicht kunnen worden
Alle schakelaars moeten goed werken en deugdelijk zijn bevestigd.
Het controlelampje van het grote licht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Het controlelampje van het mistachterlicht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Voor de rest is er binnen in de auto geen verlichting verplicht .
De ruitensproeier moet goed werken.
Een binnenspiegel is verplicht, tenzij je een rechterbuitenspiegel hebt. ( je mag ze ook allebei hebben)
De claxon moet goed werken, en mag maar eentonig zijn. (2 mag wel, alleen als ze tegelijkertijd geluid maken.)








MILIEU

Auto`s voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na die datum moeten ze voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.
Daar ik denk dat niemand van ons die heeft zal ik er verder niets over vertellen.


BUITEN DE AUTO

Een linker buitenspiegel is verplicht. rechter buitenspiegel is toegestaan, maar niet verplicht., tenzij je geen binnenspiegel hebt.
Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.
Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte, en toegestane verlichting.
De verplichte verlichting is:
2 stadslichten, 2 of 4 dimlichten, 2 of 4 grote lichten, 2 achterlichten, kentekenplaatverlichting, 2 richtingaanwijzers achter en 2 richtingaanwijzers voor.
Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v. de grote lichten.
Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v. de achteruitrijlichten.
Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 niet driehoekige reflectoren.
De toegestane verlichting is:
1 of 2 mistachterlichten. ( indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.)
Derde remlicht. ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten)
Mistlampen voor. ( deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld.)
Achteruitrijlicht. ( deze mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld. dus niet met een aparte schakelaar aan en af gezet kunnen worden)
De ruitenwisserbladen moeten goed wissen, en mogen geen scheuren vertonen.
Een achterruitenwisser is toegestaan, maar heeft geen eisen. ( mag dus wel gescheurd zijn)
Er mogen buiten de auto beslist geen scherpe delen uitsteken.
Wanneer andere wielen zijn gemonteerd mogen deze niet meer dan 30 mm buiten de auto uitsteken, de naaf en de bouten meegerekend. Tevens mogen deze nergens aanlopen. ( dit spreekt voor zich)
Indien er een trekhaak gemonteerd is moeten alle bouten vast zitten en mag de kogel niet minder dan 49 mm zijn.
Deurkrukken, bumpers, spiegels, ed. moeten deugdelijk bevestigd zitten.( ook dit spreekt voor zich)
Het nummer wat op de kentekenplaten staat moeten kloppen met wat op het kentekenbewijs vermeld is
De velgen mogen niet ernstig vervormd zijn , en alle wielbouten moeten aanwezig zijn en vastzitten.
De deuren, motorkap, en kofferdeksel moeten goed sluiten.








ONDER DE AUTO

De uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn, en moet over de gehele lengte gasdicht zijn.( d.w.z. hij mag nergens lek zijn.)
De banden, dat is een hoofdstuk apart, ze moeten in ieder geval in goede staat zijn, het profiel in de hoofd groeven moet minimaal 1,6 mm diep zijn. Ze mogen geen bulten vertonen, en ze mogen geen scheuren vertonen waardoor je het canvas kunt zien.
Je mag op 1 as ook niet 1 radiaal, en 1 diagonaalband bij elkaar hebben liggen.
De remslangen mogen geen scheuren vertonen waardoor het canvas zichtbaar word.
De remleidingen mogen geen zodanige roestschade hebben dat wanneer je ze schoonkrabt kratervorming zichtbaar is.
De remleidingen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
Geen enkel onderdeel van de remmen mag lekkage vertonen.
Het remvloeistofpeil in het reservoir mag niet onder minimum staan
Schokbrekers mogen iets lekken, maar de werking moet aanwezig zijn.
De handrem kabel mag niet gescheurd of gebroken zijn. (ook de buitenkabel niet)
De handrem moet op beide achterwielen werken.
Wanneer je een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken, de remvertraging moet uiteraard voldoende zijn, maar dat is zonder remmentestbank of vertragingsmeter niet vast te stellen.
De fusseekogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn
De stuurkogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn.
De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn.( met zelfbogende moer, of splitpen)
De stofhoezen van de aandrijassen mogen niet gescheurd of lek zijn,
De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn, en mogen geen overmatige speling hebben
De bladveren mogen niet gebroken zijn.
Bij jongere types zitten spiraal veren, deze mogen niet gebroken zijn.
De veerschotels mogen niet doorgeroest zijn ( ook niet een heel klein beetje)
De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn. (ook niet een heel klein beetje)
De rubbers in de draagarmen mogen niet zodanig beschadigd zijn dat metalisch kontakt op kan treden.
Om het hoofdstuk roestschade aan de carosserie te behandelen is bijna niet te doen, dit is een heel boekwerk en is bijna niet in begrijpelijke taal uit te drukken, ieder onderdeel heeft zo z`n eigen eisen. hiervoor kun je me beter bellen.

Wat ik geschreven heb is conform de eis van de rdw,( dienst wegverkeer) die de regels maken en de keuringstations steeksproefsgewijs controleerd.
De apk keuring is een moment opname en de auto moet op dat moment dus voldoen aan een minimum eis, deze word echter (helaas) nog niet door iedereen gehanteerd.( sommige keuringstations hanteren niet de juiste eisen)
Als er door mijn schrijven problemen worden ondervonden bij een of ander keuringsstation kun je mij altijd bellen, Ik zal dan alles in het werk stellen om degene die het bij het verkeerde eind heeft te kunnen overtuigen van de werkelijke eisen.


Met vriendelijke groet, en veel rijplezier,

Gerard Maas.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

hey gerard, kun je echt niet een klein stukje schrijven wat belangrrijke punten zijn wat betreft roestchade, dit gezien een ax daar nog wel eens last van wil hebben :o

Zo is er toch ook een regel dat 25% weg geroest mag zijn?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

APK keuring

Post by Gerard Maas »

Ja de roestnormen is haast een boekwerk apart.Van Je deurpaneel mag
100%zijn weggeroest als hij maar goed sluit.Het heeft geen zin hier alle
waardes te gaan geven omdat het dan helemaal uit de hand loopt.
Last edited by Gerard Maas on ThuJan29, 2004 4:45:22 PM, edited 1 time in total.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Remy
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 272
Joined: SunAug10, 2003 6:48:43 PM
Location: Klundert

Post by Remy »

Gerard, enorm bedankt voor deze informatie. Echt super, nu kan iedereen zijn of haar AXje mooi in de gaten houden op eventuele mankementjes wat betreft de APK. Dus bij deze nogmaals hartelijk bedankt hiervoor en ik neem aan dat er nog meerdere bedankjes van andere clubleden zullen volgen. :D:D:D
Renault Clio 1.4 16V SI

PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen :(

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

APK keuring

Post by Gerard Maas »

Laten we hier niet meer reageren,want dan wordt het evt uitprinten wel
erg lang.Ik weet dat alle belangstellende het zullen weten te waarderen
Gerard.
ps.Zorg ervoor dat hij goedgekeurd wordt.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

(A)X-men
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: ThuSep18, 2003 4:37:48 PM
Location: Torhout/belgi?

Post by (A)X-men »

ggggrrrrr stomme keuring vorig jaar stond dat men achteras niet meer tip top was, deze laten vervangen gelukkig 4 velgen kunnen lenen van de garagist en hij is afgekeurd omdat de lichten iets te hog stonden :evil: maar met een half versleten achteras mag men een jaar verder rijden maar voor de lichten wordt ik afgkeurd allemaal geld klopperij

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Zetten ze die dan niet gelijk even goed en desnoods rekenen ze er iets
voor.Welk bedrijf was dit?
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="(A)X-men"]ggggrrrrr stomme keuring vorig jaar stond dat men achteras niet meer tip top was, deze laten vervangen gelukkig 4 velgen kunnen lenen van de garagist en hij is afgekeurd omdat de lichten iets te hog stonden :evil: maar met een half versleten achteras mag men een jaar verder rijden maar voor de lichten wordt ik afgkeurd allemaal geld klopperij[/quote]

Raar verhaal!

Op zich logisch dat hij niet zomaar goedgekeurd wordt als de lichten niet goed afgesteld zijn. Maar het lijkt me wel raar om hem daar op af te keuren. Even aan een paar schroefjes draaien en het probleem is opgelost ....

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Zelf spreek ik altijd af dat ze me bellen als er bijzonderheden zijn.

Hierdoor kunnen eventuele problemen nog verholpen worden zonder dat hij afgekeurd wordt. En heb je bovendien in eigen hand of je iets laat vervangen/reparen, zonder dat je achteraf voor onverwacht hoge rekeningen komt te staan!!

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

WouterL wrote:Zelf spreek ik altijd af dat ze me bellen als er bijzonderheden zijn.

Hierdoor kunnen eventuele problemen nog verholpen worden zonder dat hij afgekeurd wordt. En heb je bovendien in eigen hand of je iets laat vervangen/reparen, zonder dat je achteraf voor onverwacht hoge rekeningen komt te staan!!


Zoiets doet een garage over het algemeen lijkt me... Ik vraag het ook, maar volgens mij is het standaard...

Ze kunnen anders niet de kosten verhalen.. Want je laat hem immers alleen keuren.. niet repareren...Tenzij ze je bellen en je toestemming geeft om hem te repareren.. Kleine dingen als dashboard verlichting zullen ze je wel niet vragen...

Maar nu? Is ie nu goed gekeurd???

(A)X-men
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: ThuSep18, 2003 4:37:48 PM
Location: Torhout/belgi?

Post by (A)X-men »

jaja hij is gekeurd en niets veranderd aan de lichten gewoon hetzelfde gebleven :evil:

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Zulke bedrijven met naam en toenaam noemen,zodat al onze lezers
gewaarschuwd zijn voor zulke malafiede bedrijven.
Gefeliciteerd met de goedkeuring.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen


Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Ik heb nog een vraagje:

Wat is voor de APK eigen links aan de auto, en wat is rechts?

Ik zou zeggen, van voren bezien, rechts is de bestuurderskant. Maar zodra je in de auto stapt en gaat rijden is het andersom. Dus wat is links en wat is rechts?? :?

Post Reply